Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

227 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 12:06:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: X Windows aan gort!  (gelezen 9419 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
X Windows aan gort!
« Gepost op: 12 november 2009, 19:19:06 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:29-04-2009
 Aan:AllenMsgID:4244.1
 Onderwerp:X Windows aan gort!Forum:ws-nlcomputer
Goedemiddag! ,

Eergisteravond wierp ik me  op de installatie van mijn Wacom Graphire 4 USB tekentablet in Slackware Linux. Dat mooie ding lag nutteloos in de kast. Ik kon het niet aanzien. Bovendien had ik wel een nut voor dat apparaat met mijn foto en dtp hobby.

De verhalen die ik ervan gevonden had waren behoorlijk helder en er was een website met software op Sourceforge. Dat moest dus lukken, leek me zo.
Het pakket van Wacom Linux compileren bleek stuk te lopen. Een SlackBuilt script liep ook in de soep. Toen viel me op dat er een prebuilt map was. Warempel! Kant en klaar ... .

De driver eerst op de juiste plek gekopieerd met de onvolprezen Midnight Commander. Oeroud, dat ding. Foeilelijk ook. Maar het werkt geweldig.
Dan zorgen dat de wacom kernelmodule werd geladen. Dat bleek in rc.modules al voorbereid te zijn. Dat moest ik aanzetten door het # teken voor de betrokken regel weg te halen. Dat # teken maakt dat de regel wordt overgeslagen (= gezien wordt als voor de programmatuur onbelangrijke tekst of commentaartekst). Een 10 seconden actie!

Vervolgens was het tijd om Xorg.conf aan te passen. Daar moesten een viertal regels bijgeplaatst worden voor de verschillende elementen van de Graphire. Eénmaal bij InputDevices en éénmaal bij ServerLayout.
Helder verhaal. Ik besloot de regels die ik gevonden had over te kopieren naar Xorg.conf. Op het stuk waren een paar enthousiaste reacties gekomen. Dit moest werken!
Maar daarmee deed het tablet het nog niet naar wens. Een Linux bak is geen Windows geval. Maar in dit gebeuren leek me opnieuw opstarten wellicht de oplossing. Dat Xorg.conf zal wel ingelezen worden bij het opstarten van de X server, had ik me bedacht. Wat Windows is bij Windows is X Windows bij een Linux machien. Alleen is X Windows met de X server een afzonderlijk gebeuren.
Ik herstartte de machine. Maar Owee Owee, het ding bleef hangen bij het opstarten van X. Nee hè! Ik werd er een beetje zenuwachtig van. Iets te goed van vertrouwen geweest! 
Ik zei wat lelijks over Linux. Mijn dochter grinnikte. "Wil het niet, pa?" vroeg ze zoetsappig. Die vindt mijn geploeter met dat Linux onzin. Tot ik haar Windows XP weer eens vlot moet trekken ... .

Ik greep mijn Insert Linux CD om bij Xorg.conf te komen. Dat was een kwestie van de sda5 partitie aankoppelen. Insert heeft ook de Midnight Commander aan boord.

Ik zette het # teken voor de toegevoegde regels van Xorg.conf. En om te voorkomen dat het opstarten weer klem liep zette ik in het bestand inittab het runlevel van 4 terug naar 3. Daarmee zou Slackware opstarten in de tekstmodus. Dan kan je X opstarten met het commando startx. Met de hand dus. Gaat het fout, dan hangt de boel niet en zit je nog gewoon in de tekstmodus. Mooi is anders, maar het werkt wel puik.
Insert aan de kant. Slackware opnieuw gestart. X gestart met het commando startx. Ja, gelukkig. Dat gaat goed. Opgelucht ruimde ik de boel op. Het was al laat. Bovendien is het nooit verkeerd er eens een nachtje over te slapen.
De volgende avond was de herkansing. Ik haalde eerst alle #-en weg met de Midnight Commander. Dat ding werkt perfect in tekstmodus. Toen X gestart met startx. Dat liep vast. Het InputDevice "pad" ontbrak.
Kijk, dat zei me wel wat. Ik vind het al vreemd dat ik die wel bij de ServerLayout en niet bij InputDevice moest zetten. Een extra Google leverde wat voorbeelden op van hoe dat InputDevice "pad" eruit moest zien. Precies hetzelfde als de andere drie.
Zo liep ik tegen nog wat van deze simpele missers aan. Xorg.conf eenmaal opgekuisd vloog X Windows er razendsnel in. Het tablet deed het nu prima. Hè, lekker!

Er was nog tijd om even lekker te spelen in Gimp met de verschillende gereedschapjes en het tablet. Handtekeningetje zetten, bijvoorbeeld. In GIMP moet je daarvoor trouwens in de voorkeuren ook wat instellen.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:30-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4244.2
 Onderwerp:X Windows aan gort!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Heb jij nog iets aan twee 10,5 GB harde schijven voor labtop? Net op de vrijmarkt heel partijtje geheugen gekocht en dat zat erbij.Merk:Toshiba.Opvallende kenmerken,paar aansluitpinnetjes licht gebogen.
Groet,Paul
Bijlagen :

hardesch.jpg
104KB


Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:30-04-2009
 Aan:PaulvMsgID:4244.3
 Onderwerp:X Windows aan gort!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> Heb jij nog iets aan twee 10,5 GB harde schijven voor laptop <<

Zie mijn privé bericht, Paul

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog