Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:28:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Beter defragmenteren met JKdefrag?  (gelezen 13293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Beter defragmenteren met JKdefrag?
« Gepost op: 11 november 2009, 14:25:58 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ronald BeukerDatum:13-04-2008
Aan:AllenMsgID:3825.1
Onderwerp:Beter defragmenteren met JkDefrag?Forum:ws-nlcomputer

Beste Forumleden,
Ik liep onlangs tegen JkDefrag aan. Volgens eigen zeggen zou dit allemaal veel beter, sneller, enz. zijn. Het ziet er op zich interessant uit; er is zelfs een fraaie Nederlandse user interface voor.
Heeft iemand ervaring met JkDefrag?
   
JkDefrag is a disk defragmenter and optimizer for Windows 2000/2003/XP/Vista/2008/X64. Completely automatic and very easy to use, fast, low overhead, with several optimization strategies, and can handle floppies, USB disks, memory sticks, and anything else that looks like a disk to Windows. Included are a Windows version, a commandline version (for scheduling by the task scheduler or for use from administrator scripts), a screensaver version, a DLL library (for use from programming languages), versions for Windows X64, and the complete sources.
http://www.kessels.com/JkDefrag/index.html
Groeten,
Roanld (Sysop)


Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-04-2008
Aan:Ronald BeukerMsgID:3825.2
Onderwerp:Beter defragmenteren met JkDefrag?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
>> Volgens eigen zeggen zou dit allemaal veel beter, sneller, enz. zijn. <<
Meestal is dat opgeklopte praat, en ik ben bang dat dat ook voor dit tooltje gaat gelden.
Allereerst wordt het nut van (veelvuldig) defragmenteren vaak schromelijk overdreven. In normale situaties is eens in de maand of zo zat. Alleen als je zeer heftige databases hebt draaien of andere programma's die tijdelijke bestanden, indexen en dergelijke met honderden per dag maken en weer wissen, dan is defragmenteren per week of zelfs per dag aan te raden. Dat doe je bij voorkeur natuurlijk in rustige avond- of nachturen middels een geplande taak.
Ik zie (op de mogelijkheid om de inhoud van een folder, of een bestand te defragmenteren na, dit kan in bijzondere situaties handig zijn) weinig echt nieuws.
Net even een testje gedaan: Mijn harddisks worden elke week auto gedefragmenteerd door XP's eigen commandline tool (staat in de taakplanner). De analyse van JKdefrag:
00:01:57 - Number of fragmented items: 2, 0.0125% of all items
....
00:01:57           2        8792         3 D:\$MFT::$BITMAP
00:01:57           2      102400        25 D:\$Secure:$SII:$INDEX_ALLOCATION

XP meldde 0 gefragmenteerde bestanden.
Dus volgens beide tools zeg maar: Geen waarneembare fragmentatie, en wat er gefragmenteerd was, waren de MFT en de index, de MFT is onder XP met zekerheid niet te defragmenteren (onder Vista kan windows eigen defrag.exe dit wel, maar daar laat JKdefrag ook verstek gaan). Vervolgens was JKdefrag wel 10 minuten bezig om de vrijwel onmeetbare fragmentatie weg te werken.
Mijn 2e disk had 27 geframenteerde bestanden, en defrag.exe van XP deed er 3 minuten over voor hij die weggewerkt had. Daarna was JKdefrag het met defrag.exe eens dat er geen fragmentatie was.
Nou niet direct een diepgaand onderzoek, maar van de beloofde snelheid en betere defragmentatie is mij nog niets gebleken.
Er zit ook een duidelijk nadeel aan JKdefrag:
    The "Prefetch\Layout.ini" file is not yet supported. This means that JkDefrag will undo the boot optimization of the built-in XP and Vista defragger. [/list]En dat is dan wel erg jammer, want die boot optimalisatie is goed merkbaar.
    Kortom: Ik blijf lekker simpel defrag X: -f in mijn taakplannertje gebruiken. Heb je meer partities, dan kan je het ook met een batchfile, bijvoorbeeld:
    @echo off
    cls
    defrag c: -f -v
    echo defragmenteren C is voltooid
    defrag d: -f -v
    echo defragmenteren D is voltooid
    defrag e: -f -v
    echo defragmenteren E is voltooid
    defrag f: -f -v
    echo defragmenteren F is voltooid
    exit

    Onder Vista lijkt het mij helemaal een overbodige gast, want Vista defragmenteert zelf al iedere 3 dagen.

    Michel Uphoff (NLcomputer)
    Homepage



    Bericht 3 van 3

    NL Computer Forum ~ Windows
    Van:Ronald BeukerDatum:04-05-2008
    Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3825.3
    Onderwerp:Beter defragmenteren met JkDefrag?Forum:ws-nlcomputer

    Hoi Michel,
    Dank je voor het testen! Het lijkt dus wat minder mooi te zijn dan ik op het eerste gezicht dacht. <g>
    >> want Vista defragmenteert zelf al iedere 3 dagen.  <<
    Aah mooi! Dat wist ik niet. Zojuist even gekeken, en ik zag inderdaad dat er bij mij iedere woensdag gedefragmenteerd wordt.
    Groeten,
    Ronald (Sysop)