Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

211 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:02:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Vista installeren met OEM key  (gelezen 16450 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Vista installeren met OEM key
« Gepost op: 11 november 2009, 14:14:53 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:01-01-2008
Aan:AllenMsgID:3693.1
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om met een Acer Vista OEM product key (sticker zit onder de laptop) vanaf een originele Vista dvd een gelijkwaardige versie van Vista te installeren op dezelfde Acer laptop (zonder problemen met het activeren van Vista bij Microsoft)? Of werkt deze product key alleen maar met de recovery dvd's van Acer?

Groet,

Maurice


Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-01-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3693.2
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>>  Of werkt deze product key alleen maar met de recovery dvd's van Acer? <<
Precies. Helaas ben je officieel gedwongen een volledige retail versie te kopen, wil je binnen de regeltjes blijven. Zelfs een OEM mag niet. Dus dat kost voor een home versie pakweg 275 eurootjes. Ka$$a!
Maarr.. ik heb het al eerder gedaan <G>, mij volkomen van de domme houden dus. Ms gebeld, netjes verteld dat ik een Dell computer met zo'n mooie sticker had, en dat het moederbord vervangen is, en dat daarna de computer niet wilde doorstarten, en dat ik niets meer aan de niet meer werkende herstel CD had, en dat ik van de buren een zelfde XP cd had geleend, maar dat na al dat werk en al die pech XP die code van de sticker niet vreet.
"Hoe kan dat nou mevrouw, wát een pech heb ik toch: Eerst gaat die verrekte Dell na 14 maanden dood, kost het mij een moederbord +reparatiekosten, dan werkt heel Windows -waar ik toch voor betaald heb!- niet eens meer, dan ben ik dus álles kwijt, en dan werkt die verrekte Dell herstel cd -waar ik toch voor betááld heb!!- niet meer omdat me moederbord anders is, en nu na heel veel werk vreet XP de code -waarvoor ik gewoon netjes betaald heb!!!- niet eens meer. Wat is dat toch voor een gedoe allemaal? Waarom werkt de boel niet en mag ik maar betalen en betalen en balen.. ??!! Kunt u mij nou misschien eens écht helpen?"
Je hoorde de overkant zuchten.. Ik kreeg zonder verdere vragen een werkende code van MS.
En ja! Volkómen legaal!
Overigens deed ik dit niet voor mijzelf maar voor een behoorlijk armlastige student, die het echt niet kon betalen en in zak en as zat.
Terzijde, wat is het probleem? Wil je die hele kermis-installatie van Acer liever kwijt zijn en een schone installatie doen?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:01-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3693.3
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Bedankt voor de info!

Terzijde, wat is het probleem? Wil je die hele kermis-installatie van Acer liever kwijt zijn en een schone installatie doen?

Inderdaad!

Groet,

Maurice


Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-01-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3693.4
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>> Inderdaad <<
Ik kan het mij voorstellen. Wat een puinbak zijn die dingen zó uit de doos toch. Enig idee van het geheugengebruik en de opstarttijd?
Ik heb zelf menige Acer van arren moede maar uitgekleed. Ik dacht dat er ergens op de disk ook een map stond met alle software, als dat nog zo is, kan je gewoon deïinstalleren wat je niet bevalt. Daarna zijn MsConfig, Autoruns en Ghost.exe je grootste vrienden. Als ik de boel netjes in orde heb, maak ik altijd een nette nieuwe recovery dvd + een partitie naar Image kloon die op de tweede partitie staat. Hoef ik die lijdensweg niet nog een keer af te leggen bij problemen.
Maar, het is alles bij elkaar bij evenveel (of mogelijk zelfs meer) werk dan een schone installatie, en bij de laatste heb je altijd een beter stabieler en sneller systeem.
Overigens, het moet Vista blijven? Het lukt mij nog steeds (nadat ik eerst in Vista alle hardware heb geanalyseerd) voor alle notebooks de juiste XP drivers te vinden. Kost ook heel wat werk, maar dan héb je me toch een snel en stabiel apparaat.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:01-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3693.5
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Enig idee van het geheugengebruik en de opstarttijd?

Geheugengebruik na het opstarten: 49% (van 1,5 GB).
Opstarttijd: ca. 2 minuten (dan is de HD helemaal uitgerateld en de Wifi-verbinding tot stand gekomen).

Ik dacht dat er ergens op de disk ook een map stond met alle software, als dat nog zo is, kan je gewoon deïinstalleren wat je niet bevalt. Daarna zijn MsConfig, Autoruns en Ghost.exe je grootste vrienden.

Ik heb met deze methode toch nog altijd het idee dat ergens nog iets van "verontreiniging" is achtergebleven, zelfs na het opschonen van de registry.

Overigens, het moet Vista blijven?

Tja, ik gebruik Vista nu al ruim 8 maanden (op m'n desktop). Ik ben er dus al aardig aan gewend. Ik loop nog wel eens een probleem tegen het lijf, maar het is tot nu toe aardig gelukt om deze op te lossen. Bovendien beschik ik (helaas) niet meer over een geldige XP licentie.

Groet,

Maurice


Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-01-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3693.6
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>> 49% (van 1,5 GB). <<
Als er verder nog geen nuttige programma's meegestart zijn is dat wel wat veel. De Vista hier gebruikt direct na start 20% van 2GB. Maar daar heb ik wel alle opsmuk van uitgeknikkerd.
>> ca. 2 minuten <<
Mhh.. De Vista bak hier doet er 45 seconden over, maar dat is een Athlon X2 6000+. Voor een notebook en Vista is dit zo gek nog niet. Ik word er overigens altijd narrig van, pas onder de 30 seconden opstarttijd ben ik tevreden.
>> ergens nog iets van "verontreiniging" is achtergebleven, zelfs na het opschonen van de registry. <<
Klopt. Echt goed en schoon krijg je het alleen met een nieuwe installatie op een gewiste partitie.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:14-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3693.7
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Ik heb even de stoute schoenen aangetrokken en Vista proberen te installeren met de Acer OEM key. En warempel het is gelukt! :-)

Ik heb Vista wel moeten activeren m.b.v. het (automatisch) telefonisch activeringssysteem van Microsoft. Dat lukte meteen, dus ik werd niet doorverbonden met een medewerker van Microsoft.

Een hele verademing om met een schoon systeem van start te gaan. :-)

Groet,

Maurice


Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-01-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3693.8
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>> En warempel het is gelukt  <<
Nou, dat is heel mooi! Was het een standaard "merkloze" OEM cd? Of kreeg je hem bij die Acer?
Als het een gewone OEM is, is het interessant, want als de "Bios" gebonden key ook bruikbaar is bij een standaard OEM cd, dan geeft dat extra mogelijkheden. Het zou nieuw zijn, want ik weet zeker dat ik dit onder XP een paar keer vruchteloos geprobeerd heb (zie eerder bericht).


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:14-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3693.9
Onderwerp:Vista installeren met OEM product keyForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,

Ik heb inderdaad zo'n merkloze OEM dvd (OEM System Builder Pack) gebruikt, die ik bij mijn desktop PC gekregen heb. Na het invoeren van de Acer key, werd netjes Vista Home Basic geïnstalleerd.

Bij de Acer heb ik geen Vista dvd gekregen. Er staat wel een verborgen recovery partitie op de HD. Deze heb ik intact gelaten voor het geval ik ooit aanspraak op garantie moet maken.

Groet,

Maurice