Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

252 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 06:17:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Document schrijven  (gelezen 15657 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Document schrijven
« Gepost op: 11 november 2009, 23:13:51 »
Bericht 1 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:03-04-2008
Aan:AllenMsgID:3812.1
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hallo!
Op dit moment ben ik een (lang) document in Word aan het schrijven die naast vele teksten ook een heleboel afbeeldingen gaat bevatten. Ook is er gebruik gemaakt van simpele kopteksten. Het document bevat nu 12 pagina's met 5 zwart/wit afbeeldingen.
Nu was het me echter opgevallen dat het bestand waarin dit document staat nu al heel erg groot aan het worden is (32 MB). De afbeeldingen zijn hier volgens mij de boosdoener van. De afbeeldingen worden ingescand en nog nabewerkt met een tekenprogramma. Daarna wordt de afbeelding rechtstreeks vanuit het tekenprogramma naar Word gekopieerd m.b.v. Ctrl-C en Ctrl-V.
Misschien doe ik het invoegen van die afbeeldingen niet goed en is er een betere manier daarvoor zonder dat het document honderden MB's groot wordt, met als gevolg dat het bestand niet meer te bewerken zal zijn of überhaupt te openen is. Als er een beter manier is voor die afbeeldingen, dan hoor ik dat graag want dit gaat 'm niet worden ben ik bang.
Het is wel de bedoeling dat het document uiteindelijk naar de drukkerij gaat (in PDF-formaat) om gebonden papieren exemplaren af te laten drukken. Of is Word geen geschikt programma hiervoor, jawel toch?
 S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
   

Gewijzigd 3/04/2008 16:00 CET door Stefan de Best (Sysop)


Bericht 2 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Ronald BeukerDatum:03-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.2
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> Of is Word geen geschikt programma hiervoor, jawel toch? <<
Nee. <bg>
Althans, dat is mijn onbescheiden mening. Ik heb behoorlijk wat ervaring met Quark Express en Adobe InDesign: dat is toch wel héél andere koek. In dit soort 'echte' opmaakprogramma's heb je veel meer controle over hoe iets eruit komt te zien. Bovendien plaats je de foto's niet daadwerkelijk in het Quark of InDesign document; het is slechts een link (je krijgt dan dus ook geen énorm grote bestanden).
Bij het publiceren wordt alles pas samengevoegd (printen naar PDF, met uiteraard voldoende kwaliteit; houd ook rekening met het includen van minder gangbare fonts en ga na of de drukker e.e.a. in RGB of CMYK wil hebben).
Meer over InDesign vind je hier: http://www.adobe.com/products/indesign  Er is een trial versie te downloaden, dus je kunt kijken of het wat voor je is.
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 3 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.3
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> Of is Word geen geschikt programma hiervoor, jawel toch? <<
Als je het later op profi wijze omzet in Pdf moet het meestal wel gaan. Maar Word is ook hier geen al te beste oplossing. Maar om nu een pakket als in-design of illustrator te moeten gaan kopen. Corel Draw wordt ook wel eens geaccepteerd.
Maak eens even een pdf van dat Word bestand, en kijk wat de omvang doet. Als ik even snel wat reken/gok: De tekst stelt qua MB's niets voor dus die 32 MB wordt veroorzaakt door 5 afbeeldingen. Ik neem aan in 256 grijstinten ipv Z/W. Iedere afbeelding dus zo'n 6 MB=48Mbit. Bij 300 Dpi is 1 inch² 720 Kbit. Dus dan zijn die afbeeldingen 66 inch² of pakweg 20*20cm.
Dus mijn concluisie is: óf je hebt ze op te hoge resolutie gescand, óf je ze zijn te groot en je hebt ze in Word resized, óf beiden. Scan ze op 300 dpi, en resize ze tevoren op het formaat waarin ze in Word komen. Dan invoegen. Mogelijk wil de drukker een betere resolutie apart op file hebben. 
Verschillende drukkers stellen verschillende eisen. HIER een voorbeeld.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 4 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:03-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.4
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hallo Stefan,

>> Of is Word geen geschikt programma hiervoor <<

Er  is de nodige ellende geweest met lange documenten met veel afbeeldingen in Word. Of dat alleen geldt voor oude versies of ook voor Word 2003 en Word 2007, dat weet ik niet. Maar ik zou dat maar rap eens gaan uitzoeken. Het is onder andere een bekend euvel bij het schrijven van afstudeeropdrachten en proefschriften in de studenten wereld.
Als je de resultaten van deze Google link eens bekijkt wordt je vast een stuk wijzer. Wel Engels, maar zo krijg je het meeste boven water. Zo te zien is er nog zat aan getob.

Destijds werd al verwezen naar Open Office Writer, die sindsdien nog heel fors is verbeterd. Je zou daarbij ook kunnen denken om Scribus te gaan gebruiken als opmaakprogramma. Scribus importeer OOo documenten heel netjes, stijlen en al. Dan komt je boek er echt geweldig uit te zien. Pak dan ook een lettertype wat er mooi bij past. Er is veel goeds gratis te krijgen! Kijk bijvoorbeeld eens naar Gentium

Hier vindt je een eerder artikel van me over Scribus met wat voorbeelden van wat ik ermee maakte.

Succes!
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 5 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:PeterDatum:03-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.5
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

>>Als er een beter manier is voor die afbeeldingen, dan hoor ik dat graag want dit gaat 'm niet worden ben ik bang.<<
Kieper eens al die afbeeldingen eruit en kijk dan eens naar de bestandgrootte, zowel in .DOC als in .PDF formaat.
Gescande afbeeldingen kun je beter eerst opslaan, dan kun je ook gelijk zien hoe groot die bestanden zijn. Bewaar ze maar eens in verschillende formaten,  zoals .PNG of .JPEG, ipv de standaard .BMP


groeten, Peter



Bericht 6 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:05-04-2008
Aan:Ronald BeukerMsgID:3812.6
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
Oh. Word is dus meer geschikt voor het kleinere werk?
>> Quark Express en Adobe InDesign
Waar gaat jouw voorkeur naartoe? Waar is het prettigst mee te werken?
>>  in RGB of CMYK wil hebben).
Het betreft hier een volledig zwart/wit document met afbeeldingen in grijstinten dus een keuze tussen RGB en CMYK is onbelangrijk lijkt me.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 7 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:05-04-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3812.7
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
CorelDraw heb ik hier, maar dat leek mij nou meer een tekenprogramma dan een opmaakprogramma voor een document die gaat bestaan uit ongeveer 150 pagina's met nog een keer zoveel afbeeldingen.
>> Dus mijn concluisie is: óf je hebt ze op te hoge resolutie gescand,
>> óf je ze zijn te groot en je hebt ze in Word resized, óf beiden.
Na controle blijkt dat de afbeeldingen wel in 300 dpi zijn ingescand, maar in Word geresized werden tot het juiste formaat. Als ik de afbeeldingen vantevoren resize, is de kwaliteit voor een drukker dan nog wel voldoende?
>> Maak eens even een pdf van dat Word bestand, en kijk wat de omvang doet.
Ook nog gedaan. De omvang werd ca. 700 KB. Trouwens, het resultaat van het PDF-bestand is NIET hetzelfde als die in Word (de marges liggen totaal anders). Ligt zeker aan de gebruikte PDF-printer?


S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 8 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:05-04-2008
Aan:Just VechtMsgID:3812.8
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Bedankt, ik zal Scribus eens downloaden. Wat zijn jouw verdere evaringen met Scribus?
>> Er is de nodige ellende geweest met lange documenten met
>> veel afbeeldingen in Word.
Ja, ik zag het. Wellicht is het beter te stoppen met Word en over te stappen naar een DTP-programma..
Vraagje: Men zegt dat je vóór het installeren van Scribus, GhostScript moet downloaden. Op de download-pagina van Ghostscript zijn echter alleen tar.bz2 en tar.gz bestanden te downloaden. Daar heb ik toch niks aan met een Windows-machine?


S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 9 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:05-04-2008
Aan:PeterMsgID:3812.9
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
Bedankt voor je bericht. Ik heb zelfs gelezen dat je beter het TIFF-formaat kan gebruiken?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 10 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:05-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.10
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hallo Stefan,

>> Ligt zeker aan de gebruikte PDF-printer? <<

Dat is het nakijken beslist waard. Verder kan je bij het afdrukken vanuit Acrobat Reader ook nog aangeven wat er met de printermarges moet gebeuren. Scheelt ook enorm soms.
Drukkers willen bij mijn weten tenminste 300 dpi. Bij Word worden de afbeeldingen gedownsized en de resultaten zijn dus navenant. Dat is dan ook het voordeel van een echt dtp-pakket.
Hierbij een schermafbeelding hoe dat er in Scribus uitziet.

Als je moet kiezen tussen Quark en Indesign is de laatste fors goedkoper en wat ik van mijn broer begrijp is Indesign ook stukken gebruiksvriendelijker. Nou is dtp geen vak waarin dat zozeer speelt zoals wij normale gebruikers dat bedoelen, maar in jouw geval is dat toch anders. Zelf heb ik er overigens nog nooit echt mee gewerkt. Het is een te duur pakket.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog
Bijlagen :

pdf-opties.jpg
81KB


Bericht 11 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:05-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.11
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hallo Stefan,

>> Daar heb ik toch niks aan met een Windows-machine? <<

Ik denk dat je de verzameling bestanden met de broncode hebt gezien. Er zijn wel degelijk versies voor Windows.

Hier is een link naar de laatste versie voor Windows:http://pages.cs.wisc.edu/~ghost/doc/GPL/gpl860.htm

Mijn ervaringen met Scribus zijn gewoon goed. Je kan er echt iets moois in maken zonder veel getob. De laatste versies importeren OOo Writer bestanden met stijlen en al. Dat maakt het al heel simpel een goed verhaal te schrijven en dan vervolgens in Scribus de definitieve opmaak te geven en de afbeeldingen erin te plaatsen.

Eén ding moet je wel voor lief nemen: dit is geen professionele software. Dat gelikte van een Adobe Photoshop (om maar wat te noemen) is hier niet overal te vinden. Dat merkte je al met je vraag inzake Ghostscript. Deze mensen moeten eerst afwassen en mogen dan pas lekker aan Scribus hobbyen. Ik vind dat niet erg en des te leuker wordt het als je wat moois hebt gemaakt.

Een ander ding is dat je wel Indesign in gebruik kan nemen, maar de clou is natuurlijk ook hoe je met die software omgaat. DTP-ers en grafische vormgevers lopen echter niet te koop met hun vakkennis. Je haalt dus zo te zeggen een Ferrari in huis, maar je weet van te voren dat je nooit fatsoenlijk met het ding zal leren rijden.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ik echt kan dtp-en enzo. Maar ik weet wel wat ik kan in Scribus, ik vertel je dat met alle liefde en wat ik gemaakt heb kan je hier op het Forum ook zien.
Ik heb net weer een stel visitekaartjes gemaakt. Quick en dirty dit keer. Maar ik heb ze en ze zien er veel beter uit dan wat je kan maken in Word of OOo Writer.
Word bestanden kan je zo in OOo Writer importeren. Even de Stylist eroverheen. Ik zou zeggen, gelijk stijlen gebruiken. En dan wap in Scribus, plaatje erin plaatsen en pdf-je bakken als test. Kost je niet erg veel moeite en dan weet je een beetje hoe en wat.

Heb je al nagedacht over de vormgeving van dat boek? Wordt het een normale pocket of ga je in landscape werken? Denk eraan dat de linker en rechter pagina een samenhang hebben. Ze vormen een spread.

Het is in ieder geval niet goed de tekstverwerker te pakken met een op A4 gebaseerde standaard layout en dan typen maar. Jou kennende denk ik het onderwerp wel te kunnen raden. Dan spelen daar afbeeldingen een grote rol bij en dan lijkt mij landscape layout met een linker en rechter pagina die met elkaar samenwerken een prachtige optie. Een beetje tekenboekachtig, zeg maar. Een boek om in te kijken en in te lezen.

Goh, wat een leuk project!
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 12 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.12
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> Als ik de afbeeldingen vantevoren resize, is de kwaliteit voor een drukker dan nog wel voldoende? <<
Een aantal drukkers vraagt om losse bestanden in 300 Dpi. Ik denk niet dat die Word afbeeldingen bruikbaar zijn.
Ik gebruik the Pdf machine als PDF printer, en mij is een margeverschil tussen Word en de output nooit opgevallen. Dat is geen 100% garantie dat er geen verschil is. Maar totaal anders had mij op moeten vallen na al die honderden keren.
>> maar dat leek mij nou meer een tekenprogramma dan een opmaakprogramma  <<
Het is meer een alleskunner, maar het is ook een Dtp programma. Drukkerij  Vos accepteert o.a. Corel Draw 9 .

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 13 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:07-04-2008
Aan:Just VechtMsgID:3812.13
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Ik ben op dit moment Scribus aan het proberen. Gewoon om te kijken of het wat is. Ik kom er echter nog niet helemaal uit. Misschien kun je me wat meer uitleg geven het gebruik van sjablonen?
Paginanummers bovenaan: kun jij mij uitleggen hoe ik op de oneven pagina's aan de rechterkant een paginanummer kan krijgen en op de even pagina's aan de linkerkant een paginanummer?  Dit principe geldt voor elke pagina behalve de eerste twee.
Is het dan ook mogelijk om voor elke pagina zijn eigen koptekst te geven zoals hieronder ongeveer met daaronder een lijn?Inleiding                                                                                                                 De oude zwemslagen / 7[/] [/]
>> Heb je al nagedacht over de vormgeving van dat boek?
Jazeker! Hierboven geef ik dat al aan v.w.b. de koptektsen. Daaronder komt (in scribus dan) een tekstframe te staan, bestaande uit twee kolommen met de tekst.
 
De layout wordt trouwens portrait.
 
S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
   


Bericht 14 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:07-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.14
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hallo Stefan,

>> gebruik van sjablonen? <<

Sjablonen werken volgens mij gewoon als sjablonen in bijvoorbeeld Word. Maar ik gebruik ze zelf nooit. Ik maak een pagina helemaal naar wens en vermenigvuldig die in voldoende aantallen. Wat wil jij precies bereiken? Dan doe ik even met je mee.
De paginanummering vindt je hier beschreven: http://wiki.scribus.net/index.php/Pagination Het is alweer een tijdje dat ik dat heb gebruikt. Het was een kwestie van dat veldje plaatsen en dat kon je perfect in een tekstframepje naar wens plaatsen, desnoods ondersteboven in de rechterbovenhoek.Kopteksten zou ik gewoon via het Kladblok doen. Je maakt een tekstvak naar wens en kopieert die naar het kladblok. Van daar uit kopieer je hem dan op elke gewenste pagina. Je kan dat automatiseren, maar het lijkt me een beetje te zwaar voor de onderhanden klus.
De layout in portrait dus. Twee kolommen daarbij. Lijkt me een mooi traditioneel uitgangspunt. Ik zou er zelf geen kolommen maar tekstframes voor nemen. Daar valt veel flexibeler mee te werken. Het kost wel iets meer werk, maar ook hier kan het Kladblok een mooi middel zijn om veel gebruikte frames bij de hand te houden.
Met frames is het ook veel gemakkelijker een starre pagina-indeling te doorbreken door een inzetframe te plaatsen met een anektdote of een statement, een stukje historie - noem maar op.

Nou, dat is het even. Ik zit het verslag te tikken van de wedstrijd van gisteren. In OOo Writer vanzelfsprekend. Dat ga ik nu nog even afmaken. Ik hoop dat je hiermee vooruit kan en anders moet je laten weten, OK?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 15 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:10-04-2008
Aan:Just VechtMsgID:3812.15
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Ik ben gisteren verder met Scribus aan het testen geweest, maar ik denk niet dat Scribus voor mij geschikt is. Althans, niet in de staat dat het nu verkeerd.
Ik had nu door hoe je sjablonen kan maken en deze kan combineren met je document. Dit is heel handig als je, zoals in mijn geval, op de oneven pagina's de paginanr. rechts wilt en op de even pagina's links. Ook wilde ik een lijn onder de paginanr. over de volle breedte. Ik had dit voor elkaar, maar nadat ik een detail in 1 van de sjabloons wilde bijstellen werden, vermoedelijk door een bug, de twee sjabloons voor de oneven en even pagina's, samengevoegd tot 1. Op 1 pagina in het document  kreeg je dan dubbele paginanrs te zien. Dit is me nu twee keer overkomen. :-(
Alineastijlen is ook heel erg handig als je aan koptitels en paragraaftitels een eigen lettertype wilt toekenne. Aanvankelijk werkte dit prima, maar ook dit liep mis na een handeling. Volgens mij werken die sjabloons in de Windows-port van Scribus nog niet lekker. Sjabloons zijn voor mij belangrijk om gemakkelijk herhaalde opmaak te kunnen gebruiken. Anders is het EXIT. Jammer, want als die sjabloons goed bleven werken is dat een heel handige functie van Scribus.
Jij hebt dit waarschijnlijk nooit gemerkt omdat je, zoals je zelf schrijft, nooit de sjabloons gebruikt. De alineastijlen ook niet!? Is wel erg handig hoor! Maar ja, dan moet het wel goed werken. ;-/
Ik had overigens Scribus v 1.3.3.11-1 gedownload.Ik overweeg nu om de trial van Ronald's favoriet te downloaden; InDesign.
S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
   

Gewijzigd 10/04/2008 12:59 CET door Stefan de Best (Sysop)


Bericht 16 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:10-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.16
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hallo Stefan,

>> De alineastijlen ook niet!? Is wel erg handig hoor! <<

Die wel, hoor. In die zin, dat ik de hele boel in OOo Writer voorbereidt en dan compleet importeer in Scribus.
Indesign is het professionele pakket en de betere keus. Ik ben benieuwd hoe je daarmee uit de voeten komt!
>> Ik had overigens Scribus v 1.3.3.11-1 gedownload. <<
Die had ik ook genomen in jouw geval. Zelf doe ik alles in Linux en ik vermoed dat Scribus voor Linux behoorlijk voorloopt op de Windows port. De versie van Scribus op mijn machine is 1.3.4.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 17 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:14-04-2008
Aan:Ronald BeukerMsgID:3812.17
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
Ik heb een aantal dagen geleden InDesign gedownload, de Nederlandse uiteraard. Het programma ziet er goed uit en zo te zien heb je inderdaad veel controle over objecten.
Waar ik dus nog niet uitkom zijn die paginanummers. Ik ben wel zover dat dit werkt met een stramienpagina, maar het is dus nog niet gelukt om ook daadwerkelijk een paginanr. bovenin te krijgen. Ook zijn de oneven en even pagina's verschillend. Dus zit je ook met twee verschillende stramienpagina's?
Kun jij me daar bij assisteren? Oh, en op pagina 1 en 2 moet géén paginanr. komen. Kan dat ook?
Wat kan ik eigenlijk het beste kiezen als ik een nieuw project begin, zoals nu: een nieuw document of een nieuw boek?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 18 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Ronald BeukerDatum:20-04-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.18
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Beste Stefan,
Ja, dat is nog eens wat anders dan Word, hè <g>  Ik gebruik dus zelf de CS2 versie, jouw versie is nieuwer. Dus ik kan je niet helemaal goed helpen.
>> Kun jij me daar bij assisteren? Oh, en op pagina 1 en 2 moet géén paginanr. komen. Kan dat ook?<<
Paginanummers: de publicaties die ik maak, zijn maximaal 8 pagina's. En die zijn gewoon met het handje genummerd.
>>Wat kan ik eigenlijk het beste kiezen als ik een nieuw project begin, zoals nu: een nieuw document of een nieuw boek?  <<
Wat een nieuw boek is, zou ik zo snel niet weten. Misschien zijn dingen dan meer voorgedefinieerd? Ik heb destijds een (al jaren in gebruik zijnd) Quark Express bestand in InDesign geïmporteerd, en ben daarmee verder gegaan. Daarnaast heb ik ook wel dingen vanaf 'scratch' gemaakt, en dan gebruik ik gewoon een nieuw document.
Het voordeel van InDesign is ook meteen het grote nadeel: er kan ontzettend veel mee. <g>  Ik heb me in het begin rót lopen zoeken hoe ik iets simpels als een plaatje kon invoegen (in CS2 via File --> Place).
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 19 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:21-04-2008
Aan:Ronald BeukerMsgID:3812.19
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
Ja, als je er een tijdje mee werkt en je weet hoe je bepaalde dingen moet doen, dan is het inderdaad een erg prettig programma om mee te werken. Het werkt nóg prettiger als je van een aantal veel gebruikte handelingen de toets-combinatie's uit je hoofd leert. Op die manier hoef je niet telkens naar de muis te grijpen voor een simpele handeling. Ben d'r blij mee. Het bronbestand blijft, zeker vergeleken met Word, ook lekker klein.
Inmiddels heb ik gaandeweg ook een aantal alineastijlen aangemaakt. Dit werkt eigenlijk min of meer hetzelfde als CSS; verander je een alineastijl, dan verandert de tekst automatisch overal mee waar je deze stijl aan gekoppeld hebt. Super!
Paginanummering is nu ook gelukt. Het werkt inderdaad via de spread A-stramien. Hierin kun je kop- en voetteksten opgeven en al het andere wat je graag standaard op alle pagina's wilt terug zien. Maar ik wil nog een stapje verdergaan; ik wil graag, zoals bij een woordenboek, dat het eerste woord op een pagina boven in de koptekst, achter de paginanummer, komt te staan. Hetzelfde ook voor het laatste woord op een pagina. Heb je dat wel eens gedaan? Zo ja, hoe?
>> Wat een nieuw boek is, zou ik zo snel niet weten.
Natuurlijk sta ik ook niet stil en ben er ondertussen achter dat je in een boek meerdere documenten kunt zetten die bij elkaar horen.
>> (in CS2 via File --> Place).
Ja, was ik ook al achter gekomen. De afbeeldingen die ik gebruik moet ik, vóórdat ik ze in ID importeer, eerst een beetje bewerken. Omdat ik dus toch al in mijn tekenprogramma bezig ben zou ik ze ook daar kunnen selecteren en rechtstreeks in ID plakken. Je hoeft dan niet eerst in ID een "rechthoekkader" te maken; dat gebeurt automatisch. Beetje resizen en klaar! Voor teksten werkt dit hetzelfde, maar dan wordt er een tekstkader voor gemaakt.
Trouwens, in wat voor formaat bewaar jij de afbeeldingen altijd? Ik bewaar ze allemaal in EPS-formaat.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 20 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Ronald BeukerDatum:04-05-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.20
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> ik wil graag, zoals bij een woordenboek, dat het eerste woord op een pagina boven in de koptekst, achter de paginanummer, komt te staan. Hetzelfde ook voor het laatste woord op een pagina. Heb je dat wel eens gedaan? Zo ja, hoe? <<
Sorry, geen idee hoe je zoiets zou kunnen doen? Nou ja, behalve dan om het handmatig te doen. <g>
>>Trouwens, in wat voor formaat bewaar jij de afbeeldingen altijd? Ik bewaar ze allemaal in EPS-formaat. <<
Ik maak er inderdaad bijna altijd EPS-bestanden soms. Een enkele keer ook wel GIF, als het om plaatjes met heel 'egale' kleurenvlakken gaat.
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 21 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:04-05-2008
Aan:Ronald BeukerMsgID:3812.21
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
>> Nou ja, behalve dan om het handmatig te doen.  <<
Ja, je schreef al dat jouw documenten niet verder komen dan 8 pagina's. Met een document van ruim 150 pagina's, waar ik mee te maken heb, zie ik het niet zitten om dit handmatig te gaan zitten doen en doe het dan ook liever automatisch.
Indexen en inhoudsopgaves; doe je dat ook handmatig?
Wat voor documenten maak jij zoal eigenlijk?
De index (of eigenlijk is het een register van namen) heb ik ook geautomatiseerd, net zoals de inhoudsopgave. Bij veranderingen in het document moet ik beide even handmatig genereren et voila! De inhoudsopgave ben ik nu aan het fine-tunen.
Wat zijn jouw specialisaties of waar ben jij goed mee in InDesign?
Wellicht dat ik er eens een beroep op doe. ;-)

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 22 van 22

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Ronald BeukerDatum:25-05-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3812.22
Onderwerp:Document schrijvenForum:ws-nlcomputer

Beste Stefan,
>> Indexen en inhoudsopgaves; doe je dat ook handmatig?<<
Ja, want in die nieuwsbrief van 8 pagina's (met maximaal 2 artikelen per pagina) ben ik daar zó mee klaar. <g>
>> Wat zijn jouw specialisaties of waar ben jij goed mee in InDesign? >>
Ik maak regelmatig nieuwsbrieven (max 8 pagina's dus, dubbelzijdig op A3 gedrukt), en heb ook kleine brochures en enveloppen met InDesign gemaakt. Maar dus geen complete boeken, zoals jij. Als ik dat wel zou doen, dan zou ik zeker ook de dingen uit gaan zoeken waar jij mee bezig bent geweest.
In het begin heb ik vooral veel 'lol' gehad met de PDF-output goed te krijgen, zodat de drukker ermee aan de slag kon. In de juiste kleuren (grijswaarden, CYMK of RGB), met snijlijnen of juist niet--dat soort dingen. Nu heb ik alle vinkjes en opties in zo'n .joboptions bestandje staan, en blijf ik daar lekker met m'n vingers vanaf. <g>
Groeten,
Ronald (Sysop)