Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

211 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:40:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wat te backuppen?  (gelezen 6291 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Wat te backuppen?
« Gepost op: 11 november 2009, 14:32:48 »
Bericht 1 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:10-09-2008
Aan:AllenMsgID:4000.1
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Goedemiddag!
Ik heb met mijn collega's nieuwe werkportables. Dat is altijd een moment om over nieuwe dingen na te denken. Met onze groep zijn we vooral bezig om het werk de deur uit te krijgen en die p**** laptop is niet meer dan een stuk gereedschap. Nogal wat collega's hebben aan het betere typ en e-mail werk hun handen meer dan vol.
Zodoende wordt er ook schandalig weinig gedaan aan back-uppen. Maar bij deze vernieuwingsslag zijn er grote externe harddisks aangeschaft van 320 GB. Daar kan de volledige inhoud van de 120 GB laptop harddisk wel op dus.
De nieuwe configuratie heeft ook Synctoy aan boord. Daar heb ik nu even tijd voor.
Ik heb het al zover dat de complete map Mijn Documenten en de map van Compuserve Classic naar wens worden gebackupped. Ik heb nog eens verder gekeken. De map Documents en Settings backuppen is naar mijn idee niet zo zinvol, want het gros daarvan gaan we - vooral dan mijn collega's - echt niet terugzetten. Dan grijpen we wel de image.
Maar helemaal niet lijkt me ook niet slim. Wat is nou wijsheid?
We zijn niet geinteresseerd in ingewikkelde plots. Dat trekken we niet. Recht voor zijn raap zaken hebben we nodig.  Alle advies is van harte welkom!
groeten,
Just Vecht
<edit>
Defecte html code's verwijderd
</edit>


Gewijzigd 10/09/2008 11:46 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 2 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-09-2008
Aan:Just VechtMsgID:4000.2
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Maar bij deze vernieuwingsslag zijn er grote externe harddisks aangeschaft van 320 GB. Daar kan de volledige inhoud van de 120 GB laptop harddisk wel op dus. <<
Dan zou je ook software á la Shadow Protect Desktop kunnen gebruiken. Die maakt onder Windows in luttele minuten een image van die hele schijf op die externe storage. Eenmaal ingesteld is dat een muisklik, en je hoeft je nooit te vermoeien met vragen als "heb ik alles wel in de backup". Als je er vanuit gaat dat die 120 GB harddisk voor 50% gevuld wordt, en dat SPD ongeveer 50% kan comprimeren, dan wordt iedere totale backup pakweg 30 GB, zodat er genoeg ruimte is voor pakweg 3-4 van die wekelijkse totale backups. SPD biedt ook de mogelijkheid van incrementele backups, en dan kan je naast een totale backup maanden aan dagelijkse backups kwijt in pakweg 100GB.
Ga je toch voor hand-picked met SyncToy (dat is een heel leuk tooltje), denk dan aan de map favorieten (sommige mensen hebben er honderden en willen/kunnen niet zonder), en de map(pen) waar de mail applicatie (welke is dat?)  zijn spulletjes bewaart.
Verder zijn er nog tientallen mappen waarin diverse applicaties instellingsbestanden en soms zelfs data op kunnen slaan, dus ik zou de standaardapplicaties die jullie gebruiken daar grondig op doorlopen.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:12-09-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4000.3
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> de standaardapplicaties die jullie gebruiken daar grondig op doorlopen <<

De narigheid zit hem hier vooral in het "jullie'. Mijn collega's zijn vooral techneuten en die laptop is niet meer dan een eigenlijk al veel te ingewikkelde schrijfmachine. Ik kan het wel zo instellen dat het goed werkt, maar ik weet nu al dat ze dat over drie jaar - als we weer van laptop wisselen - dan heelhoogstwaarschijnlijk niet gebruikt zullen hebben. En mocht er wat crashen, dan hebben de mannen gewoon geen backup.
Je zou zeggen: dan doe jij dat toch voor ze als ze op kantoor zijn. Maar dan zijn ze druk druk druk ... .
Tweede aspect is: nou crasht die laptop - of hij valt ergens vanaf. Je zit misschien in Azië, maar anders op een grote fabriek. Een externe harddisk ergens inprikken kan nog wel. Een programma installeren om de backup te benaderen? Nee, geen kans. Dat zeggen ze ons wel niet zo onomwonden vanwege de diplomatie, maar het gebeurt echt niet. En in Azie werken op een Aziatisch ding? Neuhhh.
Daarom vind ik dat Synctoy wel zo mooi. Lekker simpel en basis. Ik hou die backup van Documents en Settings er maar in, gezien je opmerkingen. Ik heb wel geen honderden favorieten, maar "we" hebben er wel een paar waar we niet van buiten kunnen.
PS: dat SPD is wel erg mooi, zeg!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-09-2008
Aan:Just VechtMsgID:4000.4
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> dat SPD is wel erg mooi, zeg <<
Dat is een geweldig programma. Ik gebruik het al weer een jaartje of zo. Maakt perfecte images onder windows. Een van de meest verbazende mogelijkheden die het programma heeft is de hardware independent restore:
Stel je voor dat de computer/server vervangen moet worden. Vaak is dat dan weer een tijdrovende nieuwe setup en daarna terugzetten van gebruikersbestanden, tweaken, tunen nou ja veel werk dus.
Nu zou je met iets als Ghost, Acronis of zo ook een image terug kunnen zetten. Maar dat gaat in deze gevallen nogal eens mis, als de hardware tussen de twee machines teveel verschilt, zodat de nieuwe pc op basis van dat image crasht (met meestal heel vervelende, onoplosbare blue screens).
De HIR van SPD (en ook de server versie), maakt het mogelijk een image van een computer met succes te laten draaien op een totaal andere hardware basis. Natuurlijk nam ik dit met een fikse korrel zout toen ik dat voor het eerst las, en aangezien ik van de experimenteerlustige ben, heb ik dat als test direct maar eens stevig aangepakt:
Ik heb een image van een Intel single core notbook, met intel chipset en intel video gemaakt en die zonder dralen via HIR teruggezet op een Amd dual core tower, met Via chipset en nVidia beelscherm. GEEN probleem (op het later moeten installeren van de ontbrekende drivers na). Zelf de HAL was gepatched (single naar dual core)  Ik was overtuigd, en heb SPD direct voor het werk aangeschaft. We gebruiken het nu met veel plezier en het heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
Bijkomend voordeel is de exorbitante snelheid. Ik heb images gemaakt met een snelheid van 7GB per minuut.
Nadeel: Het is niet goedkoop.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:18-09-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4000.5
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>>  Nadeel: Het is niet goedkoop<<

80 dollar? En de baas betaalt? Als er iets echt fout gaat is het leed vele malen groter. Ik haal me een trial versie in huis en ga het eens proberen.Bedankt voor de tip!!

groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:09-10-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4000.6
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> Dat is een geweldig programma <<

De werkelijkheid in een grote organisatie is even anders dan wat je vaak zo willen. Ik heb de nieuwe laptop met standaard company profiel weer terug ter beoordeling. Dat ding draait op Windows Vista SP1, Bitlocker encryptie en is tot op zekere hoogte netwerk-paraat. Toch is het een min of meer standaard machine en we kunnen zelf programma's installeren. Het was eerst een afschuwelijke slak, totdat ik het Aero thema had teruggezet naar Vista Basic. Je moet het alleen wel even zien te vinden waar je dat nou kan doen.

Maar nou het backuppen. De bijgevoegde beschrijving zegt dat je daarvoor het Backup Centrum moet gebruiken. Alle gebruikersbestanden zijn centraal opgeslagen en die map heeft een schijfletter gekregen. Een makkie zou je zeggen. Maar ik zie in dat Backup Centrum geen andere schijfletters dan echte partities. En ik kan ook geen incidentele run draaien. Ik moet een schema maken. 

Dat gaat niet. Het tijdverschil in  Azie is plus acht uur en in Amerika  minus 6 of 7. Dat wordt een enorme bende met zo'n schema.

Verder willen we alle bestanden meegenomen hebben. We krijgen weleens bestanden met rare extensies van meetapparatuur. Maar dat Backup Centrum laat me niet zien wat ze overslaan, maar zegt wel dat ze systeembestanden overslaan.

Dat Backup centrum is leuk voor vaste PC's thuis in privé gebruik, maar niet voor ons. Zie ik dat nou goed?
Inmiddels is er Synctoy 2.0.  Die heb ik op de huidige XP machine draaien. Hij doet het beter dan de oude. Ik denk dat ik die maar eens ga inzetten op de Vista bak.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 7 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:09-10-2008
Aan:Just VechtMsgID:4000.7
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Dat Backup centrum is leuk voor vaste PC's thuis in privé gebruik, maar niet voor ons. Zie ik dat nou goed? <<
Voorzover mij bekend zie jij dat prima.
>> Inmiddels is er Synctoy 2.0. Die heb ik op de huidige XP machine draaien. <<
Leuk ding hè? Heb ik deze week ook nog even getest. Nadeel is wel de onoverzichtelijkheid van de hoeveelheid bestanden, en de afweigheid van compressie en budeling in één bestand. Het is uiteindelijk ook bedoeld om twee computers te synchroniseren, en niet als een echte backup oplossing.
Zelf maak ik gebruikersbackups die gecomprimeerd zijn en in één bestand staan. Zo kan ik er zonder een onoverzichtelijk mappenwoud een stevig aantal eenvoudig bewaren.
Afhankelijk van de hoeveelheid data doe ik het als volgt:
- óf ik maak van 25 werkdagen een volledige backup van alle user data, backup 26 wordt automatisch gewist.
- óf ik maak een backup van alle bestanden die de laatste 63 dagen gemaakt of gewijzigd zijn plus een maandelijkse volledige backup. Ook bij deze gedeeltelijke backups wordt nummer 23 (alleen tijdens werkdagen, dus 2 maanden zijn maximaal 22 backups) automatisch gewist en maandbackup 13 wordt ook auto gewist. Zo heb ik een dagelijkse backup over twee maanden en een jaar backups per maand.
Ik gebruik hiervoor WinRar, dat heftig kan comprimeren plus een zelf geschreven script. Werkt perfect, en automatisch via een geplande taak 's nachts.
Als je geïnteresseerd bent in een voorbeeldscript geef je maar een gil.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 8 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:10-10-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4000.8
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> de afwezigheid van compressie en bundeling in één bestand <<

Dat vond de man van onze ICT afdeling ook belangrijk.
En ik dus niet. Dat is ook alleen leuk thuis.

De wereld van onze internationale inspecteurs is heel anders. Mijn collega Hans zit nu in Kumamoto. Japan. De PC's daar bij onze opdrachtgever zijn net als die op ons kantoor netwerkmachines. Die worden centraal beheerd. Bovendien zijn het ook nog Japanse Windows versies.

Denk je dat je daar je backup op mag terugzetten? Nee!
Denk je dat daar de software op draait om dat te kunnen doen als gebruiker? Nee!
Denk je dat op verzoek de systeembeheerder je komt helpen? Nee!En dan, denk je dat - als die systeembeheerder wel komt - dat je hem kan verstaan? Nee! Die spreekt geen woord Engels ... .

Wat is dan het enige wat je uit de brand kan helpen als er wat ergs gebeurt met je werklaptop? Een externe harde schijf met een gewone kopie van je werkbestanden.

Images hebben we altijd beschikbaar gehad. Ik heb het één keer meegemaakt dat we die gebruikten. De collega in kwestie hield het schip drijvende tot hij thuis was en ik de image voor hem kon terugzetten.

Bij deze Windows Vista machines met Bitlocker encryptie zijn images niet mogelijk, geloof ik.

Synctoy is daarmee voor ons een goede tool naar mijn idee. En dan nog weet ik wel zeker dat een enkeling zelfs dat tooltje niet gebruikt.

Dat Synctoy zet ik dan trouwens op "Echo". De kopie op de externe harde schijf is dan een afspiegeling van wat er op de laptop staat. Wordt er per ongeluk wat gewist op die externe harde schijf, dan wordt er bij de volgende synchronisatie niks ongewenst gewist op de laptop.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog
mijn Data-terug Blog

Te Gek voor Woorden Blog



Bericht 9 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-10-2008
Aan:Just VechtMsgID:4000.9
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Een externe harde schijf met een gewone kopie van je werkbestanden. <<
Maar waarom geen zip's of rar's ? Veel overzichtelijker, en je kan er keurig een geschiedenis van backup mee opslaan. Als je Synctoy op die laptop mag installeren, dan mag Rar toch ook? En ik neem aan, dat je een cmd prompt mag openen, en dan werkt een slim script ook.
>> Dat Synctoy zet ik dan trouwens op "Echo".  <<
Maar dat is geen backup die data-integriteit garandeert: Alles wat op de source gewist of defect is, is na echo ook defect of verdwenen in de 'backup'.
Zeker als je deze manier van één op één kopieren wilt gebruiken heb je een geschiedenis van files nodig, om defecten of abusievelijke verwijderingen op te kunnen vangen door een of meer dagen terug te gaan. En dat in nu juist het probleem; Als je flink wat dagen terug wilt, krijg je me met synctoy toch een woud van bestanden en mappen.
Je zou contribute kunnen gebruiken, omdat dat in de target niets wist. Maar dat vereist dan weer onderhoud, omdat op de target van alles en nog wat aan overbodige bestanden aan blijft groeien. Dan moet je dus eens in de zoveel tijd grote schoonmaak op de externe disk maken. Of als alternatief de hele 'backup' wissen, en opnieuw syncen. Dit is niet zonder risico.
Mijn invalshoek is: Als het maken en onderhouden van meerdere betrouwbare backups maar zo eenvoudig als mogelijk is (automatisch of met één muisklik), dan mag het restoren (dat natuurlijk zeer zelden voorkomt) wel een paar muisklikken eisen. Te ingewikkelde backup procedures lokken 'vergeetachtigheid' uit.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 10 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:11-10-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4000.10
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> Als je Synctoy op die laptop mag installeren, dan mag Rar toch ook? <<

Dat Synctoy is gratis, maar Rar niet. En daar loopt het op vast. Het bedrijf heeft Winzip als standaard en bij Rar wordt je geacht de klant te zeggen dat dat niet gaat. We kunnen het probleemloos installeren, op eigen kosten. Geen ondersteuning, maar wel bij tijd en wijle negatieve reacties. Dat script is inderdaad geen probleem.> Te ingewikkelde backup procedures lokken 'vergeetachtigheid' uit <

Daar beginnen mijn collega's inderdaad niet aan. We zouden inderdaad contribute kunnen gebruiken, maar uit die puinhoop komen we dan ook nooit.

Het is een soort van pat-stelling. In die situatie zie ik dan toch Synctoy in de echo modus als de goede keuze. Erg mager qua bescherming, maar meer is niet te vinden.

Goede discussie Michel! Ik heb de argumenten voor een fatsoenlijke backup voorziening zo behoorlijk op rij.

Dank je wel!
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 11 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-10-2008
Aan:Just VechtMsgID:4000.11
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Het bedrijf heeft Winzip als standaard  <<
Gaat het ook mee. Met de gratis winzip commandline support add-on kan je (bijna) net zo mooie scriptjes maken waarmee je een backup precies kan laten doen wat je wilt.
Moet het helemaal gratis, dan kan je ook 7-zip gebruiken , waarvoor een command line port is. Er is ook een Linux-versie van 7-zip.



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 12 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:12-10-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4000.12
Onderwerp:Wat te backuppen?Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> kan je ook 7-zip gebruiken <<

Dat is weer een ander verhaal. Ik zou dat graag gebruiken omdat daarmee unrar ook wordt meegenomen. Dat doet Winzip niet. Maar als onze Helpdesk 7-zip hoort krijgen ze pukkels in hun nek. Daar maak ik meer brokken mee dan dat ik goed doe.

Dus komen de collega's wel even langs en unrar ik de boel via de commandline. Het is maar een enkel keertje, vooruit dan maar.
>> Er is ook een Linux-versie van 7-zip <<
Ik weet het. Maar in mijn Linux zit al standaard Ark en ik heb daarover helemaal niets te klagen.


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog