* Volg ons

* Wie is Online

• Punt gasten: 12
  • Punt verborgen: 0
  • Punt leden: 0

Er zijn geen bezoekers online
  • Punt Online vandaag: 3

* Actuele onderwerpen

Webwereld: Webwereld door NLCOMP
[Vandaag om 08:01:11]

audioboeken naar een iPod converteren door Don
[23 mei 2012, 14:53:05]

updates door Paul
[23 mei 2012, 12:48:07]

foutmelding bij openen VPN, wat te doen? door Peter
[22 mei 2012, 21:05:08]

MSChart for VB6 door Peter
[22 mei 2012, 15:44:26]

Met een .asp pagina data checken door RuudDeWit
[20 mei 2012, 15:48:49]

Forumonderhoud: uitgesteld naar vrijdag 18 mei en afgerond! door Ronald
[18 mei 2012, 18:18:24]

Meezenden bijlage bij e-mail door Peter
[17 mei 2012, 20:01:40]

Superwijzer door Paul
[17 mei 2012, 12:00:34]

Karakters verspringen in Excel2003 door gerard1938
[17 mei 2012, 06:06:53]

Scriptfout in Internet Explorer door Ronald
[15 mei 2012, 22:40:53]

cursor verspringt ongecontroleerd door popipipo
[15 mei 2012, 13:18:26]

* Chat

Vraag maar raak!
Stel je vragen over computers en internet en krijg direct antwoord! Iedere maandagavond 21:00 - 22:00 uur in de chatroom.

A A A A Auteur Topic: Windows 7 een eerste indruk (1)  (gelezen 1201 keer)

Offline Michel UphoffTopic starter

• Wizop
  • Geslacht: Man
  • Laatst actief:
    22 mei 2012, 17:35:04

• Activiteitmeter
    100%
    • Tentoonstelling
Windows 7 een eerste indruk (1)
« Gepost op: 29 oktober 2009, 14:48:24 »

Hoi,
Zojuist Windows 7 ultimate Bèta geinstalleerd. Een eerste indruk:
Gebruikte computer is een Dell Vostro, met Intel dual core E6400 CPU, 3GB Ram geheugen, een Ati Radeon 3600 videokaart, en 2 500GB sata harddisks.
14:00 Start download van 2.6 GB Iso. Shadow Protect maakt ondertussen een image van Vista op de tweede disk van mijn testcomputer.
14:28 Download gereed, zal wel op de Xs4all proxy gestaan hebben gezien dit tempo (1,5 MByte per seconde is netjes).
14:30 Brand Iso op DvD
14:38 Start installatie W7
14:42 Kies voor custom (advanced, dus geen upgrade), klik op Next en er komt een melding dat er al een besturingssysteem op staat, dus rechtonder gekozen drive options (advanced), formatteren c:
14:43 Install start...
14:51 Eerste fase installatie klaar, W7 setup herstart de testcomputer...
14:52 Melding Completing installation...
14:56 W7 herstart de computer voor de 2e keer, enmeldt dat de pc voorbereid wordt voor de eerste sessie
14:57 Er wordt een gebruikersnaam en een pc naam gevraagd. W7 weigert spaties en andere vreemde tekens, netjes. Next..
14:58 Product key wordt gevraagd, gelukkig aan het einde. Vinkje dat W7 automatisch geactiveerd wordt staat aan. Next...
15:01 Keuze voor de keuze van automatische updates verschijnt, ik klik op volledig auto (bovenste), datum en tijd en landinstellingen zijn correct, next...
15:02 Keuze netwerk verschijnt, ik kies Home Network...
15:03 Dit is het eerste nieuwe dat ik tegenkom, er wordt gevraagd of ik een Homegroup wil maken. Aangezien dit zo te zien alleen werkt met andere W7 machines kies ik voor skip, ook al omdat de bijbehorende help een leeg scherm is.
15:04 Preparing your desktop verschijnt, en na luttele seconden verschijnt de desktop met een visje.

De eerste kennismaking met een W7 installatie valt niet tegen. In 26 minuten staat alles er op, geen nare meldingen, geen vastlopers of onverwachte zaken, en W7 lijkt te werken.
Rechtsonder verschijnt een ballonnetje dat mij verzoekt het Action Center te openen om de belangrijkste meldingen te lezen. Natuurlijk wordt het gemis van een virusscanner gemeld, en de suggestie gedaan online naar leveranciers te gaan kijken. Tegen beter weten in ga ik dat deze keer doen, en Kaspersky, AVG en Norton verschijnen prominent op de installatie pagina van Microsoft.
Niets over andere providers, waarmee de suggestie wordt gewekt dat alleen deze drie een W7 compatible scanner hebben (of M$ eerder betaald hebben vermoed ik zomaar). Eigenwijs als ik ben start ik de installatie van Eset Nod32 vanaf internet. Ja hoor.. daar popt UAC alweer op, of ik het boeltje wel vertrouw. Natuurlijk doe ik dat, stom ding.. Nod32 installeert als een zonnetje en is na een minuutje al gereed en updated. Als ik het niet dacht..

Alleen mis ik na een paar seconden al het vertrouwde Nod32 ikoontje rechtsonder. Blijkt dat Windows direct kiekeboe speelt en zogenaamd ongebruikte ikoontjes nog steeds verbergt. Nog steeds dom vind ik, dus dat verbergen snel uitgezet.

De interface voor de systray is nieuw en heeft meer mogelijkheden. Een eindgebruiker zal er denk ik niet achter komen waar en hoe je dat allemaal in kan stellen, dus mijn kritiek op dat verbergen blijft overeind.
De taakbalk onderin is zo te zien geheel in ere hersteld, hij staat eindelijk default aan. Hier is kennelijk naar de gebruikers geluisterd die MS voor gek verklaarden een van de handigste features standaard uit te zetten. Rechtsonder (in de zogenaamde Systray) een nieuw ikoontje; een vlaggetje. Het is het Action Center, dat mij waarschuwt dat Windows Defender zijn scan moet draaien, nu al? Kan later... (als ik het hele ding niet dump, want het nut is zeer beperkt met een goede scanner aan boord)
Ik kan de verleiding bijna niet weerstaan, maar ga de instellingen niet direct op Classic zetten. Eerst eens zien hoe W7 out-of-the-box in elkaar steekt. En gelukkig valt het deze keer mee met de toeters en bellen. Geen "sidebar" met nutteloze zooi, geef Flip 3-d onzin actief, en een eenvoudig clean thema als standaard. Zouden ze daar dan toch geluisterd hebben? Alhoewel, het is slechts een bèta en wat niet is kan nog komen vrees ik. Vooralsnog een pluspunt voor de schone desktop, wel gaan bij mij direct de icoontjes "Deze Computer" en "Netwerk" aan.
Techneut als ik ben, direct naar apparaatbeheer toe. Wat heeft W7 allemaal vanzelf herkend en geïnstalleerd op deze 6 maanden oude machine? Ook dat valt lang niet tegen. Alleen een SM-bus controller moet een driver ontberen, en de rest lijkt zomaar in een keer te werken.
Lang niet gek, hoewel het wel vreemd is dat die bus controller niet geïnstalleerd is, dat ding is van Intel en al jaren in gebruik. Zoals gebruikelijk heeft het online zoeken naar een driver voor die kontroller geen enkele zin, dus dan maar de cd met Vista drivers proberen. Oh nee, dat gaat niet dit is een Dell Vostro, en de drivers worden niet apart geleverd, heel fijn zo'n herstel cd, ze moesten verbóóden worden.
Dan IE8 (bèta 2) maar gestart (oef..daar is wel wat aan af te stellen, maar dat komt later wel), en naar de Dell site. Ik installeer zonder dralen de Vista drivers voor de Intel chipset, en krijg de melding dat dit besturingssysteem niet wordt ondersteund. Bummer! Toch even doorduwen dan maar. Via apparaatbeheer zelf laten zoeken naar drivers, en na het aanwijzen van de map waar ik die Dell Chipset drivers heb neergezet wordt de buscontroller zonder dralen en succesvol geïnstalleerd. "Dacht ik het niet..." mompel ik.
De hardware installatie lijkt gereed, de virusscanner werkt en Windows 7 draait. Windows 7 sluit in 10 seconden af en start in 34 seconden op. Niet gek voor een ongetweakte versie.
Ik mis wat... ik mis het ergerlijke gereutel van de harddisk dat je na de installatie van Vista urenlang kon horen. Dat 'optimaliseren', dat 'indexeren'. Mijn schijf blijft rustig. Ben benieuwd wat daar achter steekt.
Mijn eerste indruk is niet negatief.
Windows 7 lijkt soepeler en sneller te werken dan Vista, UAC zit mij niet konstant te pesten en Vista drivers en software installeren lijkt vooralsnog prima te gaan. De computer lijkt niet continue bezig te zijn met zaken waarvan de eindgebruiker geen weet schijnt te mogen hebben. Het geheugengebruik wijkt niet echt af van dat van Vista, het ligt wellicht zelfs een tikkie lager. Out of the box zo rond de 520 MB. Maar ook dat kan straks veranderen, wie weet wat er bij de Golden release allemaal in het OS wordt geprakt.
Het is nog te vroeg voor een eindoordeel. Enerzijds is dit een allereerste en oppervlakkige ontmoeting, en kunnen er nog allerlei onvermoedde zaken opdoemen, en ten tweede is ongewist wat Microsoft tussen nu en de Golden release nog gaat aanpassen. Maar een shot voor de boeg zou wat mij betreft zijn:
Windows 7 is meer Vista Service Pack 2, dan een nieuwe versie en lijkt een verbetering t.o.v. Vista.
Of ik er beter mee kan leven dan dat vermaledijde Vista is echter nog de vraag. In deel 2 ga ik het besturingssysteem verkennen, wie weet wat ik tegen ga komen.
Michel Uphoff
Homepage

Beste bezoeker, je bent op dit moment niet ingelogd. Daarom zijn de 8 antwoorden op dit bericht voor jou verborgen. Klik hier om in te loggen of klik hier om gratis en eenvoudig een account te registreren!

Gerelateerde onderwerpen

Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
0 Reacties
1972 Gelezen
Laatste bericht 7 november 2009, 21:23:49
door NLCOMP
1 Reacties
2022 Gelezen
Laatste bericht 9 november 2009, 09:52:55
door Ronald
1 Reacties
2204 Gelezen