Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

218 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:23:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Opstartschijf maken  (gelezen 17459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Opstartschijf maken
« Gepost op: 9 november 2009, 22:35:23 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:HenkDatum:26-11-2006
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3166.1
Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel.
Begin dit jaar ben ik in het bezit gekomen van een zip bestand met daarin:
Ghost.exe (2003)
GhostExp.exe
Ghostexp.chm
Info in een pdf, waarvan Appendix A commandline switches voor Ghost.exe het meest interessant is.
 
In een eerdere discussie (2883.4 ) is al beschreven hoe je een image van je hardeschijf (partitie) kunt maken. Hierbij wordt nadrukkelijk verteld dat je een floppydrive nodig hebt.
>>Ook voor een bootable cd gemaakt met Ghost.exe is een opstartfloppy in drive A: noodzakelijk.<<
 
Ik heb met Nero 6.3.1.25 een opstart cd gemaakt met een standaard opstart-image van Nero Express.
Nu doe ik in de cd speler de bootable cd en in de dvd speler de schijf met daarop ghost.exe en ghost.exp. Na opstarten krijg ik een dos scherm en ik zit dan te werken op A:, toch is dit de cd speler. Benader ik de schijf in de dvd speler, dan kan ik ghost.exe gewoon starten. De overige schijfen (partities) zijn ook te benaderen.

Ik heb dus geen diskdrive, dit ivm ruimtegebrek in de pc-kast.
 
Ik heb met Nero een aantal bestanden in de root van de opstartschijf gebrand (zie bijlage), maar deze zie ik niet na het booten van de opstartschijf. Hoe kan dit?


Ik heb de harde schijf in twee partities verdeeld. Op partitie D: staat de image. Ik zou het wel prettig vinden als ik een restore.bat bestand kan aanmaken, op de opstartschijf in de cd speler, die automatisch start zodra de schijf in de speler wordt gedaan. Vervolgens een keuze menu verschijnt met de optie om het systeem weer terug te brengen volgens de image. Is hier een oplossing voor en zoja welke?
 
 Groetjes
Henk



Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

opstart_schijf.JPG
45KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-11-2006
Aan:HenkMsgID:3166.2
Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

Hoi Henk,
>> Na opstarten krijg ik een dos scherm en ik zit dan te werken op A:, toch is dit de cd speler. Benader ik de schijf in de dvd speler, dan kan ik ghost.exe gewoon starten. De overige schijfen (partities) zijn ook te benaderen. <<
Ik ken die Nero floppy image niet van binnenuit. Die A: die je ziet is in normale gevallen een virtuele floppydrive, welke aangemaakt wordt door die nero opstart image. Normaal zit in zo'n opstart image ook de ondersteuning voor cd-rom drives, en dat klopt ook hier, want je kan de inhoud van de cd in de DvD drive zien. Normaal moet je ook (onder een andere letter) de cd-rom schijf ook kunnen zien (dus niet alleen de inhoud van die A: virtuele floppy). Probeer andere letters eens uit.
Lukt het niet laat dan eens de inhoud van Autoexec.bat en Config.sys op die opstartcd zien.

>> Ik zou het wel prettig vinden als ik een restore.bat bestand kan aanmaken, op de opstartschijf in de cd speler, die automatisch start zodra de schijf in de speler wordt gedaan. <<
Daarvoor zou je die autoexec.bat aan moeten passen. Dat bestandje wordt echter naar ik aanneem door die Nero Image geleverd. Kan je de inhoud van die image in Nero oproepen en aanpassen?
Zo nee, accepteert dat Nero Express andere images van floppy's?
Zo ja, dan kan je op een willekeurige pc met een floppydrive en een klein tooltje zelf een image maken. Ik wil dat ook wel even voor je doen.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Van:HenkDatum:29-11-2006
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3166.3
Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>>Lukt het niet laat dan eens de inhoud van Autoexec.bat en Config.sys op die opstartcd zien<<
Zal ik nog doen. Het is nu al laat dus dat moet nog even wachten.
>>Kan je de inhoud van die image in Nero oproepen en aanpassen?<<
Zal ik morgen nog even proberen.
>>accepteert dat Nero Express andere images van floppy<<
Ja dat kan ik zelf bepalen. Zie bijlage.
 
Groetjes
Henk
Bijlagen :



Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

Image.JPG
46KB
Van:HenkDatum:30-11-2006
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3166.4
Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>>Lukt het niet laat dan eens de inhoud van Autoexec.bat en Config.sys op die opstartcd zien.<<
>>Daarvoor zou je die autoexec.bat aan moeten passen. Dat bestandje wordt echter naar ik aanneem door die Nero Image geleverd. Kan je de inhoud van die image in Nero oproepen en aanpassen?<<
Ja, ik heb inmiddels alle bestanden en mappen van de opstart cd in een bestand geplaatst (zie bijlage) Dit bestand heeft de extensie .ZZP maar dit is een ZIP bestand, dus de extensie dient even gewijzigd te worden.
>>accepteert dat Nero Express andere images van floppy's?<<
Ja, zie bijlage vorige bericht.
>>Zo ja, dan kan je op een willekeurige pc met een floppydrive en een klein tooltje zelf een image maken. Ik wil dat ook wel even voor je doen. <<
Ja graag. Ik denk dat ik de harde schijf opdeel in  meerdere partities. Op een van deze partities wil ik dan een image van de C: drive maken. Deze partitie wil ik dan graag verbergen, zodat de gebruiker niet per ongeluk de image kan verwijderen. Is het mogelijk om zodra de opstart cd geplaatst wordt, dat er dan een keuze menu te voorschijn komt om het systeem in de oude staat te brengen? De te gebruiken image staat dan op de verborgen partitie.

Groetjes
Henk
Bijlagen :



Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

Opstart_schijf_van_Nero.zpp
800KB
Van:-> Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-12-2006
Aan:HenkMsgID:3166.5
Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

Hoi Henk,
>> Op een van deze partities wil ik dan een image van de C: drive maken. Deze partitie wil ik dan graag verbergen, zodat de gebruiker niet per ongeluk de image kan verwijderen. <<
Bijgaand een floppy-image. Deze image start met een menu waar je 4 keuzes hebt:
    Maak een image van de eerste partitie van de eerste harddisk (in de regel is dat dus de opstart partitie C:) , en plaats deze image in de root van de tweede partitie. Zet de image op de 2e partitie weer terug op de 1e partitie. Geheel C: wordt dus gewist, en alles komt in de vorige staat terug Start Ghost.exe voor verdere handmatige bediening Ga gewoon naar Dos voor andere klusjes[/list]
    >> Is het mogelijk om zodra de opstart cd geplaatst wordt, dat er dan een keuze menu te voorschijn komt om het systeem in de oude staat te brengen? De te gebruiken image staat dan op de verborgen partitie. <<
    Ja dus, dat gebeurt bij deze image. Als je vervolgens gewoon de driveletter van de 2e partitie weghaalt in schijfbeheer van XP (dat kan alleen als het niet de opstartpartitie is, en ook niet de partitie is waar XP in is geïnstalleeerd), dan is deze hele partitie onzichtbaar onder XP. Ghost heeft hier geen last van.
    Nog even terug naar die 1e en 2e partitie:
    Verwar partitienummers niet met driveletters. Het gaat in deze image om de 1e en 2e partitie op deze schijf, ongeacht of dat Fat32 of Ntfs partities zijn. Stel dat beiden ntfs zijn, dan zijn beiden onder Dos zelf onzichtbaar. Stel dat je onder XP de tweede partitie de driveletter Q: meegeeft, het is en blijft de tweede partitie van de disk.
    Wil je de image van de eerste partitie op een andere partitie dan de 2e zetten, dan moet je dat maar even opgeven, want dan moet ik de Autoexec.bat van de image aanpassen.
    Volledigheidshalve hierbij even de autoexec.bat die in deze image staat (let op eventuele regeloverslag):
    @Echo off
    cls
    mscdex.exe /D:CD_ROM /L:R
    :menu
    be cls bri whi on blu
    echo.
    echo.
    Echo                               Beheer menu
    Echo.
    Echo      Image van 1e partitie in Backup.gho op 2e partitie maken  : Keuze 1
    Echo      Backup.gho van 2e partitie terugzetten  (overschrijft C!) : Keuze 2
    Echo      Ghost starten zonder verdere actie (handmatige bediening) : Keuze 3
    Echo      Naar dos gaan voor algemeen onderhoud                     : Keuze 4
    echo.
    Be ask "                       Uw keuze aub [1234] : ",1234
    if errorlevel=4 goto einde
    if errorlevel=3 goto ghost
    if errorlevel=2 goto restore
    if errorlevel=1 goto backup
    :backup
    be cls bri yel on red
    echo.
    echo.
    echo                               Backup maken
    echo.
    Echo    U staat op het punt een image van de 1e partitie te maken en deze image
    Echo    In de root van de 2e partitie te zetten. Een eventueel daar nog aanwezige
    Echo    backup.gho wordt hiermee overschreven!
    echo.
    Be ask "                         Backup maken J/N : ",JjNn
    if errorlevel=3 goto menu
    ghost.exe -clone,mode=pdump,src=1:1,dst=1:2\backup.gho -batch -sure -z3 -span -autoname
    goto menu
    :restore
    be cls bri yel on red
    echo.
    echo.
    echo                            Herstel 1e partitie
    echo.
    Echo     U staat op het punt een in de 2e partitie aanwezige backup.gho terug
    Echo     te zetten op de 1e partitie. ALLE gegevens worden overschreven. De
    Echo     1e partitie is vaak de opstartpartitie, en bevat het besturingssysteem
    echo.
    Be ask "                   Vorige backup terugzetten J/N : ",JjNn
    if errorlevel=3 goto menu
    ghost.exe -clone,mode=pload,src=1:2\backup.gho:1,dst=1:1
    goto menu
    :ghost
    ghost.exe
    goto menu
    :einde
    be cls bri whi on blu
    Echo.
    Echo.
    Echo                           Welkom in good old dos!
    Echo          De eerste DvD/CD is bereikbaar onder R. de volgende onder S.
    Echo.


    Michel Uphoff (NLcomputer)
    Homepage


    Gewijzigd 2/12/2006 4:43 CET door Michel Uphoff (Sysop) [/tr][/table]



    Bericht 7 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Bijlagen :



    Bericht 6 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows

    W98seEnGhostBootflop.img
    1440KB (2MB)
    Van:HenkDatum:03-12-2006
    Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3166.6
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hoi Michel,
    Dit is precies wat ik zocht. Ontzettend bedankt voor je hulp!
    >>Bijgaand een floppy-image. Deze image start met een menu waar je 4 keuzes hebt:<<
    Ik heb deze op een cd gebrand. Als ik nu de cd in de speler doe en de pc opstart, dan verschijnt keurig het 4 keuze menu. De optie 1,3 en 4 heb ik getest, dit werkt perfect. Optie 2 moet ik nog een keer testen, maar ik twijfel er niet aan dat dit ook werkt.
     
    Groetjes
    Henk
    Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:04-12-2006
    Aan:HenkMsgID:3166.7
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hoi Henk,
    >> Optie 2 moet ik nog een keer testen <<
    Gewoon doen. Beter nu zeker te weten dat het wel of niet werkt dan in de komende tijd die functie nauwelijks gebruiken omdat je twijfelt.
    Natuurlijk is hier die optie getest, en het werkt feilloos.
    Natuurlijk heb je op die boot-cd nog zat ruimte over, het kan een handige plaats zijn voor diverse systeemtools en andere vanuit dos en/of Windows te gebruiken programma's. Dan heb je een echt goede gereedschapskist op een cd staan. Zet er iig ghostexp.exe en bijbehorend help bestanden op. Daarmee kan je dan vanuit Windows weer ín zo'n ghost image kijken en er delen van terugzetten. Erg handig.
    Plezier met de image.


    Michel Uphoff (NLcomputer)
    Homepage


    Gewijzigd 3/12/2006 19:39 CET door Michel Uphoff (Sysop)


    Bericht 8 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Van:HenkDatum:12-08-2007
    Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3166.8
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hoi Michel,
    Ik heb weer een pc opnieuw ingericht en wil nu een opstartschijf (cd) maken, zodat er een keuze menu verschijnt zoals in voorgaand bericht (3166.5), maar dan met de onderstaande opties:Echo Beheer menu
    Echo.
    Echo Image van C: op restoreschijf maken (backup maken) : Keuze 1
    Echo Backup van restoreschijf terugzetten op C: (overschrijft C!) : Keuze 2
    Echo Ghost starten zonder verdere actie (handmatige bediening) : Keuze 3
    Echo Naar dos gaan voor algemeen onderhoud : Keuze 4
    Het besturings systeem staat op de eerste partitie van de eerste schijf. De restoreschijf is de eerste partitie van de tweede schijf.
    Ik heb al geprobeerd om het W98seEnGhostBootflop.img bestand te bewerken met worpad, maar dan krijg ik geen goede opstartschijf. Er komt geen menu in beeld. Ik krijg elke keer de melding dat ik op een toets moet drukken voor een reboot.
    Zou je zo vriendelijk willen zijn een image te maken, waarmee ik wel een goede opstartschijf kan maken met daarin het bovenstaande menu?
    Bijvoorgaand dank.

    Groetjes

    Henk


    Bericht 9 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Van:Just VechtDatum:12-08-2007
    Aan:HenkMsgID:3166.9
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hallo Henk ,

    >> een image te maken <<

    Onze Michel zit nu in een mooi & ver vakantieoord voor een paar weekjes. Het zal even moeten wachten, vrees ik. Ik ben zelf niet zo thuis in deze zaken.

    Nou heeft mijn nieuwe laptop ook geen floppydrive. Dat is vrij normaal bij de huidige laptops. Voor toepassingen als Ghost en Partition Magic is dat echter erg onhandig. Ik vond ergens een programma van HP waarmee je een opstartbare USB-stick kon maken. Hoef je verder geen CD te branden en het is veel gemakkelijker de boel aan te passen. Ik heb het echter nog niet uitgeprobeerd wat er wel en niet kan met een autoexec.bat bestand.
    De PC in kwestie moet het opstarten vanaf een USB stick wel ondersteunen!

    groetjes,

    Just Vecht
    mijn Blog en meer



    Bericht 10 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Van:Just VechtDatum:13-08-2007
    Aan:HenkMsgID:3166.10
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hallo Henk ,

    >> geprobeerd om het W98seEnGhostBootflop.img bestand te bewerken met Wordpad <<

    Met Wordpad lijkt me dat ook echt niet te gaan lukken.  Ik heb er nog wat over lopen denken. Voor wat jij wil moet je de autoexec.bat aanpassen. Dat kan niet direkt in de image voor zover ik weet. En voor wat betreft jouw "keuze 1" moet er een aparte opdracht komen voor de Ghost executable om precies dat wat jij wilt op die machine uit te voeren.
    Verder is Wordpad een beetje gevaarlijk voor dit soort acties omdat het veel meer kan dan alleen tekst aanpassen. Ik gebruik liever Kladblok voor dat soort bewerkingen. Meestal zet ik echter hiervoor SciTE op mijn machines. Lekker simpele editor, met kleurtjes voor de betere herkenning van de script-delen. Gratis, vergt geen installatie, werkt onder Vista.
    IK zal eens kijken hoever ik met jouw idee kom. Past me ook wel een beetje gezien mijn USB stick verhaal.

    groetjes,

    Just Vecht
    mijn Blog en meer



    Bericht 11 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Van:HenkDatum:13-08-2007
    Aan:Just VechtMsgID:3166.11
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hallo Just 
    >> Het zal even moeten wachten, vrees ik.<<
    Is op zich niet zo'n groot probleem. Ik gun iedereen zijn welverdiende vakantie. Ik heb al wel handmatig een image op de eerste partitie van de tweede hardeschijf gemaakt. Ik zou het alleen prettig vinden dat dit automatisch gaat.

    Groetjes

    Henk


    Bericht 12 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Van:Just VechtDatum:13-08-2007
    Aan:HenkMsgID:3166.12
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hallo Henk ,

    >> Ik gun iedereen zijn welverdiende vakantie<<

    Ja inderdaad. Prima zo dan. Ondertussen ga ik eens stoeien met het voorbeeld autoexec.bat van Michel en mijn USB stick. Ik hou je op de hoogte.

    groetjes,

    Just Vecht
    mijn Blog en meer



    Bericht 13 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-08-2007
    Aan:HenkMsgID:3166.13
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hoi Henk,
    Zodra ik de jet lag en de moeheid te boven ben kijk ik er even naar. Je kan een image (binair) bestand niet zo maar aanpassen met een tekstverwerker of editor.

    Michel Uphoff (NLcomputer)
    Homepage



    Bericht 14 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-08-2007
    Aan:HenkMsgID:3166.14
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Dag Henk,
    Ik heb het onderstaande in de autoexec.bat voor je aangepast. Zie verder de bijlage.
    Test e.e.a. even grondig.
    Michel Uphoff
    @Echo off
    cls
    mscdex.exe /D:CD_ROM /L:R
    :menu
    be cls bri whi on blu
    echo.
    echo.
    Echo                                Beheer menu
    Echo.
    Echo    Image van 1e partitie in Backup.gho op disk 2 part 1 maken    : Keuze 1
    Echo    Backup.gho uit 2e disk terugzetten op disk 1 (overschrijft C!): Keuze 2
    Echo    Ghost starten zonder verdere actie (handmatige bediening)     : Keuze 3
    Echo    Naar dos gaan voor algemeen onderhoud                         : Keuze 4
    echo.
    Be ask "                       Uw keuze aub [1234] : ",1234
    if errorlevel=4 goto einde
    if errorlevel=3 goto ghost
    if errorlevel=2 goto restore
    if errorlevel=1 goto backup
    :backup
    be cls bri yel on red
    echo.
    echo.
    echo                               Backup maken
    echo.
    Echo U staat op het punt een image van de 1e partitie te maken en deze image
    Echo In de root van de 1e partitie op disk 2 te zetten. Een eventueel daar nog
    Echo aanwezige backup.gho wordt hiermee overschreven!
    echo.
    Be ask "                        Backup maken J/N : ",JjNn
    if errorlevel=3 goto menu
    ghost.exe -clone,mode=pdump,src=1:1,dst=2:1\backup.gho -batch -sure -z3 -span -autoname
    goto menu
    :restore
    be cls bri yel on red
    echo.
    echo.
    echo                            Herstel 1e partitie
    echo.
    Echo U staat op het punt een in de 1e partitie van disk 2 aanwezige backup.gho
    Echo terug te zetten op partitie van disk 1. ALLE gegevens worden overschreven.
    Echo De 1e partitie van disk 1 is bevat meestal het besturingssysteem.
    echo.
    Be ask "                   Vorige backup terugzetten J/N : ",JjNn
    if errorlevel=3 goto menu
    ghost.exe -clone,mode=pload,src=1:2\backup.gho:1,dst=1:1
    goto menu
    :ghost
    ghost.exe
    goto menu
    :einde
    be cls bri whi on blu
    Echo.
    Echo.
    Echo                           Welkom in good old dos!
    Echo          De eerste DvD/CD is bereikbaar onder R. de volgende onder S.
    Echo
    .




    Bericht 16 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows
    Bijlagen :



    Bericht 15 van 16

    NL Computer Forum ~ Windows

    W98seEnGhostBootflop2.img
    1440KB (2MB)
    Van:HenkDatum:28-08-2007
    Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3166.15
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hoi Michel,
    Goede vakantie gehad?
    >>Ik heb het onderstaande in de autoexec.bat voor je aangepast. Zie verder de bijlage.<<
    Dank je wel. Zelf kan ik dit niet voor elkaar krijgen. Ik kan het batch bestand wel redelijk begrijpen, maar weet niet hoe je dat binaire bestand dan maakt. Wat me trouwens op viel in het binaire bestand, is dat het beheermenu meerdere keren voorkomt:Echo Beheer menu
    Echo.
    Echo Image van C partitie maken en in D:\Backup.gho zetten : Keuze 1
    Echo D:\Backup.gho terugzetten in C partitie (overschrijft C!) : Keuze 2
    Echo Ghost starten zonder verdere actie (handmatige bediening) : Keuze 3
    echo Naar dos gaan voor algemeen onderhoud : Keuze 4
    echo.
    Be ask " Uw keuze aub [1234] : ",1234
    Echo Beheer menu
    Echo.
    Echo Image van 1e partitie in Backup.gho op disk 2 part 1 maken : Keuze 1
    Echo Backup.gho uit 2e disk terugzetten op disk 1 (overschrijft C!): Keuze 2
    Echo Ghost starten zonder verdere actie (handmatige bediening) : Keuze 3
    Echo Naar dos gaan voor algemeen onderhoud : Keuze 4
    echo.
    Be ask " Uw keuze aub [1234] : ",1234
    Echo Beheer menu
    Echo.
    Echo Image van C partitie maken en in D:\Backup.gho zetten : Keuze 1
    Echo D:\Backup.gho terugzetten in C partitie (overschrijft C!) : Keuze 2
    Echo Ghost starten zonder verdere actie (handmatige bediening) : Keuze 3
    Echo Naar dos gaan voor algemeen onderhoud : Keuze 4
    Be ask "Uw keuze aub : ",1234
     
    >>Test e.e.a. even grondig.<<
    Dat zal nu niet lukken, want de pc is weer terug bij de rechtmatige eigenaar. Ik heb al wel beloofd om de opstartschijf wel te maken en te overhandigen, zodra ik de mogelijkheid had, en ga dit dus nu ook doen. Dan kan de eigenaar regelmatig een backup maken op een wel heel eenvoudige manier.

    Groetjes

    Henk
    Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-08-2007
    Aan:HenkMsgID:3166.16
    Onderwerp:Opstartschijf makenForum:ws-nlcomputer

    Hoi Henk,
    >> maar weet niet hoe je dat binaire bestand dan maakt. Wat me trouwens op viel in het binaire bestand, is dat het beheermenu meerdere keren voorkomt: <<
    Dat binaire bestand is niets anders dan een zogenaamde bit-copie van een floppy, daar zijn tooltjes voor. Zo'n image bevat dus een complete kopie van de floppy, van eerste tot laatste bit. Dus kan jet voorkomen, dat je ook nog inhoud van gewiste bestanden (alleen de fat ingang wordt gewist, en niet het cluster zelf) tegenkomt in niet gebruikte clusters.


    Michel Uphoff (NLcomputer)Homepage