Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

359 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 10:22:30

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Gebruikersaccount  (gelezen 10256 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Gebruikersaccount
« Gepost op: 11 november 2009, 14:15:47 »
Bericht 1 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:05-01-2008
Aan:AllenMsgID:3704.1
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi All,
Ik zit momenteel achter de pc van een kennis (XP) en probeer een vreemd probleem op te lossen. Ik kom er echter niet uit. Er zijn in deze pc 2 gebruikeraccounts aangemaakt. 1 gebruiker met alle rechten en 1 met beperkte rechten. Het tweede account heeft sinds een poosje vreemde kuren: na opstarten van bijv. de @home startpagina lees ik linksonder in de balk 'fout op pagina'. Na dubbelklik op een pictogram om een online game te starten gebeurt totaal niets meer. Via het eerste account werkt echter alles normaal. Op een gegeven moment verschijnt ook het venster dat IE een fout in het script heeft gevonden. Ik weet dat het verschijnen van dit bericht in IE uitgevinkt kan worden maar daar hebben we het probleem niet mee opgelost.
Na wat onderzoekingen blijkt dat via dat 2e account de windows helpfunctie (Start / Help en ondersteuning) ook niet wilt opstarten. Ga ik via het Configuratiescherm naar Gebruikersaccounts en als ik die wil openen, wil dat ook niet openen maar verschijnt weer de script-foutmelding. Er is dan zelfs met alt-ctrl-delete niet meer uit te komen en hangt de hele handel vast. Ik moet dan de pc herstarten om verder te kunnen.
Systeemherstel gaat maar terug tot 2 januari en het probleem deed zich al eerder voor. Dus dat biedt geen oplossing. Het account opwaarderen naar alle rechten helpt ook niet. Een derde account aanmaken helpt ook niet wat dat 3e account kampt weer met dezelfde problemen.
Iemand bekend met dit probleem?

BVD, Don
 


Bericht 2 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:05-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.2
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer
Hoi Don,

Het 2e account met de problemen is een account met beperkte rechten?
Kun je even exact aangeven, met een screendump biijvoorbeeld,, wat de script-foutmelding is welke Internet Explorer je gebruikt.
Ik neem aan dat je al een virusscan gedaan hebt.


groeten, Peter



Bericht 3 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:06-01-2008
Aan:PeterMsgID:3704.3
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
Bedankt voor je reply en het meedenken. Zoals ik in het begin al schreef, had het 2e account beperkte rechten maar ook veranderd in alle rechten maakt het geen verschil. Een virusscan is uitgevoerd en wat de foutmelding betreft, zie ik dus het bekende venster:  'er is een fout opgetreden in het script enz' en voor de rest zijn de plekken waar verdere info zou moeten staan leeg. De foutmelding moet ik met alt-ctrl-delete verwijderen want via het kruisje lukt dit niet. Rare fout dus.
Don
 


Bericht 4 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.4
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
>> Een derde account aanmaken helpt ook niet wat dat 3e account kampt weer met dezelfde problemen.  <<
Jasses!! Je weet zeker dat account 1 dus prima werkt. Je zou de volgende truc uit kunnen halen;  Een nieuwe account aanmaken met de instellingen van de correct werkende 1e account. Als volgt:
Zet weergeven van systeem en verborgen bestanden tijdelijk aan.
Maak account 3 aan (voorbeeld PietjePuk), zelfde rechten als de werkende account, en log er een keer mee in (doe verder niets). Log weer uit. Zorg ervoor dat je ingelogd raakt met account 2 (de 'zieke' account dus). Zorg ervoor dat deze account GEEN beperkingen heeft. Dus met de goede account inloggen en de zieke account admin rechten geven als dat nog niet gebeurd was.
Waarom inloggen met de zieke account: Je kan alleen gegevens van een account naar een andere kopiëren als je er niet op ingelogd bent. Ga nu naar configuratiescherm, systeem, tab geavanceerd, klik op de knop instellingen bij "Gebruikers profielen". Zoek daar het juiste (goed werkende) accountprofiel op, en klik op kopiëren naar..
Blader naar c:\documents and settings\PietjePuk en kopieer hier het profiel naar toe.
Als alles goed is heeft PietjePuk nu dezelfde instellingen als de werkende account, en ben je mogelijk van het probleem af. Log er maar mee in.
Wat mij bezig houdt is dat een nieuwe account al de problemen kent. Dat is de default user, en daar wordt nooit mee ingelogd, c.q. die kan niet zomaar corrupt raken itt. een gebruikersaccount tenzij men user.dat files aan het kopiëren geslagen is, want dat is het gebruikersdeel van het register. Mocht de truc werken, zorg er dan voor dat weergave van beveiligde systeembestanden weer uit gaat, om dom kopieerwerk te voorkomen.
't zal mij benieuwen..
à propos: Hoe is het met die corrupte disk afgelopen?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.5
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik ga je info doorspelen (of zelf uitvoeren) en kom er spoedig op terug. Wat de corrupte disk betreft, mijn broer wilde met alle geweld ook zijn pcboer inschakelen, mede omdat ik ook busy was met andere zaken. Die pcboer had het over een defecte harddisk. Er wordt nu een nieuwe hd ingebouwd, XP opnieuw installeren en dan mag ik weer...:-( Ik geloof eerlijk gezegd niet in een defecte hd en wil dat ding dus terughebben om te checken. Ik laat je de uitkomst weten. Kan een week duren want de pcboer ging plots op vakantie. Bepaald geen klantenbindende service.

Don
 


Bericht 6 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:06-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.6
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer
Hoi Don,

>>en voor de rest zijn de plekken waar verdere info zou moeten staan leeg.<<
Achzo. een vaker geziene MS melding: "Er is ergens een fout opgetreden maar ik heb geen verdere informatie dus los het lekker zelf op!"


Peter





Bericht 7 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.7
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Zijn we weer. Mijn broer heeft zijn pc toch eerder teruggekregen dan hij dacht. Na het plaatsen van een nieuwe HD heeft de pcboer ter controle de oude HD toch weer aangesloten en die bleek gewoon te werken. Was dus niet defect zoals ik ook al zei. Men heeft deze HD opnieuw geformateerd en er een externe HD van gemaakt waar de data van de nieuwe C: schijf volledig op gekopieerd is. Ik ga vanmiddag verdere progjes installeeren zoals Office etc. en weet dan meer. Kortom, wat nu de echte fout was weten we nog niet.
Het gebruikersaccountprobleem kom ik ook op terug. Wat een gedoe allemaal<<g>
Don
 


Bericht 8 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.8
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
>> en wil dat ding dus terughebben om te checken. <<
Als dat ding terug is, geef je maar een gil. Krijg je van mij een tooltje + instructies waarmee je bijzonder eenvoudig kan zien hoe het met de fysieke (dus niet de softwarematige) gezondheid van die disk gesteld is.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.9
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
>> Ik ga vanmiddag verdere progjes installeeren zoals Office etc. en weet dan meer. <<
Test de gezondheid van de tweede schijf even, voordat er ten onrechte op vertrouwd wordt. Attached de evaluatieversie van hard drive inspector. Werkt 14 dagen. Installeren, bij starten even geduld (nag-screen), en je kan de gezondheid van de disks zien. Na gebruik deïnstalleer je het ding het beste, want over 14 dagen heb je er toch niets meer aan.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage

Bijlagen :

hddinsp.exe
2467KB (3MB)


Bericht 10 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.10
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Je bent goud waard.. maar dat wist je al;-) Thanx. Ik ga de tool er op loslaten.
Don
 


Bericht 11 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.11
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
>> maar dat wist je al;-) <<
Nee, dat hoor ik nu voor het eerst. Hoeveel?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2010, 18:24:59 door Ronald »

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Gebruikersaccount
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2010, 18:25:35 »
Bericht 12 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.12
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik heb getracht je evaluatie-testprogje op de 2de HD los te laten maar ik krijg met geen mogelijkheid een andere HD getest dan alleen de C: schijf. Dat is nu dus een nieuw schijf die uiteraard ook is. 60% en predicaat GOED. Ook het progje installeren op de externe HD brengt geen soelaas want eenmaal aan het werk vanuit die schijf kijkt hij toch alleen weer naar de C: schijf. Heb ik soms de definitieve versie nodig om alle schijven te zien?
Don


Bericht 13 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.13
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
>> Dat is nu dus een nieuw schijf die uiteraard ook is. 60% en predicaat GOED. <<
Kijk voor de grap eens naar het aantal draaiuren van die disk (power-on tijd), en geef de diverse percentages van betrouwbaarheid, prestatie en fout eens op. 60% is namelijk niet normaal voor een nagelnieuwe disk, dat hoort in de regel 100% te zijn. Ik heb hier een schijf met 15300 draaiuren die op 60% staat, en die ik binnenkort ga vervangen.
>> Heb ik soms de definitieve versie nodig om alle schijven te zien? << Ik dacht het niet. Het kan natuurlijk zijn, dat de oudere schijf geen smart (dat is de techniek waarmee een schijf zelf bijhoudt hoe fit hij is) ondersteuning heeft, maar dan zou hij wel erg oud moeten zijn. Ook is het mogelijk, dat ik het Bios de Smart ondersteuning voor de 2e disk uit staat. Even checken maar.Je kan bovenin als het goed is de geavanceerde mode aanklikken. Vervolgens kan je een rapport opslaan als html bestand. Dat kan je weer in een berichtje plakken.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 6/01/2008 14:45 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Bijlagen :

HDi1.jpg
119KB


Bericht 14 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.14
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Als je het onoverzichtelijk vindt worden, zeg het. Dan start ik dit onderwerp in een aparte draad want we zijn nu met 2 zaken door elkaar bezig.
De kennis heeft voldoende kennis van zaken om je aanwijzingen zelf uit te voeren dus ik heb het gemaild en hij is aan de gang gegaan. Het heeft helaas niet mogen baten want het 3de account heeft nog dezelfde kuren als voorheen.  Helaas. Toch vertrouw ik het pas écht als ik die handelingen zelf heb uitgevoerd. Dus even wachten totdat ik dat gedaan heb? Of heb je nu al alternatieven?
Don


Bericht 15 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.15
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Mijn schijf zit overal op 30% ,niet zo best......Of moet smart aanstaan in de bios?
Groet,Paul


Bericht 16 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.16
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
>> Na wat onderzoekingen blijkt dat via dat 2e account de windows helpfunctie (Start / Help en ondersteuning) ook niet wilt opstarten. Ga ik via het Configuratiescherm naar Gebruikersaccounts en als ik die wil openen, wil dat ook niet openen maar verschijnt weer de script-foutmelding. Er is dan zelfs met alt-ctrl-delete niet meer uit te komen en hangt de hele handel vast. Ik moet dan de pc herstarten om verder te kunnen. <<
Even spijkers op laag water zoeken (in jouw belang hoor): Het is toch niet zo dat de boel al vastgelopen is, wanneer je gebruikersaccounts of help wilt opstarten? Verder is er een bekende scriptfout als men ongeduldig van klikkerdieklikliklikliklik doet:
When you open Control Panel and press User Accounts more times, because it didn't open fast enough, you receive:
Internet Explorer Script Error An error has occurred in the script in this page. 
Line: 4 Char: 1
Error: Access is denied
Code: 0 URL: res://C:\Windows\system32\nusrmgr.cpl/nusrmgr.hta
DaWasUmTochNieHè?
Als het wel zoiets als bovenstaande was, blijft alleen die @home fout over. 
Ga dan eens in internetopties, wis cookies, internetgeschiedenis, formulieren,
en zet de hele bliksemse bende weer op de standaard instellingen met de
bekende opties in tabblad algemeen, verbindingen (allemaal) en tabblad geavanceerd.
Herstart de pc hierna zekerheidshalve. Er is geen overijverige beveiliging actief, die
bij de wel werkende account al is uitgeschakeld, maar default nog niet?


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 17 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.17
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Of moet smart aanstaan in de bios? <<
Ja, dat zeker. Je kan eens een html rapportje opsturen, want dat smart gedoe is absoluut geen exacte wetenschap. Je hebt er de gegevens van de fabrikant bijna bij nodig wil het echt zinnige info opleveren. Maar als het echt 30% is, moet je maar vast verlekkerd naar het spaarvarken gaan kijken, en in de tussentijd wat extra alert zijn met backup's.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 18 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:06-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.18
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>>Het is toch niet zo dat de boel al vastgelopen is, wanneer je gebruikersaccounts of help wilt opstarten? <<
Nee hoor. En geen klikkerdeklik met jouw rode scriptfout. Ik start de pc, kies voor het tweede account en wil er gewoon rustig mee werken. De @home fouten vallen als eerste op omdat dit hun startpagina is. Wil ik echter via Start de functie 'Help en ondersteuning' starten gebeurt er niks. Ga ik naar mijn eigen site en probeer daar de 'mouse-over'-afbeeldingen te bekijken gebeurt er ook niks. Het valt me sowieso op dat diverse javafuncties allemaal niet willen werken. Het opstarten van de online games bij @home zijn trouwens ook allemaal java-popups. Maar ik betwijfel of ik de fout bij java moet zoeken want bijv. 'Help en ondersteuning' heeft weer niks met java te maken.

>>Ga dan eens in internetopties, wis cookies, internetgeschiedenis, formulieren,
en zet de hele bliksemse bende weer op de standaard instellingen met de
bekende opties in tabblad algemeen, verbindingen (allemaal) en tabblad geavanceerd.<<
Was uiteraard allemaal al gedaan:-)

>>Herstart de pc hierna zekerheidshalve. Er is geen overijverige beveiliging actief, die
bij de wel werkende account al is uitgeschakeld, maar default nog niet?<<
Zodra ik in de buurt ben ga ik weer eens stoeien. Wat trouwens als hij alle gebruikers verwijdert en opnieuw een eerste en tweede account aanmaakt? Tja, dat zal voor jou op afstand ook koffiedik kijken zijn.

Don




Bericht 19 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-01-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3704.19
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
Deïnstalleer Java en installeer na een herstart de laatste versie eens. Niet geschoten is zeker mis.
Hij heeft toch niet iets als Easy Cleaner gebruikt, want dat sloopt o.m. Windows Help. LINK
Tja... een vreemd en naar probleem, want ik heb niet het idee dat verwijderen van alle accounts en opnieuw opzetten iets zal helpen gezien het resultaat tot nu toe.
 
[size=-1]
Berichten in discussie : 44
Discussie bekeken      : 3601
Discussie gestart door :
Discussie gestart op   : 05-01-2008 21:01
[/size]
[/t]


Bericht 20 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:07-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.20
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Het lijkt me toch sterk hoor,het is een vrijwel nieuwe schijf 160GB maxtor powermax20,nieuw gekocht en weinig gebruikt 900 uur...
Las altijd in die manuals van moederborden dat smart standaard uit hoort te staan....
Zal eens kijken of het veranderd.Alle drie precies 30 % vind ik wel erg toevallig,of zijn die gekoppeld,jij hebt ook 3 keer 62....
Ja van die onderste informatie van het rapport begrijp ik niet direct veel van.
Groet,Paul
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Gebruikersaccount
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2010, 18:26:53 »
Bericht 21 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:07-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.21
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Het blijft toch op 30 % staan ook na smart aanzetten in bios.
Dit is het rapport.
Paul
Bijlagen :

HDDInfo1_Report.html
96KB

hdd1.jpg
77KB


Bericht 22 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.22
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Het lijkt me toch sterk hoor <<
Ik kan het mij voorstellen, maar de smart info geeft toch aan dat het ding al aardig ziek is. Die smart info is verrekte lastig te lezen, omdat de fabrikanten er zelf vrijwel geen info over verstrekken. Het staat de fabrikanten vrij om zelf te bepalen wanneer ze hun harddisk zodanig slecht vinden dat het smart alarm af gaat (als dat aan staat in het bios, zie verder), en de manier van meten staat ook geenszins vast.
Op zich is de werking wel duidelijk. De schijf krijgt op een bepaalde parameter een beginwaarde mee, en iedere keer als er iets op die parameter fout gaat, wordt er van die startwaarde een punt afgehaald. Komt de waarde onder een bepaalde drempel dan is de schijf af te keuren, c.q. is het te voorspellen dat de schijf defect aan het gaan is als het een kritische waarde is. (Niet alles is een dik probleem).
De beginwaarde is meestal 100 of 200 of 253. De kritische ondergrens is per item vaak verschillend. De fabrikanten geven vrijwel geen info over deze waarden.
Stel je bijvoorbeeld het volgende voor: Bij iedere opstart wordt gemeten hoe lang het duurt voor de disk op toeren is. Als dat op toeren komen langer duurt dan een vastgestelde tijd, dan wordt er van de startwaarde van 100 bij Spin-up's een tik afgehaald. LET OP: het kan héél goed zijn dat er pas een tik afgehaald wordt per 10 of 1234 te trage spinup's. Dat bepaalt de fabrikant. Na heel veel te trage spinup's kan je de conclusie trekken, dat er waarschijnlijk wat met de power van de motor of de soepelheid van de lagering loos is, een teken van veroudering. Maar ook een traag startende disk kan nog járen blijven werken. Deze waarde is dus niet kritisch maar kan toch een indicatie zijn voor de gezonheid van de disk.
Nemen we echter de ECC fouten, dan ligt het anders. ECC is het ingebouwde mechanisme in een moderne disk, waarbij -automatisch en zonder dat het besturingssysteem of de gebruiker er ook maar iets van merkt- slechte stukken op de harddisk vervangen worden door reserve oplsagcapaciteit; de inhoud van het datablokje wordt op basis van een algoritme zo mogelijk hersteld, en snel naar een andere plek gekopieerd. Het oorsprokelijke blokje wordt opgenomen in de tabel 'onbruikbaar'. Die reserve capaciteit raakt een keer op. Dan werkt ecc niet meer en dan zullen de er op volgende fouten crashes e.d. gaan veroorzaken. Dit is typisch een kritische parameter.
Ik haal even de 'krenten' uit jouw smart pap:
Soort                       waarde  grens  Ruwe gegevens
Zoekfouten                   51     30     1.391.613.756.969
Door ECC afgedekte Hardware  79     0      132.061.298
Leesfouten                  117     6      130.421.257

Op basis van de ruwe smart gegevens van jouw disk concludeer ik (voorzichtig) het volgende:
Het aantal zoekfouten (of foute bits, dat zou ook kunnen) is enorm (bijna 1400 miljard), de huidige smartwaarde (51) komt al gevaarlijk dicht bij de ondergrens die de fabrikant aangeeft (30). Ik weet niet of de beginwaarde 253, 200 of 100 was, maar in alle drie de gevallen is het reden voor waakzaamheid met deze disk. Op basis van deze parameter is de disk al voor minimaal 70% en maximaal 91% onderweg naar de eeuwige siliciumvelden.
We zouden nu (even terugkijkend naar een vorig berichtje) ook kunnen stellen dat het heel goed mogelijk is dat de traagheid die jij ervaart hierdoor komt. Meer dan een miljard fouten (of bits) per uur lijkt mij genoeg om een disk lekker traag te maken.
De Error Correcting Code staat op 132 miljoen. Onduidelijk is of dit het aantal keren was dat de ECC ingreep, danwel het aantal bits (of bytes) is wat er mee gemoeid is gegaan. Ik vermoed het eerste. De waarde is gezakt (van 253, 200 of 100) naar 79, en nog een eind van de drempel 0 af.
130 miljoen leesfouten hebben deze teller van 253 (of 200) laten zakken naar 117, naar schatting zo'n beetje op de helft van het terminale doel.
De andere waarden zijn onaangetast of onbelangrijk. Deze drie geven inderdaad aan, dat de disk niet lang te leven heeft. Zo te zien een probleem met het schijfoppervlak of leesfouten door ruis/slecht signaal bij de leeskop of voorversterker. De drie waarden zijn samenhangend, dat maakt het ernstig. Maak backups, maak backups.
>> Las altijd in die manuals van moederborden dat smart standaard uit hoort te staan. <<
Dat staat er volgens mij nooit. Wat er staat is dat de default instelling uit is. Dat doet de fabrikant om problemen met oude harddisks en smart te voorkomen, want dat geeft alleen maar klachten van consumenten die de meldingen niet begrijpen. Vroeger hadden sommige disks een wel heel eigenaardige smart tabel, en begon het bios bij een nagelnieuwe disk al te blèren dat 'ie vervangen moest worden.
Tegenwoordig kan je het beter aanzetten. Het bios zal bij opstarten dan waarschuwen als de totale drempelwaarde overschreden is. Zo'n waarschuwing kan je beter maar serieus nemen.Je kan nog twee weken vooruit met deze testversie. Laat hem al die tijd werken, en kijk over een dikke week weer de gegevens (detail) door. Je kan er zelfs grafiekjes van laten zien, en het programma laten voorspellen wanneer de disk gaat overlijden. (met een dikke korrel zout nemen, zie het als een welgemeende suggestie). Worden met name de hier boven genoemde waarde slechter, dan toch maar naar dat spaarvarken gaan lonken. PLUS: Backups, backups en backups maken.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage

PS: Had ik backups maken al genoemd?

Gewijzigd 7/01/2008 14:56 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 23 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:07-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.23
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>> Las altijd in die manuals van moederborden dat smart standaard uit hoort te staan.
Dat staat er volgens mij nooit. Wat er staat is dat de default instelling uit is.<<
Heb je gelijk in :-)
Toch sluit ik niet uit dat het komt door het converteren van fat32 naar ntfs,toen ik hem nog als fat32 had draaien startte ie snel op.
Of ik heb een beetje ruw die schijf in en uit zitten halen uit computers,hmmmm.Heb wel zo een keer een oudere seagate kapot gekregen doordat een tapeje wegschuurde net bij een soort ventilatiekanaal naar de binnenruimte.Maar deze is anders.
Nou ik heb alles nog op m´n originele schijf staan dus back-ups hoeft niet.
Ga zo wel even testen op die schijf met hdinspector.Als ik niet te verkouden ben....
Groet,Paul


Bericht 24 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:08-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.24
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Nou m´n originele schijf die ik op koninginnedag op straat uit een een kartonnen doos heb gekocht voor 5 euro is 3 keer 100%.
En deze splinternieuwe is dus niet goed,hoewel je sommige gegevens ook met het gratis ´hdtune´ ( http://www.hdtune.com/ )kunt krijgen en die vind de healthstatus OK .Als het toch klopt dan is het wel balen.Had ik net uitgedokterd hoe ik eindelijk die volle 160 Gb kon krijgen uit die schijf ipv 32 GB komt er weer een probleem om de hoek kijken.(had de schijf nl eerst met zo´n tooltje ddo bewerkt om hem op een oude pc te kunnen draaien maar als je dat tooltje dus verwijdert hou je een 32 GB schijf over,heb toen maar een nieuwe MBR erop gezet als test en toen herkende die de echte schijfgrootte wel)
Groet,Paul



Bericht 25 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.25
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> die vind de healthstatus OK <<
En dat klopt. Want als een programma alleen maar OK/Niet OK kan roepen (zoals het bios doet bij opstarten van de disk), dan is 60% dus nog OK.
Maar de detail-info doet vermoeden, dat het moment waarop de schijf door eenvoudige ja/nee tools als Bad wordt aangemerkt niet erg lang weg is. Dus, hou het de komende dagen even in de gaten en vergelijk aan het einde van de trialperiode de detailgegevens eens met degene die je hier gepost hebt. Zit daar opmerkelijk verschil tussen, post dan die log ook eens. Kunnen we mogelijk op basis van het verschil in tijd en smart attributen proberen te voorspellen of, en zo ja wanneer, de disk zijn laatste bitje uitleest.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 8/01/2008 15:59 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 26 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:09-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.26
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Met fat32 is ie toch ook 3 keer 30% dus daar ligt het niet aan.Heb net de rekening gevonden van de schijf en m'n garantie van een jaar is net bijna 2 maanden voorbij....
Ga toch maar even in de winkel informeren wat ik het beste kan doen....
Groet,Paul


Bericht 27 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:09-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.27
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Met fat32 is ie toch ook 3 keer 30% dus daar ligt het niet aan. <<
Dat klopt. Smart en bestandssysteem hebben helemaal niets met elkaar te maken. Zelfs al de schijf helemaal gewist is, krijg je nog steeds de juiste smart-info. Die informatie komt van een chip op de harddisk.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Gebruikersaccount
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2010, 18:27:27 »
Bericht 28 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:09-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.28
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ben nog iets tegengekomen mbt seagate schijven waarbij die ECC waarde volgens die mensen op dat forum niet zoveel zegt (maxtor en seagate zijn tegenwoordig samen dus....)http://infrant.com/forum/viewtopic.php?t=12800.Die waarde stijgt bij mij ook drastisch 800.000 per 5 minuten volgens hdtune.
Vreemd ook dat hdtune een andere waarde leest voor de zoekfouten (07) 45 miljoen ipv 1,4 miljard bij hdinspector.De current-waarde is wel hetzelfde 51 en worst- zelfs 42 met een grens van 30.Stijging is ongeveer 700 per 5 minuten.
Als ik wat fitter ben ga ik ook eens bij maxtor navragen.
Groet,Paul



Bericht 29 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:09-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.29
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul
Ik heb het wat verder getracht op te zoeken, en de melding (in het Vlaams) bij die ECC error is nogal knullig. Het is gewoon de tijd tussen twee ECC errors. Het heeft niets met een schijfoppervlakte van doen, en lijkt inderdaad van onbelang.
De andere fouten echter:
1: Read Error Rate Indicates the rate of hardware read errors that occurred when reading data from a disk surface. Any number indicates a problem with either disk surface or read/write heads.
7: Seek Error Rate Rate of seek errors of the magnetic heads. If there is a failure in the mechanical positioning system, a servo damage or a thermal widening of the hard disk, seek errors arise. More seek errors indicates a worsening condition of a disk surface and the mechanical subsystem.
De schijf wordt toch niet erg heet? (ingeklemd tussen andere disk/cdrom zonder extra kastkoeling). Een teveel uitgezet oppervlak kan het aantal zoekfouten drastisch doen oplopen.
>> 45 miljoen ipv 1,4 miljard bij hdinspector <<
1400 miljard..
Inderdaad schijnt Seagate er -zoals ook fabrikanten- een geheel eigen manier van Smart rapportage op na te houden, en is -zoals ook andere fabrikanten- zeer karig met het verstrekken van info. Het kan natuurlijk zijn, dat HD inspector en HDtune (en ik) dat gigantische aantal zoekfouten geheel verkeerd beoordelen. Of op de Maxtor schijven al dezelfde smart implementatie als bij Seagate's gebruikt wordt is de vraag.
Ik neem dat die stijging van 700 per 5 minuten t.o.v. die 45 miljoen is. Het volgende is meer onverantwoord gokwerk dan een echte berekening, maar laten we nu eens aannemen dat die 45 miljoen fouten in een tempo van 700 per 5 minuten, en een smart daling van 100 tot 50 en een drempel van 30 allemaal zo overzichtelijk zijn als het zou kunnen zijn. Dan is er ongeveer 1 miljoen errors nodig om de smart met 1 punt te laten zakken, en dus 70 miljoen tot de drempel. We zitten op 45 miljoen, dus nog 25 miljoen te gaan. Dat zou met een tempo van 8400 per uur nog een kleine 3000 uur te leven zijn. Met 10 uur of zo per dag een klein jaartje, en bij 24/7 haal je net mei.
Die gemiddelde toegangstijd, die zo hoog lag. Ik heb het even opgezocht: De gemiddelde zoektijd hoort op zo'n 11 Ms te liggen. Wat zeggen jouw benchmarks (HdTune) ? Het zou kunnen dat die ogenschijnlijk vreselijk hoge seek error rate het uitlezen van die schijf sterk vertraagt, en dan zou de zoektijd moeten oplopen. Als je dat eens (een paar keer) test en daarna kijkt of en hoeveel attribuut 7 is opgelopen, heb je wellicht een aanwijzing dat de traagheid daarin ligt.
Overigens:  Je was terug naar Fat32, hoe zat het met de opstarttijd?Overigens 2: Seagate geeft 3 jaar garantie als ik het goed heb.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 9/01/2008 15:28 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 30 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:10-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.30
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Had ook al bedacht dat zo de einddatum van de schijf zou bepaald kunnen worden,dank voor je berekening,totdat ik me nu ineens realiseer dat het niet kan dat ie dan nu op 45 miljoen staat met 700 per 5 minuten,want de schijf heeft nog maar 40 dagen gedraaid....:-)
Hdtune geeft toch normale waarden voor m´n diamondmax 20 (ze hebben op hun site voorbeelden staan van hoe zij verschillende schijven hebben getest).Ik weet ook niet hoe drhardware nu aan gemiddelde waarden boven de 30 ms komt.
Groet,Paul
Bijlagen :

HDTune_Benchmark_MAXTOR_STM3160812A.png
44KB


Bericht 31 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:10-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.31
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>>Overigens 2: Seagate geeft 3 jaar garantie als ik het goed heb.<<
Aha,ik heb even bij Maxtor gekeken en daar kun je wat gegevens van je schijf invoeren en dan krijg je gelijk de termijn te zien.Heb dan nog wel even de tijd,2009,hoewel op de nota staat dat vervoerskosten dan wel voor mijn rekening komen na 1 jaar.Punt zal wel moeten zijn dat ie ook echt fouten moet laten zien denk ik voordat ze iets willen doen.Met seatools kom ik door alle tests voorlopig,de long generic test loopt nog...
Het is ook opvallend dat die leesfouten niet toenemen,alleen de zoekfouten dus.
Herinner me ook dat ik de schijf wel tijdelijk even plat buiten een pc ergens op heb gelegd zonder ventilatie aan de onderkant.(ik zie op die foto bij jou opstelling dat die schijf op de een of andere manier wat lijkt te zweven...???)
Zal niet langer als een half uur geweest zijn,maar misschien wel niet zo best geweest,vond het al wat dubieus maar zag zo gauw geen andere optie.(hoewel ik voelbaar geen grote warmte waarnam)Kan het ook testen of de temperatuur echt gaat oplopen in zo´n situatie.....
Groet,Paul
Bijlagen :

garantie.jpg
22KB


Bericht 32 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:10-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.32
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>>Als je dat eens (een paar keer) test en daarna kijkt of en hoeveel attribuut 7 is opgelopen, heb je wellicht een aanwijzing dat de traagheid daarin ligt<<
Na 1 keer zo´n benchmark in hdtune zijn die zoekfouten in bijna 4 minuten met zo´n 25000 gestegen,dat is misschien ook logisch dat bij meer diskactiviteit die fouten toenemen...?
>>Overigens: Je was terug naar Fat32, hoe zat het met de opstarttijd?<<
Misschien dat die snellere opstarttijd in fat32 die ik dacht te hebben waargenomen in het begin niet klopt.
Heb wel wat chkdsk vanuit de recovery console gedaan en gedefragmenteerd en een fixmbr gedaan,het lijkt nu wel stabieler allemaal.Had misshien verwacht dat bij een schijf met 3 keer snellere leessnelheid het opstarten van XP een stuk sneller zou gaan maar dat is nauwelijks het geval....(~2 minuten)
Zag wel in drhardware dat de leessnelheden in ntfs hoger liggen dan in fat32.Maar eens kijken of ik dat alignen voor elkaar kan krijgen zodat ik dan wel een 4kb ntfs kan krijgen.
Groet,Paul


Bericht 33 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:10-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.33
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Heb nog een simpel programma gevonden HDlife,http://www.zdnet.nl/downloads.cfm?id=43706.Denk freeware.
Ook hier 30% alles.
Paul
Ook aardig om te lezen: http://forums.seagate.com/stx/board/message?board.id=ata_drives&message.id=190#M190
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Gebruikersaccount
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2010, 18:27:59 »
Bericht 34 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.34
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> totdat ik me nu ineens realiseer dat het niet kan dat ie dan nu op 45 miljoen staat met 700 per 5 minuten,want de schijf heeft nog maar 40 dagen gedraaid <<
Bijna 1000 uur las ik uit de log. Dan zou hij al die tijd 700 fouten per minuut moeten hebben genereren. Dat is 5 keer sneller dan jij gezien hebt. Het kan natuurlijk zijn, dat de snelheid sterk variabel is, of de laatste tijd sterk afgenomen is. Hou het toch maar in de gaten.
>> Hdtune geeft toch normale waarden voor mn diamondmax 20. <<
Ik zie het. Ziet er normaal uit.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 35 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.35
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Herinner me ook dat ik de schijf wel tijdelijk even plat buiten een pc ergens op heb gelegd zonder ventilatie aan de onderkant. <<
Dat is geen enkel probleem, zo'n schijf wordt zo heet niet aan de onderkant.
>> (ik zie op die foto bij jou opstelling dat die schijf op de een of andere manier wat lijkt te zweven...???) <<
Bedoel je de foto bij bericht 3688.18 ? Daar ligt de harddisk gewoon plat op de metalen kast van de cd/hd ombouw. Of bedoel je de foto in 3688.29 ? Daar zweeft de harddisk gedeeltelijk, omdat ik in mijn TD-XP bakkie een soort serial Ata stekker heb ingebouwd. Frontje wegtrekken (ligt op het kastje), schijf er in schuiven, en klaar voor de test.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 36 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.36
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Na 1 keer zon benchmark in hdtune zijn die zoekfouten in bijna 4 minuten met zon 25000 gestegen,dat is misschien ook logisch dat bij meer diskactiviteit die fouten toenemen...? <<
Exact, daarom stelde ik de vraag ook: Grote diskacitviteit is dus inderdaad grote toename van het aantal fouten. Dat is hier nu 31250 per 5 minuten en dus wel andere koek. In dit tempo zouden we over 66 uur al aan de pieptax van dat Smart attribuut zitten.
Hou die schijf in de gaten, en ik ben benieuwd hoe het er over een paar maanden voor staat.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 37 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.37
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Ook hier 30% alles <<
En dus nog steeds twee mogelijkheden:
De smart uitlezing is correct, conclusie is dan : uitkijken met die disk!
De smart uitlezing slaat nergens op (want Seagate eigenwijs), conclusie is dan dat we niets weten, maar wel weer wat over smart geleerd hebben.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 38 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:10-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.38
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Mooi verwoord,ik houd je op de hoogte.(zal dagelijks een totale virusscan van een uurtje doen dan schiet het wat op)
Dit stukje van die foto gaf me de indruk door de schaduwwerking dat het wat omhoog leek te liggen..
Groet,Paul
Zie dat een aantal links niet goed zijn doorgekomen in vorige berichten.bv
http://www.zdnet.nl/downloads.cfm?id=43706
http://infrant.com/forum/viewtopic.php?t=12800
Bijlagen :

TD2.JPG
20KB


Bericht 39 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.39
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
Het zal mij benieuwen. Ik heb net een oude, zwaargebruikte Seagate aan het digitale infuus gehangen. Als Seagate zijn Smart attributen niet geeft gewijzigd, dan ziet het er voor jouw disk toch niet florissant uit. Dit zijn de krenten uit de pap van dat oudje (met maar liefst 39.192 draaiuren) dat op 56% gezond wordt ingeschat door HDInspector.
Producent: Seagate
Model    : 80021A

attr omschrijving        waarde drempel ruw
  1  Leesfouten          71     34        6.019.565
  7  Zoekfouten          83     30      218.129.044
  9  Power-on uren       59      0           36.192
195  Door Ecc afgevangen 71      0        6.019.565


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Bericht 40 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:11-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.40
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Maar ik vind die waarde van de zoekfouten van die jongen met die splinternieuwe seagateschijf toch verdacht veel op die van mij (51) lijken.>> The normalized value (Seek_Error_Rate=52) is getting uncomfortably close to the threshold (Seek_Error_Rate=30).<<
Dat is denk ik toch de enige waarde die verontrustend is,leesfouten zit geen beweging in en die ECC waarde die is wat data betreft na heropstarten van pc weer terug naar een bepaalde waarde en loopt dan weer op.Ik weet niet of de currentwaarde dan toch niet verder blijft afnemen..Denk dat die schommelt,tussen 63 en 56 maar zeker weet ik het niet.
Groet,Paul


Bericht 41 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.41
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
Het kan natuurlijk zijn dat Seagate niet erg gehecht is aan een gelijksoortige smart rapportage per disk. Helemaal gelijksoortig is niet echt mogelijk , want sommige attributen zijn -afhankelijk van de gebruikte techniek in de disk behuizing- wel of niet aanwezig. Mogelijk dat Seagate de meetmethoden per type disk sterk laat verschillen. Dan weten we helemaal niets, en is het enige dat mogelijk wat zegt dat Seatools ding, en die geeft alleen een Go/No go als eindresultaat.
Dan blijft het in het duister tasten. Als deze disk over een paar jaar nog leeft, weten we zeker dat Smart monitoring software en Seagate een waardeloze combi zijn . Zullen we dan bij Seagate een verzoek indienen om het in het vervolg Dumb technologie te noemen (Disks Utterly Meaningless Blabla)?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 42 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:11-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.42
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
En Maxtor ook,ja niet erg smart als het zo uit gaat komen.Had ik nu gelezen dat als zo´n grenswaarde wordt overschreden van zo´n attribute dat je dan een waarschuwing krijgt om je gegevens op die schijf te backuppen?
Nog een aardige,heb net dus met die diamondmax schijf in Sandra een benchmark gedaan en welke schijf is vrijwel identiek wat betreft snelheden (ietsje sneller) en hoe de curve precies loopt..,de Seagate Barracuda 7200,precies die schijf die die jongen heeft met vergelijkbare smartwaardes......
Groet,Paul
Bijlagen :

maxbara.png
126KB


Bericht 43 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-01-2008
Aan:pauluMsgID:3704.43
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> als zon grenswaarde wordt overschreden van zon attribute dat je dan een waarschuwing krijgt om je gegevens op die schijf te backuppen? <<
Als een cocktail van waarden en attributen gezamenlijk te hoog wordt dan gaat het waarschuwingsbit in de schijf om. Welke cocktail het precies is, is des fabrikants.
Als dit in het Bios aanstaat zal er bij het opstarten een waarschuwing komen als dit bit 'om' is. Dit is dus die simpele Go/No go als resultaat van een aantal onderliggende waarden.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Bericht 44 van 44

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:12-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3704.44
Onderwerp:gebruikersaccountForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ah,nou het zal wel niet zo goed werken dat er geen schijven crashen.
Nog even een update: ik heb m´n schijf nu helemaal gepartitioneerd en geformateerd en de leesfouten zijn weg en staan nu op ´0´.......:-)
Die ecc waarden schommelen inderdaad zoals ik vermoedde.
(zoekfouten en percentages zijn nog steeds zoals eerder beschreven)
Groet,Paul
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence