Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

173 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 01:07:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wordt Vista ooit mijn vriendje  (gelezen 11276 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Wordt Vista ooit mijn vriendje
« Gepost op: 11 november 2009, 13:46:56 »
Bericht 1 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:-> Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-07-2007
Aan:AllenMsgID:3492.1
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hoi
Miss Vista en ik liggen elkaar ook na maanden nog steeds niet. Wij blijven maar heibel hebben. Zij vindt het belangrijk zich iedere dag zwaar op te tutten, is dol op extreme makeovers, glimmedingetjes en lágen pancake. Tjongejonge wat steekt ze daar toch veel van haar tijd en energie in. En zéuren dat ze kan! Overal wil ze extra toestemming voor hebben. Zelfs voor toestemming wil ze toestemming, de trut. 
Ik ben alleen maar geïnteresseerd in haar diensten als gehoorzame werkslaaf. Kortom: Wérken en niet zeuren, verwend nest!
Na flink te hebben gesnoeid in het woud van services en overbodigheden, is miss Vista dan toch het dociele werkslaafje geworden dat ik zo graag zie. Ze zeurt niet meer en is redelijk snel in haar werkjes. Miss Vista is in classic mode oppervlakkig bezien nogal XP look-alike, gebruikt geen overvloedig geheugen en harddiskruimte en onthoudt zich van de meeste trivialiteiten. Zo gehoorzaam en zonder make-up krijgt ze toch iets.
Maar dan.. De dame blijkt taai en ze slaat soms toch nog terug. Vandaag weer zoiets waarvan ik denk: "Dat doet onze toch al te broze relatie echt geen goed.."
Ik heb al een paar weken het gevoel, dat Vista trager is dan XP. Nergens is daar op Internet echt goed gefundeerde steun voor te vinden, maar het gevoel bleef. Alles wat ik doe op Vista voelt net wat trager en soms merkbaar trager aan dan onder XP. Zit dat nou tussen mijn oren en moet ik in analyse, of is dat echt zo?  Dus dan zelf maar eens op zo mogelijk objectief onderzoek uit.
Ik heb gelukkig een behoorlijk snelle testmachine met twee maagdelijke images van zowel XP als Vista, geheel updated en op het klassieke startmenu na (sorry aan dat takke- teletubbie menu krijg je mij echt niet), staat alles zoals Microsoft zag dat het goed was. Ierland en Aero lonken mij naar grazige weiden en glanzend Flip-3D. En het bliept, bloept, fade't en schuifelt alsof ik in de discotheek op de hoek ben beland. Lekker rustig werken is er niet bij, maar dat heb ik voor een test wel over.
Eerst maar de Vista score opgevraagd:

Die was naar verwachting voor een overklokte Athlon 64 X2 6000+ dualcore met een 2GB snel geheugen, serial ata disks en een snelle nVidia kaart. Een dikke voldoende en dus het Vista certificaat voor het volledige pretpakket. Vervolgens onder zowel XP als onder Vista de Passmark performance test gedraaid. Onder Vista 2 tests gedraaid, die met de videodrivers van Vista en de bij de nVidia kaart geleverde drivers. En toen kwam er toch wel een aap uit de mouw (hoger is beter):
              XP     Vista1   Vista2
CPU mark      623    599      595
2D graphics   886    340      360
Memory mark   551    488      504
Disk Mark     466    396      411
3D Mark       302    254      257
Rating        588    424      428

Dat de videoresultaten behoorlijk lager zijn dan onder XP valt mogelijk nog te wijten aan niet volledig getunede drivers voor Vista (hoewel dit de tweede release was). Verder valt het verschil tussen de WDM drivers van Microsoft en de "full blown" drivers van nVidia nauwelijks op. Dus die potsierlijke en geheugen vretende drivers van de Cd kunnen weer weg.
Maar dat ook alle andere benchmarks onder Vista gewoon slechter zijn dan onder XP was toch wel nieuw. Deze computer presteert onder een 'kale' Vista gewoon zo'n 20% langzamer dan onder een kale XP. Om dat te compenseren heb je toch minimaal een 30 tot 40% snellere processor nodig, en dan schieten de prijzen van die dingen omhoog. Meerkosten pakweg € 200,.
Dankjewel verleidelijke miss Vista, mij een beetje op onnodige kosten jagen hè?! Je wilt zeker écht mot met mij, zal ik jou eens even flink ehh.. formatteren?Komt het ooit nog eens goed tussen ons tweetjes ?  Ach, misschien ben ik wel te hard voor haar...

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
<edit, typo in totaal score XP aangepast>

Gewijzigd 29/07/2007 17:58 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 2 van 14

NL Computer Forum ~ Windows

VistaScore.jpg
77KB
Van:PeterDatum:21-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3492.2
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer
>>Hoe komt het ooit nog goed tussen ons?<<

Een 'gedwongen huwelijk' in dit geval is natuurlijk een slecht begin.
Ik heb ook het gevoel dat dezelfde pc met Vista merkbaar trager is dan met XP.
Gezien je testresultaten lijkt me de Vista Upgrade Advisor dan ook totaal overbodig en zelfs af te raden. Als XP lekker werkt, laat hem dan met rust.


groeten, Peter

Van:Ruud (Sysop)Datum:23-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3492.3
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,
>>Vista en ik liggen elkaar ook na maanden nog steeds niet<<
Ik moet eerlijk bekennen dat ik totaal geen problemen heb met Vista op mijn nieuwe Acer laptop en ik heb ook allerlei dingen uitgezet...aangepast enz. Tot nu toe werkt het prima en best wel snel.
>>Ik heb al een paar weken het gevoel, dat Vista trager is dan XP<<
Dat kan ik helaas niet bevestigen...alles op de laptop draait lekker snel...zelfs sneller dan mijn MacMini (nou dat wil wat zeggen) en de kamer XP...maar die heeft ook een wat minder snelle proccessor. ;-)
<fluistermodus>Misschien dat de heer M. Uphoff wat teveel services uit heeft gezet?</fluistermodus> :-)
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)




Bericht 4 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-07-2007
Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3492.4
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ruud,
>> Misschien dat de heer M. Uphoff wat teveel services uit heeft gezet? <<
Mag je rustig hardop zeggen, maar dat kan de oorzaak niet zijn.
Zoals in mijn verslagje staat is de test uitgevoerd op een volledig ongetrimde Vista. Wat je niet zo maar mag concluderen is dat pc A met Vista lekker snel is en pc B met XP traag. Dat zegt niets omdat je appels met peren vergelijkt.
Dit ging om dezelfde pc, en om twee besturingssystemen zonder verdere software die daarop gezet waren. Dan heb je een eerlijke vergelijking. Ik ken zát computer met XP die zo traag zijn als dikke (biep!) door een trechter, maar dat ligt dan nooit aan XP, maar aan een overdaad aan onzin. Vista blijkt kaal trager dan een kale XP, dat is een objectief te meten feit.
Overigens leidt het uizetten van overbodige services meestal (vrijwel altijd) tot een versnelling. Ik heb ook geen problemen met Vista, het werkt loopt niet vast en doet wat het moet doen, maar ik zie er het voordeel helemaal niet van in. Al die kleurige nonsens voegt geen echt belangrijke functionaliteit toe (op het schaakspel na, dat ik dan ook een van de belangrijker verbetering vind. OK, da's wat kort door de bocht; de driver ondersteuning mag ik natuurlijk ook niet onvermeld laten). Verder zeurt Vista standaard veel te veel, en in feite is het Windows beveiligingsprobleem met Vista op het bordje van de gebruiker neergelegd, die te pas en te onpas toestemming moet geven. Kan je allemaal uitschakelen, die cosmetica en die beveiligings paranoïa. Dan blijft er iets over dat verrekte veel op classic XP lijkt. Wat is dan (op de drivers na) de werkelijke vooruitgang? De vooruitgang die ik heel duidelijk zie is voor M$: Omzet genereren.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 23/07/2007 13:13 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 5 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:23-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3492.5
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Tja... wat zal ik zeggen? Ik ben best tevreden met Vista, maar na het probleem met de partitietabel van mijn harde schijf, ben ik toch wat minder enthousiast als voorheen. Het feit dat Vista (Home Premium) alleen al zo'n 10 GB van mijn harde schijf inneemt, vind ik ook nogal belachelijk. Dat zegt denk ik genoeg over het hele kermisgebeuren dat bij Vista wordt geleverd.

Groet,

Maurice


Bericht 6 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:24-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3492.6
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

"Vista en ik liggen elkaar ook na maanden nog steeds niet."
Wellicht is het moment aangebroken om eens voorzichtig om je heen te kijken en dan over te stappen op een iMac? <eg>
Het schijnt dat er zelfs een sectie voor is op dit forum. Wat altijd leeg is want mensen met een Mac hebben nu eenmaal geen problemen, hoeven geen services aan- en uit te zetten en meer van dat soort banale onzin.
Dus kom, probeer het eens. Wees een vent en het zal je vast wel lukken. Je gezin zal trots op je zijn.<g>


Bericht 7 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-07-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3492.7
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ton,
>> Je gezin zal trots op je zijn. <<
Mooi niet. Ik moet ook nog mijn brood verdienen, en dan is de Windows markt een pietsie groter. Bovendien, die iMac heeft ook nogal veel cosmetisch geneuzel. Zal ik niet gelukkiger van worden.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 8 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:25-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3492.8
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,
>>Ik heb ook geen problemen met Vista, het werkt loopt niet vast en doet wat het moet doen, maar ik zie er het voordeel helemaal niet van in. <<
Ik ben best bevooroordeeld en begrijp me niet verkeerd....mijn Mac gaat toch voor alles maar hier draait softwarematig Vista best wel prima na wat aanpassingen en patch programma's ...alleen sommge hardware problemen kom ik nog tegen zoals mijn usb bluetooth stick werkt voor geen meter :-( Ik geef daarom Microsoft nog wat krediet want Vista werkt nu met een Unix kernel en dat moet de tijd hebben om probleemloos op alle computers te werken en aantal hardware leveranciers nog even de tijd te geven . Ik denk dat het advies aan gebruikers om op een bestaande computer te upgraden naar Vista niet zo verstandig is.
>>De vooruitgang die ik heel duidelijk zie is voor M$: Omzet genereren<<
Dat is deels waar maar MS was ook genoodzaakt...gezien de vele aanvallen van Hackers op hun OS... om met iets veiligers te komen en daarom is er nu Vista. Als je op een MacIntosh werkt ben je er al aan gewend, elke installatie of wijziging in het systeem moet je bepaalde (administratie) rechten hebben en daar toestemming voor geven maar dan moet je wel een aparte gebruiker aangemaakt hebben. Bij Vista is dat niet verplicht maar op de Mac moet je dat zowiezo instellen.
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)




Bericht 9 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:25-07-2007
Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3492.9
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

"t Vista werkt nu met een Unix kernel "
Bedoel je wat ikdaar lees? Ik kan me dat niet zo voorstellen.


Bericht 10 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-07-2007
Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3492.10
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ruud,
>> want Vista werkt nu met een Unix kernel  <<
Dat zou echt zeer verbazingwekkend zijn, en MS zal eerst volkomen van zijn geloof (in eigen kunnen) af moeten vallen voor dat gebeurt, dunkt mij.
Wat er wel is gebeurt, is dat er veel minder drivers in kernel mode draaien (en dus in user mode) om de stabiliteit ten gevolge van slecht geschreven drivers te verbeteren. Voorheen kon zo'n driver immers de kernel (en dus heel Windows) platleggen. Nu heeft men gekozen voor drivers buiten de kernel zoals onder Unix al tijden normaal is.
Wat er ook al een tijdje bestaat is het SUA, het Subsystem for Unix-based Applications. Dat zit o.m. in Vista Enterprise. Dit platform zou het mogelijk moeten maken Unix gebaseerde systeem applicaties en scripts onder Windows te laten draaien.

Dus in feite de omgekeerde weg van jouw quote.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 11 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:26-07-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3492.11
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Ton,
Ik had dat ergens gelezen dat Unix onder de schil zit. Ik zal het nog eens opzoeken.
 ------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)




Bericht 12 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:26-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3492.12
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Michel,
>>Dus in feite de omgekeerde weg van jouw quote. <<
Ik had een artikel daarover gelezen en begreep dat gelet op de beveiliging enz van Unix gebruik is gemaakt. Ik zal eens kijken of ik het betreffende artikel nog kan vinden.
  ------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)




Bericht 13 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:28-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3492.13
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel en Ton,
Ik vond het artikel in Windows Magazine van een tijd geleden, toen werd Vista uitgebreid beschreven en werd er ook gesproken over Unix maar dat was meer een vergelijking.  Toch even alles over de Kernel gelezen en bekeken op de website van Microsoft en inderdaad...geen Unix.
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)




Bericht 14 van 14

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:28-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3492.14
Onderwerp:Wordt Vista ooit mijn vriendje?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> Vista en ik liggen elkaar ook na maanden nog steeds niet <<

Dat is bij mij hetzelfde. Ik heb net een lief nieuw Toshiba laptopje met een Dual-Core Pentium en 1 GB aan geheugen. Dat is dus de beste PC die ik ooit gehad heb. Maar om nou te zeggen dat het een flitser is? Neeeeh.
Nou vind ik het niet zo erg als het ding niet super snel is. Maar ik raak bijvoorbeeld wel telkens de weg kwijt met die bling-bling verkenner. Laatst ook. Iets om mijn memory stick gezet. Wat rondgerommel en vervolgens weet ik niet meer beter dan het venster te sluiten en opnieuw te beginnen.
En zo heb ik nog wel wat rare grappen en grollen, waar ik niet goed uitkom. En dan ben ik toch echt geen beginneling in Windows.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!