Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

222 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:45:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Vista in gebruik nemen  (gelezen 10865 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Vista in gebruik nemen
« Gepost op: 11 november 2009, 13:42:39 »
Bericht 1 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:22-06-2007
Aan:AllenMsgID:3432.1
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Goedenavond ! ,

Op vaderdag kreeg ik een nieuwe Toshiba laptop. Voor vaderdag natuurlijk een wel erg mooi kado. Maar ik had een rot jaar achter de rug en ik lag in het ziekenhuis met hartklachten. Ik was er dus wel heel erg blij mee. Inmiddels ben ik ontslagen na een dotterbehandeling. Prachtige techniek! Ik moet nog wel wat op gang komen.

Die Toshiba kwam met Windows Vista. Mijn vrouw had nog gevraagd of het niet met XP kon, maar nee. Dat ging niet.
Ik zit hier dus die laptop met Windows Vista in gebruik te nemen. Het leek me een goed idee mijn ervaringen met jullie te delen.
Een eerste rondgang door de machine leverde een gelikt uitziende Windows Vista op, Norton Antivirus met voor drie maanden updates en dat was dan dat. Afgezien van wat Toshiba ondersteuningsprogramma's dan.
Met in mijn herinnering nog kant-en klare merk-machines van familie en vrienden met bijvoorbeeld aanvullend Microsoft Works viel me dat wel wat tegen.
Het ding heeft 1 GB Ram-geheugen. Een duik onder de motorkap leerde me dat daarvan maar allerliefst 480 MB direkt na de start al in gebruik was. Dat is wel heel erg veel, hè.
Daar moet dus wat aan gebeuren. Om te beginnen ging het erg logge Norton Antivirus weg om plaats te maken voor Avira Antivir. Die gebruik ik al een hele tijd met erg veel plezier. Het ding scoort ook uitstekend in de tests.
Als verstokte Linux-fan gaat deze machine draaien op Linux, al weet ik nog niet welke versie. Windows houd ik echter wel degelijk in stand. Je weet maar nooit. Maar dan wel met programma's uit de Open Source sector: Firefox, Thunderbird, Open Office, Gimp.

Zo ging er Firefox op voor het browsen en Thunderbird voor de e-mail. Het overzetten van de e-mail berichten vanuit Linux op mijn werklaptop kostte aardig wat puzzelen voor ik de goede map in Vista gevonden had, maar toen was het ook voor elkaar.
Vooralsnog loopt dat allemaal gesmeerd.

Onderweg werd het me duidelijk dat Vista een volwaardig beheerders-account zou hebben. Bij Windows XP is dat geen succes, maar hier in Vista heb ik hem maar weer eens aangezet en mijn eigen account geen beheerdersrechten meer meegegeven. Als Linux gebruiker ben ik niet anders gewoon. Het werkt goed op één gevaL na, waar het opgehaalde bestandje op het ene bureaublad stond en de software plus ondergetekende op het andere bureaublad zaten te kijken. Dat was een puzzel die me even aardig in de war bracht.
Hardwarematig vloog het draadloze netwerk er om de haverklap uit. Even opnieuw verbinding maken was wel voldoende, maar zo moet het natuurlijk niet. Op de Toshiba site was een update voor de driver te vinden en dat loste het probleem helemaal op.
Er is geen floppy drive meer. Nou is het slepen met zo'n los ding ook niet alles, maar een floppy drive met USB aansluiting is desgewenst voor een paar tientjes te koop. Er is trouwens ook geen PS2 poort voor een muis. Dat moest dus een USB muis worden. Met zo'n Touchpad vlakje kan ik niet goed leven

De machine heeft een Pentium Dual-Core 1.6 Ghz aan boord. Maar om nou te zeggen dat het ding erg snel is? Nee, hij doet het gewoon goed. Meer niet. Ik ben benieuwd wat voor machine het is onder Linux. Ik voel er zelfs erg veel voor maar eens op zoek te gaan naar een 64 bits distributie.

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 2 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:23-06-2007
Aan:AllenMsgID:3432.2
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Goedenavond ! ,

Het installeren van OpenOffice liep gesmeerd en daarmee is vooralsnog de reeks software compleet. De rest komt dan later wel.

Ik merkte ondertussen dat er nergens een opdrachtregelvenster te vinden was. Nou gebruik ik dat wel erg weinig, maar toch. Via de Help bleek dat je gewoon opdracht of opdrachtprompt in het zoekvak moest tikken en dan kwam die optie naar voren. Dat is werkbaar.
Het is nu tijd voor de voorbereidingen om Linux te gaan installeren. Vraag één is hoe die Dual-Core Pentium zinvol te benutten. Wat zoeken op Internet leerde me dat je daarvoor SMP moet gebruiken: Symmetric Multi-Processing. Een kwestie van de juiste kernel gebruiken. Ohhh, laat ik me nou altijd erg ver gehouden van het installeren van andere kernels. Ik gebruikte altijd gewoon de standaard Slackware kernel, al wist ik wel dat dat al een wat verouderde, maar erg stabiele kernel uit de 2.4 reeks was. Het moet er nu eentje uit de 2.6 reeks worden. Daar gaan we dan maar eerst eens op oefenen op een van mijn oudere machines <grinnik>.
Wat ik wel leuk vind is dat er dus helemaal geen 64bits versie nodig is om die dubbele processorkern te benutten. 64bits is natuurlijk wel mooier, daar niet van. Maar zulke zware programma's draai ik helemaal niet dat dat ooit nodig zou zijn. Ik blijf dus lekker bij mijn no-nonsense 32 bits Slackware


Op een gegeven moment begon ik me af te vragen of dan Windows Vista wel dat Dual-Core benutte, SMP enzo. Ik weet wel bijna zeker van wel, maar ik kan dat helemaal nergens vinden zelfs na veel zoeken. Dat is dan voor mij weer zo'n moment om me gelukkig te laten zijn met Linux want daar had ik het antwoord in twee tellen.

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 3 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-06-2007
Aan:Just VechtMsgID:3432.3
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Ik weet wel bijna zeker van wel, maar ik kan dat helemaal nergens vinden zelfs na veel zoeken.  <<
Ctrl-Shift-Escape  brengt je in taakbeheer. Bij de tab Prestaties kan je beide kernen zien, en hoe ze belast worden. Leuke truc:
Start de rekenmachine, beeld, geavanceerd. Tik een enorm getal in, en klik op n! (Faculteitberekening, dus 1x2x3x4x5x6... tot het ingetikte getal). Dit zet de processor langduring en zwaar aan het werk. 1 kern? De CPU zit dicht en de pc reageert nauwelijks. 2 kernen? Een kern zit dicht en de ander peutert nog uit de neus, zodat je gewoon door kan werken. Start nu een tweede calculator en doe hetzelfde. Kijk in taakbeheer..

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 4 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:23-06-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3432.4
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel ,

>> Bij de tab Prestaties <<

Daar was ik al geweest. Maar na een hele tijd kijken en puzzelen zag ik het eindelijk. Die herrie van het voetbal hielp ook niet echt <grinnik> of misschien juist wel. De twee grafieken staan achter elkaar! Ik vroeg me al af wat die witte balk daar deed, maar dat is dus de witte ruimte tussen de beide grafieken.
>> Start nu een tweede calculator en doe hetzelfde. Kijk in taakbeheer <<
LOL! Ik heb het met 1 calculator gedaan, want het is al wat laat. Ja, leuke demo!
Hartelijk dank, Michel!
groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 5 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-06-2007
Aan:Just VechtMsgID:3432.5
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Die herrie van het voetbal hielp ook niet echt <grinnik> <<
Trok mijn aandacht ook nogal, jong Oranje:

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:24-06-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3432.6
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel ,

>>Trok mijn aandacht ook nogal <<

Dat was beslist een geweldig resultaat voor die jonge spelers!

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 7 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:JacoDatum:24-06-2007
Aan:Just VechtMsgID:3432.7
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Just,
Toshiba Japan houdt een website bij in het Engels voor Linux: http://linux.toshiba-dme.co.jp/linux/index.htm. De Nederlandstalige helpdesk zal echter geen ondersteuning geven voor linux.
Jaco


Bericht 8 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:24-06-2007
Aan:JacoMsgID:3432.8
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Jaco,

>> Toshiba Japan houdt een website bij in het Engels voor Linux <<

Ja zeg! Wat mooi. Erg Japans hier en daar, maar daar kom ik wel uit.
Leuk hoor. Hartelijk dank!

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 9 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:25-06-2007
Aan:Just VechtMsgID:3432.9
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hallo Just,
>>Ik merkte ondertussen dat er nergens een opdrachtregelvenster te vinden was. Nou gebruik ik dat wel erg weinig, maar toch. <<
Ook bereikbaar via het startmenu > Alle programma's > Bureau-accessores > Opdrachtprompt of Uitvoeren
Nog een tip, als je bovenstaande map Bureau-accesoires hebt geopend, rechtsklik op Opdrachtprompt of Uitvoeren en selecteer "Kopieren naar...", geef je bureaublad op en je hebt de links snel bij de hand :-)
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)




Bericht 10 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:JacoDatum:25-06-2007
Aan:Just VechtMsgID:3432.10
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer
Geen dank Just... welk model Toshiba heb je gekregen? Satellite (Pro), Tecra of Portege?


Bericht 11 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:25-06-2007
Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3432.11
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ruud ,

>> Bureau-accessores > Opdrachtprompt of Uitvoeren <<

Ohh, daar zit-ie. Tja, kwestie van zoeken natuurlijk. Hartelijk dank hoor! Ik ga hem niet naar mijn bureaublad kopieren. Zo vaak gebruik ik hem nou ook weer niet <grinnik>..
Hartelijk dank!

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 12 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:25-06-2007
Aan:JacoMsgID:3432.12
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi NN ,

>> welk model Toshiba  <<

Een Satellite A100. Niet het meest opwindende model wellicht, maar ik ben er bereblij mee.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 13 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:JacoDatum:25-06-2007
Aan:Just VechtMsgID:3432.13
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Just,
De A100 heeft letterlijk honderden submodellen: van superkrachtig tot zeer matig.
Als je een bepaald programma wilt gebruiken in Vista, kan je trouwens gemakkelijk de zoekopdracht in het startmenu gebruiken. Stel je wilt naar het Netwerkcentrum, dan type je netw in en netwerkcentrum komt al als een keuze naar voren.
Jaco


Bericht 14 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:25-06-2007
Aan:JacoMsgID:3432.14
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Jaco,

>> van superkrachtig tot zeer matig<<

Ik speel geen spelletjes en ben met een eenvoudig ding best tevreden! Gekke dingen doe ik bij voorkeur toch op een van de Linux bakken.

>>de zoekopdracht in het startmenu gebruiken. <<
Die werkt inderdaad geweldig. Ik gebruikte al graag de zoekfunctie in de Help van Windows XP en dit is in Vista een goede verbetering.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 15 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:30-06-2007
Aan:AllenMsgID:3432.15
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Goedemiddag ,

>> voorbereidingen om Linux te gaan installeren <<

Nou eheh, ik geloof dat ik dat niet doe. Het machientje loopt als een zonnetje op Windows Vista. Niks mis mee. Ook heel belangrijk: al de programma's uit de Linux wereld waar ik graag mee werk zijn allemaal tegenwoordig ook beschikbaar voor Windows. Ik heb net Audacity, Inkscape en Scribus geïnstalleerd. Kijk desgewenst ook eens bij OpenCD wat er verder nog voor mogelijkheden zijn.
(Inkscape is een programma om illustraties mee te maken en bijvoorbeeld logo's. Scribus is een programma om kwaliteits drukwerk mee te maken. Een DTP programma. Een clubblad bijvoorbeeld). Samen met GIMP voor het bewerken van foto's een ideaal drietal voor het maken van publikaties. Met Audacity kun je geluid bewerken)

Het enige minpuntje tot nu toe van Vista in mijn ogen is de Camera wizard voor mijn digitale camera. Die laat me niet meer kiezen welke foto's ik wil downloaden. Het is nu alles of niets. Daar valt wel mee te leven via de Verkenner optie, maar het is jammer dat dat verdwenen is.
Ook een punt is dat  ik sinds kort een aparte behoorlijke snelle - ook al is hij al wat ouder - PC heb voor mijn Linux interesse. Daar kan ik zonder bezwaren en zorgen op experimenteren.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 16 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:10-07-2007
Aan:AllenMsgID:3432.16
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Goedenavond! ,

Mijn laptopje is zo'n beetje wel definitief ingericht.
De rij programma's: Adobe Reader, Audacity, Inkscape, iTunes (ik heb een iPod), 7-zip, Antivir, Filezilla, GIMP, Ghostscript, Google Earth, Firefox, Thunderbird, Scribus, Spybot. MSN Messenger.

Voor Antivir heb ik een licentie. De overige programma's komen goeddeels uit de Linux wereld en zijn gratis. Ze doen het er verder geen spat minder om.
Dit alles draait ook probleemloos onder Linux. Nou ja, Antivir en Spybot heb ik daar dan niet nodig.

De vraag die me nu kwelt is: wat doe ik nog hier in Windows Vista. Ik heb me vanmiddag rot gezocht om in de verschrikkelijke mooie Sidebar mijn eigen RSS feeds te krijgen. En toen ik dat dan eindelijk had, draaide het ding constant ook de oude feeds. Mooi maar waardeloos dus. Feed voor feed moest ik handmatig aanklikken. OPML bestand importeren? Ik heb het niet kunnen vinden.
En dan zit er een ongelooflijke berg fonts in dat Vista. Dat houdt soms de boel ook enorm op.

Ik ga maar eens kijken of ik precies dezelfde functionaliteit in Linux kan realiseren op mijn  "schuur" PC. Kan haast niet fout gaan en dan stap ik over. Even met beleid, dat natuurlijk wel.

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 17 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:10-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3432.17
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer
Ook een goedenavond Just,

>>Adobe Reader<<

In plaats van dat bakbeest van een programma kun je ook eens Foxit Reader proberen.
Snel om mee te werken, minimale downloadtijd: 1.7MB tegen 28.3MB, Nederlands.
En ze hebben nog meer mooi spul, zie HIER.


Groeten, Peter




Bericht 18 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-07-2007
Aan:PeterMsgID:3432.18
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
>> In plaats van dat bakbeest van een programma kun je ook eens Foxit Reader proberen. <<
Hear hear! (en geen stiekum gedoe met allerlei rotzooi die op de achtergrond aan phone home doet). Ik vind Foxit geweldig, sneller kleiner, veiliger en je kan er zelfs mee annoteren.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 19 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3432.19
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> De vraag die me nu kwelt is: wat doe ik nog hier in Windows Vista. <<
Dat vraag ik mij ook met enige regelmaat af als ik hier op de tweede computer met Vista stoei.
Ik blijf het drie keer niks vinden. Die drie keer slaat dan op de dikte van de laag cosmetica en het geheugengebruik, en dat niks op de werkelijke vooruitgang t.o.v. XP.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 20 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:11-07-2007
Aan:PeterMsgID:3432.20
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hallo Peter ,

>> Foxit Reader proberen <<

Die ken ik, lief ding. Destijds mistte Foxit hier en daar een heel enkele maal de goede weergave van een pdf-je. Is dat nou helemaal OK?
Die andere programma's zijn mooi, als je dat professioneel nodig hebt. Maar dat heb ik vooralsnog zeker niet.
Niettemin een goede tip, want die Acrobat Reader is inderdaad knullig groot.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 21 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:11-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3432.21
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> de laag cosmetica en het geheugengebruik, <<

Ik begon me goed te ergeren toen ik die RSS feeds met geen mogelijkheid in die Sidebar gadget kon krijgen. Een niet zo veel later had ik een bestandje nodig. Ik raakte helemaal in de war in die veel ingewikkelder Verkenner.
Wat een hoop onzin voor dezelfde functionaliteit en niks meer snelheid dan die Pentium 1200 hier in de schuur.
Ik ga weleens kijken of ik diezelfde functionaliteit op de P 1200 Mhz in de schuur kan realiseren. En dan praten we over de laatste 2 procent. Ik weet al heel zeker dat het heel dichtbij komt. Ik weet het, dat geldt alleen voor prive gebruik. Maar daar heb ik het ook over en niks anders.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 22 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:11-07-2007
Aan:PeterMsgID:3432.22
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
Ik gebruik hier al een tijdje PDF-viewer,doet het ook erg goed en snel.http://www.docu-track.com/downloads/users/
Groet,Paul


Bericht 23 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:13-07-2007
Aan:PeterMsgID:3432.23
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Peter,
>>kun je ook eens Foxit Reader proberen<<
Ik dacht eigenlijk dat de Foxit software gratis was, althans de PDA en Portable versies wel. Blijkbaar niet dus.
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)




Bericht 24 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:13-07-2007
Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3432.24
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,

>>Ik dacht eigenlijk dat de Foxit software gratis was, althans de PDA en Portable versies wel. Blijkbaar niet dus.<<

Dat is ie wel degelijk zoals ze zelf zeggen:

...
Foxit Reader 2.0 itself is free. As to add-ons, the critical add-ons are free while advanced add-ons are non-free.
...

Waarom denk je van niet?


Peter






Bericht 25 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:14-07-2007
Aan:PeterMsgID:3432.25
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Peter,
>>Waarom denk je van niet?<<
Omdat er een [Buy] knop staat op de pagina waarop Foxit wordt beschreven.
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)




Bericht 26 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:14-07-2007
Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3432.26
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer
Ruud,

>>Omdat er een [Buy] knop staat op de pagina<<

De standaard PDF viewer en printer is gratis.
Voor sommige extra toevoegingen moet je betalen. zie Advanced Add-ons in Foxit Reader2.0.


Peter



Bericht 27 van 27

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:15-07-2007
Aan:PeterMsgID:3432.27
Onderwerp:Vista in gebruik nemen.Forum:ws-nlcomputer

Peter,
Gezien bedankt...je moet wat zoeken maar toch... :-)
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)