Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

223 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:32:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Image maken van Vista (64 bit)  (gelezen 11749 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Image maken van Vista (64 bit)
« Gepost op: 11 november 2009, 14:37:08 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Henk van Asselt2Datum:19-10-2008
Aan:AllenMsgID:4047.1
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hallo
Ik krijg binnenkort een nieuw systeem met daarin twee SATA schijven van 500 GB in RAID (stripe)). Ik heb gevraagd om een partitie van 200 GB en een van 800 GB te maken. Als besturingssysteem komt er op de eerste partitie VISTA premium (64 bit). Tevens komt er nog een extra SATA schijf van 250 GB (standaard) in bestemd voor o.a een image van Vista. Er zit geen floppy-drive in.
Ik heb op dit moment een pc met een IDE schijf van 120 GB en een SATA 250 GB. Op de 1e partitie (15 GB)  van de 120 GB schijf staat XP Home.  Met behulp van gost2003 (op een opstartbare cd) kan ik van XP een image maken en deze op de SATA 250 GB zetten.
Kan ik ditzelfde ook doen bij het nieuwe systeem?
Wat ik uiteindelijk wil, is dat er bij het nieuwe systeem een image van VISTA (op SATA 200 GB = 1e partitie op de twee SATA schijven van 500 GB in RAID (stripe)), op de SATA 250 GB (standaard) gezet kan worden. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik denk zelf dat het niet met huidige opstartbare cd wil, omdat ik nu gebruik ga maken van RAID en Vista 64 bit.
Is het misschien een idee om op de SATA 250 GB (standaard) een XP home installatie te zetten, waarmee ik een image kan maken / terugzetten van Vista . Ik kan in de BIOS natuurlijk aangeven vanaf welke hardeschijf er opgestart moet worden (Vista of XP). De twee 500 GB schijven moeten dan natuurlijk worden herkend in XP. Moeten hiervoor nog extra drivers geïnstalleerd worden?

Groetjes

Henk


Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-10-2008
Aan:Henk van Asselt2MsgID:4047.2
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hoi Henk,
Wat opmerkingen:
>> Ik krijg binnenkort een nieuw systeem met daarin twee SATA schijven van 500 GB in RAID (stripe)). <<
Da's lekker snel, maar als een van die twee disk een probleem heeft is het afgelopen. M.a.w. je vergroot de kans op een disk ramp met een factor 2.
>> Als besturingssysteem komt er op de eerste partitie VISTA premium (64 bit). <<
Je weet dat er nogal wat software niet op 64 bit werkt? Zeker als je spellen, oudere toepassingen (16 bitters doen het niet meer) en drivers voor apparaten (scanners, printers) wilt draaien, moet je eerst wel donders goed uitzoeken of dat wel kan, en of er wel 64 bits drivers voor gemaakt zijn.
Ghost 2003 (de dos executable) is wel bruikbaar voor Vista, vermits je na het restoren de Vista CD er in doet om de bootsector te repareren (er is ook een andere oplossing voor waardoor die reparatie niet meer nodig is, die moet ik even nalezen).
Verder zal je in het Bios de Sata instellingen op Ide (legacy) moeten zetten als je Ghost.exe de sata disks wilt laten zien, en je moet Ghost.exe opstarten met de optie -noide. Daarna weer die legacy optie uitzetten, anders zijn de disks merkbaar trager (en dan gaat jouw duur betaalde striping snelheidswinst verloren).
Of het ook met 64 bits windows werkt weet ik niet zeker, ik vermoed van wel, omdat het bestandssysteem hetzelfde is. Maar als jij straks een paar honderd GB met Ghost wilt veiligstellen, dan duurt dat toch wel érg lang. Ghost.exe is oud, en de nieuwe Ghost versies zijn zwaar pèt.
Een stukken mooiere oplossing is ShadowProtect Desktop van StorageCraft. Werkt onder Windows zelf, is zo snel dat je je ogen niet zult geloven en heeft zekere 64 bits ondersteuning. Toevallog vanavond wat klonen gemaakt van sata disk naar sata disk op heel gemiddeld systeempje. Snelheid was 76MB per seconde, da's ruim 4,5 GByte per minuut..
Je hoeft er geen dualboot trucs voor uit te halen, want terwijl Vista draait maak je (op een andere partitie) een image van Vista, en het grappige is, dat je ondertussen gewoon door kan werken! Dat komt door de Shadow techniek.
Een goedkoper, maar ook behoorlijk nifty programma is DriveSnaphot, werkt ook onder Windows 64 met dezelfde shadowcopy techniek als ShadowProtect en heeft een aantal verrekt handige automatiseringstrucjes (command line opties).Er zijn nog wel meer tools, zoals de laatste Ghost versie en True Image, maar daar heb ik dus geen echt hoge pet van op.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 19/10/2008 19:07 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Henk van Asselt2Datum:20-10-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4047.3
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,
Bedank voor je reactie.
>>je vergroot de kans op een disk ramp met een factor 2. <<
Daarom moeten er ook backups gemaakt worden, wat ik toch al deed. Dus dat is geen probleem.  Omdat ik met grote video bestanden werk vond ik de snelheid belangrijker.
>>Je weet dat er nogal wat software niet op 64 bit werkt? <<
Ja dat weet ik. Welke versie van Office draait er nog wel op? Op dit moment gebruik ik Office 2000.
Werkt Pinnacle studio v9.0 nog wel, of moet ik een nieuwere versie aanschaffen?
>>Een goedkoper, maar ook behoorlijk nifty programma is DriveSnaphot, werkt ook onder Windows 64 met dezelfde shadowcopy techniek als ShadowProtect en heeft een aantal verrekt handige automatiseringstrucjes (command line opties).<<
Dat ziet er inderdaad goed uit.
Is het misschien ook mogelijk om op de SATA 250 GB (standaard) een XP home installatie te zetten, waarmee ik een image kan maken / terugzetten van Vista mbv het programma DriveImage_xml ? Dit programma is GRATIS. Ik vind het geen probleem om het systeem desnoods opnieuw te moeten opstarten. Het systeem staat toch niet dag en nacht aan en ik hoef niet dagelijks een backup te maken.
>>Je hoeft er geen dualboot trucs voor uit te halen<<
Hoe moet ik dat in dit geval doen? Moet ik gewoon de CD van XP in de dvd speler doen en de pc opnieuw starten en vervolgens de installatie van XP uitvoeren? Ik moet er dan uiteraard wel opletten dat ik de juiste harde schijf kies (250 GB).
Ik kan in de BIOS natuurlijk aangeven vanaf welke hardeschijf er opgestart moet worden (Vista of XP). De twee 500 GB schijven moeten dan natuurlijk worden herkend in XP. Moeten hiervoor nog extra drivers geïnstalleerd worden?

Groetjes

Henk


Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-10-2008
Aan:Henk van Asselt2MsgID:4047.4
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hoi Henk,
>> Op dit moment gebruik ik Office 2000. <<
Werkt onder Vista 64 bits. Natuurlijk wel in de 32 bits compatibility mode, maar dat geeft (zeker voor zo'n 'licht' pakket) niet.
>> Werkt Pinnacle studio v9.0 nog wel <<
Beslist niet. Je hebt versie 12 nodig. Als je met Blue Ray wilt werken (dat zijn pas joekels van files..) heb je 12 Plus nodig. Veel plezier van de 64 bits Vista zal je niet hebben, want Studio is 32 bits, en draait dus in compatibility mode.
>> Is het misschien ook mogelijk om op de SATA 250 GB (standaard) een XP home installatie te zetten, <<
Jazeker. Maar maak het jezelf dan makkelijk, en schroef de kast (stroom er af) even open. Haal die twee Raid sdisk Sata kabeltjes los, zodat de 250GB disk de enige is die werkt. Installeer nu XP. Je kan daar het beste een kleine (10GB of minder) partitie voor aanmaken (kan gewoon met de installatie CD van XP). Later in XP of Vista maak je dan een tweede partitie op die 250GB schijf voor de backups.
Tip: Zet systeemherstel op beide systemen uit (Vista sloopt toch die XP herstelpunten, en met een goede backup is dat halfslachtige en zeker onder Vista vreselijk ruimte vretende systeemherstel nergens voor nodig).
>> De twee 500 GB schijven moeten dan natuurlijk worden herkend in XP. Moeten hiervoor nog extra drivers geïnstalleerd worden? <<
Hangt van de Bios instellingen en het XP service pack af. Als Ahci in het Bios aan staat, heb je zeker drivers nodig. Maar die zouden standaard bij dat moederbord geleverd horen te worden. Vraag om het boekje, en vraag om de drivers voor XP en Vista op CD/DvD.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Henk van Asselt2Datum:23-10-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4047.5
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel
>>Jazeker. Maar maak het jezelf dan makkelijk, en schroef de kast (stroom er af) even open. Haal die twee Raid sdisk Sata kabeltjes los, zodat de 250GB disk de enige is die werkt. Installeer nu XP.<<Berichten in discussie : 9 Discussie bekeken : 754 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 19-10-2008 19:50


Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-10-2008
Aan:Henk van Asselt2MsgID:4047.6
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hoi Henk,
>> Moet ik soms een dvd/cd speler gebruiken die op de IDE aansluiting zit? <<
Dat zou ik zeker even doen als je de mogelijkheid hebt. Is die er niet, dan zal je tijdens het booten, als de melding druk op F6 om additionele drivers te installeren (oid), een floppy(!) moeten aanbieden met de sata controller drivers voor Windows.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Henk van Asselt2Datum:23-10-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4047.7
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel
>>Dat zou ik zeker even doen als je de mogelijkheid hebt.<<
Het is wel mogelijk om een dvd speler op een ide connector aan te sluiten.  Ik moet nog even proberen of het dan wel gaat lukken, maar dat gaat vanavond niet meer. Ik laat wel even weten of dat wil. Een floppy drive heb ik echter niet meer.  De hardeschijf is echter wel met een sata aansluiting.
Wat gebeurt er als ik alle hardeschijfen aansluit, Vista opstart en vervolgens XP ga installeren? De XP Home cd kan ik dan wel benaderen. Levert dit problemen op?
Ik lees ook wel eens iets over het "streamen" (oid) van een bootable dvd met daarop XP, de benodigde extra drivers, extra software, etc...  Hoe moet ik dat doen?

Groetjes

Henk


Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Henk van Asselt2Datum:27-10-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4047.8
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>>Dat zou ik zeker even doen als je de mogelijkheid hebt. Is die er niet, dan zal je tijdens het booten, als de melding druk op F6 om additionele drivers te installeren (oid), een floppy(!) moeten aanbieden met de sata controller drivers voor Windows.<<
Ik heb de twee 500GB sata losgekoppeld.
Ik heb een dvd speler op IDE aangesloten en toen de xp cd in de speler gedaan. Het systeem opnieuw opgestart en de installatie begint.  Ook heb ik op F6 gedrukt  ivm extra drivers.  Na verloop van tijd krijg ik toch de melding dat ik een bootable schijf in station A: moet doen, die ik dus niet heb. Wel heb ik een dvd waarop deze drivers staan. Het is toch vreemd dat je heden ten dage noch steeds verplicht bent om een floppy te gebruiken! Ik vind die dingen inmiddels uit de tijd.
Ik heb ook een installatie van Vista op die 250GB schijf gedaan op de 2e partitie. Vista werkt dan gewoon op een paar meldingen na van defender. Doe ik nu de cd van XP in de speler, dan krijg ik een menu waarin ik kan kiezen tussen installeren, reparen en cd verkennen. De optie installeren is grijs en deze kan ik niet selecteren. De andere opties werken wel zoals het hoort.
Ik heb ook met ghost een image (vrij kale XP installatie) van het vorige systeem op de 1e partitie van de 250GB schijf kunnen krijgen. Start ik het systeem nu opnieuw op, dan start toch Vista en niet XP. Heeft dit iets te maken met MBR?
Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat ik een ide hardeschijf plaats (ipv die 250GB SATA)  en daarop XP installeer. Hiervan heb ik er maar 1 en deze zit in het vorige systeem die toch wel wil blijven gebruiken. Deze kan dus niet overgezet worden. Dit zou dus betekenen dat ik nog een schijf moet aanschaffen!

Groetjes

Henk


Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-11-2008
Aan:Henk van Asselt2MsgID:4047.9
Onderwerp:Image maken van Vista (64bit)Forum:ws-nlcomputer

Hoi Henk,
Excuus voor de late reactie, ik was er een week tussenuit.
>> Ook heb ik op F6 gedrukt ivm extra drivers. Na verloop van tijd krijg ik toch de melding dat ik een bootable schijf in station A: moet doen, die ik dus niet heb. Wel heb ik een dvd waarop deze drivers staan. Het is toch vreemd dat je heden ten dage noch steeds verplicht bent om een floppy te gebruiken <<
XP is van eind 2000, en toen waren er nog wel floppy's. Dat M$ met de service packs dit vervelende probleempje niet even heeft opgelost vind ik onder de maat. Maar ze verpatsen natuurlijk liever een nieuw besturingssysteem (waar menigeen niet op zit te wachten). Ok, dit terzijde.
Je hebt 3 mogelijkheden:
1: Toch tijdelijk een floppydrive aansluiten
2: In het Bios kijken of Legacy IDE mogelijk is
3: Met iets als Nlite zelf een bootable XP installatie cd aanmaken, waarin de juiste Sata drivers zijn ingebouwd.
Als je eerst Vista en daarna XP op een disk installeert, vraag je om problemen. Andersom is wel goed te doen. Voor het terugplaatsen van een Ghost image moet je kiezen voor image to disk (Dus beslist niet Image to Partition), anders wordt de MBR niet correct geschreven. Je wist natuurlijk wel de hele disk met I2D, maar je kan opgeven niet de hele disk te gebruiken, zodat je ruimte over hebt voor een tweede partitie, waarin je dan Vista kan zetten. Je zal wel nog steeds met dat Sata driver probleem zitten, en ik vermoed dan ook dat die ghost van dat vorige systeem helemaal niet zal booten.
Kijk eerst eens in het Bios of Legacy IDE mogelijk is, zo ja, activeer die optie, en probeer XP nogmaals te installeren.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage