Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

211 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 13:09:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Terug naar Slackware, jawel  (gelezen 11164 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Terug naar Slackware, jawel
« Gepost op: 11 november 2009, 21:02:36 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:05-11-2005
 Aan:AllenMsgID:2576.1
 Onderwerp:Terug naar Slackware, jawelForum:ws-nlcomputer
Goedemorgen!

De afgelopen tijd heb ik de fonkelnieuwe Linuxdistributies van SuSE en Ubuntu geprobeerd op mijn oude trouwe Toshiba Tecra 8000 laptop. Dat is voor Linux een bekende notoire lastpak met wat incourante instellingen voor de videokaart en de geluidskaart.

In het verleden wilde Slackware 10.1 met de nieuwe Xorg video drivers dan ook niet goed draaien. Xorg had nog een inhaalslagje te doen.

Nou wilde Ubuntu 5.10 al helemaal niet op gang komen. SuSE 10 liet me in de steek door weliswaar XWindows netjes op te starten met een oogverblindend mooi thema, maar geluid was er niet bij. De geluidskaart alsnog handmatig instellen via ALSA lukte. maar dan dat dan vasthouden was er niet bij.

Met andere woorden: alle elementen waren er, maar ergens in de SuSE configuratie zat wat goed mis en ik kon het niet vinden.

Dus besloot ik maar eens Slackware 10.2 te proberen. En jawel, alles draaide binnen de kortste keren. Beeld was vanzelf voor elkaar, geluid een kwestie van alsaconf  gebruiken, het geluidsniveau met alsamixer even naar wens stellen en met alsactl store vastzetten en de boel was voor de bakker!
 
KDE kwam op met die superhandige wizard om mijn kleine 266 Mhz processortje een tikkie te ontzien en het ding draait net zo vlot als Windows 98 waar het oorspronkelijk voor gebouwd werd. Het draait alleen nu moderne programma's en het kan ook moeiteloos overweg met een USB stick bijvoorbeeld.

Slackware staat bekend om zijn weinig gebruikersvriendelijke installatie. Ja, dat is een beetje zo. Maar als je de aanwijzingen volgt en de instructies uitvoert krijg je zonder veel soesa een lekker en slank draaiend systeem terug dat doet wat jij wilt. Als ik zie wat onze onvolprezen Michel allemaal voor trucen uit de kast moet trekken om rare problemen op te lossen in Windows XP, dan is dit dan wel het andere uiterste - maar voor mij helemaal niks minder.

OK, moderne spelletjes? Nee..Winks en buzzers in MSN? Nee (eh, wel lekker rustig)... Windows programma's draaien? Nou, niet echt, maar waarom zou ik. Er is zoveel alternatiefs tegenwoordig in Linux.

Vroeger werd wel geroepen: draait het (een Windows programma) in Linux?? Tegenwoordig hoor je meer en meer: draait dat ook in Windows? Vaak is dat ook nog zo.

Ik zit dus comfortabel op mijn Toshiba in Linux. Virusscanner? Och, dat kan - maar vooralsnog heb ik daar net als onze Mac fans geen noodzaak voor.

Alles pais en vree? Nee, Firefox is een Engelse versie, OpenOffice idem. Nou is die laatste in  de nieuwe supermooie versie 2.0 ook nog niet vertaald, dus kalm aan maar. Kleine sores voor mij, maar anderen zullen dat een hinderpaal vinden. Oplosbaar is het wel degelijk, maar daar ben ik iets te lui voor.

Back to Slack dus, Pim! (Pim is mijn Linux maatje hier en een SuSE fan)

groetjes,


Justvecht.nl-mijn Blog en meer




Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PimmetjeDatum:05-11-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2576.2
 Onderwerp:Terug naar Slackware, jawelForum:ws-nlcomputer
Hi Just,

>> Back to Slack dus, Pim! (Pim is mijn Linux maatje hier en een SuSE fan)<<
Hoor ik mijn naam roepen????

>>Nee, Firefox is een Engelse versie<<
Dan haal je toch de nl-versie ff op en installeer die, lijkt me zelfs voor jou geen probleem<g>.

Maar ik hoop , dat je veel plezier zult hebben met Slack.

Ik heb vandaag eens even de "echte" nVidia-driver voor beeld scherm opgehaald, dat is wel een hele verbetering, dan een generieke driver.

Nu heb ik in Suuz nog een paar kleine probleempjes oa met NFS en met die mailto-faciliteit in firefox, maar voor de rest loopt het gesmeerd.

Groetjes

Pim

----------------------------------------------------------------------
SuSE Linux 10 en af en toe eens W-XP SP2



Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:05-11-2005
 Aan:PimmetjeMsgID:2576.3
 Onderwerp:Terug naar Slackware, jawelForum:ws-nlcomputer
Hoi Pim,

>> maar voor de rest loopt het gesmeerd. <<

Och, afgezien van dat geluid liep SuSE ook lekker op die oude dwarsligger van een Toshiba. Maar nu loopt-ie nog véééél lekkerder!

groetjes,


Justvecht.nl-Blog: Terug in het zadel




Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PimmetjeDatum:07-11-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2576.4
 Onderwerp:Terug naar Slackware, jawelForum:ws-nlcomputer
Hi Just,

Heb net dat probleem van NFS opgelost. Had te maken met uid. Op de server was de betreffende uid van de gebruiker 500 en op de client was-t-ie 1000 en dat wilde dus niet. Heb de uid op de server veranderd naar 1000 en nu werkt het weer. Kan me nu weer herinneren, dat ik dat probleem eerder heb gehad. Stomme Suuz om bij 8.2 met 500 te beginnen en later met 1000.

Groetjes

Pim

----------------------------------------------------------------------
SuSE Linux 10 en af en toe eens W-XP SP2



Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:07-11-2005
 Aan:PimmetjeMsgID:2576.5
 Onderwerp:Terug naar Slackware, jawelForum:ws-nlcomputer
Hoi Pim,

>> Heb net dat probleem van NFS opgelost <<

Mooi! Ik heb net de wielmuis naar mijn wens goed gekregen. Het was altijd maar een tweeknopsmuis, maar nou heb ik de settings in xorg.conf gezet en het werkt nu puik. Er blijft nou nagenoeg niks meer te wensen over ... .

groetjes,


Justvecht.nl-mijn Blog en meer