Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 13:15:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Skype problemen!  (gelezen 14699 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Skype problemen!
« Gepost op: 12 november 2009, 19:02:14 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:13-08-2008
 Aan:AllenMsgID:3975.1
 Onderwerp:Skype problemen!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Begin deze week had ik een goede vriend op de MSN. Die zat in Finland. Ik had hem alweer een tijd niet gezien. Zet even Skype op die Linux bak, zei mijn vriend Rob. Ik sputterde wat tegen, maar begon er wel aan.
Skype ophalen was geen probleem. Er was een Statisch gelinkte versie (dan is alles al in het pakket aanwezig, al kost dat wat meer Kbytes). Die draaide zonder één zuchtje pijn en mijn oude Skype account wilde ook nog.
Geluid afspelen was het punt niet, maar de microfoon zelf lag lekker dwars. Ik heb altijd mot met geluid opnemen in Linux, dus daar stond ik niet van te kijken. Dat werd die avond niet Skypen. Maar wat in het vat zit verzuurt niet.

Nou is in dit soort zaken Google je vriend en zo vond ik een heel verhaal van meneer Luca Fini. In het stukje over Sound ontdekte ik dat er wel eens een Capture Switch uit kon staan.
Ik dus amixer contents gestart en warempel:
root@A100:~# amixer contents
numid=10,iface=MIXER,name='PCM Playback Volume'
  ; type=INTEGER,access=rw---RW-,values=2,min=0,max=255,step=0
  : values=233,233
  | dBscale-min=-51.00dB,step=0.20dB,mute=0
numid=2,iface=MIXER,name='Front Playback Switch'
  ; type=BOOLEAN,access=rw------,values=2
  : values=on,on
numid=1,iface=MIXER,name='Front Playback Volume'
  ; type=INTEGER,access=rw---R--,values=2,min=0,max=64,step=0
  : values=61,61
  | dBscale-min=-64.00dB,step=1.00dB,mute=0
numid=4,iface=MIXER,name='Mic Playback Switch'
  ; type=BOOLEAN,access=rw------,values=2
  : values=off,off
numid=3,iface=MIXER,name='Mic Playback Volume'
  ; type=INTEGER,access=rw---R--,values=2,min=0,max=31,step=0
  : values=30,30
  | dBscale-min=-34.50dB,step=1.50dB,mute=0
numid=6,iface=MIXER,name='Capture Switch'
  ; type=BOOLEAN,access=rw------,values=2
  : values=off,off
numid=5,iface=MIXER,name='Capture Volume'
  ; type=INTEGER,access=rw---R--,values=2,min=0,max=31,step=0
  : values=31,31
  | dBscale-min=-13.50dB,step=1.50dB,mute=0
numid=9,iface=MIXER,name='Caller ID Switch'
  ; type=BOOLEAN,access=rw------,values=1
  : values=off
numid=11,iface=MIXER,name='Digital Capture Volume'
  ; type=INTEGER,access=rw---RW-,values=2,min=0,max=120,step=0
  : values=120,120
  | dBscale-min=-30.00dB,step=0.50dB,mute=0
numid=7,iface=MIXER,name='Input Source'
  ; type=ENUMERATED,access=rw------,values=1,items=1
  ; Item #0 'Mic'
  : values=0
numid=8,iface=MIXER,name='Off-hook Switch'
  ; type=BOOLEAN,access=rw------,values=1
  : values=on



Kijk eens aan. Ik die switch op on gezet:
numid=6,iface=MIXER,name='Capture Switch'
  ; type=BOOLEAN,access=rw------,values=2
  : values=on,on

Typisch erg technisch Linux gebeuren kun je wel zeggen. Maar met  slim knippen en plakken heb je dat zo voor elkaar. Ik ga dat echt niet zitten overtypen. Er stonden ook nog wat Volume standen verkeerd, die ik gewoon op de maximum waarden heb gezet.
Daarmee was de zaak echter nog niet beklonken. De microfoon deed wel wat, maar alleen via de laptop boxen. De aanwijzingen van meneer Fini gaven aan dat er nog een instellingen bestandje moest worden aangepast:locate the modules configuration: in ubuntu the file is /etc/modprobe.d/alsa-base in other distributions it may be /etc/modprobe.conf; and add to it the following line:
options snd-hda-intel model=lenovo-nb0763
In Slackware was er een bestand "sound" inplaats van "alsa-base". Wat verder zoeken op hda-intel en Skype leverde een bericht op het Ubuntu Forum die uitlegde dat die HDA geluidskaart van Intel nog aardig wat varianten had. Met wat experimenteren kwam ik uit op model=toshiba, waarmee ook het aantal mogelijkheden in dat amixer contents toenam van drie naar zes kanalen. Daarmee was het voor elkaar. De Test Call van Skype werd nu succesvol afgerond. Mijn zelf gesproken testbericht werd netjes teruggespeeld

Dat Skype deed het weliswaar puik in zijn eigen map in mijn Home directory mits gestart via een terminal, maar vanuit het Start menu (even op zijn Windows dan maar) was geluid afspelen er niet bij en idem ditto niet als ik de Skype map naar /usr/lib kopieerde. Na een poosje kwam de gedachte bij me op dat dat een kwestie kon zijn van het pad naar de verschillende componenten. Het KDE menu laat je zo'n werkpad opgegeven en dus deed ik dat maar eens voor de eerste keer. Jahoor, dat was het dus.
Inmiddels heb ik een paar uur zitten praten met Rob in Finland. Hij kon me via Google Maps ook nog precies aanwijzen waar zijn zomerhuis stond. Later heb ik met mijn broer zitten praten. Nu kan ik met mijn Tiscali ADSL abonnement hem ook zo gratis bellen, maar op deze manier houden we geen telefoonlijn bezet. Dat is soms wel erg handig.
Het enige wat me nog licht dwars zit is dat ik die Capture Switch telkens aan moet zetten. Daar heb ik dan maar een scriptje voor gemaakt met de naam capture-on. Over een tijdje zet ik de betrokken regel wel in het opstart script rc.local. Dan ben ik ook daarvan af.
Ik ben blij met Skype. Gratis bellen naar elke andere Skype gebruiker waar ook ter wereld is niet weg. De geluidskwaliteit is vrijwel altijd beter dan een normale telefoonlijn. Toen ik nog veel reisde was Skype een geweldige ontdekking. Zo kon ik elke avond even met thuis bellen. Anders was het maar één keer per week. Dat kostte namelijk per half uur wel zo'n 100 euro op je hotelrekening.
Wat betreft Linux weer een mooi voorbeeld hoe dicht dit systeem soms nog op de onderliggende basistechniek zit. Maar zoals ik al zo vaak ervaren heb is de gemeenschapszin van de Linux fans groot, zodat met wat zoeken al snel een oplossing voorhanden is. Soms dan wel verschrikkelijk ingewikkeld. Daar begin ik dan ook niet aan. Maar in dit geval heb ik er achteraf dik schik in gehad.


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:16-08-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3975.2
 Onderwerp:Skype problemen!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Maar even voor de duidelijkheid, ligt dit probleem aan de Skype software of aan het niet herkennen van de hardware?

Er zijn natuurlijk veel versies van Linux maar als je Spype daaronder installeert zou je verwachten dat het goed werkt want onder Windows en Mac (ook een Unix/Linux BSD variant) werkt het probleemloos.

Enne..als we Linux bij veel gebruikers willen aanbevelen, dan moet dit soort problemen natuurlijk niet voorkomen. Jij en ik kunnen dit wel oplossen maar stel je heb net zo'n kleine laptop met Linux aangeschaf en wil gaan Skypen.....


Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:16-08-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3975.3
 Onderwerp:Skype problemen!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> niet herkennen van de hardware <<

Dat is het. Nu moeten de Linux ontwikkelaars het vaak ook doen zonder de informatie van de makers - in dit geval Intel, die Microsoft en Apple wel krijgen. Daardoor gaat het allemaal omslachtiger. Het is een beetje de strijd tussen de commerciele wereld en de vrije wereld.
>> stel je heb net zo'n kleine laptop met Linux aangeschaft en wil gaan Skypen.....<<
Ja, ik zie dat helemaal voor me! Dat is voor, laat maar zeggen, mijn buurman gegarandeerd een afknapper. Nou is Linux een verzamelnaam. Daarbinnen heb je tal van kant en klare distributies zoals het geweldige Ubuntu en bijvoorbeeld Nonux van "onze" Marcel Zwiebel. Helemaal Nederlands dat Nonux en al is het niet zo bekend, het is een absolute aanrader. De Asus EeePC heeft de Xandros distributie en daarin is Skype installeren een klikklak kwestie.

In Ubuntu is het ook geen probleem, want Skype heeft een Ubuntu pakket. De Ubuntu gemeenschap heeft de uitleg hoe je dat moet doen. Die Ubuntu gemeenschap met al die aanwijzigingen is goud waard. Vooral dat is voor mij de lol van Ubuntu.

Ik heb Nonux op een oude Toshiba laptop staan. Daarmee ging ik in 2006 drie weken op vakantie naar Florida en die laptop was daarbij voor de familie. Ik had een laptop van de baas, want ik moest daar ook nog werken. Mijn vrouw heeft met dat ding nog aardig wat met Nederland zitten bellen. Niet met Skype overigens. Met Ekiga, ook een heel aardig pakket en destijds veel goedkoper om naar vaste nummers te bellen dan Skype.
De ellende met die kant en klare distro's is dezelfde als met Windows: gaat het niet of gaat het fout, dan zijn alsnog de rapen gaar. Mijn vriend Rob van hierboven knapte af op Ubuntu. Hij had een nieuwere versie van Firefox nodig dan Ubuntu hem (toen) bracht. Dat krijg je dus niet voor elkaar en dat was voor hem de afknapper.
Maar je hebt gelijk: voor zo iemand als mijn overigens verschrikkelijk aardige buurman moet het gewoon werken en klaar. Ik heb trouwens problemen met die buurman. Hij denkt dat als ik alleen maar kijk naar zijn PC de problemen verholpen zijn. Ik heb hem al zo vaak gezegd dat ik Jomanda niet ben, maar hij is erg eigenwijs.


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:17-08-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3975.4
 Onderwerp:Skype problemen!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

>>k heb hem al zo vaak gezegd dat ik Jomanda niet ben, maar hij is erg eigenwijs.<<

Hahahahaa... ik begrijp je :-)

Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:17-08-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3975.5
 Onderwerp:Skype problemen!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> Hahahahaa <<

Jaja,  lach jij maar! Ik zie mezelf straks al een fles water in moeten stralen, die dan naast zijn laptop wordt gezet.


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:05-10-2008
 Aan:AllenMsgID:3975.6
 Onderwerp:Skype problemen!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond,

>> Het enige wat me nog licht dwars zit is dat ik die Capture Switch telkens aan moet zetten <<

Ook  opgelost! Bij toeval ontdekte ik een mogelijkheid op het geluidspaneeltje in mijn taakbalk de opnamebron in te stellen. Dat is dus die verhipte switch. Niet een erg heldere vertaling, maar ik zou er zelf ook hoofdbrekens van hebben.
Hieronder een screenshot van de plek waar je moet klikken.



groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

captureswitch.jpg
40KB