Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

192 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 03:36:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Beter dan MS Office, en GRATIS!  (gelezen 12909 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Beter dan MS Office, en GRATIS!
« Gepost op: 11 november 2009, 23:09:51 »
Bericht 1 van 7

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Ronald BeukerDatum:26-06-2007
Aan:AllenMsgID:3439.1
Onderwerp:Beter dan MS Office, en GRATIS!Forum:ws-nlcomputer


Inleiding
Bijna iedereen gebruikt bijna als vanzelfsprekend de programma's van Microsoft Office, zoals Word, Excel of PowerPoint. Deze programma's zijn niet gratis, maar niet iedereen is het daarmee eens. Op menig computer is nogal eens een 'probeerversie' van deze software te vinden. Eigenlijk is dat nergens voor nodig!
Want er is ook nog zoiets als OpenOffice! Dit Office-packet is, met de steun van het bedrijf Sun, volledig dóór en vóór gebruikers ontwikkeld. En dat merk je meteen als je met OpenOffice begint: de toepassingen voelen al heel snel, heel bekend aan (alsof je er al járen mee hebt gewerkt). Bovendien: OpenOffice is volledig in het Nederlands beschikbaar. En: het is helemaal gratis!
MS Office vs. OpenOffice
Laten we eerst eens kijken naar de tegenhanger van Microsoft Word. In OpenOffice kijken we dan naar Writer. Hiermee kun je tekst en afbeeldingen in brieven, rapporten, documenten en webpagina's maken en bewerken. Writer ziet er zó uit:

Ook voor Microsoft Excel is in OpenOffice een uitstekende tegenhanger te vinden: Calc. Hiermee kun je in werkbladen berekeningen uitvoeren, gegevens analyseren en lijsten beheren. Het Calc programma ziet er zó uit:

De andere 4 onderdelen van OpenOffice zijn:
Draw: hiermee kun je tekeningen, stroomdiagrammen en logo's maken en bewerken.
Impress: hiermee kun je presentaties voor diavoorstellingen, vergaderingen en webpagina's maken en bewerken (dit is dus de tegenhanger van MS PowerPoint).
Base: hiermee kun je databases maken en bewerken (dit is dus de tegenhanger van MS Access).
Math: hiermee kun je wiskundige formules en vergelijkingen maken en bewerken.
Klinkt goed? Je kunt OpenOffice natuurlijk gewoon een keer proberen. Hierna leggen we je stap-voor-stap uit hoe je OpenOffice kunt downloaden en vervolgens installeert.



Downloaden en installeren
Stap 1: eerst even Java controleren
Allereerst moet je even weten of er al een zgn. Java Runtime Environment op je computer is geïnstalleerd. Als je geen idee hebt wat dat is, kun je dat eenvoudig testen door naar deze pagina te gaan: http://www.java.com/nl/download/installed.jsp
Op die pagina klik je op de "Installatie controleren" link. Als alles goed is, krijg je dit te zien:
GEFELICITEERD, u hebt nu de nieuwste versie van Java.
Als je een melding krijgt dat je nog geen Java hebt, dan kun je dat meteen installeren. Of je laat OpenOffice dit zometeen voor je in orde maken (hoe dat werkt, wordt zometeen uitgelegd).
Stap 2: software downloaden
Hieronder staan 2 links waarmee je OpenOffice kunt downloaden. Je gebruikt de 1e link, als er al Java op je computer is geïnstalleerd. Als je nog géén Java hebt, dan gebruik je de 2e link. Twijfel je welke link je moet gebruiken? Kies dan de 2e link (het kan geen kwaad als Java nog een keer geïnstalleerd wordt).
Link 1: Voor het alleen downloaden van OpenOffice (dus zonder dat ook Java wordt meegeïnstalleerd), klik je hier. (97,5 MB)
Link 2: Voor het downloaden van OpenOffice inclusief Java, klik je hier. (109 MB)
Stap 3: software installeren
Nadat het downloaden van de software is voltooid, kun je meteen met de installatie starten. We gaan er hieronder vanuit dat je de 1e download-link hebt gebruikt (dus de versie van OpenOffice zónder Java).
Als je begint met de installatie, kun je een beveiligingswaarschuwing krijgen:

Klik op Uitvoeren (je kunt deze software vertrouwen) om de installatie te starten. Na enige tijd verschijnt het volgende scherm:


Klik op Volgende om verder te gaan met de installatie.


Je kunt de standaard doelmap voor het opslaan van de installatiebestanden accepteren door meteen op Uitpakken te klikken.


Verplaats het rondje naar de 1e optie (Ik accepteer de voorwaarden van de licentieovereenkomst) en klik op Volgende.


Hier vul je je naam en eventuele organisatie in. Ook kun je kiezen of álle gebruikers van je computer van de software gebruik gaan maken, of dat alleen jij dat bent. Maak een keuze en klik op Volgende.


Als je OpenOffice gaat proberen, kun je nu meteen alles laten installeren (later kun je nog de onderdelen die je niet gebruikt, laten verwijderen). Klik op Volgende om verder te gaan.


Dit is handig: je kunt hier al aangeven dat je Word, Excel en PowerPoint bestanden standaard in OpenOffice wilt openen. Er staat terecht bij dat je dit wellicht (nog) niet wilt als je OpenOffice nog aan het uitproberen bent. Maak een keuze en klik weer op Volgende.


Het installatieprogramma is nu gereed om de feitelijke installatie te starten! Klik op Installeren om verder te gaan.


De bestanden worden gekopieerd. Wacht rustig af of neem een slok koffie...


Klaar! De installatie is voltooid. Klik op Voltooien om het installatieprogramma te beïndigen



OpenOffice starten
De OpenOffice programma's zijn nu geïnstalleerd. Je vindt ze terug door op Start te klikken en dan naar Programma's --> OpenOffice.org 2.2 te gaan.
Heb je vragen over het installeren of het gebruik van OpenOffice? Stel deze dan gerust op dit Forum (klik hieronder op de Antwoord knop). We helpen je graag verder.
Veel plezier met OpenOffice!


Bericht 2 van 7

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-06-2007
Aan:Ronald BeukerMsgID:3439.2
Onderwerp:Beter dan MS Office, en GRATIS!Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
Leuk artikel!
Vraagje: Aangezien de rest van de wereld nog met dat veel te dure en soms vermaledijde Office werkt, is het natuurlijk van het grootste belang dat je documenten in Word's .doc formaat, en spreatsheets in Excel's .xls formaat kunt opslaan. Powerpoint's .ppt formaat zou ook mooi zijn.
Dat je de Ms Office formaten kan lezen is mij duidelijk, maar kan je ze ook schrijven. En als dat kan, bakken Word/Excel en PowerPoint er dan wat van bij het lezen?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 7

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Ronald BeukerDatum:26-06-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3439.3
Onderwerp:Beter dan MS Office, en GRATIS!Forum:ws-nlcomputer

Beste Michel,
>> Dat je de Ms Office formaten kan lezen is mij duidelijk, maar kan je ze ook schrijven. En als dat kan, bakken Word/Excel en PowerPoint er dan wat van bij het lezen? <<
Ja, je kunt er ook mee schrijven! Als testje heb ik een uitgebreid Word-document (inclusief diverse plaatjes) in Writer geopend, vervolgens heb ik wat zinnen toegevoegd en het bestand met Opslaan Als vanuit Write naar een nieuw Word-bestand opgeslagen. Dat nieuwe bestand zag er in Word 2003 perfect uit.
Ook een nieuw bestand maken in Impress en dat opslaan naar een PPT is geen probleem. PowerPoint 2003 opende het fluitend. Vanuit Calc naar Excel: zelfde verhaal.
Er zullen gerust wel dingen fout kunnen gaan bij héél complexe documenten. Vooralsnog ben ik zeer onder de indruk!
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 4 van 7

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-06-2007
Aan:Ronald BeukerMsgID:3439.4
Onderwerp:Beter dan MS Office, en GRATIS!Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
>> Vooralsnog ben ik zeer onder de indruk <<
Het klinkt goed. Als ik eens wat tijd over (wát een onzin ) heb ga ik toch eens spelen. Ik word die Office 2000 2002 2003 2007 ellende aardig zat, M$ is al zo crimineel rijk. Kan het ook opslaan in Pdf formaat? Al enig idee hoe zit het met de snelheid en stabiliteit?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 7

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:PatrickDatum:27-06-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3439.5
Onderwerp:Beter dan MS Office, en GRATIS!Forum:ws-nlcomputer

Michel,
Ik gebruik OpenOffice.org (Let op, inclusief het punt-orgje!) al een paar jaar, ook professioneel. Zowel op Linux als Windows werkt het probleemloos. Ik kan ook gewoon met zakelijke klanten, die doorgaans MS Office gebruiken, bestanden uitwisselen. Opslaan als PDF zat al heel vroeg in OpenOffice.org.
Is het precies hetzelfde? Nee, soms ziet MS er wat gelikter uit, en als je die gewend bent zul je in het begin even moeten zoeken naar de wat obscuurder opties. Ook is OpenOffice.org Base geen vervanger voor MS Access. Niet dat ze niet ongeveer hetzelfde zouden kunnen, maar het is gewoon een geheel andere database en de bestanden zijn niet onderling uitwisselbaar.
Een beduidend voordeel vind ik wel dat de bestanden van OpenOffice.org allemaal in OpenDocument-formaat zijn, dus volgens een officiële open standaard. Dus de meeste OpenOffice.org bestanden kun je in ook wat exotischer programmatuur openen.
Daarnaast is OpenOffice.org beschikbaar in vele talen en met vele tekensets (Vietnamees, Chinees, Marathi, noem maar op) en allemaal met gratis spellingcontrole. De Linux-versie werkt op de Mac en aan een perfect passende Leopard-versie wordt hard gewerkt.
Zeker het uitproberen waard dus!
Groet,
Patrick - lang hier niet geweest...


Bericht 6 van 7

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:27-06-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3439.6
Onderwerp:Beter dan MS Office, en GRATIS!Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel ,

>> Kan het ook opslaan in Pdf <<

Zoals Patrick al meldde kan OOo dat. Als secretaris van mijn motorclubje bewerk ik de Excel ledenlijst met OOo en de rest van het bestuur (vooral de penningmeester uiteraard) in MS Excel. Al jaaaaren doe ik dat en ze hebben het niet eens door!

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 7 van 7

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:11-02-2008
Aan:AllenMsgID:3439.7
Onderwerp:Beter dan MS Office, en GRATIS!Forum:ws-nlcomputer

Goedenavond! ,

Ik heb zojuist het wedstrijdverslag en de uitslag van ons clubwedstrijdje bij de motorclub naar onze webmaster gemaild. Die maak ik gewoon in OpenOffice Writer en Calc als een Word document en een Excel spreadsheet. Dat gaat heel prima. Volgens mij plakt hij vervolgens de boel over in Microsoft Frontpage.

Ik hoef geen Microsoft Office, of het nou betaald of onbetaald & dus illegaal is. Zo gaat het heel prima. Het kost soms bij ingewikkelde dingen wat meer moeite, maar dat valt enorm mee en het geeft ook wat voldoening.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog