Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

227 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:24:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Maart: Aangifte doen  (gelezen 12948 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Maart: Aangifte doen
« Gepost op: 12 november 2009, 19:13:09 »
Bericht 1 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:27-02-2009
 Aan:AllenMsgID:4183.1
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Het is weer maart. Aangifte doen dus.
Citaat
>Ik begreep op het nieuws dat de Belastingdienst het bekende aangifteprogramma niet meer uitbracht voor Windows 98. Helemaal acceptabel vind ik dat niet. Hoeveel ouderen hebben nog zo'n PC? Ik kan het wel begrijpen. Ik ben ook niet meer goed thuis in Windows 98. Het zou trouwens op zo'n oude PC wel kunnen werken. Onder Linux. Maar dat terzijde.
Ophalen, uitpakken, werken.

Ik doe het allemaal al een paar jaar in Linux. Vanaf het aangiftejaar  2006 om precies te zijn. Niet dat ik dat nou per sé zo wil. Ik doe tegenwoordig alles in Linux. Dan dit dus ook.

Het is verder net zoals ik in de kop weergeef. Je haalt de tarball op, Je pakt hem uit en je start hem. Klaar! Niks installeren ofzo.

Toch is de werkelijkheid minder rooskleurig. Er ontbreekt elke vorm van uitleg, handleiding of zelfs een leesmij bestand. Dat vind ik te karig. Voor iemand die minder thuis is in Linux is de naam tarball al een struikelblok. Het alternatief is een auto-package. De naam geeft me wel een idee wat het is. Maar ik heb daar  geen ervaring mee.

Wat doe je precies?

Ik pak dus die tarball uit in mijn thuismap. In mijn Home directory. Als jij gebruiker jan was zou dat de map /home/jan zijn op jouw PC. Dat levert een map op: /home/jan/ib2008/. In die map zit een map bin. zo dus /home/just/ib2008/bin. En daarin zit het bestand ib2008ux. Dat is het programma.
Hoe ik dat weet? Het is een Linux gebruik om programmabestanden in een map bin te zetten. En verder zie ik in de verkenner dat het een uitvoerbaar bestand is. Een programma dus. Bij Windows staat er dan .exe achter.

Niks geen Beheerder, "Uw toestemming wordt vereist", "Doorgaan" of wat dan ook. Dit is mijn thuismap en hier ben ik de baas. Ergens ook niet verkeerd dat dit in mijn thuismap zit. Ik ben wel de enige gebruiker van mijn laptop, maar iemand anders kan hier niet bij. Niet dat dat nou zo schokkend zou zijn, want ik heb niet eens een eigen huis.

Voor mijn gemak maakte ik met de Menu-bewerker een plekje voor dit programma in het KDE Menu. Het is een kwestie van een naam geven, bladeren naar ib2008ux en dan tenslotte er een pictogram bij zoeken. Ik neem het pictogram van KSpread. Dat is het Excel broertje van KDE. Ik vind het gewoon een leuk pictogram en meer niet.
Het zal menigeen vermoedelijk wel allemaal iets te ingewikkeld in de oren klinken. Dat kan ik begrijpen. Tobben jullie Windows gebruikers dan maar lekker door met die broodnodige malware-scanners, "Uw toestemming wordt vereist", "Doorgaan" of wat dan ook, Patch dinsdag - vervolgens meteen achter broek gezeten worden door "Uw computer moet opnieuw worden opgestart. Nog 5 minuten" en simpele hardware die in een latere versie van Windows ineens niet werkt.
Een Mac lijkt me nog de beste keus, maar ze zijn me persoonlijk wat te prijzig.


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:LeonDatum:28-02-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4183.2
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Is dat niet een beetje overkill, een Mac, alleen gebruiken voor de aangifte?Groeten, Leon




Bericht 3 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-02-2009
 Aan:LeonMsgID:4183.3
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hallo Léon,

>> een Mac, alleen gebruiken voor de aangifte? <<


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-02-2009
 Aan:LeonMsgID:4183.4
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hoi Léon
>> een Mac, alleen gebruiken voor de aangifte? <<
Niet als je de kosten van die Mac in mindering op de te betalen belasting kan brengen. Kom je tenminste voor een redelijke prijs aan zo'n ding.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-02-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4183.5
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just
>> Hoeveel ouderen hebben nog zo'n PC? <<
Of het alleen de ouderen zijn die W98 hebben betwijfel ik. In ieder geval zijn het erg weinig mensen; 0,54% volgens W3counter, en minder dan 0,1% volgens W3Schools.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-02-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4183.6
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> In ieder geval zijn het erg weinig mensen <<

Dat die aantallen zo klein zijn wist ik niet. Nu moet je wel donders oppassen met dit soort statistieken, maar dat terzijde. Wat me enigszins dwars zit is dat op deze manier de oudere medemens door de ontwikkelingen buitenspel wordt gezet. Van stil op een kamertje zitten wordt geen mens beter.
Ik moet bekennen: ik zie hier ook geen oplossing.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 7 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PeterDatum:28-02-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4183.7
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>> Wat me enigszins dwars zit is dat op deze manier de oudere medemens door de ontwikkelingen buitenspel wordt gezet.<<
De term "de ontwikkelingen" wordt naar mijn mening vaak misbruikt door verkopers cq. geldwolven en heeft in dit geval waarschijnlijk niets te maken met technologische ontwikkelingen.
Ik zie niet in waarom de

Windows98 systemen staan er meer dan je zou denken. Misschien niet zozeer in de huiskamer of op kantoor maar wel in de industrie.

Belastingaangifte niet langer mogelijk met Windows 98
Hier staat o.a

De producent ondersteunt Windows 98 niet meer. Daarom kan de Belastingdienst de veiligheid van de belastingaangifte onder dat besturingsprogramma niet meer garanderen.

Wat is dat voor onzin. Wat heeft de veiligheid van de belastingaangifte met het besturingsprogramma te maken?


Peter




Bericht 8 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-02-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4183.8
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Wat me enigszins dwars zit is dat op deze manier de oudere medemens <<
Dat zou mij ook helemaal niet aanstaan, maar wat brengt jou op het idee dat het voornamelijk ouderen zijn die nog steeds Windows 98 zouden gebruiken?
Natuurlijk moet je met dat soort statistieken uitkijken, maar op dit punt zijn alle 'counters' (hitslink, w3counter, w3schools, nettrends) het wel eens; het aantal computers dat internet bezoekt met W98 als OS ligt tussen de nul en de halve procent.
Overigens is het in dit verband misschien wel aardig om de huidige OS markt weer eens in beeld te brengen. Als de extrapolaties naar de RTM dataum van Windows 7 blijken te kloppen, zal Vista mogelijk doodbloeden bij een 30% marktaandeel (aannemende dat met de komst van W7 het marktaandeel van Vista nauwelijks meer zal stijgen). Op dat moment zijn er dan nog steeds 2x zoveel XP computers in gebruik, en is het marktaandeel van XP gedurende de effectieve levensduur van Vista 'slechts' gedaald van 77% naar 60%


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 28/02/2009 11:58 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Bijlagen :

OSstats.jpg
157KB


Bericht 9 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-02-2009
 Aan:PeterMsgID:4183.9
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hallo Peter,

>> Windows98 systemen staan er meer dan je zou denken. Misschien niet zozeer in de huiskamer of op kantoor maar wel in de industrie. <<

In de industrie? Dat had ik niet gedacht.
>> De producent ondersteunt Windows 98 niet meer. Daarom kan de Belastingdienst de .....  niet meer garanderen. <<

Het was me ook opgevallen. Ik wilde er eigenlijk geen woorden aan vuil maken. Maar het is terecht onzin. Ze brengen wel een versie voor Linux. Ze moeten wel, politieke kwestie. Er is geen producent voor Linux en er is al zeker geen producent die ondersteuning biedt.
Trouwens, waar zouden die garantie-bepalingen eigenlijk staan?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 10 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-02-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4183.10
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> dat het voornamelijk ouderen zijn die nog steeds Windows 98 zouden gebruiken? <<

Ja dat weet ik eigenlijk ook niet zo. Ik heb een beeld van een ouder iemand op een kamer met in de hoek nog een eveneens bejaarde PC. We dwalen wel erg af. Maar nou ik toch me verdiep in dit geval, zo iemand heeft ook geen ADSL in een bejaardentehuis. Of wel? Dus dat idee dat ook deze mensen desgewenst via de PC aangifte moeten kunnen is een utopie?
Moet je verder zonder Internet als je het bejaardentehuis ingaat?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 11 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:03-03-2009
 Aan:PeterMsgID:4183.11
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
>> Windows98 systemen staan er meer dan je zou denken. Misschien niet zozeer in de huiskamer of op kantoor maar wel in de industrie.
 <<
Windows 98? Dat kan ik me eerlijk gezegd bijna niet voorstellen (ik kan me al helemaal niet voorstellen dat het in besturingen ooit veel is toegepast. Wel geloof ik direct dat er veel Windows 2000 en mogelijk NT 4 draait, maar ik heb zelf vrijwel geen besturingen gezien met Windows 98, simpelweg omdat die niet stabiel genoeg waren ten opzichte van Windows 2000 of NT 4.
Heb je voorbeelden van speciale toepasisngen op basis van W'98?
TdJ


Bericht 12 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PeterDatum:03-03-2009
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:4183.12
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
>>Heb je voorbeelden van speciale toepasisngen op basis van W'98?<<
Op mijn werk.
En ik kom ze ook wel tegen bij collega-bedrijven.


Peter




Bericht 13 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:26-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4183.13
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ,

>> Ik doe het allemaal al een paar jaar in Linux <<

Mijn aangifte is afgelopen zondag overgezonden naar de Belastingdienst. Ik kreeg een nette ontvangstbevestiging terug. Nou afwachten hoe het verder loopt.
De Belastingdienst kan jouw gegevens dit jaar automatisch inladen in het programma. Daarvoor is er een knop. Bij mij sloot het programma af bij het gebruik van die knop. Er gebeurde verder niets.
Als ik deze website lees is dat iets wat vaker voorkomt. Er wordt daar ook een link gegeven om het gegevensbestand op te halen en instructies hoe het te laten inlezen door het belastingprogramma.
Dat werkte prima. De gegevens klopten ook perfect. Afgezien van de onvolkomenheden vond ik het een goede service. Ik zei het echter al. Een uitleg erbij had niet mogen ontbreken. Het had een korte kunnen zijn. Helemaal niks is niet goed.

Het ziet er verder naar uit dat er een serieuze bug aanwezig was. Het lijkt er op dat de Belastingdienst zich niet bijster druk maakt om de Linux versie van hun programma. Van overheidswege wordt tegelijkertijd gestreefd naar meer gebruik van Open Source software.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 14 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:26-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4183.14
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Bij mij ging dat gegevens opvragen prima en werd aan het begin, na het installeren, al gevraagd. :P  Nu is mijn aangifte niet zo heel erg ingewikkeld en had ik het ook met de hand kunnen doen, maar het is denk ik wel makkelijk als je een (meer) gecompliceerde aangifte hebt.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 15 van 15

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:26-03-2009
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:4183.15
 Onderwerp:Maart: Aangifte doenForum:ws-nlcomputer
Hallo Stefan ,

>> Bij mij ging dat gegevens opvragen prima <<

Het is denk ik puur een bug in de Linux versie van het programma. Raar is het niet. In Windows heb je Internet Explorer en anders toch altijd een standaard browser. Dat ligt echter per Linux distributie anders. Ik zie daar voor de Belastingdienst wel een lastige hobbel. Dat neemt niet weg dat er dan toch minstens een simpele noodoplossing had kunnen zijn.
En wat betreft het nut? Ik vind het wel zo gemakkelijk en duidelijk. Ik had het ook wel met de hand gekund, net als voorgaande jaren. "Leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel". Dat hebben ze hier waargemaakt, toch?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog