Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

223 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 09:59:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wie test mee deel 3  (gelezen 11861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Wie test mee deel 3
« Gepost op: 9 november 2009, 22:13:30 »
Bericht 1 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-08-2004
 Aan:AllMsgID:1497.1
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,

Allereerst weer bedankt voor de feedback. Best prettig dat een site zo op correcte werking getest kan worden!

Ik heb een aantal aanpassingen gemaakt, die tot het volgende resultaat zouden moeten leiden:

1 Als Javascript uitgeschakeld is, verschijnt een waarschuwing.
2 Als er geen actieve versie van Java VM is, (en dus de knoppen niet werken), verschijnt onderin het startscherm een melding, en een link naar een pagina met uitleg en op die pagina twee links naar de MsJVM (laatste versie, wordt opgehaald van de site zelf) en de SunJVM (download pagina van Sun).
3 Als er sprake is van Internet Explorer (of een browser die zich zo meldt), dan verschijnt onderin een mogelijkheid te maximaliseren. Deze regel verschijnt niet als er geen actieve Java VM aanwezig is.
4 Als er gemaximaliseerd wordt, komt het grote scherm altijd bovenop te liggen (ik weet niet of dit met tab bladen in de browser ook correct werkt).
5 Op een flink aantal pagina's waaronder het startscherm, moet nu ook onder netscape/mozilla browsers de bijbehorende muziek (al dan niet streaming) hoorbaar zijn.
6 Het fotoboek moet een heel stuk sneller zijn, en zal -afhankelijk van de kloksnelheid en de JVM- zich min of meer aanpassen aan de computersnelheid (Snelle pc is veel soepele transities, trage pc is weinig schokkender transities).

Als jullie tijd en zin hebben om e.e.a. eens na te lopen met wat browsers, graag!

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp

PS:
Voor de genteresseerden hieronder even de scripts en trucjes die gebruikt zijn met wat commentaar.

<script language="JavaScript"><!--
function Maximaliseer(){
  w=800;h=600;
  if (document.layers || document.all)
    {w = screen.availWidth -8;h = screen.availHeight -32;}
  window.open('index.html','newwin','width=' w ',height=' h ',top=0,left=0,screenX=0,screenY=0,scrollbars=0,menubar=0,toolbar=0,location=0,status=0');}
  IEtrue = ((document.all)&&(navigator.appVersion.indexOf("MSIE")!=-1)) ? true : false;
//-->
</script>

In de head zorgt dit script voor twee dingen: Het maakt een functie maximaliseer aan, die de maximale breedte en hoogte van het scherm inleest, en indien straks aangeroepen een nieuw venster aanmaakt dat iets kleiner is (8 pixels in de breedte en 32 pixels in de hoogte er af). Verder controleert het of de browserversie onder de Internet explorer familie valt (en slaat ja of nee op in de variable IEtrue).

<script language="javascript"><!--
function blokkeer() {if (event.button==2) {alert('Sorry, u kunt deze doeken alleen bekijken.' )}}
document.onmousedown=blokkeer
if (!navigator.javaEnabled())
{document.write('<p align="center"> <font face="arial" color="#ffffff" size="1"> Java VM is niet geinstalleerd of het is uitgeschakeld. <br> Deze site werkt niet zonder Java VM.<br> <a href="helpvm.htm"><font color="#0000FF"> Klik hier voor hulp</a></font></a></p>');}
else
{if (IEtrue) document.write('<p align="center"><a href="javascript:Maximaliseer();"><font face="arial" color="#ffffff" size="1"> Open in maximaal scherm </font></a></p>');}
//-->
</script>

In dit deel zijn drie functies ondergebracht: Een functie blokkeer, die het rechtsklikken op het scherm verhindert en een melding geeft. Tamelijk bekend trucje.
De tweede functie kijkt of JavaVM NIET actief is: if (!navigator.javaEnabled(), en is dat het geval, dan wordt er een hulptekstje geplaatst en een link naar een hulppagina (helpvm.htm) geschreven. Het Javascript schrijft hier dus dynamisch de html-code: {document.write('hier html-tags');}
Is Java VM wel actief, dan wordt het deel na else afgehandeld. Ook hier wordt een html-tag dynamisch geschreven, en in die tag is weer een aanroep naar de functie maximaliseer opgenomen.

Verder nog de embedding van de media speler, die streaming de .wma bestanden afspeelt:

<! De embedded media player met minimale aansturing>
<OBJECT id=mediaPlayer" width=0 height=0
codeBase=http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=5,1,52,701
type=application/x-oleobject
classid=CLSID:22d6f312-b0f6-11d0-94ab-0080c74c7e95>
<PARAM NAME="Filename" VALUE="soc.wma">
<PARAM NAME="PlayCount" VALUE="0">
<! netscape >
<EMBED TYPE="application/x-mplayer2" SRC="soc.wma" NAME="MediaPlayer" WIDTH=0 HEIGHT=0> </EMBED>

Deze code zorgt ervoor, dat niet alleen IE de zaak afspeelt (en desnoods een plug-in ophaalt), maar ook Mozilla & Co zouden nu moeten werken (de laatste regel <EMBED....)

Misschien hebben jullie er ook wat aan..



Bericht 2 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:07-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.2
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
hoi Michel,

Nieuwe testresultaten, nu met ADSL;

IE6.0
Het laden van de pagina blijft lang duren, waarschijnlij door het audio-bestand. Kun je dat niet inkorten. Nu lijkt 't of de browser hangt, vindt ik.

Ook de link 'maximaliseer' mag weg nadat hier op geklikt wordt. (doet nix meer daarna)

Er staat nog een 'verborgen tekst' linksonder de knop 'Zijn Schilderijen'.
(druk de rechtse muisknop in sleep deze van linksboven naar linksonder)

NS4.73
Audiofile wordt wel geladen maar geen geluid.

groetjes, Peter


Bericht 3 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.3
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Punt 3: Werkt
Punt 4: Eerste gedeelte werkt (window.Focus). Het venster wordt bij mij echter niet correct weergegeven. Het is wl zo groot als de ingestelde resolutie (1600x1200), dus dat klopt wel. Zal ik even een screenshot maken? Kun je het met eigen ogen zien...
Punt 6: Leuk gedaan, dat fotoboek!

Overigens heb ik wl alleen met Opera gekeken!



Bericht 4 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:PeterMsgID:1497.4
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Dag Peter,

>> Het laden van de pagina blijft lang duren, waarschijnlij door het audio-bestand. Kun je dat niet inkorten. Nu lijkt 't of de browser hangt, vindt ik. <<

Welke Windows versie gebruik je, en wat is je verbindingssnelheid? Bij mij is het openingsscherm inclusief knoppen en hoorbare muziek in 3 seconden binnen (bij geleegde cache). Het geheel is 297KB groot, en zou dus met een 2Mbit adsl verbinding in theorie in een seconde binnegehaald kunnen worden. Omdat het streaming audio betreft, zou het echter in theorie nog een stuk sneller moeten gaan. Welke VM gebruik je, die van Sun?

>> Ook de link 'maximaliseer' mag weg nadat hier op geklikt wordt. (doet nix meer daarna) <<
Klopt. Moet echter nog even kijken hoe ik dat aanpak.

>> Er staat nog een 'verborgen tekst' linksonder de knop 'Zijn Schilderijen'. <<
Dat klopt, en is de bedoeling ook. De index.html wordt door zoekmachines doorzocht op tekst. En als er niets in staat, krijgen de zoekresulaten van Google bijvoorbeeld heel vreemde omschrijvingen.

>> NS4.73 Audiofile wordt wel geladen maar geen geluid. <<

Grappig, er is een specifieke netscape opdracht toegevoegd, en hij werkt prima onder Mozilla. Kijk er nog eens naar.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 5 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1497.5
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

>> Zal ik even een screenshot maken? Kun je het met eigen ogen zien... <<

Graag!

>> Overigens heb ik wl alleen met Opera gekeken! <<

Kan je mij een lol doen en het maximaalscherm ook eens met IE in 1200*1600 bekijken?
Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 6 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:PeterMsgID:1497.6
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Dag Peter,

>> Ook de link 'maximaliseer' mag weg nadat hier op geklikt wordt. <<

Heb ik voorlopig even opgelost met een script aanpassing:

{if(document.body.offsetWidth!=screen.availWidth -4)
{if (IE6) document.write('<p align="center"><a href="javascript:Maximaliseer();"><font face="arial" color="#ffffff" size="1"> Open in maximaal scherm </font></a></p>');}}

Maw: Als de huidige vensterbreedte niet gelijk is aan de maximale breedte - 4 pixels, n er is sprake van IE vertoon dan de link die het scriptje "maximaliseer" uitvoert.

Het werkt wel, maar ik stuit op een vreemde bug (of een foutje van mij). Zie de thread "4 pixels kwijt".

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 7 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.7
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Screenshot: zie e-mail.

>> Kan je mij een lol doen en het maximaalscherm ook eens met IE in 1200*1600 bekijken?
Heb ik gedaan. Ik zie daar nu een egaal blauw kader rondom de schilderij van de dame. Dat was niet eerder zo. Verder laadt de pagina zeer langzaam als ik met IE 6.0 kijk terwijl het met Opera beter gaat.

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 8 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1497.8
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

>> Ik zie daar nu een egaal blauw kader rondom de schilderij van de dame. <<

Dat klopt, ik ben wat aan het experimenteren met die rand, en het zou inmiddels weer weg moeten zijn. Probleem is het volgende: Ik wil geen zichtbare tekst op die pagina hebben, vanwege de vormgeving. Maar toch moet ik tekst opnemen voor de zoekmachines. Nu is Google bijvoorbeeld slim genoeg om een tekst in dezelfde kleur als de achtergrond te herkennen, en gaat er dan van uit dat dit misleidende en daarom verborgen teksten zijn. Dag indexering. Dus ben ik wat aan het pielen met tekst in exact dezelfde kleur als de afbeeldingsrand (google gaat niet de kleurinstellingen van een afbeelding doorwrochten). Dan moet de achtergrondkleur toch wel behoorlijk afwijken, en ik heb even hardblauw gekozen.

>> Screenshot: <<

Tja.. wat moet ik daar nu weer mee <G>.
Kennelijk reageert Opera niet op de Css style opdracht in een child window:

<style type="text/css">
body {background-image:url(entree.jpg);
background-repeat:no-repeat;
background-position:center}
</style>

>> Verder laadt de pagina zeer langzaam als ik met IE 6.0 kijk <<

Je bent de tweede. Het vreemde is, dat ik op alle pc's (een stuk op 10 verschillende via verschillende DSL verbindingen) van traagheid geen ene moer last heb. Ik dacht dat jij ook een snelle verbinding had, wellicht zit er iets in de weg of bemoeit een virusscanner o.i.d. zich met de scriptopdrachten of Java Applets?

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 9 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.9
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Die tekst links naast de knoppen viel me inderdaad op, maar ik dacht al dat je daar wat mee aan het doen was. Vandaar dat ik er nog niets van zei. Waarom laat je die tekst niet gewoon zien eigenlijk? Geef het desnoods een leuk kleurtje en/of ander lettertype en zet het op een andere locatie.

>> Tja.. wat moet ik daar nu weer mee <G>.
Ik zou het mooi laten zoals het is. Bij Franc werk het wel goed zegt-ie. Wellicht heeft hij een bepaalde optie m.b.t. child-vensters in Opera anders staan als ik (je kon daar wat mee spelen geloof ik).

Trouwens, over die tekst: kun je deze niet absoluut positioneren?

<DIV Style="position:absolute; left:0px; top:-50px; width:100%; z-index: 100">
tekst
</DIV>

Theoretisch zou de tabel waar die tekst in staat dus buiten het beeld moeten beginnen (-50px). Vraag is alleen of een browsers hier in trapt.

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 10 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.10
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Ik heb nog even gekeken naar die optie in Opera. Je kan inderdaad zoals ik al vermoedde instellen hoe Opera met child-vensters omgaat. Je kan f alle nieuwe pagina's in een eigen venster laten openen f je kan alle nieuwe pagina's binnen het hoofdprogramma laten openen (MDI-programma). De laatste optie vind ik het handigste zodat je meer overzicht hebt van wat er nu eigenlijk allemaal geopend is.

Met de eerste optie werkt het maximaliseren prima! :-)
(dit is waarschijnlijk ook de optie die Franc heeft ingesteld).

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 11 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:08-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.11
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
hoi Michel,

>>Welke Windows versie...

OS =winXP, v5.1.2600
verbinding=ADSL snelheid = waar kan ik dat zien ???, volgens abonnement 416/160 kb/s
IE6
Java = v1.4.2_03
Firewall = Norton v6.0.4.34
startpagina laden duurt ongeveer 10 seconden, dan begint muziek namelijk.

OS=win98SE
verbinding=ISDN 6 kb/s
NS4.73
Firewall = ZA
startpagina laden duurt ongeveer 45 seconden, dan is muziekfile geladen maar geen geluid. WMA snapt ie zeker niet. (MID file speelt ie wel)

en met IE5.0
startpagina laden duurt ongeveer 20 seconden, dan begint muziek namelijk.

groetjes, Peter



Bericht 12 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1497.12
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

>> Waarom laat je die tekst niet gewoon zien eigenlijk? <<

Omdat ik dat niet wil. Het verprutst de vormgeving van de startpagina, waar ik het ook zou plaatsen.
Vormgeving is een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik heb daar nogal strikte ideen over.

>> Ik zou het mooi laten zoals het is. <<

Als jij er mee kan leven, wie ben ik dan om het anders te willen? ;-)
Ik laat het lekker zitten.

Weet jij toevallig een Internet Explorer alternatief voor de eigenschap window.screen.availTop en window.screen.availLeft ?

Mozilla en NS ondersteunen deze eigenschap, maar IE niet. Dat is jammer, want anders had ik met het maximaliseren ook nog rekening kunnen houden met eventuele werkbalken van Windows op andere locaties dan onderin het scherm. Stel, dat een of andere gebruiker de snelstartbalk bovenin beeld en altijd op de voorgrond heeft staan. Mijn scriptje maximaliseert het venster dan wel mooi nog steeds tot helemaal bovenin beeld, en dus *achter* die snelstartbalk. Lekker makkelijk wordt het afsluiten van dat venster op die manier <G>.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 13 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:PeterMsgID:1497.13
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,

>> OS = winXP, startpagina laden duurt ongeveer 10 seconden, dan begint muziek namelijk. <<

Bij mijn 2Mbit verbinding met XP duurt het pakweg 2 seconden, jij zit zo'n beetje op een vijfde van die snelheid met 416Kbps, dus dit klopt aardig. Je zou eens kunnen kijken of de bufferlengte instelling in de Wmplayer (tabblad prestaties) instellen op wat lagers dan 5 seconden nog wat helpt. Het moet in theorie namelijk sneller kunnen, zo rond de 5-6 seconden .

>> OS=win98SE, ISDN 6 Kb/s, NS4.73......startpagina laden duurt ongeveer 45 seconden <<

Als je eerst alles moet binnenhalen (en dus geen streaming .WMA hebt), klopt dit. Er wordt dan ongeveer 300KB opgehaald (2.4Mbit), en met een snelheid van 48-64 Kbps duurt dat dan zo rond de 55 tot 42 seconden. Jammer dat dat zo traag gaat, maar het is ook maar Isdn. Was het wl streaming geweest, dan was de tijd zo rond de helft geweest.

>> en met IE5.0 .... startpagina laden duurt ongeveer 20 seconden, dan begint muziek namelijk. <<

Kijk, hier zie je dat er wel degelijk streaming audio is, met 48-64 Kbps kan het geheel nooit in 20 seconden binnen zijn.

Waarom hang je die W98 bak niet ook aan die Dsl verbinding? Routertje kost pakweg 35 euro, en dan kan die firewall ook uit. (Als jij geen beestjes zelf uitnodigt).

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 14 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.14
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> Omdat ik dat niet wil.
Crystal Clear!

>> Weet jij toevallig een Internet Explorer alternatief voor
>> de eigenschap window.screen.availTop en window.screen.availLeft ?
Kijk eens op:
http://www.javascriptkit.com/jsref/window.shtml met name de tabel met properties (innerWidth, innerHeight, outerWidth, outerHeight, screenLeft, screenTop).

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 15 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1497.15
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
>> innerWidth, innerHeight, outerWidth, outerHeight, screenLeft, screenTop <<

Hoi Stefan,

Deze had ik al doorgelopen, maar voldoen m.i. niet. Ik zoek naar een functie die de x,y cordinaat van het uiterste vensterpunt linksboven bepaalt, rekening houdend met eventuele on-top balken op de desktop die bovenin of links staan.

Vreemd dat IE nu net niet die availTop en availLeft functie ondersteunt. Daarmee is het een eitje. Ik kan in IE de schermresolutie vaststellen, en tevens de beschikbare breedte en hoogte voor een venster vaststellen rekening houdend met werkbalken enzo. Maar ik kan niet de vrije cordinaten van linksboven opzoeken. De door jou genoemde eigenschappen hebben m.i. betrekking op het venster zelf, en op de positie van het venster op de desktop, waarbij geen rekening gehouden wordt met andere elementen op de desktop.

Voorbeeld:

Bovenin n onderin de desktop staat een on-top werkbalk van 32px hoog. Scherm is 1024 x 768. Ik zou nu een venster kunnen maximaliseren tussen die balken in: Breedte 1024 en hoogte 704. Dat zoekt IE keurig voor mij op. Maar waar plaats ik linksboven? In dit voorbeeldje weet je het natuurlijk, op positie 33 vertikaal. Maar voor hetzelfde geld is de onderbalk 16px en de bovenbalk 48px. Hoe bepaal ik de eerste vrij pixel vertikaal in dit geval? Volgens mij kan IE dat niet. NS en mozilla kunnen dat wel, die geven voor availTop netjes 17px op in het laatste geval.

Klopt? Of zie jij nog ergens een mogelijkheid?

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 16 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.16
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> De door jou genoemde eigenschappen hebben m.i. betrekking op het venster
>> zelf, en op de positie van het venster op de desktop,
Ik dacht dat misschien een combinatie van deze eigenschappen een formule gemaakt kon worden die kan berekenen wat jij wilt..

>> Klopt?
Hoewel ik het niet 100% weet klinkt me dat bekend in de oren, ja. Ik herinner me nu dat ik tijd geleden zelf met availHeigth en availTop heb wezen stoeien:

function ShowMap() {
  var s=screen.availHeight;
  MapVenster=window.open('MapTekst.html','MapTekst',
'dependent=yes,ScrollBars=1,Width=180,height=' ((screen.availHeight)-35) ',top=' screen.availTop ',left=0');
}

Hoe ik aan die -35 kom weet ik niet meer...misschien is dat nog een achterblijfsel van een experiment.

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 17 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1497.17
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

>> screen.availTop  <<

En dat geeft in IE: undefined, en dus altijd nul. Probeer het volgende testje maar eens uit in IE en Mozilla of zo.

<html><head><title></title></head><body>

<script language="javascript">

vw=document.body.offsetWidth;
vh=document.body.offsetHeight;
tw=screen.width;
th=screen.height;
ww=window.screen.availWidth;
wh=window.screen.availHeight;
wt=window.screen.availTop;
wl=window.screen.availLeft;

document.write(' breedte en hoogte document body (IE only?): '   vw   ','   vh   '<br>');
document.write(' breedte en hoogte screen width: '   tw   ','   th   '<br>' );
document.write(' breedte en hoogte window screen available: '   ww   ','   wh   '<br>' );
document.write(' window screen top en left available (NS only?): '   wt   ','   wl   '<br>' );
</script>

</body></html>

>> Hoe ik aan die -35 kom weet ik niet meer. <<

Bij mij is het -32, zo houd je de snelstartbalk altijd in beeld.

Interessant in IE: Kioskmode aan, en automatisch verbergen werkbalkje aanzetten, start dit voorbeeldje en druk even op F5. Moet je dan eens kijken wat IE bij de document body opgeeft. Hier zijn die 4 pixels waar ik over struikelde. Kennelijk heet Ms een beetje gesjoemeld om wat kadertjes buiten het venster te houden.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 18 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.18
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> Hier zijn die 4 pixels waar ik over struikelde. Kennelijk heet Ms een
>> beetje gesjoemeld om wat kadertjes buiten het venster te houden.

Denk 't ja. Ze zijn alleen vergeten de breedte van het kader eraf te trekken; deze waarden kunnen nooit de schermresolutie overschrijden. Ik denk dat je een bugje hebt gevonden! Bij IE4 hadden ze ook zo'n soortgelijk geintje; daar was 'top' en 'left' omgedraaid. Daar moest je terdege rekening mee houden bij het openen van vensters via window.open(). Voordat ik *dat* door had was er een uurtje voorbij. Sinds IE5 is dat weer zoals het hoort.

De test geeft bij mij in Opera en IE voor de waarde availTop en availLeft: undefined.
De gegeven waarden bij breedte en hoogte document body (IE only?) : 1604,1204

Overigens is het niet IE only, want in Opera werkt het ook. :-)

Groetjes
Stefan

>http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 19 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1497.19
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

>> 1604,1204 <<

Tja, en ik maar zoeken naar mjn fout. <G>

>> in Opera werkt het ook <<

Dus stond er niet voor niets een ?

Ach spul van M$, het houdt je van de straat (wat bij deze bloedhitte zo erg nog niet is..)

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 20 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:09-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.20
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
hoi Michel,

>>Waarom hang je die W98 bak niet ook aan die Dsl verbinding? Routertje kost pakweg 35 euro, en dan kan die firewall ook uit. (Als jij geen beestjes zelf uitnodigt).

Is wel de bedoeling. Heb net 2 dagen adsl, met multi-pc modem, maar die w98 pc heeft nog ie5 en heeeel veel andere software, en draait goed. Maar nu wil de install-cd van kpn er eerst IE6 op hebben anders doet ie 't niet. En dat wil ik eigenlijk niet. Nog uitvogelen hoe ik dat handmatig kan instellen. netwerkkaart zit er inmiddels wel in.

groeten, Peter



Bericht 21 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:09-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.21
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> Ach spul van M$, het houdt je van de straat
Nou, ik weet niet of M$-spul je wel van de straat houdt of dat het computers in het algemeen zijn die je van de straat houdt.

Groetjes
Stefan

>http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 22 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:09-08-2004
 Aan:PeterMsgID:1497.22
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Dag Peter,

>> Maar nu wil de install-cd van kpn er eerst IE6 op hebben <<

Die Install CD van KPN is m.i. helemaal nergens voor nodig. Wat je moet regelen is een driverinstallatie voor dat netwerkkaartje. Na het correct installeren zal W98 in de regel automatisch een standaard TCP/IP netwerkomgeving opbouwen, met alle instellingen zodanig, dat inprikken in de router voldoende is voor een internet verbinding.

Overigens is IE 5 wel errug oud.

Michel Uphoff
(sysop)


Bericht 23 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:10-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.23
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
hoi Michel,

>>Na het correct installeren zal W98 in de regel automatisch een standaard TCP/IP netwerkomgeving opbouwen, met alle instellingen zodanig, dat inprikken in de router voldoende is voor een internet verbinding.

Na installatie van kaart staat ie keurig in de lijst bij "Netwerkomgeving". Ook bij Netwerk in ConfigScherm staat ie vermeldt; als adapter en als TCP/IP. Kabel aangesloten, op modem en kaart gaat een groen lampje aan. Kabel al eens omgeruild met XP machine, XP werkt nog steeds, 98 nog niet.
Waar moet ik zoeken?

>>Overigens is IE 5 wel errug oud.
Nooit een werkend systeem om zeep helpen als er geen noodzaak voor is :-)

Groeten, Peter



Bericht 24 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-08-2004
 Aan:PeterMsgID:1497.24
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Dag Peter,

>> Waar moet ik zoeken? <<

Ik denk in de aanwezigheid van een eventuele externe toegangs adapter. Start een winipcfg, en kijk of je daar bij de adapternaam mbv het driekhoekje ook de netwerkkaart ziet. Zo ja, klik dan op alles vrijgeven en daarna op alles opnieuw instellen. Kijk of de pc een geldig IP adres heeft gekregen, in de range van de router. Verder: Er is toch GEEN firewall actief? Zo ja, de-installeer die dan.

Vervolgens kijk je op de XP pc even bij de eigenschappen van de lan verbinding naar status, en neem het opgegeven IP adres even over. Idem het standaard Gateway adres van de router. Ping nu vanaf de W98 pc eens die XP pc en de router.

Ook handig: Alles UIT zetten, zelfs de stekker uit het stopcontact bij een moderne pc (netwerkkaart blijft anders onder spanning). Router uitzetten en weer aan. Paar minuten wachten, en de pc's weer aanzetten. Dit reset zowel de router als de netwerkkaarten.

Wat zijn de resultaten?

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 25 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:10-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.25
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
hoi Michel,

>>winipcfg
stond op 'PPP Adapter', verandert in netwerkkaart 'F5D5000 PCI Card'.

>>klik dan op alles vrijgeven
Dan geeft ie 2 keer de melding 'IP-adres voor adapter is al vrijgegeven'

>>alles opnieuw instellen
na knop 'vernieuwen' of 'alle vernieuwen' komt zandlopertje en na 1 minuut (schat ik),
'Fout, De DHCP-server is niet beschikbaar: De adapter wordt vernieuwd'

>>geldig IP adres
Adapteradres FF-FF-FF-FF-FF-FF
IP autoconfigadres 169.254.169.3
Subnetmasker 255.255.0.0
Standaardgateway (dit is leeg)

hoe weet ik wat een geldig IP adres is, XP heeft 10.0.0.150 ?

>>firewall
Ja, ZA maar uitschakelen baat niet. ook niet na een nieuwe start zonder ZA.

>>alles UIT zetten
baat ook niet

groeten, Peter



Bericht 26 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-08-2004
 Aan:PeterMsgID:1497.26
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Dag Peter,

Hier klopt het nodige niet.

>> Adapteradres FF-FF-FF-FF-FF-FF
IP autoconfigadres 169.254.169.3
Subnetmasker 255.255.0.0
Standaardgateway (dit is leeg) <<

Het adapteradres klopt niet, dat moet het Mac-adres van de netwerkkaart zijn, en dat is nimmer veel keer F.
Dit wijst op een niet correct functionerende netwerkkaart driver.
Omdat Windows de router niet kon bereiken (gateway is leeg), kon er ook geen IP adres van de router ontvangen worden, en heeft Windows zelf van arren moede maar een IP adres uitgedeeld. Het IP adres moet altijd beginnen met 10.0.0.xxx , want jouw router zit op 10.0.0.xxx.

Nu is W98 soms een vreselijke zeur als het gaat om netwerkinstellingen, dus raad ik je het volgende paardenmiddel aan:

0:*De-installeer* ZoneAlarm. Uitschakelen is NIET voldoende.
1:Zorg ervoor dat je de correcte netwerkdrivers voor W98 voor dat kaartje hebt (dubbelcheck)
2:Verwijder in netwerkomgeving alles. Te beginnen met externe toegang, dan de client voor Ms, dan netbeui, dan eventueel Ipx, dan Tcp/Ip.
3:Verwijder in apparaatbeheer alle aangegeven netwerkkaartdrivers, en kontroleer en passant ook even op conflicten.
4:Sluit de pc netjes af (hij moet dus vanzelf afsluiten)
5:Verwijder de netwerkkaart
6:Zet de pc aan, en laat hem *helemaal* uitreutelen.
7:Sluit de pc weer netjes af (hij moet dus vanzelf afsluiten)
8:Plaats de netwerkkaart terug, maar nu bij voorkeur in een *ander* pci slot.
9:Start de pc, en geef W98 de locatie op van de netwerkdrivers als daarom gevraagd wordt.

Eventueel heb je de W98 cd-rom nodig voor het naladen van onderdelen. W98 hoort nu een standaard netwerkomgeving op te bouwen met Tcp/iP, de netwerkkaart, client voor Ms netwerken, en de correcte instellingen aan te maken voor een probleemloze communicatie met de router.

Kontroleer hierna of de boel nu wel juist werkt. Zo ja, stel dan e.e.a. af naar behoefte. Laat installatie van ZA even zitten totdat je de boel hebt getest en krab je ven achter de oren of je de moeite, de vertraging en de processorkracht wel over hebt voor een software firewall, die achter een router heel wat minder nuttig is.

Geen soelaas? Verdenk dan het netwerkkaartje of de kabel van pc naar router.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 27 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:11-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1497.27
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>>...netwerkinstellingen, dus raad ik je het volgende paardenmiddel aan

Goed middel. Werkt nu als een speer!

De netwerkkaart geinstalleerd. daarna nix extra ingesteld.
winipcfg melde 1e keer:

Adapteradres 00-30-bd-70-6d-a9
IP autoconfigadres 169.254.57.162
Subnetmasker 255.255.0.0
Standaardgateway (dit is leeg)

na/als verbonden met dsl-modem:

Adapteradres 00-30-bd-70-6d-a9
IP autoconfigadres 10.0.0.151
Subnetmasker 255.255.255.0
Standaardgateway 10.0.0.138

Als ik beter nog wat kan veranderen dan hoor ik het graag.

In ieder geval hartelijk dank, Peter



Bericht 28 van 28

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-08-2004
 Aan:PeterMsgID:1497.28
 Onderwerp:Wie test mee deel 3Forum:ws-nlcomputer
Dag Peter,

>>
Adapteradres 00-30-bd-70-6d-a9
IP autoconfigadres 10.0.0.151
Subnetmasker 255.255.255.0
Standaardgateway 10.0.0.138
Als ik beter nog wat kan veranderen dan hoor ik het graag. <<

Dat ziet er allemaal toppie uit. Niets aan veranderen. Virusscanner actief en Spybot, en gaan met die banaan.

Met IE en in de adresbalk ingeven 10.0.0.138 kan je de router bereiken voor eventuele instellingen. De pc's kunnen elkaar nu ook "zien" als je de client voor Ms Netwerken en bestands- en printer deling genstalleerd hebt. Kan heel handig zijn.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp