Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

204 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:55:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: XP op nieuwe harde schijf  (gelezen 13458 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
XP op nieuwe harde schijf
« Gepost op: 11 november 2009, 13:47:40 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Windows
Van:grethameekDatum:26-07-2007
Aan:AllenMsgID:3495.1
Onderwerp:XP op een nieuwe harde schijfForum:ws-nlcomputer

Hallo,
Ik heb iemand beloofd alles van een pc te halen. Hiermee wordt bedoeld Windows Xp en de software.
Ik zou opnieuw Xp er weer opzetten, maar krijg steeds de naam van de vorige eigenaar. Nu steld diegene voor een nieuwe harde schijf erin te zetten. De pc heeft geen floppy drive. Het verwijderen van de oude hardeschijf en plaatsen van een nieuwe vind ik niet zo'n probleem, maar ik ben bang dat de cd met Windows Xp niet opstart in de drive. Vroeger had ik een opstartdisk (floppy) met een file voor het opstarten van de diskdrive maar in de betreffende  pc zit  geen floppydrive. Is het voldoende om te kijken in de Bios dat als de eerste opstart de diskdrive staat? en kan ik dan zo de cd met windows xp installeren?
2e vraag , stel dat de nieuwe harddisk 1 geheel is en ik wil voor deze mensen graag 2 of 3 partities maken, wordt dat tijdens het installeren van Windows aangegeven? 2 partities maken? of moet ik voordien met een of ander Partitieprogramma dit doen?
G.G.


Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:26-07-2007
Aan:grethameekMsgID:3495.2
Onderwerp:XP op een nieuwe harde schijfForum:ws-nlcomputer

Beste Gretha,

Is het voldoende om te kijken in de Bios dat als de eerste opstart de diskdrive staat? en kan ik dan zo de cd met windows xp installeren?

Zodra er zich een bootable cd in de cd-drive bevindt, krijg je meestal tijdens het opstarten de vraag of je vanaf cd-rom wilt opstarten. Dit kun je bevestigen door op een willekeurige toets te drukken. Het wijzigen van de opstartvolgorde in de BIOS is dus meestal niet nodig.

2e vraag , stel dat de nieuwe harddisk 1 geheel is en ik wil voor deze mensen graag 2 of 3 partities maken, wordt dat tijdens het installeren van Windows aangegeven? 2 partities maken? of moet ik voordien met een of ander Partitieprogramma dit doen?

De Windows setup biedt je de mogelijkheid om desgewenst de harde schijf in NTFS te formateren en vervolgens de gewenste partities aan te maken. Zie afbeelding.
Succes!

Groet,

Maurice


Bericht 3 van 4

NL Computer Forum ~ Windows
Van:grethameekDatum:26-07-2007
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3495.3
Onderwerp:XP op een nieuwe harde schijfForum:ws-nlcomputer

Hallo Maurice,
Wat je schrijft heb ik in het verleden bij mijn eigen pc gedaan. Alles liep  toen vast-virus. Ook MBR alles geschoond. Maar bij deze PC zou ik dat ook doen, omdat er een reden was, om alles te verwijderen, ook de naam eigenaar. Er is wel een originele WindowsXp cd bij de computer.
Het gekke is dat ik de C schijf niet geformateerd kreeg. Iedere keer een melding dat het niet kon. Daarna ging het wel ,maar stopte de boel na 3/4 gedeelte . Dus ging ik door met de installatie van Windows met het resultaat dat de nieuwe naam wel werd vermeld, maar onder Mijn Documenenten o.a de oude eigenaar er nog in stond en niet te verwijderen bleek.
Daarom werd voorgesteld om er maar een nieuwe schijf in te zetten, wat wel zonde is van het geld vind ik. is er nog een andere manier om b.v. alles schoon te krijgen en dan opnieuw patities aan te maken onder/met  Windows Xp (zoals je beschijft) .
Ik computer zelf al jaren, maar mijn leeftijd speelt mij de laatste tijd wat parten, wat vergeetachtiger aan het worden.
vr.gr. Gretha


Bericht 4 van 4

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PatrickDatum:26-07-2007
Aan:grethameekMsgID:3495.4
Onderwerp:XP op een nieuwe harde schijfForum:ws-nlcomputer

Gretha,
Je kunt die oude informatie gewoon verwijderen tijdens de installatie van XP op de schijf, ongeacht of je de oude of een nieuwe schijf wilt gebruiken. In de screenshot die Maurice heeft laten zien in het voorgaande bericht zie je ook de optie D om een bestaande partitie te verwijderen. Die optie haalt alles van de schijf af, waardoor ie schoon is., Geen gebruikersgegevens meer, niet. Daarna kun je zelf kiezen of je één grote of verscheidene iets kleinere nieuwe partities op die schijf wilt zetten.
Een extra tip, als er in de BIOS van je computer een optie staat over Virusbeveiliging, dan MOET je die uitzetten voordat je partities gaat wijzigen of verwijderen of aanmaken. Dat kan wel eens de oorzaak zijn van MBR-problemen.
Hoop dat dit helpt,
Groet,
Patrick