Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:31:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: AOL/compuserve mail in Thunderbird  (gelezen 8824 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
AOL/compuserve mail in Thunderbird
« Gepost op: 8 oktober 2020, 12:32:57 »
Beste mensen,
Ik gebruik nog altijd mijn oude compuserve-mailadressen en doe dat met Mozilla Thunderbird wat ik heel prettig vind op de PC. Nu krijg ik van AOL mailtjes dat ze op zeer korte termijn de verificatie willen verbeteren oid, in elk geval dat het zo niet door kan gaan (ik kan het wel uitvoeriger overnemen, maar ik kon me voorstellen dat er meer zijn die dit bericht hebben ontvangen). Volgens mij komt het erop neer dat ze liever willen dat ik hun eigen app gebruik, maar daar voel ik niets voor.
Zij zeggen in het bericht dat er in dat geval nog wel twee andere opties zijn namelijk 'een universeel wachtwoord' aanmaken op hun manier (wat me niet lukt), of instructies volgen (die erop neer komen dat ik mijn accounts in Thunderbird eerst moet verwijderen en dan weer aanmaken, waarmee ik mijn hele mailarchief kwijt ben en dan nog geen goed resultaat bereik). Ik begrijp hieruit dat Thunderbird-gebruikers de klos zijn.

Misschien blijft het handmatig mogelijk de compuserve webmail te openen, maar dat is wel omslachtig dan en je legt geen archief aan.
Misschien is het voldoende als je altijd en eeuwig ingelogd staat, dat dan Thunderbird wel blijft werken maar dan heb je maar 1 account open en eigenlijk zint het me ook niet.

Ik hoop dat er lotgenoten zijn die het beter doorzien allemaal en weten of er nog iets aan te doen is.
Alvast bedankt

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: AOL/compuserve mail in Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2020, 16:23:07 »
Hallo Leonard,

Wel leuk dat je die oude mailadressen nog gebruikt, voor mij in mijn CompuServe tijd is dat echt jaren geleden. Haal je de berichten in Thunderbird (gebruik ik al jaren) via een pop3 of imap server op? En welke optie geven zo op als alternatief? Je kunt overigens in Thunderbird je hele map met berichten exporteren/backuppen en die later weer terugzetten maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik backup regelmatig mijn complete profiel maar een nasserver maar of dat ook met losse emailmappen werkt?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
Re: AOL/compuserve mail in Thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2020, 22:50:22 »
Hoi Ruud dank voor je antwoord. Dat backuppen heb ik wel eens gedaan toen ik naar een ander pc verhuisde, dat was namelijk vroeger een drama bij de oude compuserve dat dat niet kon. Dat is een van de redenen waarom ik zo tevreden ben over Thunderbird.
Maar het punt is nu iets anders. Volgens mij willen ze (o.a.) het Thunderbird-gebruik ontmoedigen en liefst iedereen zover krijgen dat-ie voortaan hun AOL app gebruikt. Dat lijkt me ook een zaak van controle (want die heb je dan vast altijd openstaan, zodat er veel gegevens verzameld kunnen worden, maar dat is mijn argwaan). Ik gebruik geen smartphone, alleen een desktop en dat vind ik vooralsnog prima.

Ze geven me zogenaamd 3 'opties' om cs-mail te blijven gebruiken.

1. compuserve webmail: tja, dat betekent volgens mij handmatig openen, zelf, account voor account, en dan heb je nog niks binnengehaald ook (maar misschien als ik het straks noodgedwongen probeer, blijkt dat thunderbird het toch automatisch binnenhaalt als ik zelf de webmail pagina geopend heb, zou kunnen).

2. "Keep your current, non-AOL app, BUT follow a few steps to get it to sync with our secure sign-in method. The steps vary across different email applications, but in most cases, you will have to remove your AOL account from the app and then add it back again to update the sign-in security. Use the links below to follow the specific steps for your current application"
Als ik dat probeer kom ik op deze pagina terecht:
https://help.aol.co.uk/articles/allow-apps-that-use-less-secure-sign-in
als ik daar bij Thunderbird kijk krijg je het remove-verhaal, dat heb ik als proef op een van mijn verouderde en nauwelijks gebruikte mailadressen geprobeerd en vervolgens werd het opnieuw aanmaken dus helemaal niks.

3. "You can generate a one-time, unique password that will allow you to sign in to your account using your non-AOL email application. Once created, this password will continue to allow your app to securely sync your AOL email unless you sign out (or are signed out) from your app"
Als ik dat probeer kom ik op deze pagina terecht:
https://help.aol.co.uk/articles/Create-and-manage-app-password
Hij wil dan dat ik inlog, en aanklik dat hij een nieuw password voor mij moet genereren.
Als ik dat probeer komt 'thunderbird' niet in de lijst voor, maar ik kan het handmatig intypen,
en dan maakt hij toch een lettercombinatie aan.
Vervolgens zegt-ie: wijzig nu in je app waar je wachtwoord staat, je bestaande wachtwoord in het door ons gegenereerde.
Op dat moment denk ik al een heel eind te zijn, want dan laat ik dus voortaan Thunderbird dat o-zo-veilige en moderne wachtwoord van hen opgeven (in plaats van dat o zo ouderwetse en onbetrouwbare van mij)

EEN PROBLEEM: ik krijg in thunderbird niet voor mekaar bij de accountinstellingen dat ik het wachtwoord kan vervangen. Ik weet niet eens of het wel kan.
 
Desnoods kan ik nu misschien het account removen en opnieuw aanmaken met dat nieuwe wachtwoord, maar daar ben ik wel heel erg huiverig voor. Dat vind ik meer een paardemiddel, terwijl ik niet eens weet of het werkt

Nou, ik heb het allemaal geprobeerd helder weer te geven, sorry als het warrig overkomt

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: AOL/compuserve mail in Thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2020, 16:55:09 »
Ja heel ingewikkeld allemaal ;-) Maar als er ook een optie overblijft om webmail te gebruiken, dat is volgens het IMAP protocol dan moet je achter die gegevens komen om dat in Thunderbird in te stellen. Het kan dat er een secure verbinding ingesteld worden maar dat kun je prima in TB instellen alleen.... heeft AOL dat een beetje afgeschermd om, zoals je zegt, hun eigen app te gebruiken...

Als je zoek op google dan krijg je deze opties om dat in te stellen, misschien kun je daar iets vinden...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
Re: AOL/compuserve mail in Thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2020, 12:57:06 »
OK Ik ga kijken wat er zo nog lukt, dankjewel Ruud