Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

31 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 maart 2024, 06:24:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Laptop start niet meer op  (gelezen 11535 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Laptop start niet meer op
« Gepost op: 10 oktober 2019, 08:50:37 »
De patient: Laptop HP15 ongeveer 4 jaar oud.
De ene dag nog op gewerkt en de volgende dag wil hij niet opstarten.
Alle tips gegoogled maar niets dat een oplossing bied.
Verwijder batterij, houdt "aan" knop 15, 20, 30 seconden ingedrukt, herplaats batterij of netvoeding en druk op de "aan" knop. Nada, niks, nakkes.
Eén oplossing sugereert om de interne batterij / knoopcel te vervangen maar als ik naar het youtube filmpje kijk dan wordt dat een gigantische slooppartij.
De vraag is dan ook, kan de knoopcel inderdaad de boosdoener zijn of zijn er andere suggesties?

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.677
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2019, 21:15:17 »
Verwijder de accu.
Sluit de laptop op netstroom aan en zet de laptop daarna aan.
Gebeurt er dan iets, een geluid of lampjes die gaan branden ?

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2019, 21:48:44 »
Hoi Peter,
Er gebeurt helemaal niets. Niet op accu, niet op lichtnet, niet op bijde. Zo dood als een pier.
Alle tips en suggesties via Google opgevolgd. Nakkes, nada, noppes.
Geen lampje(s), geen harde schijf activiteit, geen teken van leven op het beeldescherm.
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.677
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2019, 00:57:26 »
Zorg dat alle niet relevante randapparatuur afgekoppeld is zoals printer, usb-apparaten en dergelijke.
Haal de harde schijf er eens uit en start zonder harde schijf. Gebeurt er dan wel iets ?
Haal de geheugenmodules er eens uit en start daarna de laptop. Gebeurt er dan wel iets ?

Kan je de harde schijf aan een andere computer hangen om te zien of daar nog leven in zit ?

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2019, 04:23:33 »
Opstarten zonder andere apparatuur is ook al geprobeerd.
De " slooppartij" gaat beginnen. Gaan we van het weekend doen. Leve Youtube! how to open a HP15 laptop

Ruud
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 04:51:10 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.677
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2019, 11:30:51 »
Succes. De glimmende ronde knoopcel batterij zie je rechtsonder in de video op het gedemonteerde moederbord bij 7:09.

Laat even weten of dat het probleem was.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2019, 20:16:07 »
Het is dus niet de knoopcel. Deze is 3.09 Volt.
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2019, 07:48:20 »
Update:
Ik dacht dus dat het de knoopcel was omdat het voltage correct was. Toen sloeg de twijfel toe.
Ik had nog een NOS (new old stock) CR2032 batterij liggen en daarvan de spanning gemeten.
Ook ruim 3Volt. Ho,ho, ho.... een oude (+/- 4 jaar) batterij die ruim 3 Volt meet en een nieuwe maar ongebruikte die ook ruim 3 Volt meet met mijn digitale meter? Dat zal toch niet.
Mijn ouderwetse analoge (met een wijzer) meter opgediept en beide batterijen weer gemeten.
Tadaa! De oude batterij was dus maar 2,5V en de nieuwe ruim 3Volt.
Deze geplaatst, alles los / vast in elkaar gezet en de netvoeding weer aangesloten.
De aan knop ingedrukt.... niets.
De aan knop 30 seconden ingedrukt en zowaar, het rode lampje in de F12 toets ging aan en het blauwe lampje in de caps lock toets begon te knipperen! Na dit zo'n 2 minuten te hebben aanschouwt weer op de aan knop gedrukt.
Beide lampjes gingen uit. Weer op de aan knop gedrukt en............... de laptop startte op.
Er kwam een melding dat de BIOS aangepast, bijwerkt (weet niet exact meer) moest worden en het verzoek om op enter te drukken.
Hierna startte Windows normaal op. Had zelfs wifi internet verbinding en was dus zo blij als een kind in de snoepwinkel.
Alles weer definitief in elkaar gezet en helaas............. hij wil niet meer opstarten.
Nu kan het zijn dat de nieuwe batterij die ik denk ik al ruim 2 jaar had liggen ook niet helemaal fris is dus gaan we morgen een nieuwe scoren.

Wordt vervolgt.
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2019, 08:56:47 »
UPDATE: Getriggerd door het BIOS probleem kwam ik op de volgende website -► HP Support
Als je het spoor volgt (Fix boot issues, blinking lights on boot up, en verder) dan blijken er diverse mogelijkheden te zijn om op te starten met toets combinaties.
Dat gaan we morgen (maandag, het tijdverschil met Costa Rica is 8 uur) eens uitvlooien.
Wordt vervolgd.
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2019, 08:13:25 »
UPDATE 2:
Nieuwe knoopcel geplaatst... niet opstarten.
Vanaf hier alle tips en suggesties opgevolgd van de HP web site..... niet opstarten.
Alle combinaties, op accu, op netvoeding, op beiden, met RAM, zonder RAM, met HD, zonder HD, you name it, niet opstarten.
Vervolgens een USB stick met BIOS gedownload en van daaraf opstarten..... niet dus.
Opstarten met toetscombinatie WIN toets met B toets..... niet.
Met combinatie WIN toets en V toets.... niet.
Als je op model/productnummer zoekt krijg je info als; vervang HD, vervang RAM, vervang moederbord, etc.
Kortom, ik geef het op. Ik ga deze laptop gebruiken voor reserve onderdelen aangezien ik twee identieke exemplaren bezit.
Ondertussen een HP all-in-one gekocht. Machtig mooie machine maar ik weet niet hoe je dit noemt. Desktop, laptop?
Het is een beeldscherm met ingebouwde PC en een toetsenbord, met Windows 10 single language edition.
Ik heb daar wel 2 kleine probleempjes mee maar daar ga ik een nieuw topic voor opstarten.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.677
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:57:01 »
Klinkt als een defect moederbord.
Hopelijk werkt de harde schijf nog wel, mocht je daar nog gegevens van willen gebruiken.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Laptop start niet meer op
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2019, 01:59:21 »
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb nu in ieder geval extra onderdelen mocht de andere laptop het begeven.
Dank voor het meedenken.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.