Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

224 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 11:47:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Aangifte doen in Linux?  (gelezen 9658 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Aangifte doen in Linux?
« Gepost op: 11 november 2009, 20:55:55 »
Bericht 1 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:18-03-2005
 Aan:AllenMsgID:2128.1
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,
[size=0]E[/size]lectronisch Belasting Aangifte doen in Linux is in het nieuws. De minister had het beloofd en net op de valreep kwam volgens de berichten Adobe met Reader 7.0 voor Linux. Voor bedrijven is dat verplicht en tot nu toe kon dat alleen met een Windows of Mac.
De werkelijkheid is ietsie genuanceerder: Er is alleen een Engelse pre-release van die Reader. Tja, voor zakelijk gebruik een pre-release moeten gaan gebruiken. Ik vind dat toch wel slap ouwehoeren.
Dat de pers daar weer intrapt! Ik zal die Reader eens ophalen en op mijn oude laptop zetten. Adobe kennende zal het al wel heel aardig draaien, maar toch: het is een pre-release en het is de belasting-aangifte ook nog.
Ik heb ooit trouwens de fameuze belastingdiskette helemaal onder Linux laten draaien met succes. Alleen maar even niet via het modem laten opsturen. Het is tenslotte mijn aangifte. Die zie ik toch liever niet de mist ingaan.
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 2 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:19-03-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.2
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Heb je het over een zakelijke cq VPB aangifte? Maak dan je borst maar nat. Los van alle ellende bij ingeven is afdrukken welhaast onmogelijk.
Of per scherm een screenprint of alles afdrukken en dat zijn circa 260 pagina's waar merendeel leeg cq oningevuld is en ook dat zijn gewoon de screenprints.
Maar het werkt wel. Dat moet gezegd worden.
De IB aangifte voor de Mac werkt overigens en is feitelijk identiek aan die van Windows.

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 3 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:19-03-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.3
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Just, Ik lig (zakelijk) met de belasting in de clinch, want ik krijg mijm aangifte niet weg. Ze zeggen dat dat aan 7.0 ligt, en dat ik daarom 6.02 moet gebruiken. Van die versie is allern maar een update verkrijgbaar via het web. Ik ben niet van plan me een ongeluk te gaan zoeken naar 6.02, ik vind dat de belasting me zelf moet vertellen hoe ik er aan moet komen. Ik vind eigenlijk dat ze me die software zelf moeten verstrekken. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Als ze makkelijk blijven doen, zo van "Zoek het maar op Internet", dan ga ik het hoog spelen, tot de Hoge Raad toe. Geïnteresseerd? Ik zal je op de hoogte houden. Voorlopig heb ik de zaak schrifteljk gemeld. Kijken of ik voor 1 april antwoord heb. Zo niet, dan vraag ik uitstel. Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 4 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:19-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2128.4
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
>> een zakelijke cq VPB aangifte <<
Ik denk het als leek in deze, als ik de berichten zo lees. En dat print niet goed? Dat zou juist met Adobe Reader geen probleem moeten zijn, leek me zo. Mooie toestand dan..
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 5 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:19-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.5
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> Ze zeggen dat dat aan 7.0 ligt, en dat ik daarom 6.02 moet gebruiken <<
Zo, dat past ook fijn bij dat Linux verhaal, want daarin heb je versie 5 of 7. Versie 6 is nooit uitgebracht voor het Linux platform. Je zou het eigenlijk aan de kaak moeten stellen, deze ellende.
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 6 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:19-03-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.6
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Just, Je zou het eigenlijk aan de kaak moeten stellen, deze ellende. Als men niet heel snel op de juiste manier reageert, zal ik dat zeker doen. Ik heb nu al reden om kwaad te zijn, en een bestuursorgaan zal het nooit prettig vinden te worden beschuldigd van onbehoorlijk bestuur. En dat nog los van een eventuele, eraan gekoppelde, schadeclaim. Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 7 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:19-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.7
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> een bestuursorgaan zal het nooit prettig vinden te worden beschuldigd van onbehoorlijk bestuur <<
Ze zijn tegenwoordig knap laconiek! Maar ik ben het met je eens.
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 8 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:20-03-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.8
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Adobe print uiteraard wel goed maar het is de belastingdienst die alle menu opties heeft uitgeschakeld.
--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 9 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:20-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2128.9
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
>> het is de belastingdienst die alle menu opties heeft uitgeschakeld <<
 Dat klinkt wel erg dom. De print-optie is bij mijn weten een afzonderlijke keuze. Hebben ze die soms uitgeschakeld om te voorkomen dat men toch de aangifte per post instuurt?
En dan moet je weten dat - naar men mij op het werk vertelt - binnen de overheid de Archiefwet archiveren langs digitale weg niet toestaat.
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 10 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:20-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2128.10
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
Bericht gepost om 0:30 uur, zie ik nu! Kon je er niet van slapen soms??
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 11 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:20-03-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.11
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Beste Just,
>> De print-optie is bij mijn weten een afzonderlijke keuze. Hebben ze die soms uitgeschakeld om te voorkomen dat men toch de aangifte per post instuurt?
Je kunt wel printen, maar dan krijg je inderdaad een paar honderd pagina's (waaronder vele lege, overigens kun je ook elke ingevulde pagina afdrukken, maar dat kost ook heel veel tijd). Wat ze hebben gedaan en ik vrees ook volgend jaar wel eens zouden kunnen gaan doen bij de IB aangifte, is de complete logica in de PDF file onderbrengen. Dat maakt het op een niet al te snelle PC met weining geheugen echt onwerkbaar. Ik moet zeggen dat het normale IB programma vele malen handiger en beter is dan de oplossing voor ondernemers terwijl die vanaf dit jaar niet eens de keuze hebben of ze electronisch of op papier hun aangifte willen doen, ze moeten het gewoon electronisch opsturen.
>> En dan moet je weten dat - naar men mij op het werk vertelt - binnen de overheid de Archiefwet archiveren langs digitale weg niet toestaat.
Volgens mij zou dat wel eens achterhaalde informatie kunnen zijn van een paar jaar geleden. Ik ben zelf ik schat ongeveer 2 jaar geleden, kan ook iets korter of langer zijn) kort betrokken geweest bij een project wat de naam Digitaal Archief (of zoiets) had en actief was bij V&W. Het ging toen o.a. over het opstellen van een PVE voor een aanbesteding, eerlijk gezegd weet ik niet wat er verder van is geworden, maar volgens mij zin ze daar wel mee aan de slag gegaan. Uit wat ik er toen heb van heb begrepen was het wel toegestaan, maar moest het aan bepaalde specifiek regels voldoen wat het geheel er wel redelijk lastig op maakte.
TdJ


Bericht 12 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:21-03-2005
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2128.12
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Tony,
>> achterhaalde informatie kunnen zijn  <<
Het veranderen van wetten duurt erg lang, hoor. Maar dat men hier op het werk  niet altijd up to date informatie naar voren brengt is ook niet helemaal nieuw voor me .
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 13 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:21-03-2005
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2128.13
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Tony,
>> Dat maakt het op een niet al te snelle PC met weining geheugen echt onwerkbaar
Ik heb de op 1 na snelste Mac maar ook dan zit ik me dood te ergeren. Vooral dat gemier om die cursur in dat vingertje veranderd te krijgen, 1 mm ernaast en je blijft aan de gang.
Ergerlijk is ook dat als je belt dan krijg je te horen dat er alleen "belastinginhoudelijke vragen" beantwoord worden. Bovendien stellen ze expliciet (zie jun site) dat ze geen enkele verantwoordelijkheid hebben/nemen voor het _enige_ programma waarmee je de aangifte kunt doen.
Het komt erop neer dat ze eigenlijk elk bedrijf willen dwingenom de aangifte uit te besteden en omdat ze dat (nog?) niet kunnen wordt je opgezadelt met een volledig verkracht Acrobat pakket.

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 14 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:22-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2128.14
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Ton, Ergerlijk is ook dat als je belt dan krijg je te horen dat er alleen "belastinginhoudelijke vragen" beantwoord worden. Bovendien stellen ze expliciet (zie jun site) dat ze geen enkele verantwoordelijkheid hebben/nemen voor het _enige_ programma waarmee je de aangifte kunt doen. Bedankt voor het opnoemen van deze twee punten, Ik zal deze, naast het feit dat van die Reader voor Linux alleen een Engelse pre-release is, zeker aanvoeren in een eventuele bezwaar- en beroepsfase. Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 15 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:22-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.15
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Ergerlijk is ook dat als je belt dan krijg je te horen dat er alleen "belastinginhoudelijke vragen" beantwoord worden. Bovendien stellen ze expliciet (zie jun site) dat ze geen enkele verantwoordelijkheid hebben/nemen voor het _enige_ programma waarmee je de aangifte kunt doen.
Bedankt voor het opnoemen van deze twee punten, Ik zal deze, naast het feit dat van die Reader voor Linux alleen een Engelse pre-release is, zeker aanvoeren in een eventuele bezwaar- en beroepsfase.
===============
Ik wens je veel succes en geef je het advies je niet al teveel van een bezwaar voor te stellen.

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 16 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:22-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.16
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> een eventuele bezwaar- en beroepsfase <<
Ja, geef ze van katoen !
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 17 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:23-03-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.17
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Just, Ja, geef ze van katoen ! Zo goed? Groeten, Hans. (e-mail)
Bijlagen :

aanvraag_uitstel.doc
24KB


Bericht 18 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:23-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.18
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
Haal de spellingchecker er even overheen. Hoewel ik het niet goed door heb gelezen, zag ik bij toeval wel een spelfoutje staan onder punt 6.3. Wellicht staan er nog meer in.


Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

Gewijzigd 23/03/2005 14:38 ET CET door Stefan de Best (Sysop)


Bericht 19 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:23-03-2005
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2128.19
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Stefan, Haal de spellingchecker er even overheen. Er staat een spelfoutje onder punt 6.3 Bedankt. Dat checken had niet gewerkt, want ik heb van Word ook een Duitse spel-checker gemaakt onder NL. Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 20 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:23-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.20
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> Zo goed?  <<
 Ik ben niet zo thuis in dit soort teksten, maar het ziet er erg imposant uit en nog belangrijker: het lijkt me dat men hier niet omheen kan. Ik ben benieuwd, hoor!
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken
-


Bericht 21 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:24-03-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.21
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Just, Ik ben niet zo thuis in dit soort teksten, Ieder z'n vak! ;-). maar het ziet er erg imposant uit Je weet mooit hoe veel of weinig snugger een tegenstander is, dus het moet net gesneden koek lijken voor geval dat. en nog belangrijker: het lijkt me dat men hier niet omheen kan. Juridisch valt er veel op aan te merken. De bestuursrechter, waar een en ander uiteindelijk terecht zal komen, is weinig bevoegd, alleen als het de spuigaten uitloopt, en daar gaat het wel naar toe. Ik ben benieuwd, hoor! Houd je op de hoogte met deze thread. Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 22 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:24-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.22
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hans,
Geloof jij echt dat iemand ook maar 1 minuut onder de indruk zal zijn? Ze hebben je ontheven van de "plicht" de aangifte electronisch te doen en daarmee is de kous af.
En ik durf te verzekeren dat de belastingdienst nooit en te nimmer enige verantwoordelijkheid zal aanvaarden voor een extern programma. Trouwens voor door henzelf vervaardigt doen ze dat ook niet.
Enige wat reeel van de BD verlangd kan worden dat die aangifte ook met concurrerende (publiekelijk verkrijgbare!) software kan worden ingevuld.
Overigens hebben Win & Mac exact dezelfde printproblemen. Logisch want dat is de kracht van PDF, gebruikersonafhankelijkheid.
Maar mijn zegen heb je, ben benieuwd. Je hebt het wel aangetekdn verzonden?

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 23 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:24-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2128.23
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Ton, Geloof jij echt dat iemand ook maar 1 minuut onder de indruk zal zijn? Bestuursorganen zijn nooit onder de indruk. Het gaat er hun alleen maar om hoe ze zo weinig mogeljk tijd kwijt zijn. Ze hebben je ontheven van de "plicht" de aangifte electronisch te doen en daarmee is de kous af. Dat hebben ze niet. En ik durf te verzekeren dat de belastingdienst nooit en te nimmer enige verantwoordelijkheid zal aanvaarden voor een extern programma. Zou ik ook niet doen. Overigens hebben Win & Mac exact dezelfde printproblemen. Logisch want dat is de kracht van PDF, gebruikersonafhankelijkheid. O, dat vervalt dan. Ik heb niet geprint en zal niet printen. Waarom trouwens? Je hebt het wel aangetekdn verzonden? Met handtekening retour. Anders heb ik over een half en heel jaar geen bewijs de aanvraag te hebben ingediend. Alles bij elkaar: het gaat niet om de BD, die wijst toch alles af. Het gaat om de rechter over een jaar of zo. Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 24 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:24-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.24
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hans,
>>Ik heb niet geprint en zal niet printen. Waarom trouwens?
Waarom niet? Electronische media hebben nog altijd een beperktere betrouwbaarheid dan een simpel en goedkoop velletje papier. ook is meestal op zo'n velletje iets sneller terug te vinden dan op een electronisch medium.
En (last but mot least) je bent duidelijk nog niet aan de slag gegaan met Adobe op dit punt want dan zou je niet graag iets willen terugzoeken.
--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 25 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:25-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2128.25
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Ton, Waarom niet? Electronische media hebben nog altijd een beperktere betrouwbaarheid dan een simpel en goedkoop velletje papier. ook is meestal op zo'n velletje iets sneller terug te vinden dan op een electronisch medium. Helemaal waar. Ik vond het al zo mooi, van computer naar computer. En (last but mot least) je bent duidelijk nog niet aan de slag gegaan met Adobe op dit punt want dan zou je niet graag iets willen terugzoeken. Dit is de eerste keer, indedaad. Dingen die je hebt "geaccordeerd" (ooit van gehoord?) zijn nier terug te vinden. Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 26 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:02-06-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.26
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> Zo goed?  <<
Hier is dat verhaal over die aangifte weer terug! Het stond er nog wel degelijk, maar wist jij nog dat in in de Mac & Linux sectie stond? Ik als Linux fan wel
groetjes,


Justvecht.nl: mijn Blog en meer
-


Bericht 27 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:04-06-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.27
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Just, >> >> Zo goed? << Hier is dat verhaal over die aangifte weer terug! Het stond er nog wel degelijk, maar wist jij nog dat in in de Mac & Linux sectie stond? Ik als Linux fan wel << Ja hoor. Alleen niet alles is er terug, en je moet dan de thread in "Bits and bytes" ër aan vast koppelen, zou ik zeggen. Of andersom. Groeten, Hans 


Bericht 28 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:05-06-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2128.28
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> je moet dan de thread in "Bits and bytes" ër aan vast koppelen <<
Laat ik dat nou maar niet doen. Ik heb dat weleens geprobeerd en dat was geen succes. Ik zal dat trucje nog eens goed bestuderen  ... .
groetjes,


Justvecht.nl: mijn Blog en meer
-


Bericht 29 van 29

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans VerbeekDatum:05-06-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2128.29
 Onderwerp:Aangifte doen in Linux?Forum:ws-nlcomputer
Jus, >> Laat ik dat nou maar niet doen. Ik heb dat weleens geprobeerd en dat was geen succes. Ik zal dat trucje nog eens goed bestuderen ... . << Ik vond dat elders altijd leuk, al was dat inderdaad ingewikkeld met TapCIS. Waat gaat het nu mee? Je bent sysop of je bent het niet......... :-) Groeten, Hans