Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

32 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 maart 2024, 07:00:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: HDMI poorten  (gelezen 12353 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Piet de Jong
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
HDMI poorten
« Gepost op: 11 februari 2019, 11:18:12 »
Mijn Samsung Smart TV heeft drie HDMI ingangen:
HDMI in 1 (DVI)
HDMI in 2 (ARC)
HDMI in 3 (MHL)
Voor ik kabels ga kopen wil ik graag weten of ik ze alle drie zonder verloopstukken kan gebruiken voor:
PC HDMI out
DVD HDMI out
Ziggo Mediabox HDMI out
En maakt het dan ook uit welke aansluiting ik gebruik voor een apparaat?
Heeft u voor mij hierop het antwoord?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.677
  • Geslacht: Man
Re: HDMI poorten
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2019, 11:28:14 »
Hallo,

Neem dit lijstje mee naar de winkel. Als je weet welke apparaten met elkaar verbonden moeten worden kunnen ze daar vast een goed advies bij geven.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Re: HDMI poorten
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2019, 20:18:31 »
Kort gezegd, ja ze zijn als gewone HDMI poorten te gebruiken, maar sommigen zijn geoptimaliseerd voor een bepaald gebruik. Als extra'tje dus.

DVI = Digital Video Input, deze biedt als extra compatibiliteit met oude systemen waarbij je de audio over een andere aansluiting nog moet laten lopen. Bijv. als je DVI naar HDMI kabel zou gebruiken. Of als je pc geen geluid geeft over de HDMI kabel, dan kun je de analoge audio uitgang nog in een analoge audio ingang van de TV gebruiken en deze combinatie beidt dan nog altijd beeld en geluid.

ARC = Audio Return Channel. Handig om bijv. een soundbar op te hangen of iets anders wat ARC ondersteund. Ook te gebruiken dus als kabel naar je externe audio systeem. Daar kun je beter de optische kabel voor gebruiken naar mijn idee.

MHL = Mobile High Defenition Link. Leuk voor Android en GSM materiaal met HDMI aansluiting of anders geschikt voor usb naar HDMI aansluitingen van mobiele devices.

In alle gevallen is van toepassing dat dit extra's zijn en je deze aansluitingen dus ook gewoon als HDMI kunt gebruiken.

Normaliter zie je ook vaak een STB aansluiting, die is dan weer speciaal voor digitale satelliet of kabel ontvangers.

In jouw geval zou ik de DVI gebruiken voor je PC aansluiting.
De andere twee maakt niet zoveel uit welke poort dat je die op hangt.

Als je op die afkortingen gaat zoeken op Google kom je ook nog een hoop uitleg tegen.