Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

147 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

24 april 2024, 15:42:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Uploaden website met Ubuntu  (gelezen 12024 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Uploaden website met Ubuntu
« Gepost op: 11 november 2009, 21:07:02 »
Bericht 1 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:karinenhansDatum:26-05-2006
 Aan:AllenMsgID:2962.1
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo allemaal,

Zo te zien vind ik hier mensen met Ubuntu ervaring! Mijn vraag heb ik (nog) nergens zien staan, dus stel ik 'm maar hier.

Sinds kort ben ik van windows overgestapt naar Ubuntu en beetje bij beetje vind ik daar wel mijn weg.

Waar ik niet uitkom is het volgende: Hoe kan ik mijn website uploaden naar mijn homepage bij Compuserve? Ik heb "ftp.ourworld.compuserve.nl" ingesteld onder "lokaties" en "verbinden met server" en wonder boven wonder kon ik mijn pagina's bij compuserve (die daar al stonden) zien! Maar zelf uploaden ging niet! Er verschijnt dan een schermpje met "toegang geweigerd tijdens kopieren van ...."

Enig idee welke instelling (nog) niet deugt?

Groetjes,
Karin

P.S. Ander probleempje is dat Ubuntu mijn 2e harde (windows) schijf niet kan inzien "not available"...






Bericht 2 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:26-05-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.2
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Karin,
Om te uploaden dien je in te loggen op de ftp-server van CompuServe m.b.v. je schermnaam en bijbehorend wachtwoord. Kijk even in de instellingen van Ubuntu waar je dit kan invullen en probeer het dan nog eens.
Met je tweede vraag kan ik niet helpen omdat ik met Windows werk, maar misschien moet je de schijf eerst mounten of wellicht dat het ligt aan de manier waarop de schijf is ingedeeld (geformatteerd)...

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 


Bericht 3 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:karinenhansDatum:26-05-2006
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2962.3
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Stefan,

Dank voor je antwoord.

Bij Ubuntu had ik al bij "verbinden met server" de gegevens van compuserve, mijn schermnaam en wachtwoord ingegeven. Dan krijg ik inderdaad verbinding, maar ik kan niet uploaden.
Wel zie ik de pagina's (die al eerder geplaatst waren op mijn homepage) binnenkomen, maar nieuwe pagina's erbij zetten lukt dus niet.


Groetjes,
Karin



Bericht 4 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:26-05-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.4
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Karin,
Log je toevallig op de FTP-server in met een subschermnaam die je een keer náást je hoofdschermnaam hebt aangemaakt?
Zo ja, lees dan het onderstaand verhaaltje even door :
Publiceren naar een ondergeschikte schermnaam (subschermnaam)

Een CompuServe-account bestaat in wezen uit een hoofdschermnaam, de naam die je gekozen hebt toen je jezelf voor het eerst bij CompuServe aanmeldde, en 6 ondergeschikte schermnamen (subschermnamen). De hoofdschermnaam heeft standaard Ongelimiteerde toegang tot alle onderdelen van CompuServe (inclusief het publiceren van een homepage op CompuServe). Bij subschermnamen is dat even een ander verhaal. Hier staat de toegang standaard op Gelimiteerd. Daardoor is onder andere het publiceren van een homepage naar een subschermnaam niet mogelijk.

Voordat je een homepage naar een subschermnaam publiceert dien je de toegang dus eerst op Ongelimiteerd te zetten. Dit gebeurt via de optie Ouderlijk toezicht. Deze optie kun je vinden onder het rolmenu Toegang van de CompuServe-software. Om dit te bewerkstelligen volg je de onderstaande prodecure:
    Log-in met je
Hoofdschermnaam
(de schermnaam waarmee je je voor het eerst op CompuServe begaf)
Ga naar Toegang --> Ouderlijk Toezicht in de bovenste menubalk.
Kies voor Beperkingen voor kinderen nu instellen.
Kies voor het desbetreffende schermnaam in het keuzelijstje onder Ouderlijk Toezicht instellen voor...
Kies voor Web Instellingen.
Kies nu Ongefilterde toegang voor je subschermnaam. Standaard staan die dus op Gelimiteerd en dat verhindert je om FTP-toegang te krijgen.
Klik op de knop OK om je keuze op te slaan en vervolgens op de knop Klaar om terug te gaan, tenzij je het Ouderlijk toezicht van een ander schermnaam wilt instellen.
[/list]
Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 


Bericht 5 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:karinenhansDatum:27-05-2006
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2962.5
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Stefan,

Daar had ik nog niet aan gedacht! Ik ben gaan kijken naar de instellingen, maar die bleken al goed te staan....

Dat addertje moet dan toch nog ergens anders zitten?

Groetjes,
Karin




Bericht 6 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:27-05-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.6
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Karin,

>> Dat addertje moet dan toch nog ergens anders zitten?<<

In welk bestands formaat is die partitie geformateerd, NTFS ? Plaats anders even de inhoud van het bestand /etc/fstab in dit bericht, dan kunnen we even kijken of daar iets aangepast moet worden.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 7 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:karinenhansDatum:28-05-2006
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2962.7
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

Ik val nu wel erg door de mand als ex-windowsgebruiker. Zo heb ik geen idee in welk bestandsformaat mijn website staat, ik neem aan 'gewoon'  html... NTSF zegt mij niets (?).
Zowel vanaf de schijf als vanaf cd draait mijn website al onder Linux (en Windows). Alleen pagina's uploaden is dus een probleem...

In de map "etc/" heb ik geen subdirectory "fstab" gevonden...

Kun je me in wat 'eenvoudiger' bewoordingen helpen misschien?
Ai, ik ben duidelijk een beginner...

Groetjes,
Karin



Bericht 8 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:29-05-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.8
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Karin ,

>> vind ik hier mensen met Ubuntu ervaring <<

Oh beslist! Ik had 5.04 met veel plezier draaien op een heel oude laptop. Jammer genoeg kreeg ik 5.10 niet goed aan de gang op dat ding door de vernieuwingen, maar die oude Toshiba is een bekende lastpak. Al is Ubuntu erg leuk en vooral ook erg mooi, ik gebruik nog steeds met buitengewoon veel plezier het lekker "basis-gebleven" Slackware waarin ik nu ook bezig ben.

Ik kijk uit naar de nieuwe Ubuntu, dat zeker. Mijn vingers popelen ook om het kakelnieuwe SuSE 10.1 te proberen met de XGL integratie.

Ik ben net terug van een lang weekend in een bungalow met nul telefoon en internet. Nog even heel druk, maar ik kom erop terug.

Gebruik je gFTP om te uploaden? Zet dan Passive aan in het menu FTP | tabblad FTP en clear de cache via Tools | Clear cache. Net 500 kB geupload als proef, ging goed.

Die tweede schijf niet kunnen mounten met een "not available" boodschap is wel héél apart. Open een terminal-sessie. Tik Dmesg en plak de inhoud van de dan volgende boodschap in een antwoord hier. Je kan omhoog met Shift PgUp, want er vliegt wel heel wat over je scherm.

Heb je twee echte afzonderlijke harde schijven of is het één schijf opgedeeld in twee partities? En zijn het soms S-ATA schijven?



groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 9 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:karinenhansDatum:29-05-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2962.9
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
>>Gebruik je gFTP om te uploaden? Zet dan Passive aan in het menu FTP | tabblad FTP en clear de cache via Tools | Clear cache. Net 500 kB geupload als proef, ging goed.<<

Hallo Just,

Zou graag willen weten hoe ik gFTP kan gebruiken / in werking stellen!

Ik heb de NL-talige versie van Ubuntu en ging naar 'lokaties' (places), klikte toen op 'verbinden met server', koos "FTP (met aanmelden)" , typte bij server "ftp.ourworld.compuserve.nl" in en mijn gebruikersnaam (sub-schermnaam) en daarna mijn wachtwoord. Toen zag ik dus wel de bestaande pagina's op de server verschijnen, maar helaas kon ik op deze manier geen nieuwe pagina's uploaden.

Ik begrijp dat meer mensen plezierig gebruik maken van gFTP, maar helaas weet ik (nog) niet waar ik dit programma kan vinden/installeren/instellen...Wellicht dat dit programma mij meer van dienst kan zijn?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over mijn 2e harde schijf: dit is duidelijk een aparte (extra) schijf. Als ik ga naar "Systeem" , "Beheer" en "Schijfstations", dan zie ik daar 2 harde schijven staan.

De 1e heeft onder tabblad "partities" het volgende staan: "Partition 1" (= toegankelijk) en "Swab partition" (???).
Bij de 2e harde schijf staat bij "Partition 1" = ontoegankelijk (dus niet 'not available' zoals ik eerder schreef, dat ging over de snelheid...sorry...).

Groetjes,
Karin





Bericht 10 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:29-05-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.10
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Karin,

>> Kun je me in wat 'eenvoudiger' bewoordingen helpen misschien? <<

Ik denk dat Just je beter kan helpen omdat hij bekend is met Ubuntu. Als de 2de schijf door Windows gebruikt wordt zal deze waarschijnlijk als NTFS (bestandsindeling onder Windows) geformateerd zijn. Of Ubuntu deze partitie kan lezen,  kan Just beter beantwoorden.

Overigens is fstab geen directory maar een bestand waarmee automatisch schijven/partities gemount kunnen worden, deze is door de gebruiker zelf aan te passen maar laat dat nog maar even achterwege ;-)

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 11 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:karinenhansDatum:30-05-2006
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2962.11
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

Dank je wel voor het meedenken!

Wie weet kan Just mij inderdaad verder helpen.
Mijn 2e schijf wordt trouwens op dit moment niet meer door windows gebruikt, maar ik zou graag weer (via Linux) bij die bestanden willen komen die erop staan.

Nogmaals dank en groetjes,

Karin



Bericht 12 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:31-05-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.12
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Karin,

Linux kan NTFS schijven ook prima lezen, maar je moet er niet iets in gaan opslaan.Dat kan fout gaan.

Ik zit even op een moeilijke plek midden in Engeland. Ik ben morgenavond waarschijnlijk weer thuis en kom er dan op terug OK? Het is helemaal niet lastig, die schijf aanzetten.

Wel heel mooi hier overigens, kijk hier http://knifeandcleaver.com/!

groetjes,

Just

1


Bericht 13 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:01-06-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.13
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Karin ,
>> bij die bestanden willen
komen <<

Ik ben
weer thuis. Eén probleempje: ik heb geen Ubuntu meer ergens draaien,
dus het moet ietwat uit het hoofd. Welke versie van Ubuntu heb je?
[half uurtje later] Hee, Ubuntu 6.06 is net uit. Even de CD downloaden via Bittorent. Yes, geweldig - hijdraait en ik ben hier nu via de Live CD. Kubuntu in dit geval want ik hou wel van de KDE omgeving. Mooi strak en nietvolgesmeten met onnodige rommel. Straks even Edubuntu ophalen voor de kids.
Eerste tip: hier vind je een werkelijk geweldige lijst met tips, in
dit geval op het onderwerp gFTP. Wel Engelstalig, maar ik leg het
zonodig wel uit.
http://ubuntuguide.org/#gftp
Je moet een terminal venster openen en dan geef je het commando:
sudo apt-get install gftp
Als dan op Internet zit trekt het programma apt-get gftp naar binnen en installeert het. Sudo betekent Superuser doen.
In Linux kan alleen de beheerder installeren. De Superuser dus, meestal aangeduid met root.
Kan je dat terminalvenster vinden in het menu?
Daarom is Linux ook minder snel van zijn stuk te krijgen.
Het is lastiger, maar mijn neef in Engeland had een virusscanner en vier andere progamma's draaien om
Windows fris te houden. Dat is ook niet geweldig, wel?
Als dit rond is gaan we naar die schijf.
Als je het eenmaal doorhebt is dat ook een fluitje van een cent. Desgewenst kijk je alvast eens hier..


groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 14 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:karinenhansDatum:02-06-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2962.14
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Het terminalvenster heb ik gevonden, daarna uitgevoerd wat jij me had verteld. Ik kreeg toen onderstaande melding:

sudo apt-get install gftp
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
E: Kon pakket gftp niet vinden

Daarna keek ik bij: Read How to apt-get the easy way (Synaptic)?
En heb toen gftp pakket geinstalleerd.

Helaas kreeg daarna bij terminalvenster weer dezelfde melding: E: kon pakket gftp niet vinden...

Heb ik iets over het hoofd gezien misschien?

Groetjes,
Karin




Bericht 15 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:02-06-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.15
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi NN,
>>   Heb ik iets over het hoofd gezien misschien? <<
Dan "kijkt" Apt-get waarschijnlijk niet op de goede plek of je was niet met Internet verbonden. Volg anders de aanwijzingen voor de extra repositories eens in die FAQ? Pas wel op dat je uitgaat van de goede Ubuntu versie (welke heb jij?).

Het is niet moeilijk, kwestie van de tekstregeltjes overplakken of één tekentje weghalen zodat de regel aktief wordt in een tekstbestandje.
groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 16 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:karinenhansDatum:07-06-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2962.16
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Na een paar dagen ben ik weer terug bij mijn computer. Ik was met heel andere dingen bezig toen ik bij 'toepassingen' en 'internet' ineens optie 'GFTP' zag staan!! Heeeeeeeeeeeel raar als je in de veronderstelling was dat het programma niet was geinstalleerd...

Ik heb dit programma meteen uitgeprobeerd en.......HIJ DOET HET!!! Ik kan mijn pagina's weer uploaden!!

Dank je wel voor hulp!

Wil je me nu verder helpen met het 'vinden' van mijn 2e harde schijf ?

Groetjes,
Karin

Ik heb trouwens Ubuntu 5.10 (een al oudere versie dus).



Bericht 17 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:07-06-2006
 Aan:karinenhansMsgID:2962.17
 Onderwerp:uploaden website met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Karin,

>> 'vinden' van mijn 2e harde schijf<<

Ja hoor! Maak er even een apart berichtje voor aan, als je wilt?Die versie 5.10 is de voorlaatste, dat wil zeggen: de nieuwe is maar net uit.

Kan jij het bestandje fstab in de map etc vinden en de tekst daarvan in dat nieuwe berichtje plakken? Fstab staat voor File System Tabel. Daar staat in wat waar in "hangt". Linux is heel anders als Windows. In Linux kan je al draaiend straffeloos een schijf bijstoppen, maar die meot je dan wel apart aankoppelen met een commando - of met fstab.
Morgen begint mijn terugreis uit Japan, het kan even stil worden, hoor! Daar doe ik zo'n twintig uur over, vooropgesteld dat ik tussen die voetbalfans nog een plekje vind dan. groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer