Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

375 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 14:53:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Opstarten  (gelezen 11651 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Opstarten
« Gepost op: 9 november 2009, 21:30:21 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hans VerbeekDatum:06-04-2005
Aan:AllenMsgID:2178.1
Onderwerp:opstartenForum:ws-nlcomputer
Als ik de computer start, heb ik twee hobbels: eerst het besturingssysteem kiezen uit boot.ini (inmiddels altijd XP), en dan de gebruiker kiezen, de ik haast altijd zelf ben. Dus ik heb twee vragen:
    Hoe kan ik boot.ini uitschakelen, en zorgen dat' ie altijd gewoon doorgaat naar XP? Is er een manier om voor een bepaalde gebruiker te laten kiezen, na b.v. een halve minuut?
Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-04-2005
Aan:Hans VerbeekMsgID:2178.2
Onderwerp:opstartenForum:ws-nlcomputer

Hoi Hans,
>> Hoe kan ik boot.ini uitschakelen, en zorgen dat' ie altijd gewoon doorgaat naar XP? <<
Echt uitschakelen wordt lastig, maar je kan boot.ini wel zo aanpassen, dat hij na 1 of desnoods 0 seconden auto XP start. Voorbeeldje van een boot.ini die na 1 seconde auto XP van de tweede partitie start. (Je hebt dus nog wel de keuze voor Win98 op de eerste partitie, maar dan moet je wel heel rap zijn..). Als je de timeout op 0 zet, kom je (behalve door op F8 te drukken tijdens het booten) helemaal geen keuzemenu meer tegen:
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Windows 98se"


>> Is er een manier om voor een bepaalde gebruiker te laten kiezen, na b.v. een halve minuut?  <<
Nee, niet zonder ingewikkelde truc's. Maar wat wel goed mogelijk is, is de pc altijd met een bepaald account en wachtwoord auto te laten inloggen. Voor de zelden gebruikte andere accounts kies je dan afmelden, andere gebruiker. Dit is het eenvoudigst te realiseren met het MS tooltje TweakUI. In de sectie logon kan je de standaard gebruiker en zijn wachtwoord opgeven. XP zan dan zonder enige vraag inloggen als die gebruiker. TweakUI vind je hier: TweakUi Service Pack 1 Windows XP

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina

Gewijzigd 6/04/2005 14:10 ET CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hans VerbeekDatum:07-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2178.3
Onderwerp:opstartenForum:ws-nlcomputer
Michel,
>>Als je de timeout op 0 zet, kom je (behalve door op F8 te drukken tijdens het booten) helemaal geen keuzemenu meer tegen: <<
Dat had ik zelf kunnen bedenken.
>>In de sectie logon kan je de standaard gebruiker en zijn wachtwoord opgeven. XP zal dan zonder enige vraag inloggen als die gebruiker<<
Werkt prachtig! :-) Dank je wel. :-)
Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hans VerbeekDatum:10-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2178.4
Onderwerp:opstartenForum:ws-nlcomputer
Michel,
>>Maar wat wel goed mogelijk is, is de pc altijd met een bepaald account en wachtwoord auto te laten inloggen
Ik merk, ook aan Tweak UI, dat na slaapstand de auto login is vervallen, en opnieuw moet worden ingesteld. Mogelijk ook na standby.
Hoe komt dat?
Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-04-2005
Aan:Hans VerbeekMsgID:2178.5
Onderwerp:opstartenForum:ws-nlcomputer

Hoi Hans,
>> dat na slaapstand de auto login is vervallen <<
Controleer het volgende: Configuratiescherm, energiebeheer, geavanceerd: Vinkje weghalen bij "Wachtwoord vragen als de de computer uit standby wordt gehaald".
Kijk ook even of er bij de schermbeveiliging geen "welkomstvenster weergeven" aangezet zit.



Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hans VerbeekDatum:10-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2178.6
Onderwerp:opstartenForum:ws-nlcomputer
Michel,
>>Controleer het volgende: Configuratiescherm, energiebeheer, geavanceerd: Vinkje weghalen bij "Wachtwoord vragen als de de computer uit standby wordt gehaald".
Dat was het! :-)
>>Kijk ook even of er bij de schermbeveiliging geen "welkomstvenster weergeven" aangezet zit.
OK. Dank je wel.
Groeten, Hans.