Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

29 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 maart 2024, 06:02:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Opstart problemen  (gelezen 7921 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Opstart problemen
« Gepost op: 9 augustus 2019, 18:02:54 »
Beste forumleden, ik zit met een dwarse PC qua opstarten.
 
 
Even wat basis gegevens:
 
Desktop Paradigit
Enforce i7
MSI Z77A-G43 moederboard (MS-7758 ver. 1.2)
MSI BIOS versie 2.6
8 Gb Ram geheugen
Intel processor
Core i7
 
Windows 10Home versie 1903
Kingston ssdNow 300 120 GB harddisk
Nvidia Geforce GTX 650 videokaart
Voeding FSP 500Watt
 
Dit is een 2e PC waarop ik werk.
 
 
Wat is het grote probleem; de PC wil soms wel soms nietopstarten.
Dat wil zeggen, intern draait de hardware naar behoren,fans, lampjes die nodig zijn voor contact met internet enz.
Op dit moment is het zo dat bij goed geluk hetbesturingssyteem wordt geladen maar merendeel lukt dit niet. Soms na driemaal of pas na zesmaal of helemaal niet.
 
 
Wat gebeurd er bij een goede opstart; linksboven op hetscherm knippert de cursor en rechtsonder wordt vervolgens 9c-B4-92-A2-A0 aangegeven en daarna de mogelijkheid krijgen om de BIOS in te gaan.
Een enkele keer gaat het goed zonder de aanduiding 9c-B4enz.
Tot zover geen probleem.
 
 
Wat gebeurd er bij een niet goede opstart; dit kanverschillend zijn, linksboven weer de cursor(niet knippert) en rechtsonder verschijnt vrijwel altijd 9c en een heelenkele keer B4 en daar blijft het dan ook bij. Dus opnieuw starten totdat het wel gaat.
De volgende situatie komt ook voor: linksboven de cursoren rechtsonder verschijnen 9c-B4-92-A2 –A0 met daarop de melding “Reboot and select proper Boor device and press a key or ….enz.”
Dan maar weer opnieuw starten maar het blijft steedsafwachten of de PC wil doorstarten.
 
 
Wat heb ik gedaan om de PC in het gareel te krijgen;
De CMOS gereset en opnieuw gestart.
De standaardwaarden in de BIOS hersteld.
De videokaart verwijderd en weer terug geplaatst.
De werkgeheugens verwijderd, niet terug geplaatst, enopnieuw gestart. Ik krijg dan een signaal te horen dat er iets essentieels ontbreekt. Ik wilde hiermee controleren of wellicht het moederbord het probleem veroorzaakt(defect?)
Visuele controle van het moederbord op misvormdecondensators o.i.d.
Met ChrystalDiskIfo gekeken naar de kwaliteit van de SSD,en deze blijkt 92% te zijn.
Een andere HD ingeprikt, WD 160GB 2,5 inch en dekwaliteit is goed.
Geheugen van reepjes verwisseld.
Nieuwe batterij erin.
Alle aansluitingen los gehaald en opnieuw aangesloten ofverwisseld.
Windows 10 opnieuw geïnstalleerd.
De PC gecontroleerd op fouten en/of virussen.
Alle hardware ge-update met DriverEasy.
In apparaatbeheer gekeken op uitroeptekens.
Alle chkdsk mogelijkheden laten controleren en fixen viacmd,als administrator.
Diverse programma’s met Hiren’s BootCD laten uitvoeren.
 
 
Er zijn een paar dingen die mij opvallen;
Wanneer ik de stekker van de voeding verwijder en de HDlos koppel en beiden weer aansluit lukt het opnieuw te starten wel.
Als de voeding alsde data kabel van harddisk even los haal en weer aansluit gaat het goed en dan zie ik geen 9c-B4 enz.
Waarom geeft de PCgeen beep meer aan, ook niet bij eendoorstart. Ik meen dat de beep het signaal aangeeft dat er contact is gelegd met de BIOS.
Bij updates is het soms noodzakelijk de PC opnieuw testarten om deze vervolgens uit te voeren. In die situatie zijn er tot nog toe geen problemen en alles werkt goed.
Wat ik nog niet heb gedaan is een andere CD/DVD speler teplaatsen
 
 
Ik hoop dat ik met vorenstaande gegevens iets kunnenhelpen om een inzicht te krijgen wathier aan de hand is.
Het zal toch bijzonder zuur zijn wanneer deze PC op de schroothoopgedumpt moet worden.
 
Wellicht dat er onder u zijn die dit ook hebben meegemaakt en tot een goed einde hebben weten te brengen. Ik hou mij sterk aanbevolen en bij voorbaat dank.
 
Boyo.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2019, 23:43:12 door Peter »