Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 11:08:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Database probleem  (gelezen 10726 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Database probleem
« Gepost op: 26 maart 2020, 18:54:01 »
Mijn Access databases zijn plotseling veranderd in Adobe Acrobat reader DC-bestanden. Het vreemde is dat ik ze toch in Access openen kan. Maar in andere toepassingen worden ze niet geopend.  Hoe krijg ik ze weer in de oorspronkelijke formaat om ze weer in Visual Basic 6.0 te gebruiken?

jackson0

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2020, 19:16:27 »
Wat bedoel je precies, is de bestandsextensie van de database bestanden nu gekoppeld aan Adobe Acrobat ipv Access ?

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2020, 20:48:34 »
Hoi Peter,

Daar lijkt het inderdaad op. Al mijn databasebestanden zijn plotseling Adobe geworden. Mogelijk komt dit omdat er een update van Adobe geïnstalleerd wil worden, wat niet lukken wil. Zou het helpen als ik Adobe helemaal verwijder
of het updatebericht verwijder, maar hoe kom ik daar bij?

jackson0

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2020, 21:05:05 »
Klik op "Start - Instellingen - Apps - Standaard-apps" .
Klik op "Standaard-apps per bestandstype kiezen".
Blader naar de bestands extensie van je database en klik dan op het programma dat erachter staat. Je kan dan een ander programma kiezen voor deze extensie.

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2020, 21:43:21 »
Dank je Peter.


jackson0

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2020, 14:17:16 »
Hoi Peter,

Na Start kan ik in de lijst geen Instellingen vinden en alleen maar programma's en daar staat Instellingen niet bij, ook niet onder Bureau-accessoires.


jackson0

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2020, 14:55:13 »
Instellingen is het tandwiel - icoontje.

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2020, 15:28:11 »
Ja, dat weet ik, maar dat zie ik ook niet.

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2020, 15:35:40 »
Peter,

Het probleem is waarschijnlijk dat het probleem zich voordoet op de laptop met Windows 7. Kennelijk staat het daarin op een andere plaats.


m.vr. gr., 

jackson0

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2020, 18:51:04 »
Aha, bij Windows 7 is het inderdaad iets anders:

Klik op "Start" en kies "Configuratiescherm".
Klik op "Standaardprogramma's".
Klik op "Een bestandstype of protocol aan een specifiek programma koppelen".
Selecteer de extensie van je Access database en klik op Ander programma... en kies daar Microsoft Access.

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2020, 21:36:55 »
Hallo Peter, 

Hartelijk dank. Zo is het prima gelukt,

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2020, 21:42:11 »
Prima.

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2020, 22:44:19 »
Hoi Peter,

Er is iets geks aan de hand. Bij het controleren van de databases na opvolging van je advies bleek
 dat de databases nog steeds de Adobe Document extensie (.MDB) hadden. In de lijst met bestandstypen 
staat Adobe Document inderdaad met extensie .MDB. In eerdere toepassingen was .MDB Microsoft Access Database.
Ik kwam daar achter door oude bestanden te bekijken.  Ik dacht namelijk
omdat de extensie in de databases niet veranderd was dat ik van Adobe uit moest gaan en die moest veranderen maar daar hoorde Microsoft Access niet bij want Microsoft had de extensie veranderd en stond niet toe om van Adobr Access te maken. Erg verwarrend. 


jackson0

Offline jackson0 †
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2020, 17:53:00 »
Door de extensieverandering van Microsoft Access in Adobe (zie vorig bericht) werken mijn oude databasebestanden niet meer. Ze worden afgewezen als beschadigd en kan ze dus niet meer gebruiken en bijwerken met nieuwe gegevens. Ze worden niet meer herkend als Access bestanden. 


jackson0

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Database probleem
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2020, 18:44:33 »
De-installeer eens Adobe. Hopelijk worden daarmee de wijzigingen door Adobe ook hersteld.