Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

226 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:29:36

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wat mag Windows kosten?  (gelezen 10874 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Wat mag Windows kosten?
« Gepost op: 11 november 2009, 14:20:01 »
Bericht 1 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:31-01-2008
Aan:AllenMsgID:3736.1
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Melding van ForumInfoStats : Dit bericht was een leeg bericht, of er was geen beschrijving voor het bestand opgegeven of dit bericht is een poll. Polls zijn niet beschikbaar in de Advanced View (of FrameView) als een normaal bericht.


Bericht 2 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:31-01-2008
Aan:AllenMsgID:3736.2
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Goedenavond ! ,

Er zijn stemmen in de Europese politiek, die willen dat een computer geleverd wordt zonder voorgeinstalleerde Windows. Of een ander besturingssysteem. Dat moet je er dan apart bijkopen. Zo ontstaat dan een gezondere situatie, dat wil men daarmee bereiken.

De vraag is nu: bij welke prijs ga jij de winkel uit zonder een Windows CDtje te hebben gekocht?
Een Windows Vista Home Premium CDtje voor een nieuwe PC (OEM heet dat) kost op dit moment net 100 euro, ongeveer gelijk aan Windows XP. De kosten voor de voorgeinstalleerde Windows op een merk PC liggen daar nog beduidend onder, maar niemand weet precies hoeveel. Trade secrets ... .

Ik zou als Linux enthousiast de winkel verlaten zonder CDtje, maar voor heel veel mensen is dat volkomen begrijpelijk geen optie.
Met dat CDtje ben je er trouwens nog niet, want Windows installeren is wel niet heel moeilijk - maar zeker geen alledaagse klus. Ik kan me zo voorstellen dat menige klant dat aan de winkel overlaat en daar ook wat voor overheeft.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 3 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:31-01-2008
Aan:Just VechtMsgID:3736.3
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> De vraag is nu: bij welke prijs ga jij de winkel uit zonder een Windows CDtje te hebben gekocht? <<
Dat hangt nogal van de versie af. Een OEM versie mag je niet meenemen naar een tweede computer (OK, de hele wereld doet het wél, maar het mag niet). Een retail versie mag je wel overpoten. Verder heb je home en pro, en als het om Vista gaat 5 smaken.
Gezien de onbeschofte winsten die MS maakt zou ik voor een oemmetje 25 of 35 euro (XP home of pro) redelijk vinden. Voor Vista heb ik nog niks over, sterker ik heb er 20 euro voor over als er geen Vista op een systeem staat maar er wel een nette cd met alle drivers voor XP én Vista wordt meegeleverd.
Terzijde, ik had vandaag een accountmanager aan de lijn en we kwamen op Vista en bedrijven. Zij beweerde op een toontje alsof het toch heel normaal was, dat kleinere bedrijven vaak ingaan op het 'consumenten' aanbod van Vista machines en ze dan downgraden naar XP. Volgens haar gebeurt dat op grote schaal. Dan is er toch wel ergens iets goed mis zou je denken, zowel met dat downgraden als met dat toontje of dat een normale zaak is. Aan de andere kant hoor ik dat Cap Gemini binnenkort overstapt naar Vista. Dat hadden ze in een ver verleden wat al te enthousiast gedaan met OS/2 en daar binnen 6 maanden enórme spijt van gekregen. Maar misschien werkt daar niemand meer die zich dat herinnert, misschien dat het deze keer wél goed uitpakt. We zullen zien.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 31/01/2008 15:10 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 4 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:31-01-2008
Aan:Just VechtMsgID:3736.4
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

€ 100,- vind ik een mooie prijs voor een Vista Ultimate Retail dvd.

Groet,

Maurice


Bericht 5 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:31-01-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3736.5
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> voor een oemmetje 25 of 35 euro (XP home of pro) redelijk vinden <<

Dank je wel! Ik laat de discussie XP of Vista hier even buiten schot.
Wat denk je? Loopt het grote publiek bij een prijs van 100 euro voor Vista Home Premium zonder CDtje de winkel uit om eerst maar eens bij hun persoonlijke Handige Harry naar een alternatiefje te vragen?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:31-01-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3736.6
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Maurice,

>> prijs voor een Vista Ultimate Retail dvd <<

Wat vindt jij dat Microsoft zou kunnen rekenen voor Vista Home Premium?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 7 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:31-01-2008
Aan:Just VechtMsgID:3736.7
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Loopt het grote publiek bij een prijs van 100 euro voor Vista Home Premium zonder CDtje de winkel uit <<
Academische vraag denk ik. Er is vrijwel niemand die naar de winkel gaat om Vista te kopen. Vrijwel iedereen 'krijgt' het bij een nieuwe pc.
Volgens grote on-line winkels staan de bestellingen voor Windows XP zo ergen aan het einde van de top tien en Vista zit ergens ver in de honderd.
Maar ik vind 100 euro voor een systeem dat in feite vrijwel niets meer kan dan een systeem dat je al hebt, wel erg duur. Zeker als je erbij denkt dat de computer daarna zo'n 50% trager aanvoelt (je kocht immers een Vista versie voor een bestaande computer, en op bestaande computers staat al een OS, en dat zal in de regel XP zijn).
Misschien moet ik het wat nuanceren: Het kan zijn dat Vista sneller aanvoelt. Niet omdat het sneller is, maar omdat de computer met XP afgeladen was met troep die het systeem vertraagde. Met een verse Vista lijkt e.e.a. dan lekker snel. Totdat ook Vista afgeladen raakt (en neem van mij aan dat dat nog een aardige tik sneller gebeurt dan onder XP), dan is het gebeurd met de ogenschijnlijke winst.
Maar dan komen ze bij mij.. en dan verdien ik er weer een boterham aan. Dus met mijn werkgelegenheid zit het gebeiteld.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 8 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:01-02-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3736.8
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,

>> Academische vraag denk ik <<

Ik ging er vanuit dat het inderdaad tot een verbod komt een OS (Windows, MacOsX of Linux) voorgeinstalleerd bij een PC te leveren. En dat het in de praktijk dus zo zal zijn dat je in de winkel een CDtje of DVDtje naar wens moet kopen.
De vraag is dan bij welke prijs het publiek geen OS koopt. Kijk, koop je een PC van 2000 euro dan zit je niet met 100 euro voor Windows. Maar koop je er een voor 500 euro, dan is 100 euro er bovenop een boel geld.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 9 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Maurice (NLHelp)Datum:02-02-2008
Aan:Just VechtMsgID:3736.9
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Wat vindt jij dat Microsoft zou kunnen rekenen voor Vista Home Premium?

75 euries?

Groet,

Maurice


Bericht 10 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:02-02-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3736.10
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> 75 euries? <<

Het is natuurlijk een moeilijke vraag. Hoe kan je nou ooit weten vanaf welke prijs het grote publiek zonder Windows te kopen met een kale machine de zaak verlaat. Maar ergens bij 75 euro lijkt me de gevarenzone voor Microsoft te beginnen, ja.
Ach, wie weet? Het lijkt me reuze moeilijk hiervoor sluitende regels op te stellen. Straks kan je misschien een DVDtje Windows_van_de_fabrikant kopenvoor drie tientjes. Machine aan, DVD erin en dan zijn we weer op hetzelfde punt als voorheen.
Toch blijft zoiets interessant.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 11 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:HenkDatum:06-02-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3736.11
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>>Totdat ook Vista afgeladen raakt (en neem van mij aan dat dat nog een aardige tik sneller gebeurt dan onder XP), <<
Kun je dit iets nader specificeren? Er is mij bekend dat als je onder XP programma's installeert en weer vervwijderd, dat er dan nog veel restanten van het programma achterblijven op zowel de hardeschijf als in het register. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Norton Internet Security. Maar wat is dan het verschil met Vista?

Groetjes

Henk


Bericht 12 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-02-2008
Aan:HenkMsgID:3736.12
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Henk,
>> Kun je dit iets nader specificeren?  <<
Jazeker:
Vista heeft dezelfde problemen als XP/2000 als het gaat om 'aangroeien' van de hoeveelheid geheugen die het systeem gebruikt, doordat bij deïnstalleren niet alle drivers, dll's en dergelijke uit het geheugen worden verwijderd. M.a.w. hoe ouder het OS, hoe meer ballast in het geheugen.
Vista heeft dezelfde problemen als XP als het gaat om het vollopen van de harddisk met niet verwijderde files na deïnstallatie van programma's.
Vista heeft dezelfde problemen als XP als het gaat om het volplempen van de harddisk met kopieën van kopieën van backup's en tijdelijke rommel, caches et cetera.
Een XP voorbeeldje van ruimte vreten:
Oude versie van file wordt omgeslagen in een $ntUnistallxxx map. Nieuwe versie van file wordt opgehaald en opgeslagen in de map software distribution (en nooit meer verwijderd), nieuwe versie gaat dan naar de plaats van de oude (OK, dat lijkt mij gezond), én een kopie van het nieuwe systeembestand wordt vaak opgenomen in de dll-cache, en een kopie van het bestand wordt vaak opgeslagen in de i386 map.

Hiernaast is vaak system restore actief, dat in wezen een halfslachtige backup is, en zo'n 15% schijfruimte eet als je er niets aan doet. Dat system restore bevat natuurlijk dan weer voornamelijk een sloot backups van dezelfde systeembestanden die al 3 of 4 keer ergens staan.

Natuurlijk is er dan ook nog een prullenbak, en de nodige caches (tijdelijke internet bestanden, de hiberfil.sys als slaapstand aan staat, de font cache, de icon cache.
Kortom met een beetje gericht uitzetten van overbodige backup's van backup's van .. verwijderen van ballast en een goede eigen backup systematiek vallen vele gigabytes aan ruimte te winnen (die dan ook niet in een totale backup komen).
Vista is nog een stap of wat erger dan XP:
Het gebruikt nóg meer ruimte voor Vista's versie van systeemherstel (shadow copy), tot zo'n 30% van de harddisk. Het is nog lastiger de ruimte daarvoor zelf fatsoenlijk in te stellen.
Vista heeft ook de side-by-side installatie (WinSxS map), een gigántische ruimtevreter.
WinSxS is een poging van MS om te voorkomen dat Windows wat al te makkelijk vastloopt doordat oude programma's nieuwe .dll's gebruiken of zelfs bij installeren nieuwe dll's door oude overschrijven. Ander voordeel van deze SxS is dat oudere programma's blijven werken. Vista bewaart gewoon ALLE versies van file's. Dus gooi jij een oud progje met dll en ocx versie 1 op jouw systeem dan zal dat programma ook met die oude versie werken, en Vista's eigen moderne versie komen niet in gevaar.
Vista houdt netjes bij welk programma met welke versie werkt, en slaat al die versies op in de WinSxS map. Bij verwijderen van dat oudje gaan die oude dll versies enzo echter niet de deur uit. Dus die WinSxS map groeit als kool op steroïden.  Denk maar niet dat je die WinSxS map zelf 'even' wat kan uitmesten. De mijne is nog maar klein, 'slechts' 3,7GB, ik weet van mensen waar hij 40 GB groot is. Maak dan nog maar eens een systeembackup. Natuurlijk is het idee achyter SxS wel te begrijpen, maar een fundamentele oplossing was natuurlijk beter geweest, dit vreet bronnen.
Vista heeft ongeveer 5 keer zoveel overbodige pretfonts als XP en daar zitten enorme joekels tussen.
Vista logt nog meer en schrijft tientallen megabytes aan onleesbare logteksten.
Vista chachet nog meer om de gigantische hoeveelheid data in een nog enigermate beverdigend tempo langs de processor te jagen.
Vista maakt van de toch al complexe XP mappenstructuur een werkelijk gigantische en schier ondoorgrondelijke brei. Alleen Vista maakt al ruim 7500 mappen aan.
Waar Windows Update zijn tijdelijke bestanden laat (die $NtUninstall mappen die je eenvoudig kon verwijderen) is mij nog niet duidelijk.Wel duidelijk is dat Miss Vista door al deze bombast stevig aan Boulimia lijdt. Ze was al traag, en dat zal sneller achteruitgaan dan in XP het geval was omdat Vista geen van XP's ruimte/geheugen problemen oplost en er een paar aan toe voegt. 

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 6/02/2008 16:57 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 13 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:06-02-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3736.13
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> Vista maakt van de toch al complexe XP mappenstructuur een werkelijk gigantische en schier ondoorgrondelijke brei. <<

Dat is inderdaad een drama. In XP kan ik me prima redden, al loop ik bij het maken van een reserve-kopie van een normal.dot van MS Word toch lelijk te tobben. Maar bij Vista weet ik echt niet meer waar ik wat moet zoeken.
We dwalen trouwens een tikje af van het onderwerp

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 14 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-02-2008
Aan:Just VechtMsgID:3736.14
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> We dwalen trouwens een tikje af van het onderwerp <<
Het subject is toch wat Windows mag kosten?
Nou, belachelijk veel geheugen en schijfruimte bijvoorbeeld.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 15 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:06-02-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3736.15
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> wat Windows mag kosten? <<

Kostelijk antwoord! Ik ben <eh> sprakeloos.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 16 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:06-02-2008
Aan:Just VechtMsgID:3736.16
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer
>>Wat mag Windows kosten?<<
Tijd voor een prijsvergelijking met andere OSsen. Misschien dat er dan een reeele prijs uitrolt.


Peter



Bericht 17 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:07-02-2008
Aan:PeterMsgID:3736.17
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
>> Tijd voor een prijsvergelijking met andere OSsen <<

Waaraan denk je dan? Ik zie het grote publiek nog echt niet overstappen naar Linux, zelfs al kost dat niks. Die gaan dan vast eerst illegale versies van Windows proberen om uiteindelijk toch maar overstag te gaan en te betalen. Of denk je aan MacOsX van Apple?

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 18 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:07-02-2008
Aan:Just VechtMsgID:3736.18
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer
>>Waaraan denk je dan?<<
Voor windows bedoel je?  Een stabiel en gebruikersvriendelijk OS mag wel wat kosten. Laten we zeggen 50 a 75 Euro.
Windows Vista is nog verre van dat. Misschien moet het voorlopig maar tegen een bodemprijs gegeven worden.

Wat Linux of MacOsX los kost weet ik niet. Geen ervaring mee.
Zijn er nog andere OSsen in gebruik?


Peter





Bericht 19 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:07-02-2008
Aan:PeterMsgID:3736.19
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Peter,

>> Zijn er nog andere OSsen in gebruik? <<

Dat hangt een beetje af van wat je onder een OS wil verstaan. Maar Windows, MacOsX en Linux zijn beslist de hoofdmoot.

Windows en MacOsX zijn ieder OSsen die er door de versies heen vrij gelijkvormig uitzien. De verschillende Linux varianten niet. Linux met de Gnome desktop verschilt fors van de KDE tegenhanger en dan heb je zo nog een stuk of vijf andere varianten.
Ik heb even rondgekeken. MacOsX kost een 160 euro volgens Tweakers Pricewatch. Linux kost niets. Sterker nog, Ubuntu stuurt je via Shipit een CDtje, gratis en voor niks. Ik heb het geprobeerd en jahoor, na een paar weken had ik hem netjes in huis. En je kan vrijwel elke Linux distributie gratis downloaden in de vorm van iso's voor installatie CD's of DVD's.
Ik betaalde destijds 100 euro per PC voor Windows XP. Niet dat ik dat nou een nette prijs vond. Het is gemakkelijk verdiend. Maar een goed OS was en is me dat nog steeds waard.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 20 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:07-02-2008
Aan:Just VechtMsgID:3736.20
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer
>>De verschillende Linux varianten niet. Linux met de Gnome desktop verschilt fors van de KDE tegenhanger en dan heb je zo nog een stuk of vijf andere varianten.<<
Betekend dat ook dat een linux programma niet op alle varianten zou kunnen draaien? Of is alleen de layout anders.


Peter






Bericht 21 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:07-02-2008
Aan:PeterMsgID:3736.21
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Peter,

>> een linux programma niet op alle varianten zou kunnen draaien <<

In sommige gevallen zijn speciale libraries vereist die alleen bij Gnome of KDE horen als ik het goed begrepen heb. Maar ik heb daar zelf nog nooit problemen mee gehad.
Voor de meeluisteraars: libraries is een Engelse term voor een programma-bibliotheek. Verzamelingen veel gebruikte functies, heel handig voor een programmeur - hoeft hij niet het hele bekende boek opnieuw over te schrijven.. Hetzelfde wat bij Windows een dll is. De laatste l van die afkorting staat ook voor Librarie.
De verschillen gaan verder dan alleen de layout. Gnome en KDE zijn Windows-achtige omgevingen met alle toeters en bellen. De Blackbox en Fluxbox varianten bieden wat minder functionaliteit maar de systeemeisen zijn ook vele male minder. Mijn oude Toshiba 550CDT met 32 MB RAM geheugen draait nog heel prima op Fluxbox. Kan je bij Gnome en KDE absoluut vergeten. Die oude Toshiba zal natuurlijk nooit van zijn leven OpenOffice op gang krijgen. Maar daarvoor zijn wel alternatieven.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 22 van 22

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:11-02-2008
Aan:AllenMsgID:3736.22
Onderwerp:Wat mag Windows kosten?Forum:ws-nlcomputer

Goedenavond! ,

Zoals de resultaten van de poll nu staan is het toch wel een verrassend beeld. Simpel gesteld begrijp ik eruit dat "de consument" vermoedelijk toch wel tegen  de honderd euro zal willen betalen voor een CDtje Windows.In hoeverre wij in dit Forum enigszins maatgevend zijn voor de doorsnee consument weet ik niet, maar interessant is het wel en de discussie is boeiend!
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog