Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

218 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:54:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Werking VPN  (gelezen 13883 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline basidz
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
Werking VPN
« Gepost op: 6 januari 2017, 00:01:14 »
Allen, wellicht een domme vraag maar het gaat om het volgende.
Ik heb van mijn Raspberry pi 3 een OpenVPN server gemaakt zodat ik op een veilige manier van buiten mijn thuis netwerk kan bereiken.

Men zegt over vpn vaak dat je veiliger surft op internet of dat je ik adres niet zichtbaar is bij de proviser. Dit geld toch alleen bij een externe von service? Als ik in mijn thuisnetwerk via
Mijn VPN server het internet op ga gaat de verbinding toch nog steeds via de router van mijn internetprovider? Oftewel verbinden met internet via een eigen von server (binnen je lan) is toch niet veiliger??

Dank
Gr bas 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Werking VPN
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2017, 19:49:07 »
De VPN veiligheid zoals die vaak genoemd wordt is voor publieke WiFi verbindingen etc. Dan ga je eerst via VPN (= beveiligd) naar jezelf thuis waar je je VPN server hebt staan en vervolgens ga je daar het internet op, daarmee sluit je dus uit dat er ergens in dat publieke netwerk iemand je zit af te luisteren en is het net zo veilig (of onveilig ;-) als vanuit je eigen netwerk het internet op gaan. Als je dus thuis bent en vervolgens via je eigen VPN server die ook thuis staat het internet op gaat voegt dat niets toe aan veiligheid.

TdJ

Offline basidz
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
Re: Werking VPN
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2017, 20:18:21 »
Dank, en ook via 3G biedt een vpn verbinding geen extra veiligheid denk ik?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Werking VPN
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2017, 20:09:06 »
Via 3G loopt het via je telecom provider, als je die voldoende vertrouwd is dat voldoende, maar als je in een buitenland bent waar je het regime niet echt fraai is dan kan een VPN weer wat extra privacy bieden.