Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

375 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

26 april 2024, 15:28:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Linux op een USB schijf  (gelezen 12105 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Linux op een USB schijf
« Gepost op: 12 november 2009, 18:58:06 »
Bericht 1 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-02-2008
 Aan:AllenMsgID:3759.1
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Van de week heb ik eens Xubuntu geinstalleerd op een externe USB harddisk. Als dat al heel fatsoenlijk draait vanaf een CDROM, als Linux versies als Damnsmalllinux prima draaien van een USB stick, waarom zou ik dat dan niet eens proberen? Tegenwoordig starten alle PC's vanaf een USB apparaat.
Volgens diverse beschrijvingen zou het niet moeilijker zijn dan simpelweg de USB schijf kiezen voor de installatie.
Wel, zo eenvoudig was dat. Maar de GRUB bootloader (de opstarter) is iets waar ik nog niet goed uit ben. Ik ben geen vriendjes met dat GRUB. Verder draaide dat XUbuntu opvallend vlot en dus wat dat aangaat zeer bruikbaar.
Vanwege deze erg positieve ervaring ga ik maar eens proberen een schijf klaar te maken met mijn geliefde Slackware. Ik denk dat ik die schijf simpelweg in een PC zet en die boel installeer. Dan uitbouwen en met mijn IDE naar USB koppelen aan een PC. Die dan opstarten vanaf USB en presto.
Als dat lukt heb ik een soort alternatieve laptop. Sneller dan virtualisatie wellicht - volgens mij. Bovendien zijn afgedankte harddisk links en rechts te vinden. Alleen dat kabeltje is wellicht een probleempje. Die kostte me helemaal 2480 Yen bij Softmap in Japan (16 euro).

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:28-02-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.2
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Misschien zou je het dan ook draadloos kunnen opstarten van zo´n harde schijf met zo´n ding in de advertentie van computerland?
Zelf moet ik niet zoveel hebben van draadloos,ik houd miet van al die straling in m´n huis (vgl dect-telefoons)
Pas wel DSL gedraaid van zo´n klein creditcard schijfje (formaat floppy in zo´n doosje) en dat is erg leuk.(Parted Magic ook trouwens)Had eerst DSL-N genomen.... Ben nu er wel uit hoe die filemanager werkt en hoe je toch eenvoudig met rechtsklikken kunt mounten en je files kunt vinden op je schijf.
Dat command-line heb ik echt een hekel aan.Hoewel ik me nu ook in dos zit te verdiepen.Internetten via dos lijkt me toch wel te gek.Zou moeten kunnen met Arachne maar of dat vanaf live-cd Freedos gaat...dat lukt me nog niet.
Groet,Paul
Bijlagen :

disk.jpg
21KB

dsl4.jpg
47KB


Bericht 3 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:29-02-2008
 Aan:pauluMsgID:3759.3
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> zo´n harde schijf met zo´n ding in de advertentie van computerland <<

Leuke winkel, dat Computerland. Maar hoe je dat zou moeten doen via een netwerkverbinding zou ik niet weten.
Die commando-regel toestand is inderdaad echt werken. Je moet er rustig voor gaan zitten. Na een tijdje zie je de logica ervan in en dat scheelt een boel. Maar toch ga ik ook altijd op zoek naar liefst simpele voorbeelden. De ljst met allerhande opties komt daarna wel een keer.
Leuk, he, dat DSL! Waar heb jij trouwens dat Freedos vandaan?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 4 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:01-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.4
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ja inderdaad leuk maar ik zit al weer tegen m´n volgende drempel aan nl ik krijg geen bestanden gekopieerd naar een andere plek vanwege ´read only´ permissie.Krijg dat dus met geen mogelijkheid veranderd ook niet met de filemanager in superuser stand en pogingen die permisssie in rechtsklikmenu te veranderen (wat een pestkoppen!).....Of had je dat nu pas aan Michel uitgelegd hoe dat moest?
Hier kun je dat freedos downloaden (de ´full´ ,daar zitten allerlei programma´s bij) http://www.freedos.org/freedos/files/
Ja dat lijkt wel via een netwerkverbinding te gaan hoewel er toch ook usb2 staat.Die winkel zit bij mij op de hoek,zitten trouwens veel van die winkels hier,het was vroeger hier het ´grafische kwartier´ (alleen van de Beek zit hier nog) en nu is het het computerkwartier zo´n beetje.Ze hebben wel leuke aanbiedingen daar bij Computerland maar ik ga er niet graag.
Groet,Paul
Hier wat screenshots van Arachne (meen het ook wel eens in een Linux gezien te hebben) http://www.unet.univie.ac.at/~a0503736/php/drdoswiki/index.php?n=Main.Browsers#toc4



Bericht 5 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:01-03-2008
 Aan:pauluMsgID:3759.5
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> pogingen die permisssie in rechtsklikmenu te veranderen <<

De flauwerds! Zou het komen omdat die bestanden op de CD staan en daar dus niets weggeschreven kan worden?
Open anders eens een terminal en geef de opdracht chmod [-R] 777 <map of bestandsnaam>
Dat maakt alle bestanden in de map lezen/schrijven/uitvoeren. Heftige aktie, hoor. Alleen doen in een submap van je home map of een plek waar het (ook) geen kwaad kan.

Voorbeeld, ik wil het bestand paul.jpg lezen/schrijven en uitvoeren maken: chmod 777 paul.jpg
Voorbeeld voor een hele map foto in jouw home map /home/paul, waarin paul.jpg en nog veel meer: chmod 777 /home/paul/foto
Mocht je mappie foto nog submappen hebben (zoals kerst, pasen - noem maar op) en je wilt echt alles tot in de kleinste gaatjes te pakken hebben, gooi dan dat -R erin:
chmod -R 777 /home/paul/foto
Ik ben benieuwd of je er nu uitkomt!
Grappig, dat Freedos gebeuren ... Als ik eens niets te doen heb lijkt me dat een goed onderwerp.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:01-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.6
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Nee,gewoon vanaf disk naar een ander partitie,elke keer verschijnt onderin,dit is read only schijf ofzo en ik zie niks gebeuren.Ik zat wel in DSL-N,misschien is DSL anders.....OK ik ga je aanwijzingen eens uitproberen,bedankt.
Trouwens de hoofdsite van freedos is hier http://www.freedos.org/ ,zie nl geen link vanaf die pagina die ik eerder gaf.Ik vermoed dat je extra netdrivers moet hebben om echt te kunnen internetten,vanaf floppy???
Groet,Paul


Bericht 7 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:01-03-2008
 Aan:pauluMsgID:3759.7
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> misschien is DSL anders <<

Wie  weet. Maar permissies zijn permissies, ook in DSL-N. Ik ben benieuwd hoever je komt!
Mijn enthousiasme voor FreeDos begint aardig te groeien.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 8 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:01-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.8
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Zat net in DSL hier en toen lukte het me niet om m´n vorige bericht aan te passen,zat wel al in m´n bericht en had iets gewijzigt maar ik kreeg een rode balk bovenin dat ik niet geautoriseerd was om dit bericht aan te passen.Eigenlijk vergeten of ik wel een nieuw bericht kan plaatsen....
Tja,ik begrijp er dus helemaal niks van,ga maar eens het ABC van die Emelfm filemanager opzoeken.(liefts een gericht op kinderen onder de 6 jaar)
Het enige wat me lukt is dat ik bij /mnt/hda1 m´n files op de harde schijf kan vinden na mounten maar verder niks.
Als ik naar home ga dan krijg ik gelijk /ramdisk/home ,daar zie ik niks van m´n dingen op m´n harde schijf...?
Wat een labyrint....Snap niet zo wat je bedoeld met zo´n jpg bestand,dat is iets wat ik op m´n schijf heb staan dan.Moet ik dat eerst opzoeken?(via dat /mnt/hda1??)Heb totaal geen feeling waar ik nu zit in die filemanager.Op de cd of op de ramdisk of op m´n harde schijf....(hoewel ik geboot heb met toram dus dan zal ik wel niet op de cd zitten..:-)
Komt ook omdat ik gewend ben om m´n schijfletter te zien in de adresbalk,daar zie ik dus niks.wat is dan / ,waar zit je dan...?Gellof dat het antwoord dan is,in de root....dus dat zal dan in mijn geval de ramdisk zijn.En om dan op m´n schijf te komen krijg je dan altijd zoiets als /mnt/hda1 ,komt me zo ongebruikelijk over....Of ziet dat er anders uit als je linux op schijf hebt geinstalleerd omdat dan je schijf de root is....aha.
Groet,Paul


Bericht 9 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:01-03-2008
 Aan:pauluMsgID:3759.9
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> /mnt/hda1 ,komt me zo ongebruikelijk over <<

Dat  is helemaal de normale gang van zaken in Linux. Die heeft geen schijfletters. Voor Linux zijn schijfletters Teletubbie-taal. Het bestandssysteem begint bij het begin en dat is de /. Dus als je in een terminal de opdracht cd / (change directory) geeft en dan ls (lijst) , dan krijg je dit:
bash-3.1$ cd /
bash-3.1$ ls
Data  Vista  boot  etc   lib    mnt  proc  sbin  sys  usr
bin    dev   home  media  opt  root  srv   tmp  var
bash-3.1$


Je ziet de mappenstructuur op het hoogste niveau. Data en Vista zijn de twee automatisch aangekoppelde partities van mijn Windows installatie. In sbin zitten bijvoorbeeld de systeemprogramma's (de Windows map dus ongeveer). In home zitten de thuismappen van de verschillende gebruikers en de thuismap van de beheerder (root) is root.
Andere dingen aankoppelen, zoals een USB stick of een externe harde schijf kan je naar keuze doen (zie Data en Vista, die ik zelf heb aangemaakt), maar gebruikelijk is dat te doen in de map mnt.
Die CD die jij gebruikt maakt een ramdisk aan. Een nep-schijf in het RAM geheugen. Anders valt er niks op te slaan. Dat gaat immers niet op een CD. Dat geeft wel wat rommel hier en daar, maar als je naar /home gaat wordt je netjes doorgezet naar het plekje op de ramdisk. Jaja, zo'n live CDtje is best een kunststukje!
Heb je gewone IDE schijven, dan zie je zo'n schijf inderdaad als mnt/hda1 voor de eerste partitie en bijvoorbeeld mnt/hda2 voor de tweede. De tweede schijf wordt dan mnt/hdb1. Onthoudt dat als je ooit een tweede USB stick in een Linux bak prikt! Die worden trouwens gezien als SCSI schijven, net als bij sommige moderne PC's. Dan wordt de h in hda een s. Zo dus: sda1, sda2, sdb1
Heel logisch, maar wel wat omslachtiger dan de schijfletter truc van Microsoft.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 10 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:01-03-2008
 Aan:AllenMsgID:3759.10
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Ik heb eerst maar eens Xubuntu geinstalleerd op diezelfde harddisk in een donor PC. Dat Xubuntu is namelijk maar één CDtje en Slackware 3. Vervolgens het ding met de IDE naar USB kabel en bijbehorende voeding aan mijn Toshiba laptop gehangen.
Ik kreeg hem één keer daadwerkelijk opgestart, maar dit gaat bepaald niet van harte en Xubuntu startte ook niet door. Ik denk dat de bios van meneer Tosh er niet op ingericht is. Ik zal eens kijken hoe hij het doet op een andere laptop. Het kon wel eens zijn dat dat per machine aardig verschilt.
Wordt vervolgd!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 11 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:02-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.11
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ik houd niet zo van heftige acties vooral niet als ik niet weet wat er gaat gebeuren.
Maar hoe doe jij dat dan als je een bestand op schijf hda1 naar een andere map op hda1 wil verplaatsen?(vanaf dsl-cd)
Die filemanager lijkt me wat in de stijl van norton commander te werken,dus je zou verwachten dan dat je je bestand opzoekt en dan de doelmap in het andere venster opend en dan met copy drukken er zou moeten zijn.(paste bestaat niet)
(die permissie zou je verwachten dat dat in /mnt/hda1 rechtklikmenu zou kunnen wijzigen door die 3 knoppen 'write' in te drukken en dan op ok drukken maar dat is dus niet zo.....)
Als je om zo'n simpele handeling te kunnen uitvoeren eerst van alles met commandline moet gaan doen dan geef ik het op met DSL.
Groet,Paul


Bericht 12 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:02-03-2008
 Aan:pauluMsgID:3759.12
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> Die filemanager lijkt me wat in de stijl van norton commander te werken <<

Dat klopt! Je doet dat helemaal goed. Ik kreeg een ingeving. Die hda1, is dat een NTFS schijf? Het kan zijn dat die dan alleen-lezen gemount is, want NTFS is een beetje een probleemgebied. Tegenwoordig niet meer trouwens, want er bestaat zoiets als ntfs-3g en die kan wel veilig schrijven naar ntfs.
Mogelijkheid twee is dat dat bestand een andere eigenaar heeft en dan mag je hem ook niet zomaar kopieren. Root wel trouwens, dus dat is raar. Dan denk ik toch meer in de richting van een ntfs schijf.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 13 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:02-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.13
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ja,ik heb hier zo´n beetje alles naar ntfs omgezet inderdaad.
Heb nog wel ergens op een pc windows98 staan op een partitie dus dat kan ik eens uitproberen of het daar wel gaat.
Gelukkig dat het dan niet aan mij ligt,is weer een opsteker.
Groet,Paul



Bericht 14 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:02-03-2008
 Aan:pauluMsgID:3759.14
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> Gelukkig dat het dan niet aan mij ligt,is weer een opsteker <<


Natuurlijk ligt het niet aan jou! Linux is gewoon compleet anders en ik loop ook met de regelmaat van de klok tegen dingen aan die ik niet wist. Daardoor krijg je wel een veel beter begrip van de werking van computers en hoe bijvoorbeeld Windows daarmee omgaat. De gebruikersvriendelijkheid van Windows is naar mijn mening ronduit geweldig ... en toch kies ik voor Linux.
Waarom toch??

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 15 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.15
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Waarom toch?? <<
Keine ahnung. Willst du darüber reden?


Sigmund (NLshrink)


Bericht 16 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:03-03-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3759.16
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Lieber Herr Doktor Sigmund,

>> Willst du darüber reden? <<

Bezahlt das die Krankenkasse dann? Die Reise im Kurort für uns zwei einbegriffen?

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 17 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:03-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.17
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Geen therapie nodig je geeft het antwoord op 3 januari,( http://community.compuserve.com/n/pfx/forum.aspx?msg=3688.42&nav=messages&webtag=ws-nlcomputer#a43 )
>>Het geeft me wel voldoening als ik weer wat voor elkaar geknutseld heb, iets wat ik in dat voorgekookte Windows mis.<<
Groet,Paul
Dat twijfelen aan mezelf kwam ook doordat ik me herinnerde dat het Michel wel was gelukt maar die bleek dat zie ik nu met de Ubuntu cd ipv dsl gedaan te hebben...soms kijk ik wel eens terug....


Bericht 18 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:03-03-2008
 Aan:pauluMsgID:3759.18
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> Geen therapie nodig je geeft het antwoord op 3 januari <<

Jaja, het was ook een beetje <ehhh> ironisch bedoeld.
Die externe schijf met Xubuntu wou ook op een andere laptop, die overigens in het boot menu wel een USB harde schijf herkent, niet doorstarten. Na een hele poos komt dan de boodschap dat hij hangt op de Gnome Display Manager. Ik vermoed zo dat de scherminstellingen of videokaart-instellingen teveel afweken om te booten. Dat is te begrijpen en best aanvaardbaar.

De oplossing zou kunnen zijn dat ik een installatie doe met Slackware op de doelmachine naar de USB harde schijf en dan Lilo op een USB stick zie te fröbelen. Of ik dat ga zitten experimenteren gaat me misschien toch te ver al is het wél erg leuk. Maar het moet ook wel zin hebben.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 19 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3759.19
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Herr Just,
>> Die Reise im Kurort für uns zwei einbegriffen? <<
Aber zelbstverständlich is die tolle Fussreise nach Kurort Wiesental gans um sonst. Mein Keller ist gans ausgepumpt und Gemütlich dunkel, feucht und kallt. Ich frohe mich auf Ihren Besuch! 
ƒür di€ $e$$ion$ mu$$ ich l€id€r €twa$ ƒrag€n, ab€r m€in€ Tari€fe $ind $ehr Pr€i$gün$tig! 


Siggi (NLshrink)


Bericht 20 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:03-03-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3759.20
 Onderwerp:Linux op een USB schijfForum:ws-nlcomputer
Hallo Herr Siggi ,

>> is die tolle Fussreise nach Kurort Wiesental gans um sonst. <<

Sie laufen mit? Dass ist aber wirklich toll. Das gibt es heute leider nicht oft mehr. Ich bin froh das die Tariefe so Preisgünstig sind. Ich rufe schnell meine Krankenkasse an und falsch es da keine Beanstandungen gibt (kann doch überhaupt nicht sein) machen wir auf kurzen eine Termin!

grüßen,

Just Vecht
mijn Linux Blog
(Je ziet het, ook in een Linux bak krijg je zo'n rare Duitse ß heel prima voor elkaar. Een ringel s heet dat geloof ik )