Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

369 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 12:00:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Trage windows viewer  (gelezen 13149 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Trage windows viewer
« Gepost op: 11 november 2009, 14:23:45 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:20-03-2008
Aan:AllenMsgID:3785.1
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hallo,
Heb gemerkt dat m'n Windows-viewer voor afbeeldingen en faxen heel erg traag werkt,het duurt wel 8 to 10 seconden voordat een foto (kleintjes ook)zichtbaar wordt.Normaal gebruik ik Irfan-view en heb ik dit niet eerder opgemerkt.
Op een veel tragere PC verschijnt een zware foto in 2 seconden.
Heb met filemon eens gekeken en het lijkt wel of m'n hele computer wordt afgescaned door rundll32.
Iemand een idee waardoor dit komt?Rundll32.exe staat in de system32 map dus dat het een virus is lijkt me sterk.
Na uitschakelen van de service rundll32.exe start het nog steeds traag op.
Die wordt geladen voor m'n nvidea grafische kaart (msconfig opstarten) als ik het icoontje in het systeemvak wil zien.
Iemand een idee waardoor dit zo veel tijd kost en wat er aan te doen is...?
Groet,Paul


Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-03-2008
Aan:pauluMsgID:3785.2
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Dag Paul,
Rundll32.exe is een onderdeel van Windows dat erg vaak gebruikt wordt. Het voert op verzoek dll bestanden uit teneinde delen van de code ervan in het geheugen te zetten. Ik denk ook niet dat Rundll de oorzaak van het probleem is, maar de code die door Rundll wordt uitgevoerd.
Dat kan van alles zijn, o.a. die nVidia onzin (althans, vrijwel geen hond gebruikt die bronnenvreters). Die staat dan ook als herrieschopper bekend. Zet eens uit in msconfig, en zet ook de nVidia service in services uit. Daarna eerst herstarten. Mocht dit de zaak oplossen, dan zou je nog eens wat meer nVidia onzin uit kunnen zetten, bij voorkeur met autoruns. Je hebt in feite alleen de display driver nodig, en je kan pakweg 5 nVidia gadgets uitzetten.
Maarrr... er kan natuurlijk ook een ander proces met rundll gestart worden, en dat proces kan de oorzaak zijn. Een HijackThis logje is dan het eerste intrument om eens te zien waar het aan zou kunnen liggen.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:20-03-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3785.3
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Toch gebruik ik dat wel veel dat nvidia ikoontje in de systeemtray,niet de uitgebreide funkties maar wel de preselecties van kleuropties om snel de helderheid/kontrast van m´n monitor te veranderen.Vind ik altijd erg lastig om de s´avonds de juiste afstelling voor m´n ogen te vinden met tft-scherm.
Maar na in msconfig die nvidia dingen te hebben uitgezet en geherstart blijft het euvel hetzelfde.*
Heb zo´n hijackthis log gemaakt,zie dat er standaard een vreemde zoekmachine staat...gebruik zelden internet explorer wel opera.
Het vreemde wat ik zie dat dat rundll32 doet is dat het alle bestanden nagaat in m´n program files als ik die viewer start.
Ook met m´n virusscanner uit gaat het niet sneller,die services blijven dan nog wel geladen zie ik....
Die andere services staan trouwens allemaal op handmatig en zijn niet geladen.
Zou je dat dan niet in filemon moeten zien wat dan die rundll32 aandrijft?
Heb trouwens pas ook dat procesexplorer gestart maar dat crashed bij mij,in een paar seconden gelijk 300.000 regels dat krijgt ie niet verwerkt geloof ik.
Groet,Paul
*zal die nvidia service ook nog even uitzetten




Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

hijackthis2.log
8KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-03-2008
Aan:pauluMsgID:3785.4
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> om snel de helderheid/kontrast van mn monitor te veranderen <<
't zal mij verbazen als de monitor zelf daar geen knoppies voor heeft. Om nu weet ik hoeveel megabytes daarvoor in de lucht te houden..
Ik heb de HJT log even vluchtig bekeken, en heb vier groepen opmerkingen
1: Er zijn een paar entries met missing files, deze kunnen zonder meer deleted worden
2: De pc kon wel eens lijden onder een hoog "gadget" gehalte. Ik sla het een voor een afkraken van de rommeltjes even over, maar vraag jezelf eens af: "Is het allemaal wel zo nuttig dat ik er verlies van performance en stabiliteit voor wil riskeren?" Ga er van uit dat ieder overbodig stukje programma dus ook een overbodig stukje risico en performanceverlies inhoudt. Zeker bij gadgets mag je er van uitgaan dat er altijd wel wat bugs inzitten, en als je er veel van hebt er altijd het risico is dat ze elkaar in de weg zitten. Kijk hierbij naar Lclock, Smart Shutdown, IE7Pro, die 'free' download manager (vaak nogal onbetrouwbaar spul), image compressor, HDview
3: De pc kon wel eens lijden onder een hoog 'beveiligingsgehalte'. Een dafje voorzien van een 50 MM kanon oogt erg veilig, alleen kan je er dan nog nauwelijks mee rijden. Overdaag schaadt. Loop met dit in gedachten eens na of je naast een Kaspersky (wordt die nog steeds netjes updated?) ook Spybot,Adaware,Bootalert,Eset online scanner,Symantec online scanner, System Safety monitor (lijkt mij defect?) nodig hebt en gebruikt.
4: Verder kan je nog even kritisch kijken naar:
B's Recorder GOLD Library (gebruik je deze software (nog) wel?
Canon Camera Access Library (is dit nodig?, doe je er meer mee dan alleen foto's overhalen, bekijken? Zo nee, kan de verkenner dat dan niet?)
Google Updater Service (Ik zag zo snel geen Google toolbar, is deze service voor jou echt nodig?)
NMSAccessU (een deel van CDburnerXP als ik het goed heb. Dat programma is nog aan boord?)
skype4com (wordt gebruikt?)
SiSoftware Sandra Agent Service (is achterhaald, en waarom resident?)
Algemeen: Bedenk dat bovenstaande maar een klein deel van de programmatuur is, maar wel allemaal programmatuur die op een gegeven moment zonder dat jij er om vraagt iets uitspookt in het systeem. Dan het je er dus ook weinig grip op, en dat is het nadeel van al die residente rommel.
Je kan voor de zekerheid run32.dll eens uploaden bij virustotal.com
Maar ook als van bovenstaande veel hebt nagekeken en uitgevoerd, blijft de kans nog steeds aanwezig dat de traagheid blijft. We hebben dan alleen het aantal zoeklocaties verminderd. Dat Process explorer crashed is een veeg teken. Eerst maar eens zoveel mogelijk van die residente troep elimineren.



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Van:PeterDatum:20-03-2008
Aan:pauluMsgID:3785.5
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Ter aanvulling op het bericht van Michel:

Je Hijackthis versie is verouderd, download de laatste versie HIER.
Plaats Hijackthis ook eerst in een eigen map, bijvoorbeeld c:\hijackthis. Dit in verband met backup's die gemaakt worden.

JAVA is verouderd, download de laatste versie HIER.
na installatie van JAVA eventueel de automatuische updates weer uitschakelen:
Configuratiescherm - Java - tab "update" en haal het vinkje weg bij "Check for Updates Automatically."


groeten, Peter





Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:21-03-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3785.6
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Misschien ga ik dat nog eens doen met die knopjes voor m´n monitor,ik ben nog erg gehecht aan die presets en even snel m´n monitor roteren vind ik ook handig.
Vreemd die missing files,ze staan er wel.Zie plaatje.
Wat betreft de gadgets,ja die staan op al m´n pc´s en daar heb ik geen last (leuk hoor Lclock),en internet explorer gebruik ik nauwelijks.Die imagecompressor heb ik pas van giveaway of the day.Kan wel weg denk ik.Waar dat hdview van is...?Misschien via m´n filmscanner,heb ik pas wel in 48 bits hd gescaned maar dat kon ik met geeneen programma bekijken maar dat is een ander verhaal.
Ja die beveiliging,staat dat dan aan die spybot en adaware,die services staan uit...En inderdaad Kaspersky doet het nog steeds ondanks de emails waarin AOL aangaf dat ze ermee zouden stoppen ergens in december dacht ik.
Bootalert is ook maar even tijdens het opstarten dat het draait,weet nog niet of ik het houd en system safity monitor staat ook maar te niksen volgens mij (dus uit)
En punt 4 staat allemaal uit,op handmatig,cdburnerxp staat geeneens meer op deze pc,en die service staat ook niet bij de common files....Jaja op vreemde momenten iets uitspookt,ik ga nog eens wat deinstalleren en die file scannen.Wel net een volledige scan met Kaspersky uitgevoerd...
Als het er niet door komt gaat die ´troep´ lekker weer terug hoor :-)
Groet,Paul



Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

hijackthis.jpg
34KB
Van:pauluDatum:21-03-2008
Aan:PeterMsgID:3785.7
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
In die nieuwere hijackthis geeft ie in het log niet die missing files aan dus het is beter :-)
Heb daar altijd wat tegenzin in om dat Java te downloaden maar zo te zien adviseren ze ook voor Opera om de laatste versie te gebruiken.Geloof dat ze die oude versies laten staan he na updaten....
Merci,
Paul
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-03-2008
Aan:pauluMsgID:3785.8
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> ik ga nog eens wat deinstalleren <<
Kijk ook even naar die services mbv services.msc.
>> gaat die troep lekker weer terug hoor :-) <<
Ik geef alleen maar adviezen voor een stabiele, snelle overzichtelijke en bruikbare computer.  Al plemp je hem helemaal suf met spiegeltjes en kraaltjes, het is jouw pc, het is jouw feestje. En jouw katertje erna <ggg>
Wat is het aantal gestarte processen en het geheugengebruik zo'n 10 minuten na opstarten als je verder ff niks doet ? (Taakbeheer, Ctrl-Shift-Esc)



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:21-03-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3785.9
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Even gescaned bij virustotaal = niks.
Wel vreemd dat ik die nvidia niet uitkrijg in msconfig.Bij wegvinken staat er een volgend keer gewoon weer een nieuwe.Het is nvcpl met ernaast rundll32.exe c:\windows\system32\nvcpl.dll,nvstartup...
En in de taskmanager niet veel bizonders geheugengebruik iets in 179 (179220) en dit zijn de services.
Zit toch ook in dat log van filemanager te zoeken.
Vreemd dat ie ook aardig wat van partitie E afspeurt en niet andere partities....
Zie ook dat die themes bekijkt (naast heel veel andere dingen)...zou nog wel iets kunnen zijn.
Daar heb ik wel mee geexperimenteerd tijdje geleden.
Kan die twee logs wel eens naast elkaar leggen van twee pc´s.
In de windows prefetch komt ook een hele lijst met verschillende rundll32 dingen (bv RUNDLL32.EXE-1AFBDDCE.pf),al zeker 10....
Groeten,Paul
ps. log bekijkend van filemonitor zie ik dat dat rundll32 eigenlijk alle mappen op m´n schijf opent en leest (op andere partities dan C en E staan geen directories) tijdens het laden van m´n foto.Indexing service staat uit....zoiets lijkt het wel....pas ook met een programma al die extensible counter lists uit gezet....what ever that may be maar het klonk leuk.

Trouwens in de veilige modus is het euvel er ook,hetzelfde trage opstarten



Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

taskmanager.jpg
39KB
Van:pauluDatum:21-03-2008
Aan:AllenMsgID:3785.10
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer
Ah,dat hd view is van microsoft,een systeem om panorama foto´s te bekijken dat niet in Opera werkt.
Dus dat kan weg en symantec is ook verwijdert.
Hoe verwijder je eigenlijk services,die zijn achtergebleven van programma´s die er niet meer zijn...
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-03-2008
Aan:AllenMsgID:3785.11
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Paul,
>> Hoe verwijder je eigenlijk services,die zijn achtergebleven van programmas die er niet meer zijn... <<
Kijk eens met Autoruns tabblad services. Vinkje weg= onderdeel uitschakelen, rechtsklik verwijderen= register startup verwijderen (en dus uitkijken..)
Autoruns is een soort MsConfig op steroïden. Gewoon samen met het heplbestandje in een map gooien, en starten.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage




Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

autoruns.exe
586KB

autoruns.chm
48KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-03-2008
Aan:pauluMsgID:3785.12
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
Kijk even naar berichtje 11 in deze thread. Is om onduidelijke redenen aan iedereen ipv. aan jouw geadresseerd.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Van:pauluDatum:22-03-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3785.13
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Michel,
Ik krijg toch geen emailwaarschuwingen,geen compuserve-emailadres meer dus ik kijk regelmatig :-) en had het gezien.
(iedereen zou geloof ik hier een account moeten kunnen aanmaken maar dat gaat toch niet)
Ik had autoruns al eerder gedownload toen je het in een ander bericht vermeldde maar ik had niet gezien dat je daar een service kon verwijderen.
Zag op internet dat je het ook direct in regedit kunt verwijderen en dan kun je voor de zekerheid nog een backup maken van de sleutel maar die canon kan ik denk ik wel veilig wegdoen in autoruns.



Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:pauluDatum:22-03-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3785.14
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Interessant stukje in een forum gevonden dat wel eens de oplossing kan zijn bij mij.
Ga het eens proberen.
Groet,Paul
h41cyon 02-02-2005 11:45 PM
WEIRD,
Ok, i've done some more tests and the results are very interesting.
To test the idea of the hd being very defragmented, i copied a picture that was taking forever to open from my desktop, and placed a copy of it on my desktop. As i suspected, the picture still took a very long time to open, 8seconds for a 100k jpg. I placed this picure on a second harddrive, and opened it, and it opened instantaneously.
SO ha HA, eureka, My harddrive C: is pooched then right?..... NO
I re copied the same picture to c:\ instead of just on my desktop, and tried opening it, now it should have took like 8 seconds, but it opened instantly. So WTF! It takes 8seconds to load up on my desktop but go a few directories higher up to C:\ and it opens a picture up instantly.
So then i went back to my desktop, and again, it still took 8 seconds to open the file. So I did this. I created a new folder on my desktop and copied the picture into that folder. It opened right away! So then it must have something to do with other files located in the same folder. So i cleared up my desktop and moved everything into a folder except for that one 8 second picture. When i tried it, it opened instantly........ I also found this 8 second thing also happened in a different directory, so it wasnt just a "desktop" thing.
So then i went about removing each file on the desktop and opening up the picture to pin point what type of file and or files were causing this slow down in the picture viewer.
AMAZING RESULTS!!!
turns out i found out what was causing the slow down. On my desktop I had two links to exe files for games i had uninstalled. so they were dead links. As soon as these were gone, the picture opened up instantly. Ok, so what was slowing down the picture in the other folder? .... turns out i had a link to a network folder that was no longer active. remove this and every picture in that folder opens up instantly.
Conclusion:
When opening up a picture using Windows Picture and Fax Viewer, if there exists within that same directory a dead LNK file, this will cause some slow down with the application.
Why this occurs? Perhaps when loading the application, it first scans the directory to make a note of the available pictures for like a slide show purpose. When encountering a dead link, the program hangs for a period of time.
Give it a try, I bet this isnt just a localized case.


Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

slow_viewer.rtf
10KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-03-2008
Aan:pauluMsgID:3785.15
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
Dode links en niet reagerende netwerkkoppelingen kunnen inderdaad een oorzaak van traag reageren zijn. Maar in dat geval verwacht ik eigenlijk alleen een wachttijd (time-out), en geen activiteit van programma's of onderdelen als Rundll32.exe. M.a.w. in taakbeheer moet je dan naar mijn mening geen of weinig processoractiviteit zien gedurende het wachten.
Heb je in alle mappen met afbeeldingen die vertraging?
Maak eens een nieuwe map aan en knikker daar 1 foto in. Toont die in de viewer ook vertraagd?
Het is toch niet zo dat er vele honderden afbeeldingen in één map staan?
Wat als je met de verkenner die map opent en kiest voor thumbnail weergave, is het dan ook zo tergend traag? 


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 22/03/2008 8:47 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Van:pauluDatum:22-03-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3785.16
Onderwerp:Trage Windows-viewer voor afbeeldingenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ja inderdaad in een andere map openen foto´s direct zoals die jongen zegt.
Volgens mij klopt het dat vanaf het bureaublad een foto openen met ergens dode snelkoppelingen (dat is zo)dat dat de oorzaak is,en dat zoeken dat ik met filemonitor zie is dan dat ie zoekt naar de programma´s voor die dode links op de schijf.(en die heb ik weggegooid dus die vindt ie niet)
Of er is iets in het register fout ingesteld geraakt of dit is een bug van XP,misschien ook wel omdat die viewer geen .exe is maar een .dll ,te weten shimgvm.dll (aangestuurd door explorer.exe)
Lijkt me opgelost deze zaak,merci voor het meedenken.
Groet,Paul