Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:10:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nog een Windows Update misser?  (gelezen 10609 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Nog een Windows Update misser?
« Gepost op: 11 november 2009, 13:56:22 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:25-10-2007
Aan:AllenMsgID:3603.1
Onderwerp:Nog een Windows Update misser?Forum:ws-nlcomputer

Goedenavond! ,

Uit onderstaand nieuwsbericht begrijp ik dat zich nogmaals problemen hebben voorgedaan met de anders zo betrouwbare Windows Update functie. Het schijnt ook nu zo te zijn dat de ongewenste installatie werd doorgevoerd bij machines waarbij de mogelijkheid om automatisch updates te installeren juist was uitgezet.
Wat heel vervelend is is dat het hierbij o.a. ging om machines in bedrijfsnetwerken in naar ik begrijp grote aantallen.. Dat is dan voor de betrokken systeembeheerders een heleboel werk.
Dat is geen reclame voor Microsoft, want ICT afdelingen houden niet van dit soort problemen.
http://pro.tweakers.net/nieuws/50014/microsoft-plaatst-stilletjes-zoekfunctie-op-pcs.html

groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-10-2007
Aan:Just VechtMsgID:3603.2
Onderwerp:Nog een Windows Update misser?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
En nogmaals is de berichtgeving in de media niet correct of onvolledig. Niet dat ik nou zo'n zin heb om MS te gaan verdedigen, maar de berichtgeving moet wel correct zijn.
Vorige keer ging het om het automatisch en ongevraagd updaten van Windows Update zelf.
De mare ging rond dat dit gedaan werd als je Windows Update uitgeschakeld had staan. Dat was natuurlijk niet het geval, maar eindgebruikers die ook alleen maar wat aan elkaar klikken weten gewoon niet wat "uit" is.
Dat kunnen ze overigens niet echt helpen, want MS heeft het voor hun te complex gemaakt met alle mogelijkheden (Windows Update niet gebruiken, Alleen waarschuwen, altijd beveiligings updates binnenhalen en (het summum, dus nóóit zo instellen) alles ophalen, en dan is er ook nog een service die automatisch, handmatig of uitgeschakeld kan zijn.
Als Windows Update uitgeschakeld stond, werd er natuurlijk ook niks updated. .
Deze keer gaat het om de Windows SERVER update Service. M.a.w. een programma dat netwerkbeheerders in kunnen stellen op hun servers, zodat de server de updates binnenhaalt en de werkstations weer bij die server. Het blijkt nu dat op basis van oude toestemmings instellingen deze service er van uit kan gaan dat Ms desktop search gewenst is. De beheerders ontkennen in het verleden een dergelijk toestemming te hebben gegeven.
Het gaat dus alleen om machines in Windows bedrijfsnetwerken, waarbij de beheerder óf ingesteld heeft dat alles naar binnen mocht (dom dom, dan vráág je d'r om), óf heeft ingesteld dat alleen bestaande programma's updated mogen worden én er in het verleden (volgens ms) toestemming is gegeven om die WDS te installeren.
Ik gebruik die automatische updates via een server niet. Ben d'r gek, er zijn al meer dan een dozijn problemen geweest met Windows Updates, en die wil je niet automatisch over een heel netwerk verspreiden. Maar je hebt van die beheerders die niet beter weten, kennelijk. De meeste beheerders die ik ken zetten dit soort ellende ook graag uit.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:26-10-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3603.3
Onderwerp:Nog een Windows Update misser?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> De meeste beheerders die ik ken zetten dit soort ellende ook graag uit. <<

Ik had begrepen dat dat hier ook echt uitgezet was. Overigens ben ik het voor de thuis PC met je eens: het is wel ingewikkeld. Toen ik veel reisde had ik de PC's thuis ook op automatische update staan en bij mijn groep reizigers net zo. Ik had de tijd niet eens om eerst uit te zoeken wat wel of niet verstandig was.
Toen kregen we die Windows Update waarna we met CompuServe Classic niet meer konden inbellen. Toen begon ik me toch af te vragen waar we mee bezig waren.
Inmiddels ligt het beheer van onze laptops elders, dus ik heb er geen zorg meer over. Behalve mijn eigen laptop dan, maar dat is te overzien.
Hartelijk voor de uiteenzetting!

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer