Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

228 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 12:12:30

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Mag je een SSD hot swappen ?  (gelezen 4763 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Danny G
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Mag je een SSD hot swappen ?
« Gepost op: 14 maart 2020, 12:39:14 »
Ik wil mijn (SSD) C: schijf regelmatig clonen naar een andere SSD schijf. Nu kan ik natuurlijk niet beide schijven gelijktijdig in dienst laten (onder spanning) bij het opstarten want dan gaat de boel in de fout omdat je dus met 2 bootable schijven zit tijdens het opstarten. Ervan uitgaande dat de clone schijf reeds vroeger eerder eens gecloond is. Ik zou dit ongeveer eens om de paar weken willen doen, zodoende heb ik een werkte perfecte backup van mijn volledig windows systeem.
 Mijn idee is om, ofwel een swapframe (zoals op de foto) te gebruiken voor de clone drive toch dan duw je de ssd erin met de spanning aan omdat windows reeds opgestart is en er spanning staat op de voedingsconnector van de swapframe, indien dit ok is en de SSD schijf daar tegen opgewassen is : prima en dan is het probleem gelijk ook opgelost ! Natuurlijk zal ik in de bios de betreffende SATA poort als "hot plug" instellen. Maar ik ben een beetje bang ervoor dat de SSD dan wel eens de geest zal geven omdat je ze erin duwt met de spanning aan. Iemand daar kennis en ervaring mee ?

Mijn tweede idee echter is om de clone SSD zo aan te sluiten dat ik een schakelaar maak tussen de voedingskabel toch had dan graag geweten of het de 5V , de 12V is of beiden die ik dan moet onderbreken.