Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

198 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:51:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Xgl Desktop: sensationeel!!  (gelezen 13004 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Xgl Desktop: sensationeel!!
« Gepost op: 11 november 2009, 21:05:39 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:15-03-2006
 Aan:AllenMsgID:2844.1
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Goedemiddag!

Als je wilt zien wat de mogelijkheden nu al zijn van een 3D Windows-omgeving (een desktop), download dan dit filmpje van Novell! Bijna 60 MB maar het is absoluut sensationeel!! En het is geen nep, het bestaat!! Ik begreep dat de nieuwe versie van SuSE Linux dit meekrijgt en dat het nu al te installeren valt. Je hebt er wel een dikke 3D video-kaart voor nodig.

http://www.freedesktop.org/~davidr/xgl-demo1.xvid.avi

Of zoiets nu ook in al zijn toeters en bellen echt zin heeft is vers twee, maar het is technisch gááf en beter méé verlegen dan om verlegen. Niet dan?

[Later] Ik kon het weer eens niet laten en haalde de Kororaa Xgl Demo Live CD iso op. Wat een ervaring om het bureaublad op de kubus te laten draaien. En dat op een redelijk simpel Nvidia Geforce FX 5200 kaartje. Het was echt flitsend op die toch al vrij oude PC.

groetjes, Just Vecht
my Blog and more




Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:HenkDatum:15-03-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2844.2
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>>technisch gááf en beter méé verlegen dan om verlegen. Niet dan?<<
Nou niet helemaal mee eens. Het vergt natuurlijk heel wat meer van de PC en dat terwijl we juist een programmaatje als Hijachthis gebruiken om alle onzin uit te zetten.
Ik geloof heel goed dat het best heel mooi zal zijn. Ik heb het zelf niet gezien (hoewel ik dit wel graag zou willen), want ik heb een download limiet en een niet al te snellle verbinding.
Groetjes
Henk


Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:15-03-2006
 Aan:HenkMsgID:2844.3
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,

>> Het vergt natuurlijk heel wat meer van de PC <<

Dat is juist het mooie: het valt enorm mee! Ik gebruikte een AMD 1,3 Ghz met 320 MB ram en het ging flitsend vanaf die Live CD.

Die mooie frutsels kan me ook niet zo boeien, die handige kubus truc wel. Dat is gewoon handig werken. Linux had altijd al de verschillende desktops, maar dat kon mij nooit bekoren.

groetjes,

Just Vecht
my Blog and more




Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:HenkDatum:16-03-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2844.4
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>>die handige kubus truc wel. Dat is gewoon handig werken<<
Wat is daar zo handig aan? Ik heb het niet gezien en dus kan ik er niet over oordelen. Zou je een printscreen kunnen maken en deze als bijlage meesturen in je antwoord?
Groetjes
Henk


Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:16-03-2006
 Aan:HenkMsgID:2844.5
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,

>> Zou je een printscreen kunnen maken <<

Hier is een link naar de Novell website met screenshots en kleinere filmpjes, die voor jou wellicht wel te behappen zijn:

http://www.novell.com/linux/xglrelease/

Zo er nog eens over nadenkend: die moderne PC's kunnen een hoop, maar je raakt op een gegeven moment het overzicht kwijt. Het is allemaal te ver van een normale mensenwereld wat er gebeurt in dat ding. Afgezien van die kubus, een Windows (een GUI moet je eigen zeggen) die meer past bij onze normale wereld zou het werken met een PC behoorlijk aangenamer maken.

groetjes,

Just Vecht
my Blog and more




Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:16-03-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2844.6
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Just,

>>Afgezien van die kubus, een Windows (een GUI moet je eigen zeggen) die meer past bij onze normale wereld zou het werken met een PC behoorlijk aangenamer maken.<<

Het ziet er inderdaad leuk uit, met name die kubus en het verplaatsen van de schermen daaroverheen zou een hele verbetering zijn. Ik wekt op mijn Mac met virtuele schermen en vind dat heel makkelijk en overzichtelijk.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:HenkDatum:16-03-2006
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2844.7
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
>>met name die kubus en het verplaatsen van de schermen daaroverheen zou een hele verbetering zijn<<
Wat me opvalt is dat het bureaublad op alle vlakken van de kubus telkens het zelfde is. Ik kan me heel goed voorstellen dat het handig is om afzonderlijke bureaubladen te hebben voor films en muziek, spellen, en voor office doeleinden. Is dat met die virtuele schermen wel het geval?
Stel je die virtuele schermen soms in mbv je videokaart? Ik heb namelijk een videokaart met een Nvidea chip en daarbij  zit een stukje programma: nVieuw Desktop Manager. Hiermee kunnen je verschillende nVieuw-profielen aanmaken. Ik heb me hier nog nooit in verdiept, maar kun hier soms die virtuele schermen instellen?
Groetjes
Henk


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:16-03-2006
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2844.8
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud ,

>> virtuele schermen <<

Linux heeft dat al lange tijd en vrat daar  hele bergen schaars geheugen mee op in de oude tijd. Ik heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan. Maar tegenwoordig moet je wel op het werk met meer dan een ding tegelijkertijd bezig zijn en dan zie ik er net nut wel van in. Op mijn huidige Linux bakken heb ik de virtuele schermen gewoon teruggebracht naar één, scheelt me weer snelheid.
Dat Xgl is razendsnel, dat op zich is al niet gek.

groetjes,

Just Vecht
my Blog and more




Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:16-03-2006
 Aan:HenkMsgID:2844.9
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Henk ,

>> kun hier soms die virtuele schermen instellen <<

Elke Linux installatie heeft standaard al vier virtuele schermen. De Xgl maakt daar alleen wat herkenbaars van en dan ook nog eens flitsend snel door de achterliggende OpenGl techniek. Simpel gezegd: de capaciteit van zo'n moderne 3D videokaart worden benut voor een betere gebruikersomgeving. Zoals je in je eerste reactie al zei: op leuke toeters en bellen staan we niet te wachten. Maar snelheid en herkenbaarheid in het geblader door zo'n PC zijn innerste, ja - daar zit winst in.

Die nVieuw Desktop Manager ken ik niet, helaas. Iemand hier die daar wat meer van weet?
groetjes,

Just Vecht
my Blog and more




Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-03-2006
 Aan:HenkMsgID:2844.10
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
Jazeker kan je met nView meerdere desktops gebruiken, kan je lekker frazzen <G>. Wasda? zie 2838.1 
Uit de beschrijving van nView
NVIDIA® nView multi-display software--bundled free with NVIDIA® ForceWare desktop, workstation, mobile, platform, and multimedia software solutions--provides you with a revolutionary way to multi-task and process information easier. Instead of stacking windows within the confines of a single display, imagine spreading your work across multiple displays. If you are a financial analyst--have one monitor per data stream. If you are a graphic artist--use an entire display for palettes, and another for editing. The possibilities are endless with NVIDIA nView technology.
nView is seamlessly integrated within the Microsoft® Windows® environment, helping you maximize productivity though advanced desktop and application management. nView also provides increased efficiency on a single monitor by enabling multiple Windows desktops, quicker access to hidden windows with transparency and window rollups, and hotkeys for access to all nView functions. nView provides a quick and easy way for you to manage multiple Windows desktops, thereby increasing your efficiency and enabling you to see what you've been missing.


Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:19-03-2006
 Aan:HenkMsgID:2844.11
 Onderwerp:Xgl Desktop: sensationeel!!Forum:ws-nlcomputer
Henk,

>>Is dat met die virtuele schermen wel het geval?<<

Nee, ik krijg in alle schermen dezelfde achtergrond. Misschien kun je dat ergens instellen maar zover heb ik niet gekeken.
>>Stel je die virtuele schermen soms in mbv je videokaart?<<
Nee het is allemaal softwarematig dus ik denk dat nView hetzelfde doet. Je kunt het altijd proberen, kwaad kan het niet.------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)