Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

36 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 maart 2024, 04:18:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: lampje harde schijf op pc blijft branden  (gelezen 14623 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
lampje harde schijf op pc blijft branden
« Gepost op: 3 maart 2017, 12:24:29 »
Sinds gisteren blijft het oranje lampje op mijn computer continu branden,geeft normaal de activiteit van de harde schijf weer.
Het is al gelijk vanaf het booten dat het continu brand.

Ik heb wel iets gedaan wat het mogelijk veroorzaakt heeft in xubuntu nl ik had een externe harde schijf op een docking station via de usb aangesloten en ik heb toen verkeerd afgesloten nl door de aan en uit knop op het docking station uit te zetten.Normaal met een usb stick sluit ik altijd wel goed af maar nu met zo'n harde schijf dacht ik er niet aan.(als ik het nu weer aansluit wordt de schijf zonder problemen herkend)

Hoe kan ik er nu achter komen wat er aan de hand is? Iets met de partitie tabel?

(zou met de boot repair cd MBR kunnen laten herstellen of zou bios resetten iets uithalen?)

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: lampje harde schijf op pc blijft branden
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2017, 16:56:58 »
Dag Paul,

De Linux experts zijn weinig aanwezig zie ik. Ben je er inmiddels achter gekomen wat het probleem was of is het nog steeds aanwezig?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: lampje harde schijf op pc blijft branden
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2017, 17:38:13 »
Hallo Ruud,

Nee,ik ben er niet achter gekomen en ik denk niet dat het specifiek met Linux te maken heeft,ik zie op internet wel dat meer mensen zoiets hebben gehad.
Ik heb denk ik wel alle mogelijkheden doorlopen tot het opnieuw flashen van de bios aan toe,helaas blijft het lampje branden.
Het is wel jammer dat ik niet kan zien of de harde schijf aan het werk is maar ik heb me er maar mee verzoend.Deze oudere Medion pc ben ik wel aan gehecht vooral omdat het een energystar is die in standby zo goed als niks verbruikt.

Vriendelijke groeten,Paul

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: lampje harde schijf op pc blijft branden
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2017, 09:44:33 »
Hoi Paul, ik weet dat bv stof op het moederbord een soort van kortsluiting kan veroorzaken tussen bv de plus en min van zo'n lampje... Heb je het moederbord en alle componenten als een stofvrij gemaakt met een stofzuiger?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: lampje harde schijf op pc blijft branden
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2017, 17:09:21 »
Hallo Ruud,

Bedankt voor de suggestie,ik denk dat ik hem wel goed (voorzichtig) heb uitgezogen en dat er geen stof kan zijn die dit veroorzaakt.
Ik vermoed dat er ergens digitaal dat signaal van blijven branden is gefixeerd geraakt en ik denk ook wel aan het moederbord.Heel veel switchen met harde schijven durf ik niet aan want het is me al vaak overkomen dat dan de activatie van windows xp* ongedaan kan worden gemaakt.(krijg je weer onnodig werk om dat recht te zetten) Ik heb wel alles er een keer afgehad van geheugen tot harde schijf en alle kaarten maar dat bleek het niet op te lossen.
(ook fraai dat ik die nog nodig blijf houden om mijn plustec negatievenscanner te gebruiken,die wordt nl niet herkend in windows 10)

MVG,Paul

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: lampje harde schijf op pc blijft branden
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2017, 00:05:35 »
Hallo Paul,

Ik rij op treinen van Amsterdam naar Brussel en jaren geleden deed ik dat op de Belgische 11 serie locomotief. In de cabine zat een paneel met meldlampen en daar bleef er één hinderlijk branden, er zou dan een storing zijn, maar van die storing was geen sprake, dat deel werkte gewoon prima. Dus toch maar onderweg gebeld of er in Brussel een monteur daar naar kon kijken. In Brussel kwam de monteur in de cabine, schroefde het paneel los en trok met een speciaal tangetje dat brandende lampje eruit. Opgelost zei hij nog.... :) 

Ik wil natuurlijk niet adviseren om dit bij jouw computer ook te doen maar als alles goed werkt....
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: lampje harde schijf op pc blijft branden
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2017, 15:01:59 »
Hallo Ruud,

Dat is een fraai verhaal,weet niet of het kenmerkend is voor de Belgische aanpak :-)

Inderdaad ben ik ook oplossingen tegengekomen van mensen die beweren dat het opgelost is als je de plus en de min omkeert.Dan brand het ledje helemaal niet meer en ik heb dat een tijdje gedaan maar ik heb het weer teruggezet,het is bij toeval ontstaan en misschien dat het ook nog eens bij toeval weer weggaat.....Het is ook buiten mijn blikveld dus dan is niet zo erg.(pc staat beneden mijn tafelblad)

Groet,Paul

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: lampje harde schijf op pc blijft branden
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2017, 17:44:06 »
Hallo Paul, omdat het lampje de activiteit van de HD aangeeft zou het waarschijnlijk op de printplaat van de HD fout zitten of de HD blijft draaien.... Misschien is er een programma actief die constant de drive aan het controleren en of indexeren is..... Als er geen problemen zijn dan zou ik het gewoon zo laten maar zo ben ik ook.... je wilt gewoon weten waarom ;-)



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: lampje harde schijf op pc blijft branden
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2017, 21:19:49 »
Hallo Ruud,
Ik denk dat ik die optie die je opwerpt toch kan uitsluiten (iets op de HD) want ik kan me herinneren dat ik de harde schijf wel een keer heb losgekoppelt en de pc alleen via de dvd speler met een live-cd van ubuntu heb opgestart.
Toen bleef het probleem hetzelfde,dus zonder harde schijf.
Bedankt voor je advies,dat lijkt mij ook het beste :-)

Groet,Paul