Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

355 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 11:29:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Pagina verversen??  (gelezen 17714 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Pagina verversen??
« Gepost op: 9 november 2009, 22:29:33 »
Bericht 1 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:07-03-2005
 Aan:AllenMsgID:2093.1
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
1. Hoe werkt (zonder in te technische details te gaan) het mechanisme waarmee een browser bepaald of een pagina die hij in z'n cache heeft staan wel/niet opnieuw moet worden opgehaald?
2. Hoe dwing ik een (liefst elke) browser om domweg altijd pagina's op te halen m.a.w. het cachingmechanisme uit te schakelen.
Mijn dank.

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 2 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2093.2
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
>> 1. Hoe werkt (zonder in te technische details te gaan) het mechanisme waarmee een browser bepaald of een pagina die hij in z'n cache heeft staan wel/niet opnieuw moet worden opgehaald? <<
Dat zit aan twee kanten. Aan de kant van de webserver kan je met de pragma, cache control en de expires meta tags bepalen dat een browser de bezochte pagina niet of tot een bepaald tijdstip in zijn cache moet opslaan.
Aan de andere kant kan je met de browser-instellingen bepalen of een pagina iedere keer, bij iedere herstart van de browser nooit of automatisch opnieuw moet worden ingelezen.
En verder wordt de pagina natuurlijk opnieuw gelezen als hij uit de cache verdwenen is.

2. Hoe dwing ik een (liefst elke) browser om domweg altijd pagina's op te halen m.a.w. het cachingmechanisme uit te schakelen. <<
Drie opties:
<META HTTP-EQUIV="CACHE-CONTROL" CONTENT="NO-CACHE">
<META HTTP-EQUIV="PRAGMA" CONTENT="NO-CACHE">
<META HTTP-EQUIV="EXPIRES" CONTENT="-1">

Iha kan je het beste de drie tesamen gebruiken (voor nieuwe en oude browsers). Dan wordt er niets in cache gezet, en dus iedere keer de webpagina opnieuw geladen. Deze regels moeten in de header.
Overigens.. lees ook even: http://support.microsoft.com/kb/q222064/
waarbij MS met een wel heel bijzondere "bugfix" voor foutief reagerende IE 4 aan komt zetten.

Overigens zou ik niet in iedere pagina deze tag's opnemen, maar alleen in degene waarbij dat beslist noodzakelijk is, anders wordt de site -zeker voor de smalbanders- trager dan nodig is.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 3 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:08-03-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2093.3
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Michel,
Dank voor de tips.
Overigens ontgaat het mij nog steeds hoe het mogelijk is dat een browser een pagina uit z'n cache haalt terwijl op de server een gewijzigde versie staat.
Ik mag toch hopenlijk aannemen dat er ergens een controle is omdit soort dingen te voorkomen.
--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 4 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:09-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2093.4
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
hoi Ton,
>>Overigens ontgaat het mij nog steeds hoe het mogelijk is dat een browser een pagina uit z'n cache haalt terwijl op de server een gewijzigde versie staat.<<
Ik weet niet welke browser dat doet maar IE5-6 heeft o.a. deze instelling:
Wanneer moet er op nieuwe versies van pagina's worden gecontroleerd?
Instelbaar is;
- Bij elk bezoek aan een pagina
- Telkens wanneer Internet Explorer wordt gestart
- Automatisch
- Nooit <- Deze dus !!!!!
zie: Internet-opties > tab Algemeen > in kader "Tijdelijk Internet-bestanden", knop Instellingen
groeten, Peter


Bericht 5 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:09-03-2005
 Aan:PeterMsgID:2093.5
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Peter,
Het zou een instellingskwestie kunnen zijn maar het betrof verschillende browsers op verschillende platforms. En ook weet ik dat na het leeghalen van de browser cache toch die verouderde (en op server niet meer bestaande) pagina getoond werd.
--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 6 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:09-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2093.6
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Beste Ton,
Ik ben gister bij die klant geweest die zoals ik aangaf soortgelijk probleem had. Tot op heden hadden ze het dus nog steeds niet opgelost en beweerde de ICT service organisatie simpelweg dat het onmogelijk was dat we dit verschijnsel hadden (zelfs nadat ze het persoonlijk gedemonstreed was bleven ze hun kop in het zand steken!).
Ik zit er morgen weer om nu met een van de 'echte deskundigen' te praten over dit probleem. Ik blijf beweren (tot hij het tegendeel bewijst wat hij al heeft aan gegeven niet te kunnen) dat er ergens een cache actief is, en dat is niet op de client want zelfs een PC die nog NOOIT die zite bezocht had kwam met hetzelfde probleem, zelfs een vers geinstaalleerde PC gaf hetzelfde, reproduceerbare, resultaat. Inmiddels hebben we met een pragma in de html file (vraag me nu even niet welke, ik zal morgen even kijken) kunnen instellen of het probleem wel of niet van toepassing is. Die cache zit dus op de webserver of ergens onderweg, want die oude data kan niet zomaar ergens uit het niets komen.
TdJ


Bericht 7 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:10-03-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2093.7
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Michel, <META HTTP-EQUIV="CACHE-CONTROL" CONTENT="NO-CACHE">
<META HTTP-EQUIV="PRAGMA" CONTENT="NO-CACHE">
<META HTTP-EQUIV="EXPIRES" CONTENT="-1">
Ik denk erover deze regels in de top frame file van mijn paper te zetten. Of is het bij een top frame file niet nodig? Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 8 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2093.8
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> Of is het bij een top frame file niet nodig?  <<
Het is alleen nodig op die pagina's waarvan je zeker wilt zijn dat bij ieder bezoek (en ook bij terugbladeren in de browser) die nieuwste versie wordt opgehaald. In de regel is dat alleen op pagina's met een zeer frequent wisselnde content, of bij pagina's waarvan je niet wilt dat ze in de cahce opgeslagen worden om beveiligingsredenen (hoewel dat wel een wassen neus is voor een beetje hacker).

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 9 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:11-03-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2093.9
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Michel,
Toch begrijp ik't nog steeds niet.
Ik dacht dat de browser eerst controleert of de betreffende pagina verandert is en op basis daarvan bepaalt of er wel/niet een pagina wordt opgehaald cq uit de cache gtoond wordt.
Als dat niet zo is dan heeft dat hele cachingmechanisme geen enkele zin en kunnen ze dat beter uit browsers halen oftewel default op off zetten.

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 10 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2093.10
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
>> Ik dacht dat de browser eerst controleert of de betreffende pagina verandert is en op basis daarvan bepaalt <<
Dat hoort als (bij IE) de instellingen op "Bij elk bezoek aan een pagina" staan (en even los van tussenliggende achterlopende proxy's en andere frustrerende elementen) ook te gebeuren. Maar zoals ik je eerder schreef, deze instellingen kan een gebruiker ook zelf aanpassen: In IE, extra, internet opties, tabblad algemeen, knop "instellingen" . Daar kan je zelf ook kiezen wanneer en hoe IE al dan niet gebruik maakt van zijn Cache. Standaard staat de instelling op "automatisch" wat betekent, dat alleen bij een nieuwe sessie van IE, of een sessie op een nieuwe dag er gecontroleerd wordt op nieuwe elementen.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 11 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:11-03-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2093.11
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Michel In de regel is dat alleen op pagina's met een zeer frequent wisselnde content, of bij pagina's waarvan je niet wilt dat ze in de cahce opgeslagen worden om beveiligingsredenen (hoewel dat wel een wassen neus is voor een beetje hacker). Bedankt, dat hoeft dus niet. Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 12 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:20-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2093.12
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton (e.a.),Berichten in discussie : 13 Discussie bekeken : 243 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 07-03-2005 21:42


Bericht 13 van 13

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:21-03-2005
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2093.13
 Onderwerp:Pagina verversen??Forum:ws-nlcomputer
Tony,
Ga dat eens navragen want afgelopen week was het weer bar en boos. Het is vooral opvallens als er heel snle nieuwe updates op de server worden gezet.
--------------------
Aloha

Ton van Hest