Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

216 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:50:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Antix mepis  (gelezen 10844 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Antix mepis
« Gepost op: 12 november 2009, 19:14:02 »
Bericht 1 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:05-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4186.1
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo,
Met het idee 1 van m´n oudere pc´s ook maar eens te gaan gebruiken ben ik op zoek gegaan naar een linuxdistro die redelijk snel is op zo´n pentium II met 128 Mb geheugen.
Na wat mindere ervaringen met oa slackware (en vectorlinux),sorry Just krijg het niet aan de praat na alle installatieperikelen, beland bij Antix mepis.
http://antix.mepis.com/index.php/Main_Page
Dit blijkt een erg gebruikersvriendelijk en eindelijk eens gewoon te installeren zoals ik het verwacht met een nette te begrijpen interface.Ik heb de ´full´ version 8.0 en die neemt hier ongeveer 1,4 Gb in beslag.Het geheugengebruik zit zo rond de 60 Mb.Opstarten gaat in iets meer als 2 minuten.Ook erg mooie thema´s zodat het er prettig uitziet.(m´n isa-geluidskaart wordt niet herkend en internet heb ik nog niet uitgeprobeerd)
Zou eigenlijk wel zonder aanmelden willen opstarten maar die optie zit er denk ik niet direct in.
Ook jammer dat ik de pc niet in standby kan zetten.
Het lijkt me dus wel wat.
Groeten,Paul



Bericht 2 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:05-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4186.2
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Nederlandstalige link: http://antix.mepis.com/index.php/Dutch
.


Bericht 3 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:05-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4186.3
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>>Antix mepis<<

Waarom  niet? Het is dat ik niet alles kan proberen. Wat ik zo lees klinkt niet verkeerd. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Wat betreft zonder aanmelden starten, dat zou moeten kunnen. Ik heb daar nooit behoefte aan gehad, maar in KDE kan dat volgens mij. Wat voor desktop draait dat Antix? XFCE wellicht?
Geluidskaarten worden wel vaker standaard niet meegenomen. Ook in Slackware moet je daarvoor na de volledige installatie alsaconf opstarten en dan loopt het wel.
Internet is een kwestie van de netwerkkabel erin, opnieuw opstarten en klaar is kees. Draadloos kan meer werk betekenen.
Standby? Probeer eens CTRL-L ... .
We komen er wel.
Succes!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:05-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.4
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Dat automatisch inloggen dat staat aangegeven op de link die ik eerder gaf en dat werkt.
Ik weet niet of dat vergelijkbaar is met kde,maar hier hebben ze het over icewm en fluxbox.
Die standby werkt toch niet,nou ja,niet zo erg.(in fluxbox zijn die opties wel zichtbaar maar werken niet)
Zit hier toch veel in wat me bevalt en bij andere versies niet,bv het gemak waarmee je bij partities of je floppy en cd-rom kan komen.In het menu staat gewoon ´media´ en dan ben je er.
Hier nog een plaatje dat ik van m´n desktop heb gemaakt met screenshot.
De usb stick wordt ook gelijk herkend bij het insteken.
Groet,Paul

Bijlagen :

full_screen2.jpg
135KB


Bericht 5 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:05-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4186.5
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> De usb stick wordt ook gelijk herkend bij het insteken <<

Dat is alweer een hele tijd zo in Linux. Het met de hand moeten mounten is nagenoeg verdwenen. En dat geldt ook voor alle andere soorten verwisselbare spullen, zoals externe harddisks. Leuk he?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 6 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:05-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.6
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ik merk wel dat maar 1 cd-rom herkend wordt,zitten er 2 in.....
Ben op het spoor gekomen van dat Mepis via distrowatch,stond net een recentie van de ´zware´ versie.
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20090302#feature
Die ziet er ook mooi uit.
Geen geluidskaart herkend met dat alsa,kreeg nog waarschuwing dat isa het systeem instabiel kon maken,maar kreeg geen herkenning hoewel er in de tekst van dat programma toch wel iets te lezen stond over es1868 (es18xx) van ess.Geen driver dus.Nou ja,haal ik een pci uit een andere pc.
Groet,Paul


Bericht 7 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:05-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4186.7
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> maar 1 cd-rom herkend wordt,zitten er 2 in <<

Open een terminal, geef het commando dmesg en blader terug met Shift - Pgup. Kijk eens of je die tweede cdrom tegenkomt en die geluidskaart.
Die ISA kaarten zijn ook wel erg oud ... .

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 8 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:05-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.8
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ja,allebei staan wel in de lijst.Heb nog eens dat alsa gedraaid,geen legacy drivers available.
Kun je die drivers nog apart downloaden of werkt dat zo niet bij linux?En dan zal je wel precies die nodig hebben die werkt in dit type linux....
Onder die cd-rom staat nog iets van driver ´sd´ needs updating en driver ´sr´ needs updating.Weet niet of dat op die cd-rom slaat....


Bericht 9 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:05-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4186.9
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul, 
Zo, de acceptgiro's zijn per telebankieren geregeld. Als ik nou nog eens postzegel kon doen zonder de deur uit te moeten ... .

>> Heb nog eens dat alsa gedraaid,geen legacy drivers available <<

Bij dit soort problemen is Google je vriend. Weet je toevallig welke kaart het mag zijn?
> Onder die cd-rom staat nog iets van driver ´sd´ needs updating en driver ´sr´ needs updating<
Plak dat stukje dmesg eens in een reply? Ik ben benieuwd.

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 10 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:05-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.10
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hoi Just, Nog iets ontdekt: Bij het begin scant dat alsa of de alsadriver geladen is en dat blijkt niet zo te zijn.... Unloading ALSA sound driver modules (none loaded) Dus misschien moet die nog geladen worden of is die niet geladen omdat ie de driver niet heeft,dat kan ook. Enfin,het is me gelukt om zo´n tekstbestandje te maken,zie geen optie alles selecteren,dus dat moet dan maar met de hand van boven naar beneden selecteren.Geen idee wat dit voor een bestandstype is,in windows is het nauwelijks te lezen. Groet,Paul toch nog een rtf
Bijlagen :

dmesg
18KB

dmesg.rtf
69KB


Bericht 11 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:06-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.11
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ik heb die oude ´knoppix´ (3.2) live cd er eens in gedaan en die geeft geluid.
Bij het booten wordt de geluidskaart weergegeven,vervolgens ´unknown´ en de driver ´sb´ .
Dan zou die driver toch ook in mepis moeten werken of is dat niet zo en ingewikkeld?
Groet,Paul


Bericht 12 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:06-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4186.12
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Net ook ´knoppix 5.0´ gedraaid en die gaf ook geen geluid,alsa gedraaid,de kaart wordt herkend en alles geinstalleerd en het geuid werkt.....
Bij mepis krijg ik geen herkenning......


Bericht 13 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:06-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4186.13
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> ´knoppix 5.0´ gedraaid <<

Dat Knoppix is ook één van mijn manieren om erachter te komen waarom er iets van hardware niet wil draaien.
Dat Dmesg is best te lezen maar het heeft Unix regeleinden. Daardoor wordt het zo'n soep.
En jouw geluidskaart wordt ook nog eens prima herkend (stukje uit dmesg):
isapnp: Scanning for PnP cards...
 01:01: card 'ESS ES1868 Plug and Play AudioDrive'
isapnp: 1 Plug & Play card detected total


Jaja! En als ik me jouw eerdere bericht (5) herinner had alsaconf dat kaartje toch netjes gevonden. Het klopt dat alsconf gaat scannen naar de alsa driver. Die moet namelijk even NIET actief zijn.

Het zou kunnen zijn dat die geluidskaart wel degelijk draait. Alleen dan met alle schuiven op stil. Probeer eens het commando alsamixer in een terminal en zet alle niveaus tegen het rood aan?

IK geloof dat we dat geluid snel voor elkaar hebben ... .

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 14 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:06-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.14
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Helaas,het was zo dat dat alsa.conf helemaal niks herkende maar dat ik het bestand alsa.conf geopend had in zo´n compiler (heet dat zo?) en daar zag ik in tekstregels dat es18xx staan.Dus daar staat het wel.
Zal nog eens kijken,misschien die regels wel geblokkeerd door de makers van antix...
Die alsamixer zit er niet in wel iets met au.... maar dat start niet op.
Kan misschien ook die bestanden van alsa op die knoppix cd-rom naar mepis kopieren en dan die versie van alsa draaien,als dat gaat...(zonder registeraansluiting)
Morgen maar eens rustig bekijken,dank zover voor je tips.
Groet,Paul


Bericht 15 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:07-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4186.15
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul, 
(Ik ben vanavond eens stevig aan het proberen geweest met dat xoscope. Ik heb namelijk zo'n simpele optische trigger weten te kopen. Nou kan ik mijn oude flitser weer  gebruiken met een synchronisatie van 1/200. De kleine opklapflitser stuurt dan de grote aan. Maar nou de vraag hoe dat in de tijd precies verloopt. En dat kan xoscope me vertellen. Ik begin het langzaaaaam door te krijgen. Morgen eens twee ledjes benutten zodat ik de twee flitsflatsers ieder afzonderlijk op de zelfde tijdbasis in beeld krijg)

>> Die alsamixer zit er niet in <<

Toch wel, begrjp ik. En mijn idee dat dat geluid standaard uitgezet is ook. Ga maar eens Googlen op antix mepis sound.
Leuke distro trouwens. Iets om op mijn slome oude laptop te zetten.

Ik heb bij mijn Slackware bak gekeken hoe het daar zit. De instellingen van alsaconf worden weggeschreven in /etc/modprobe.d/sound.
Succes!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 16 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:08-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.16
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
(krijg je dan zo´n dubbele flits? Of gaat dat zo snel dat het als 1 flits te zien is.Merkwaardig genoeg zit er op die automatische camera van mij ook soms wel zo´n dubbele flits,tegen rode ogen is dat,eerst een flash zodat de pupil van het oog kleiner wordt en dan de echte flash.)
Ja,ik heb het gezien,alsamixer staat bij de tools van systeem dacht ik.Ook in een terminal start ie niet op.
Heb wat zitten rommelen via de live-cd en bij het installeren van de netwerkkaart en terechtgekomen bij modconf.
Daar staan een hoop drivers die je kunt installeren en ik ben er gekomen via het control center en die dsl verbinding maken.In die lijst stonden ook sound drivers en ik heb die isa geinstalleerd en toen werkte alsamixer wel,alles stond aan maar geen geluid.
Weet jij ook hoe ik in dat modconf kom,heb al via terminal geprobeerd maar dat gaat niet,moet dan zeker via de root....
Ja,ik vind dit toch erg als windows aanvoelen.Als windows met een theme.Een goed alternatief voor win98 waar ik geen zin meer in heb,al dat gecrash de hele tijd....
Groet,Paul


Bericht 17 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:08-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.17
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Ook nog ergens een bestand geopend en dat gaf een lijst met allemaal dingen met ´blacklist´ ervoor.Stond ook es1370 bij maar niet es1868......Geen idee meer welk bestand dat was.
Trouwens hoe verander ik dat ´hosts´ bestand ,het hoeft wel niet meer voor dat ad.tiscali.com maar wil het toch wel weten.Moet ik dan ik ook als root inloggen want wijzigen lukt me totaal niet....


Bericht 18 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:08-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4186.18
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>>  dubbele flits <<

Dat zegt men. Maar xoscope laat dat dus niet zien!
Alsamixer: Het zou kunnen dat die in Antix alleen als root te starten is. In mijn Slackware niet. Daar kan ik dat als user. Start eens een terminal. Geef het commando which alsamixer Dat zou je de locatie van dat bestand moeten tonen. Bijvoorbeeld /usr/bin/alsamixer

Modconf. Ik vond hier een uitleg wat dat is. Google is je vriend. Ik denk dat je modconf inderdaad als root moet starten.
Linux is inderdaad een mooi alternatief voor Windows 98, vind ik zelf. Maar dat het als Windows aanvoelt?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 19 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:10-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4186.19
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Heb de pci-kaart van een andere pc er maar in gedaan,het lukte niet.Ondertussen wel m´n es1868 gemold,misschien door het inpluggen van de speaker terwijl er spanning opstond.De kaart wordt nog wel herkend maar nu helemaal nergens meer geluid,ook niet in windows en knoppix...
Gelukkig had ik nog een reserve isa,een sb16.....soundblaster, die ik eens uit een pc op straat heb geplukt.Was echter geen plug en play,dat is ook nog best een toer in XP om dat goed te krijgen,had dat iets simpeler gedacht bij hardware zoeken....
Ja,dat modconf werkt in root,dan moet je gewoon even su of sux intypen om in de root te komen,ook weer even geleerd via google.
Dat aanvoelen stond in de help van mepis,vond ik als windowsgebruiker wel toepassselijk maar als ik zo Gimp opstart dan gaat dat in linux wel een stuk soepeler en sneller...zover dat ik windows een negatieve kwalifikatie vind ben ik nog niet...:-)
Groet,Paul


Bericht 20 van 20

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:10-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4186.20
 Onderwerp:Antix mepisForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> zover dat ik windows een negatieve kwalifikatie vind ben ik nog niet <<

Dat vind ik ook niet. Windows 98 SE en Windows XP vind ik erg goede produkten. Windows Vista is mijns inziens ook prima, maar heeft nogal negatieve kantjes.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog