Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

224 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:03:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Bios instellen voor nieuwe snelle geheugenmodules  (gelezen 8968 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BigLJohn

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 68
  • Geslacht: Man
Bios instellen voor nieuwe snelle geheugenmodules
« Gepost op: 17 augustus 2020, 16:32:07 »
Mijn Windows 10 64 Bit computer is een HP EliteDesk 705 G3 Microtower en ik wil het geheugen uitbreiden met 2 modules van 16 GB. Ik bestelde twee modules van 16 GB - 3200 MT/sec die er in passen.
Mijn computer heeft twee SSD schijven van 256 GB (C) en eentje (D) voor de opslag (1TBite).
De AMD processor heeft 4 Cores en een snelheid van 3,5 GB tot 3,8 GB in de turbo modes.

Deze nieuwe geheugens (die vanavond aankomen) hebben een snelheid van 3200 MT/sec terwijl mijn systeem maximaal 2400 MT/sec aan kan. Volgens sommigen kan ik mijn Bios instellen op 3200 MT/sec maar volgens anderen kan dat bij merkcomputers zoals de mijne waarschijnlijk niet. Is er misschien toch een mogelijkheid om mijn computer aan te passen in de Bios, en hoe te doen, of moet ik mijn twee geheugenmodules retourneren en nieuwe kopen van 2 x 16 GB bij 2400 MT/sec.

Met deze twee nieuwe modules zou mijn computer sneller worden. NordVPN, AdGuard en Avast Premium Security nemen tijdens het opstarten nogal wat tijd. Zonder deze programma's (vroeger) ging het opstarten vlotter. Maar ik wil niet verder zonder deze drie fantastische programma's. Eenmaal opgestart loopt de computer vlot. Het afsluiten van de computer duurt ongeveer plus minus 12 seconden.

Offline BigLJohn

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 68
  • Geslacht: Man
Re: Bios instellen voor nieuwe snelle geheugenmodules
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2020, 19:21:00 »
Ik heb de modules juist binnen gekregen en geprobeerd. Eerst kreeg ik een - piep - te horen en daarna de boodschap; Postfout, druk op Enter. En ook werd vermeld dat de modules een verkeerde snelheid hadden. De computer startte wel gewoon op maar was NIET sneller met die twee modules van 16 GB. Ook niet toen ik de standaard 8 GB erbij plaatste (Ook weer een piep). Na herstarten hoor je geen piep meer maar start hij gewoon op. In de tool Everest Ultimate Edition was te zien dat ik respectievelijk 32 GB en naderhand 40 GB geinstalleerd had. Nu zullen ze geretourneerd moeten worden. Ik ben benieuwd of ik wel snelheidswinst kan behalen met 2x 16 GB bij 2400 MT/sec.
 
 

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Bios instellen voor nieuwe snelle geheugenmodules
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2020, 15:11:08 »
Ik ben benieuwd of ik wel snelheidswinst kan behalen met 2x 16 GB bij 2400 MT/sec.
Nee, veel RAM geheugen aan boord, meer dan 8GB heeft geen invloed op het sneller opstarten.
Tenminste het is mij nog nooit opgevallen.

De snelheid van de HD of SSD waar vanaf opgestart wordt, als dat vervangen kan worden voor een sneller exemplaar, dat is wel merkbaar.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline BigLJohn

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 68
  • Geslacht: Man
Re: Bios instellen voor nieuwe snelle geheugenmodules
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2020, 17:03:31 »
Leon; Bedankt voor je antwoord.