Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

365 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 14:14:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Fat32 naar NTFS  (gelezen 11797 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Fat32 naar NTFS
« Gepost op: 11 november 2009, 14:04:45 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:24-11-2007
Aan:AllenMsgID:3644.1
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hallo,
Al eerder is mij verteld dat het bestndssysteem ntfs toch wel wat beter is en ik zit dus te denken om m´n schijf te converteren van fat32 naar ntfs.
Op deze site zie ik dat er nog wat voorwerk te verrichten is...http://www.aumha.org/win5/a/ntfscvt.php
Eigenlijk vind ik het nogal vervelend allemaal,ook met die dos commands enzo.Kan dat niet wat lekkerder zoals in windows98 waar je met zo´n agent mooi naar fat32 kon converteren?
Ik heb gezocht naar gratis programma´s die dat converteren een beetje fatsoenlijk kunnen doen maar niks gevonden.
Dus dat wordt met ´bootit´ alignen,defragmenteren en dan met de xp convert.exe converteren............
Of weet iemand een snellere manier?
Groet,Paul


Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-11-2007
Aan:pauluMsgID:3644.2
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Of weet iemand een snellere manier? <<
Het zal je verbazen hoe snel dit gaat. Als voorwerk is eigenlijk alleen een schijfcontrole nodig. Vervolgens convert c: /fs:ntfs
Ik heb nog nimmer tevoren aligned en altijd nette 4KB clusyters gekregen.



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:26-11-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3644.3
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik bedenk me ineens dat ik m´n schijf gepartitioneerd heb met de software van het merk harde schijf.
Als ik met Ranish partition manager die partities bekijk dan geeft hij allemaal foutmeldingen (dat gegevens niet overeenstemmen met de partition tabel ofzo).Misschien komt dat wel omdat dat nog een oude versie is van Ranish,ga maar eens de laatste downloaden en dan nog eens kijken.....(m´n usb-switch werkt ook niet lekker in dos,de muis kan alleen in 1 rechte lijn op en neer...nou,ja,is te verhelpen.....)
Groet,Paul
Ps.ik kom zo op die site van Ranish een aardige link tegen om de capaciteit van je harddisk te vergroten....
helemaal snappen doe ik het nog niet http://www.theinquirer.net/en/inquirer/news/2004/03/09/unused-space-on-hard-drives-recovered .Zou wel grappig zijn als je je schijf kunt opvoeren van 20 naar 30 Gb.Hm er staan ook nog ergens reacties op het artikel...toch weinig zinvol.


Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-11-2007
Aan:pauluMsgID:3644.4
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> toch weinig zinvol. <<
Zacht uitgedrukt. De beste knul knoeit wat aan en trekt volslagen verkeerde conclusies. Wat hij in feite doet, is die windows versie van Ghost een virtuele partitie laten maken. Maar een virtuele partitie is gewoon een bestand (dat ruimte nodig heeft). Ken je de oude Dos compressietruc DoubleSpace nog? Levensgevaarlijk ding, waarin alle data werden ondergebracht in één gecomprimeerd bestand. Eén bitje in dat bestand naar de ratsmodee, en al je data was foetsie.
Hier ook: Dat bestand neemt allereerst natuurlijk gewoon ruimte in, en wel evenveel als er data in de virtuele partitie zit. Dus het levert geen bitje op. Je levert wel veiligheid in, want er is nu één bestand, dat als het gewist wordt of beschadigd raakt een virtuele partitie de nek om draait.Waarom heb je Ranish gebruikt? Wilde je een wat complexer indeling van de harddisk maken?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 26/11/2007 12:54 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:26-11-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3644.5
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Met Ranish kan ik zien hoe groot de clustergrootte is en toen zag ik gelijk al die waarschuwingen,maar die versie van het programma is van 1998 dus dan zal die xp wel niet goed herkennen.Clustergrootte was wel al 4kb zo te zien.
Het is een wat technisch programma dat ik nu alleen gebruik om snel wat info te krijgen.
Ik vind Gparted vanaf cd-rom ook wel aardig om te partitioneren.
Ja,ik heb inderdaad dat wel eens gezien zo´n gecomprimeerde schijf in win98.Met zo´n virtuele partitie,dat je dan zo door een klein foutje alles kwijt kan raken wist ik niet.
Is dat bij dat comprimeren met ntfs dan beter,dat kun je per bestand regelen.(is meer zoiets als inpakken in een archiefbestand lijkt me...)
Groeten,Paul


Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-11-2007
Aan:pauluMsgID:3644.6
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Clustergrootte was wel al 4kb zo te zien. <<
Dat kan als de partitie maximaal 8 GB groot is. Is hij groter dan heeft mogelijk een of andere partitioneringstool op steroïden met zijn jatten aan de defaults gezeten en de boel vernacheld.
>> Is dat bij dat comprimeren met ntfs dan beter,dat kun je per bestand regelen.(is meer zoiets als inpakken in een archiefbestand lijkt me...) <<
Dat is inderdaad een heel stuk safer (zoals Ntfs in het algemeen), en het gebeurt inderdaad per bestand. Maar met de tegenwoordige gigantische disks is comprimeren steeds minder een issue.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:05-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3644.7
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Nou ik heb het geconverteerd naar ntfs en toch 0,5 kb clustergrootte gekregen (info uit drhardware),een andere partitie die ik heb toegevoegd en geformatteerd in ntfs geeft wel 4 kb aan.Ik merk ook dat het systeem een stuk langszamer is.Ik heb m´n systeem nog op m´n vorige harde schijf staan dus het staat weer zo terug in fat32.Toch maar alignen dan.....?
Groet,Paul


Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

ntfs1.jpg
81KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:pauluMsgID:3644.8
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Toch maar alignen dan.....? <<
D'r zal niet veel anders opzitten. Kennelijk is er inderdaad op jouw computer iets mis met boundaries, en kiest de conversie de kleinst mogelijke cluster grootte.
Voor de zekerheid (ik ken dat tooltje dat jij gebruikt niet) kan je vanuit een commandbox nog even defrag C: -a -v geven. Ook dan zie je de clustergrootte, maar wat belangrijker is, onderin als het goed is ook de grootte van de Master File Table (MFT), en uit hoeveel fragmenten die bestaat, evenals de mogelijke fragmentatie van de swap file.
Zijn de swap-file en MFT ernstig gefragmenteerd, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van de traagheid en niet de clustergrootte.
Je kan ook eens kijken of er erg veel grote of juist kleine bestanden op die disk staan, zijn ze gemiddeld erg klein, dan is een kleine clustergrootte juist een voordeel (andersom geldt natuurlijk ook).
Verder natuurlijk zaken als compressie uitzetten als de processor weinig pk's heeft, en je zou nog kunnen overwegen het genereren van de last accessed date en de korte bestandsnamen uit te zetten, dat bij elkaar wat performance scheelt.
Let op: Gebruik je nog oud Dos spul, dat alleen met korte namen kan werken, dan moet je dit natuurlijk niet doen.
Korte bestandsnamen uit, start cmd en geef in
fsutil behavior set disable8dot3 1
Genereren van datum laatst benaderd (scheelt een schrijfactie bij het lezen):
fsutil behavior set disablelastaccess 1
512 Bytes zorgt weliswaar voor een wat grotere overhead, maar die schijf is zo groot niet, en bevat maximaal 30 miljoen clusters. Ik heb hier een 500GB schijf die dus 125 miljoen clusters bevat. Natuurlijk heeft die computer ook meer pk's aan boord. Maar ik denk niet dat het performance verschil tussen 512 en 4096 bytes clusters echt dik is.
Wil je echt van de hoed en de rand weten mbt bestandssystemen, dan is DIT forse artikel de moeite waard.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Van:pauluDatum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3644.9
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Uit deze link maak ik op dat het toch iets is wat wel vaker voorkomt dat ie die kleine clustergrootte kiest.
http://lila.godel.com/html/ntfsinfo.htm
Swapfile is 1 file,mft is 7 fragmenten.Ziet er niet erg verontrustend uit allemaal.In feite bij het opstarten al lijkt ie lang te doen om door te gaan,bv bij het welkomscherm,normaal gaat ie daar in max 3 seconden verder nu hangt het daar wel 15 seconden.Dat ´hangerige´ merk ik later ook.
Zal nog eens verder kijken of ik die dingen kan uit zetten..
En verder lezen.
Groet,Paul
Oh,ja,dit is m´n snelste systeem,medion-pentium 4 - 2 GHz
Zie wel met drhardware dat de medium acces time van deze toch snelle schijf erg hoog ligt op 38,oude schijf met fat32 26.(zal wel miliseconden zijn...)




Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:pauluMsgID:3644.10
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> nu hangt het daar wel 15 seconden <<
Fragmentatie van swap of mft kan het niet zijn, die getallen zijn gezond. Tijdens dat 'hangen', is er dan disk access (hoorbaar)?
Je hebt toch niet een of andere resident harddiskprogramma actief (een optimalisatie kreng, ehh.. tool of zo, die lekker met Fat kan omgaan maar zich verslikt in Ntfs)?
Melden de logboeken (eerste even wissen, herstarten en na 10 minuten kijken) nog wat bijzonders?
Wanneer merk je dat stroperige als je aan het werken bent?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3644.11
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

>>Wanneer merk je dat stroperige als je aan het werken bent?>>
Nou het was denk ik vooral na het opstarten,misschien dat ie nog niet helemaal klaar was met uitratelen,deze schijf hoor ik nl helemaal niet.Zal het nog eens goed bekijken.
Met win98 weet ik wel dat je zo´n log kan maken met F8 bij het opstarten en dan dan staat dat log in de root.Is dat bij XP ook zo?
(zie zo gauw geen lopende programma´s die iets zouden doen als optimalisatie:virusscanner en wat klein spul de service van sandboxie,een afsluitprogramma´tje,een klok dat is het wel.Kan me niet herinneren verdere instellingen gemaakt te hebben of het moet iets in tweakui zijn...)
Groet,paul


Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:pauluMsgID:3644.12
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
38Ms is inderdaad nogal traag, zeker voor een moderne harddisk. Maar je moet ook wel uitkijken met die gegevens. Het is ook van belang hoe dat gemeten wordt. Voorbeeld: Ik heb een Sata Raid1 set met daarop 4 partities. De gemiddelde toegangstijden van die partities variëren van 4 ms (C:) tot 17 ms (F:). Nogal wat verschil dus, en ze zitten op dezelfde fysieke schijf.
De bios instellingen staan optimaal?
Die logs vind je in configuratiescherm, systeembeheer, logboeken. Mogelijk kom je er foutmeldingen in tegen die de opstart vertragen (eerst die logs leegmaken, herstarten en dan na een tijdje rustig bekijken, het gaat alleen op de waarschuwingen en fouten.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3644.13
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

>> Mogelijk kom je er foutmeldingen in tegen die de opstart vertragen  <<
Nou... dát wilde ik niet schrijven. Ik bedoelde natuurlijk: Mogelijk kom je er meldingen in tegen van fouten die zorgen voor een trage opstart.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:11-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3644.14
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
In ieder geval al 1 reden gevonden voor het stroperige na converteren naar ntfs,nl m´n virusscanner besluit uit zich zelf om de hele schijf dan maar eens te scannen(oh inmiddels klaar...).Het alignen ging vrij vlot met bootit.(inderdaad 4kb)clustergrootte) Bleek toch nog fouten te bevatten die ik met chkdsk moest oplossen.Bewaard xp daar nog een log van zoals scandsk.log in win98?
>>Melden de logboeken (eerste even wissen, herstarten en na 10 minuten kijken) nog wat bijzonders?<<
1 fout bij systeem,gebeurtenis 7023 van de service control manager.
Wat bv erg traag werkt is het klembord,duurt nu 12 seconden voordat ie te zien is.
Groet,Paul



Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-01-2008
Aan:pauluMsgID:3644.15
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Bewaard xp daar nog een log van <<
Als er fouten zijn gevonden wel. Op een wel erg 'gebruikersvriendelijke' locatie: In het Winlogon event van de logboeken:
Event Type: Information
Event Source: Winlogon
Event Category: None
Event ID: 1001
Date: 11/1/2008
Time: 15:43:17 PM
User: N/A
Computer: TD-XP
Description:
Checking file system on E:
The type of the file system is NTFS.
Volume label is DATADISK.
....
..
.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:12-01-2008
Aan:AllenMsgID:3644.16
Onderwerp:fat32 naar ntfsForum:ws-nlcomputer

>>Wat bv erg traag werkt is het klembord,duurt nu 12 seconden voordat ie te zien is.<<
Clipbook service stond uit,ingeschakeld werkt het weer normaal.
Paul