Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

240 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 04:17:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Vectorlinux 5 (vervanger Windows 98??)  (gelezen 9891 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Vectorlinux 5 (vervanger Windows 98??)
« Gepost op: 11 november 2009, 20:58:14 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:26-05-2005
 Aan:AllenMsgID:2298.1
 Onderwerp:Vectorlinux 5 (vervanger Windows 98??)Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,
Elders berichtte ik dat Microsoft zou werken aan een uitgeklede versie van Windows XP onder de codenaam Eiger voor machines die te licht zijn om Windows XP te draaien en dus noodgedwongen op Windows 98 verder moeten.
De officiele reden is dat er nogal wat van dit soort PC's zouden zijn bij scholen en instituten, die ze niet kunnen of willen weggooien.
Of is het soms de concurrentie van Linux, zoals Vectorlinux?
Kijk hier voor een (Engelstalige) zeer positieve indruk van de nieuwe versie 5 SOHO. SOHO staat voor Small Office en HOme (of Home Office), die het systeem ook nog beschrijft als een erg snel systeem:
http://www.madpenguin.org/cms/?m=show&id=3641
Heb je nog ergens een Windows 98 bak staan, geinteresseerd?
Hier haal je de gratis iso (1 CD - 700 MB - rechterklik om te downloaden en vooral enig geduld natuurlijk):
ftp://ftp.ibiblio.org/pub/linux/distributions/vectorlinux/veclinux-5.0/iso-soho/%20VLSOHO-5.0.1.iso
Ik heb dat Vectorlinux een hele tijd geleden weleens geprobeerd op een wel erg beperkte portable en dat viel niks niet tegen. Ik bedoel: mijn handen jeuken een tikkie erg nu, ja..... Het is gebaseerd op het oerdegelijke Slackware,wat ik al tijden met veel plezier gebruik.
Dat Slackware is op een oudere PC naar mijn idee al een zeer bruikbaar alternatief voor de oudere Windows versies, maar als die Vectorlinux mannen zich daar nog eens vol op geworpen hebben kon het weleens zeer verrassende resulaten tot gevolg hebben. Dat moet ik met eigen ogen zien!
groetjes,


Justvecht.nl: mijn Blog en meer
-


Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:03-06-2005
 Aan:AllenMsgID:2298.2
 Onderwerp:Vectorlinux 5 (vervanger Windows 98??)Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,

>> als die Vectorlinux mannen zich daar nog eens vol op geworpen hebben <<

Nou, een nogal PopieJopie stijl van installatieschermen en uiteindelijk wou XWindows op mijn oudere portable niet in de lucht. Nou is dat ding ook wel een tikkie een dwarsligger in deze, maar aangezien het toch een veel voorkomend model is en wel goed draaide onder Slackware 10.1, nee..

Enigszins van slag dus door deze teleurstelling dan maar eens Ubuntu opgehaald en geinstalleerd. Dat Ubuntu is op het moment dé distributie! Na een forse instellingenslag en aardig wat ophaal werk van de Internet server leverde dat wel een prachtige strakke Gnome desktop op, maar helaas met een 640X480 resolutie en dat is ook niks. Erg kaal setje applicaties ook,  al is er van alles bij te krijgen. Je kan ook een DVD ophalen maar dat kost dan wel even een nachtje downloaden.

Wat overigens perfect ging is de iso images voor de CD's ophalen met behulp van een Bittorrent torrent via Azureus. En let wel, dit is dus waarvoor Bittorrent gebouwd was en legaal!

Tja, die oude Toshiba Tecra 8000 van me heeft dan misschien een wat afwijkend videokaartje <g>, maar ik zet er weer lekker Slackware 10.1 op. Dat draait prima en zo lastig is dat echt niet te installeren.


groetjes,


Justvecht.nl: mijn Blog en meer

-


Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:08-06-2005
 Aan:AllenMsgID:2298.3
 Onderwerp:Vectorlinux 5 (vervanger Windows 98??)Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,

>> ik zet er weer lekker Slackware 10.1 <<

Eh nee, toch niet dus. Na wat licht speurwerk liep dat Ubuntu wel. Nog mooier, het loopt zelfs heel lekker en lijkt helemaal te voldoen aan mijn wensen inzake een Windows XP alternatief voor een lichtere/oudere PC die XP echt niet aankan!

Zie voor mijn bevindingen de afzonderlijke thread Ubuntu Linux

groetjes,


Justvecht.nl: mijn Blog en meer

-