Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:38:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ruis en Rode ogen in GIMP  (gelezen 15423 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Ruis en Rode ogen in GIMP
« Gepost op: 12 november 2009, 19:06:44 »
Bericht 1 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:15-12-2008
 Aan:AllenMsgID:4107.1
 Onderwerp:Ruis en Rode ogen in GIMPForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

Bij het fotograferen heb je weleens situaties dat je bijvoorbeeld voor de scherpte een korte sluitertijd pakt en dan maar een greep doet naar de ISO knop. De lichtgevoeligheid. Bij mijn prachtige Canon gaat dat tot ISO 1600. Niet te geloven!
Maar zoiets levert dan in de foto ruis op. Kleine grijze spikkeltjes. Net zoiets als vroeger een grote korrel bij snelle film. Alleen is daar nu wat aan te doen. Een ruisfilter. Als ik het goed begrijp is één van de beste Noise Ninja. Die is er ook voor Linux voor 45 dollar. Niet te gek dus.
Maar betalen is bij mij altijd tegen het zere been. Op zoek naar een open source ruisfilter dus! En zo vond ik de GreyCstoration GIMP plugin. Ik kan hem na het nodige gebruik van harte aanbevelen! Ik ben er best blij mee. De standaard waarden zijn prima. En wordt het effect je iets te bar, dan zet je gewoon de waarden wat lager.

Verder heb ik van de week op een afscheidsreceptie als fotograaf dienst gedaan. Daar had ik wel geen bal zin in, maar mijn collega is een wereldvent en hij had niemand anders. Zo'n tweehonderd foto's geknald en natuurlijk tegen tal van problemen aan gelopen. Ik had niet anders dan de standaard flitser op de camera.

Uiteraard staat een echte flitser op de lijst voor onder de kerstboom. Tot ik ontdekte dat ze duurder zijn dan de camera zelf. Ik heb maar een ander lijstje geschreven. Nou heb ik nog een puike dikke Vivitar. Maar die synchroniseert alleen op 1/60 sec.  De standaard flitser en die dure doen dat op 1/200. Tjaaa.
Afijn, zo is het leven. In ieder geval let ik straks wel op oplaadtijden. Ik heb aardig wat keren door moeten drukken. Je hebt van die lieden, die het kado geven, handje schudden plus prevelement, rechtsomkeert en weg. Je ziét het al aankomen en dan is het dus klats bij de eerste kans. Blijft hij of zij toch hangen, dan heb je een tweede kans. Eh, oh, het waren dit keer alleen hij-figuren.
Na afloop dus 30 paar rode ogen. Bounce flashen tegen het plafond was er niet bij. Nou heeft GIMP tegenwoordig in Filters | Versterken een Red Eye Removal. Dat werkt ook al als een zonnetje. Is het ding iets te enthousiast dan selecteer ik de twee ogen handmatig. Zonodig wat met de Drempel waarde spelen.
Ik moet je eerlijk zeggen: die Open Source software kan soms goed nukken hebben, GIMP ook. Gebruik nooit het Naadloos Vervagen filter bijvoorbeeld. Maar afgezien van een enkele valkuil zoals deze gaat het geweldig. Ik hou niet van illegale software, laat staan Photoshop. Maar kom er al helemaal niet mee bij me in de buurt met slechte resultaten!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:21-12-2008
 Aan:AllenMsgID:4107.2
 Onderwerp:Ruis en Rode ogen in GIMPForum:ws-nlcomputer
Hoi Just, >>Ik hou niet van illegale software, laat staan Photoshop
Bijlagen :

gimp.txt
1KB


Bericht 3 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:24-12-2008
 Aan:AllenMsgID:4107.3
 Onderwerp:Ruis en Rode ogen in GIMPForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>>Ik hou niet van illegale software, laat staan Photoshop<<
Zo´n opvatting heb ik ook,het is alleen jammer dat er geen cursussen ´GIMP´ zijn.Het is misschien wel zo dat mensen alleen
op een cursus ´Photoshop´ afkomen....
Eigenlijk vind ik dat Photoshop wel een verschrikking,dingen gaan helemaal niet zo soepel en ik loop om de haverklap tegen dingen
aan waarvan ik denk wat is dat slecht zeg.Bv een gewoon trapvormig rechthoekje maken met snap to grid is zo onregelmatig als wat....
Enfin,ben ook van plan om de kennis van maskers&lagen enzo in GIMP of GIMPshop te gaan gebruiken.

Voor ruis had ik neatimage gevonden via een fototijdschrift.Dat heeft de mogelijkheid van ruisfilters voor specifieke camera´s,
hoewel ik dat nog niet heb uitgeprobeerd.
Zal je tips onthouden als ik met gimp verder ga.

Groet,Paul

Firefox gaat wel
[/c]


Bericht 4 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:25-12-2008
 Aan:PaulvMsgID:4107.4
 Onderwerp:Ruis en Rode ogen in GIMPForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul, 
Ik was even druk in mijn rol als secretaris van de motorclub en huiselijke zaken.

>> dat mensen alleen op een cursus ´Photoshop´ afkomen <<

Dat zit er wel in, denk ik. Ergens dom. Eén van mijn kennissen gaat steevast naar zo'n cursus. Fijne vent. Ik ben weleens met hem ergens een zonsondergang wezen schieten. Hij bakt er alleen helemaal niks van. Dat geeft ook niet. Maar ik denk dat hij onbewust ook afkomt op de glorie van de cursus en van Photoshop. Dat straalt dan door naar hem.

Zo iemand grijpt nooit naar GIMP. Denk jij ook niet?
>> gewoon trapvormig rechthoekje maken met snap to grid <<Maar dat is toch meer een klus voor Adobe Illustrator? Of - in mijn geval - Inkscape? Wellicht zelfs Scribus. Wat wil je maken, eigenlijk?
Vorige week was het hier Dinsdagavond Lichtjesavond. Ik ben met mijn zoon naar de Dobbe-plas ten zuiden van het Stadshart gegaan en heb een mooie plaat geschoten van de kerstboom in het water. Alleen stond er een echtpaar met de man een voor de foto foeilelijke plastic tas in de hand. Die heb ik er maar afge-Photoshopped (met Gimp dus).

Ik doe hem hier wel bij, onbewerkt maar wel geresized en met de JPG factor op licht imbeciel vanwege de bestandsgrootte..
Leuke reacties op gehad, al hangt de lijst veel te hoog naar mijn zin.


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

Lichtjesavond_16-12-2008_IMG_1884r.JPG
290KB


Bericht 5 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:25-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4107.5
 Onderwerp:Ruis en Rode ogen in GIMPForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Zeker een mooie foto en dat plastic is inderdaad storend...

Tja,ik denk dat ze dat bij zo´n cursus gewoon eens moeten uitproberen met open source software,kijken of dat mensen trekt.Ik heb het op de open dag wel geinformeerd bij het meisje dat indesign gaf maar die had nog nooit gehoord van inkscape,dat dat bestond. (van welk bedrijf? open source ...grote vraagtekens op haar gezicht....)

Die hebben het vast te druk om alles van adobe een beetje bij te houden.
Beetje raar is het wel om een cursus te geven aan een doelgroep waarvan je weet dat ze nooit de gebruikte software willen of kunnen betalen.Blijkbaar is het (stilzwijgend) algemeen aanvaard om adobe illegaal te gebruiken,ik meen dat ik heb gelezen dat in Amerika 50% van het bedrijfsleven gebruik maakt van illegale software.....(maar misschien waren dat oude cijfers,2001..)

Ik wilde een soort grijstrap naast het bijgevoegde plaatje zetten zodat je kunt zien hoe de kleur verloopt in de foto.Is een soort duotoon (tritoon) van een zwartwit gemaakte foto.Nog een hele klus om met geel blauw en zwart wat kleur te krijgen.Dat gaat dan met curves en waar ik dan wat geel heb bv in het water moet ik in die andere het blauw en het zwart de dekking er zoveel mogelijk uithalen,Je krijgt dan hele curieuze curves per kleurlaag.

GRoet,Paul


[/t][/t][/t]
Bijlagen :

boekomslag.jpg
258KB


Bericht 6 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:26-12-2008
 Aan:PaulvMsgID:4107.6
 Onderwerp:Ruis en Rode ogen in GIMPForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,,

>> soort grijstrap naast het bijgevoegde plaatje zetten <<

XXXX zou ik naar Inkscape grijpen voor het creeren van die grijstrap. Voor het combineren kan je de fotobewerkingssoftware gebruiken, maar als dat niet lekker loopt grijp ik meteen en zonder omhaal naar Scribus. Dat is daarvoor gemaakt.
Leuk, dat Indesign meisje met haar reactie. Die mensen van de professionele sofware branche leven inderdaad in een eigen wereld, heb ik wel gemerkt.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 7 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:27-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4107.7
 Onderwerp:Ruis en Rode ogen in GIMPForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
 Ok,ja als ik de zin kan vinden wil ik het nog eens proberen allemaal,die resultaten met photoshop heb ik toen geeneens bewaard zo ontmoedigend vond ik het eruitzien. Maar het is ook een probeersel om photoshop te leren kennen dus als photoshop er niks van bakt dan moeten we dat natuurlijk demonstratief tonen,ze willen dit gaan printen om op te hangen zodat nieuwe cursisten op een open dag kunnen zien wat er gedaan wordt....
Ik heb een misschien wel ongezonde neiging om heel minnetjes over dat photoshop te doen,de ontoegankelijk speelt daar wel een rol in en het spartaanse.En dat je geeneens kunt kopieren en plakken dmv het rechtsklikmenu.....*.Meen dat gimp dat wel heeft zoals het hoort :-) Wat ik wel zie in photoshop is een enorm uitgebreide mogelijkheid om dingen met tekst te doen,schaduwtjes enzo.Is dat ook ergens in die gratis software te vinden?

Groet,Paul

*(die sneltoetsen voor die handelingen weiger ik te leren,je krijgt dan van dat soort vakidiotentaal van je doet eerst control C en dan control V en dan control T ....raak ik helemaal van in de war....)


Bericht 8 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:27-12-2008
 Aan:PaulvMsgID:4107.8
 Onderwerp:Ruis en Rode ogen in GIMPForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> mogelijkheid om dingen met tekst te doen,schaduwtjes enzo <<

Dat doe ik voor een losstaande afbeelding (als bijvoorbeeld een wenskaart) in Inkscape, waarin je op een geweldige manier met letters kan spelen. Mocht het meer een publikatie worden, dan grijp ik Scribus.
Het is een beetje de Open Source wereld eigen om de software te beperken tot een duidelijk doel. Logisch ergens, denk ik dan. In de voor grote projecten benodigde samenwerking ligt immers een knelpunt. Maar ik vind het nadeel heel vaak een voordeel: het is me veel duidelijker allemaal.
Wat die sneltoetsen betreft hebben wij hobbyisten de noodzaak niet zo. Maar een prof kan niet dag in dag uit met de muis maaien. Die heeft dan zo een muisarm. Dus grijpen die lui naar de sneltoetsen. Doe ik ook vaak.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog