Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

218 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:32:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: QNAP NAS; kapotte hdd vervangen maar lampje blijft rood knipperen  (gelezen 18562 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline janpaulk
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
QNAP NAS; kapotte hdd vervangen maar lampje blijft rood knipperen
« Gepost op: 18 augustus 2017, 12:55:12 »
Een dag of 10 geleden heb ik een van de twee harde schijven in mijn QNAP TS-221 moeten vervangen wegens failure.  De kapotte schijf bevond zich op positie 1. Zoals voorgeschreven heb ik de werkende schijf (op positie 2) op positie 1 gezet en heb de nieuwe schijf op positie 2 geplaatst.

De schijven vormen samen een RAID 1 volume, dus beide schijven zijn aan elkaar gespiegeld.

De NAS geeft aan dat beide schijven in orde zijn en functioneren maar het rode notificatielampje van de NAS blijft knipperen, alsof er iets niet goed is. Uiteraard heb ik de kapotte schijf vervangen door een van dezelfde kwaliteit (WD RED) en van dezelfde grootte (2 TB).

Nu kan het uiteraard zijn dat het meerdere dagen tot weken duurt om het RAID 1 volume weer op te bouwen. De NAS zit behoorlijk vol, plm. 1,6 TB. Echter, enkele jaren geleden, toen ik ook een schijf moest vervangen, duurde het opbouwen slechts enkele uren, al geef ik toe dat deze toen lang niet zo vol zat.

Wie kan mij gerust stellen of me vertellen wat ik fout heb gedaan? De NAS is benaderbaar en de bestanden daarop ook.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: QNAP NAS; kapotte hdd vervangen maar lampje blijft rood knipperen
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2017, 15:56:14 »
Dag JanPaulk,

Werkt de nieuwe schijf nu goed en is het probleem opgelost?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline janpaulk
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Re: QNAP NAS; kapotte hdd vervangen maar lampje blijft rood knipperen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2017, 22:39:26 »
Dag Ruud, dank voor je reactie. Uiteindelijk bleek dat ik nog wat vinkjes moest zetten om het Raid 1 volume weer op te bouwen. Helaas heb ik beide schijven in de NAS wel moeten herformatteren en heb ik de data moeten terugzetten van backups die ik gemaakt had. Het heeft wat langer geduurd, ook omdat een deel van de backup corrupt bleek maar uiteindelijk heb ik ook data kunnen terugzetten van de slechte schijf die ik in eerste instantie moest vervangen wegens slechte SMART-scores. Eind goed, al goed, na drie weken. Groet, janpaulk.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: QNAP NAS; kapotte hdd vervangen maar lampje blijft rood knipperen
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2017, 15:35:50 »
Mooi !
Vriendelijke groet,Ruud de Wit