Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

367 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 07:44:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Thuisnetwerk XP en 98  (gelezen 12597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Thuisnetwerk XP en 98
« Gepost op: 11 november 2009, 13:51:32 »
Bericht 1 van 2

NL Computer Forum ~ Windows
Van:edwavanDatum:19-09-2007
Aan:AllenMsgID:3564.1
Onderwerp:thuisnetwerk w xp en w 98Forum:ws-nlcomputer

Beste,
Graag wil ik bestanden kunnen delen tussen mijn 2 pc's. Internet werkt. Kan iemand mij een heldere instructie/uitleg geven of doorverwijzen naar site? Alvast dank.
PC 1: W xp (aangesloten op router)
PC 2: W 98 (ook aangesloten op router)
Gr.Glen


Bericht 2 van 2

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-09-2007
Aan:edwavanMsgID:3564.2
Onderwerp:thuisnetwerk w xp en w 98Forum:ws-nlcomputer

Hoi Glen,
Hierbij een stap voor stap handleiding van wat algemene aard, maar ik denk dat je het hiermee wel voor elkaar moet krijgen.
Je hebt een modem met ingebouwde router en switch (dus 4 netwerkpoorten en een Wan poortje) en 2 pc's begrijp ik. Een met XP en een met Win98se.

Ik neem aan, dat je op beide pc's de harddisk (en eventueel de printer) van de andere pc wilt kunnen bereiken. We laten die malle wizards zitten, en doen het op de edele manier zelf met de hand. Leer je meer van, en dan heb je ook inzicht in wat er eventueel allemaal mis kan zitten.

Eerst drie algemene Windows XP instellingen die het wat makkelijker maken overal bij te kunnen. Later kan je deze natuurlijk weer terugzetten als je dat prettiger vindt. Persoonlijk vind ik de standaard "Teletubbie" interface van XP snotlelijk en erg onhandig, maar da's dus heel persoonlijk.. ;-)

- Rechtsklik op de knop start, kies eigenschappen, en vink "Klassiek menu start" aan.
- Rechtsklik op een lege plaats op het bureablad, kies eigenschappen, kies tabblad Thema's en kies bij thema's "Windows Klassiek".
- Start de verkenner, kies Extra, kies Mapopties, kies Tab algemeen, plaats bolletje in "Klassieke Windows mappen gebruiken" Je ziet het, ik houd van klassiek .

Deze instellingen zien er misschien wat zakelijk uit, en dat gaat ons in de rest van het verhaal alleen maar van pas komen. Let ook op dat ik het zeer vaak over rechtsklik heb. Dan moet je dus klikken met de RECHTER muisknop (daar zit meestal het wat geavanceerder spul onder).

Over naar de netwerkperikelen bij de WinXP computer:
Bureaublad in beeld, klik rechts op "Mijn netwerklocaties", kies "eigenschappen", en onder "Lan of snelle Internetverbinding" zie je de betreffende netwerkverbinding staan.
Kies beeld, en plaats een bolletje in "details". Check of bij de statuskolom deze verbinding op "ingeschakeld" staat, check bij Apparaatnaam of daar jouw netwerkkaart genoemd wordt.
Rechtsklik op de netwerkverbinding en kies "eigenschappen". Er MOET een vinkje staan in: "Client voor Microsoft netwerken", in "bestands- en printerdeling ...." en bij "Internet-protocol (TCP/IP)".
Qos en eventuele andere opgesomde onderdelen zijn niet nodig, dus haal vinkjes daar zonodig weg.
Kies nu onderin het Internet Protocol, en klik op de knop "eigenschappen". Plaats een bolletje (voor zover niet aanwezig) in: "Automatisch een IP adres laten toewijzen" en "automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen". Klik op OK. Nog steeds in de netwerkeigenschappen kies je rechtsboven de tab "geavanceerd" en haal je een eventueel aanwezig vinkje in "Mijn computer en netwerk beveiligen bla bla...." weg.

De netwerkverbinding van XP is nu volledig ingesteld, en we gaan hem op correcte werking controleren:

Bureaublad in beeld, klik rechts op "Mijn netwerklocaties", kies "eigenschappen", en onder "Lan of snelle Internetverbinding" zie je de betreffende netwerkverbinding staan. Klik er rechts op, en kies status. Kies in het statusscherm de tab "ondersteuning". Daar moet staan:

Adrestype: Door DHCP toegekend
IP-adres: 192.168.xxx.xxx of 10.xxx.xxx.xxx (xxx kan van alles zijn)
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard Gateway: 192.168.xxx.xxx of 10.xxx.xxx.xxx
Klopt dit, dan is de netwerkverbinding van XP af.

Delen van bronnen op de XP pc:
Nu moeten we nog een harddisk ter beschikking van het netwerk stellen. Daarvoor moet er ten minste een schijf of map "gedeeld" worden. Verder is het noodzakelijk dat we de computernaam, en de werkgroepnaam exact weten (voor straks..).
Ook hier eerst even een controle:Start de verkenner, kies extra, mapopties, weergave en zorg dat er een vinkje staat in: "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)".
Nu gaan we eerst de werkgroep- en pc naam instellen: Rechtsklik op "Deze computer", kies eigenschappen, kies tabblad computernaam, kies de knop "wijzigen". Vul bij computernaam een eenvoudige en korte naam zonder leestekens en spaties in. Bijvoorbeeld "XPPC".
Vul bij werkgroepnaam een korte en eenvoudige naam in, bijvoorbeeld "THUIS". ONTHOUD deze twee namen en hun schrijfwijze. Je zal na wijzigen de computer moeten herstarten, doen dus!
Nu kunnen we het daadwerkelijke delen inschakelen: Start de verkenner, en zoek de C: schijf links op (we gaan de hele harddisk delen). Rechtsklik op de c: schijf en kies "Delen en beveiliging". Klik op de zin "Klik hier als u het risico begrijpt bla bla bla ......"
Zet een vinkje in "Van deze map een gedeelde netwerkmap maken". Vul bij de sharenaam een eenvoudige en korte naam in, b.v. DISK.
Plaats een vinkje in "Netwerkgebruikers mogen mij bestanden wijzigen". Klik op Toepassen (mogelijk worden nu de mapmachtigingen ingesteld) en daarna OK.

Het netwerk en het ter beschikking stellen van de harddisk van de XP computer is gereed, en we zijn op de helft!

Over naar netwerkperikelen van de windows 98 computer.
Helaas heb ik zo'n machine hier even niet bij de hand, dus de aanwijzingen kunnen iets minder precies zijn, maar het meeste weet ik wel uit het hoofd op te sommen.
Rechtsklik op "Netwerkomgeving", kies "eigenschappen". In het tabblad "Configuratie" moeten minimaal staan: "Client voor Microsoft netwerken", de naam van de netwerkkaart in de W98 pc, "TCP/IP" en "Bestands en printerdeling voor Microsoft netwerken".
Bij primaire netwerkaanmelding moet je kiezen: "Windows-aanmelding".
Mis je een van de genoemde onderdelen, klik dan op de knop "Toevoegen" en kies als volgt de toevoegingen:
Client voor Microsoft netwerken via: Toevoegen, Client, Microsoft, Client voor MS netwerken.
TCP/IP via: Toevoegen, Protocol, Microsoft, TCP/IP
Bestands- en printerdeling via: Toevoegen, Service, toevoegen, Bestands- en printerdeling voor MS netwerken.
Andere netwerkonderdelen als bijvoorbeeld Netbeui, IPX en externe toegangsadapter kan je verwijderen.
Je zal mogelijk de Windows 98 CD bij de hand moeten hebben tijdens toevoegen/verwijderen, en door een paar herstarts heen moeten.
Is het lijstje compleet, dan klik je op de knop "Bestanden en printers delen", en plaats je een vinkje in "Ik wil ... bestanden/printers.."

We gaan de W98 instellingen nu eerst controleren:
Kies Client voor Microsoft Netwerken, en klik op de knop "Eigenschappen". Plaats een vinkje in "Snelle aanmelding".
Kies TCP/IP, klik op de knop "eigenschappen", en stel het volgende in:
Tabblad bindingen: vinkje in "Bestands en printerdeling voor MS netwerken"
Tabblad DNS: bolletje in DNS uitschakelen, en verder alle velden leegmaken.
Tabblad Gateway: Alles leeg
Tabblad IP adres: Bolletje in "Automatisch een ip adres verkrijgen" en verder alles leeg.
Kies vervolgens in het hoofdscherm van de netwerkomgeving het tabblad identificatie.
Vul bij computernaam een eenvoudige en korte naam in, b.v. W98PC. Vul bij werkgroep EXACT dezelfde naam in als je bij de XP pc hebt gedaan, dus in dit voorbeeld THUIS. De beschrijving van de pc mag je naar hartenlust invullen.
Tabblad Toegangsbeheer: Bolletje in "Toegangsbeheer op shareniveau"
Na wat herstarts tussen genoemde actie in, is nu ook de netwerkomgeving van de W98 pc gereed, en gaan we testen of deze het doet:

Kies start, uitvoeren en type in winipcfg (enter). Mbv het kleine driehoekje naast het witte veld kies je de netwerkkaart (dus NIET een eventuele PPP adapter). Klik op "Alle vrijgeven", en klik na enige tijd op "Alle vernieuwen". Gaat dit zonder foutmeldingen (even geduld is soms wel nodig!), dan moet er achtereenvolgens te lezen zijn:
IP-adres: 192.168.xxx.xxx of 10.xxx.xxx.xxx (xxx kan van alles zijn)
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard gateway: 192.168.xxx.xxx of 10.xxx.xxx.xxx
Staat dit er allemaal, gefeliciteerd! Ook de Windows 98 computer kan met de router praten.

Nu moeten we op de W98 pc nog een disk delen:
Start de verkenner, kies de C: schijf, rechtsklik er op, en kies "delen". Bolletje in "Gedeeld als" en geef een korte naam voor de sharenaam in, b.v. DISK. Plaats bij toegangstype een bolletje in "Volledig".
Ook de W98 pc is klaar.

Sluit beide pc's af. Start de XP pc, en wacht tot hij helemaal uitgereuteld is. Start dan pas de W98 pc en wacht tot hij ook helemaal uitgereuteld is. We gaan de netwerkverbindingen instellen en gebruiken:

Op de XP pc:
Kies Mijn netwerklocaties, rechtsklik, kies "Zoeken naar Computers".
Vul de EXACTE naam in van de W98 computer (hier dus W98PC). Als alles correct is, verschijnt na korte tijd rechts de naam van deze pc in beeld. Dubbelklik er op, en als alles correct is zie je nu de gedeelde harddisk van de W98 pc (hier dus DISK).
Rechtsklik daarop, en kies "Netwerkverbinding maken".
In het vakje Station van het nieuwe scherm kies je een letter die je uitkomt, bijvoorbeeld W:, en je plaats een vinkje in "Opnieuw verbinding maken bij aanmelden".Van nu af aan is de harddisk van de W98 pc te bereiken op de XP pc onder de driveletter W:

Op de W98 pc:
Rechtsklik op "Netwerkomgeving", kies computer zoeken, en vul de EXACTE naam van de XP computer in (hier dus XPPC).
Als het goed is, verschijnt na korte tijd onderin de naam van deze compuyter. Dubbelkik er op, en als alles correct is, zie je de naam van de gedeelde harddisk in beeld (hier dus DISK).
Klik er rechts op, en kies "netwerkverbinding maken".
Kies een handige letter uit, bijvoorbeeld X:, en plaats een vinkje in "Opnieuw verbinden bij aanmelden".
Van nu af aan is de harddisk van de XP pc te bereiken op de W98 pc onder de driveletter X:




Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage