Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:52:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: W10 opstarten van USB stick met WinPE mogelijk?  (gelezen 11378 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
W10 opstarten van USB stick met WinPE mogelijk?
« Gepost op: 29 juni 2017, 21:55:44 »
Aangespoord door een artikel van Computer Totaal op Facebook over Ransome ware dacht ik.... dat ga ik doen.
Dus het programma gedownload, back up gemaakt en opstart USB stick met WinPE gemaakt.
Tot zover gaat alles goed. Maar nu komt het probleem:

Ik ga naar de BIOS
De opstart volgorde is:
OS boot manager
Internal CD/DVD Rom Drive
USB diskette on key / USB hard disk
USB CD/DVD Rom DRive
! Network Adapter

Ik wijzig de opstart volgorde en verplaats de "USB diskette on key" één positie naar boven dus vóór "Internal CD/DVD ROM Drive".
Vervolgens start ik de PC op met de USB stick in de PC maar deze start gewoon Windows op.

Wat wel lukt (maar dat is niet de bedoeling) is dat ik naar het BIOS ga (Windows is dan al gestart) en daar via F9 vanaf de USB stick opstart. Deze brengt mij dan direct naar het AOMEI back up programma.

Dus is de vraag... wat doe ik niet goed, waar gaat het fout, kan je een PC opstarten met WinPE?

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: W10 opstarten van USB stick met WinPE mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2017, 22:09:48 »
Citaat
Ik wijzig de opstart volgorde en verplaats de "USB diskette on key" één positie naar boven dus vóór "Internal CD/DVD ROM Drive".
Vervolgens start ik de PC op met de USB stick in de PC maar deze start gewoon Windows op.

Ook F10 toets gebruikt om de instellingen te bewaren .
Waarom extra software installeren als Windows het ook aan boord heeft ?
Configuratiescherm > Backup maken en terugzetten > systeemkopie
Na aanmaken van de systeemkopie word gevraagd of je ook systeem herstelschijfje wil aanmaken . Als je nog geen herstelschijfje hebt maak er dan zeker één aan waarmee je dan de PC kan opstarten en systeem kopie kan terugzetten moest het eens nodig zijn .
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: W10 opstarten van USB stick met WinPE mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2017, 05:41:57 »
Dank voor je antwoord maar dat lost mijn probleem niet op (denk ik). Het gaat om het volgende stuk tekst in bovengenoemd artikel.

Als je slachtoffer wordt van Ransomware, kun je Windows als verloren beschouwen. Als je de externe schijf aansluit, is de kans groot dat ook deze wordt aangegrepen. Om je back-up dus veilig terug te kunnen zetten, mag Windows niet geladen worden. Je hebt een herstelmedium nodig.


Ik wil de PC dus opstarten vanaf een stick die mij direct naar het back up programma brengt (die stick met WinPE heb ik en die werkt) zodat ik met de restore functie de complete inhoud van de schijf terugzet (lees: overschrijf).

Het probleem is dat ik de USB stick als eerste in de BIOS opstart volgorde heb gezet (en bevestigd met F10) maar dat mijn PC dit gewoon overslaat en W10 normaal opstart.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: W10 opstarten van USB stick met WinPE mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2017, 00:36:13 »
Sorry voor mijn late antwoord , blijkbaar heb ik geen notificatie ontvangen van dit topic .
Ik heb een vermoeden dat secureboot niet uitgechakeld is en daardoor onmiddelijk Windows opstart .
Heb je de mogelijkheid om de pc te booten met een cd/dvd schijfje ? Maak dan gewoon een systeemkopie op een externe harde schijf en na het maken word gevraagd om een herstelschijfje te maken waarmee je de PC altijd kan booten en backup (systeemkopie) terugzetten .
Werkwijze voor W10 is identiek als bij W7.
http://www.webstekvanswake.be/herstelschijfjes-maken/
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: W10 opstarten van USB stick met WinPE mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2017, 06:55:11 »
Je bent de enige niet die geen notificatie heeft ontvangen. Ik heb nog nooit een notificatie ontvangen zolang ik op dit forum ben. Ik heb het al eens aangekaart met de admin, maar nooit een antwoord gekregen, maar dit terzijde.

Terug naar mijn vraag/probleem: Stel, mijn PC is geïnfecteerd zoals in bovengenoemd artikel in Compu Totaal en elke externe schijf die je aansluit wordt na het opstarten ook direct geïnfecteerd.
De enige oplossing is dan om op te starten van een externe USB stick of externe USB CD/DVD speler of zie ik dat fout?
Dan moet dus de boot volgorde gewijzigd worden. Correct?

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline carbon

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 43
  • Geslacht: Man
Re: W10 opstarten van USB stick met WinPE mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2017, 16:43:05 »
Trek de hd eruit, tijdens opstarten van usb dan hd weer snel aansluiten... W vind het niet zo leuk als je vanaf een usb stikkie, cd op gaat starten...Zijn bang dat er een Linuxje opgezet gaat worden..W moet wel machthebber blijven, volgens W dan he...en iedereen sukkeld er maar wat achteraan...
antiX-16  -Boot to RAM-  super fast .. !!  http://antix.mepis.org/index.php?title=Main_Page