Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

136 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

23 april 2024, 15:20:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu op UMTS, jawel!  (gelezen 11153 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Ubuntu op UMTS, jawel!
« Gepost op: 12 november 2009, 19:21:39 »
Bericht 1 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:13-06-2009
 Aan:AllenMsgID:4291.1
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Ik heb twee oude maar erg trouwe Toshiba Tecra 8000 laptops. Met hun 266 Mhz processoren zijn ze natuurlijk niet in staat tot enige krachtpatserij.

Eentje draait er al heel lang op Nonux 3.1. Dat is Slackware met Gnome als desktop. Die gebruik ik bijvoorbeeld voor een diashowtje hier of daar. Neem ik mijn moderne Toshiba niet mee.

Maar dat Nonux 3.1 is al verouderd en de nieuwe versie wil niet draaien op mijn lieve fossiel nummer 2. Nou is dit natuurlijk een luxe probleem. Ik Xubuntu opgehaald. Die gebruikt de lichtgewicht XFCE desktop. Jaja, waar je bij Windows kan kiezen uit één keuze, of liever gezegd geen, heb je er bij Linux er meer dan tien.
Dat Xubuntu draaide. Afgezien van het geluid, maar dat komt met wat handwerk wel goed. Fossiel 2 was zo echter wel echt een slak. Jakkes dus. Nou had ik wel eens iets gelezen over Crunchbang. Ook gebaseerd op Ubuntu gebruikt dat de superdesuper lichtgewicht Openbox desktop.
En jahoor, met Crunchbang was de desktop echt levendig. Het opstarten van bijvoorbeeld Firefox is wel traag, maar er valt mee te leven.
Nou had ik ook iets voorbij zien komen over een driver voor een Vodafone UMTS kaart. Dat wilde ik wel eens meemaken. Na de installatie volgens de beschrijving te hebben uitgevoerd startte ik het programma. Ik moest Crunchbang wel eerst helemaal fris opstarten, zodat geheugen en de swap file helemaal maagdelijk waren. Hoezo op het randje van de mogelijkheden?? De driver startte. Maar daar was het mee gezegd. Toen kreeg ik het idee, dat die driver letterlijk te nemen was en startte het opzetten van een netwerkverbinding. Dat deed het. Ik was in de lucht. Met UMTS.
Het is wel een zegen dat je in Ubuntu installatieprogramma's heb die de afhankelijkheden zelfstandig oplossen. Dat zie ik me in mijn favoriet Slackware nog  niet doen. Maar ik ben al aan het proberen met Slapt-get, die dat ook kan naar men zegt.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:15-06-2009
 Aan:AllenMsgID:4291.2
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo,

>>met Crunchbang was de desktop echt levendig<<

Ik was van plan vanaf Fossiel 2 dit antwoord te dichten, maar het werd me gisteren wat al te laat. Ik maakte namelijk nogal wat vooruitgang. Dat kostte tijd.

Zo vond ik de swap qua grootte wel erg klein met nog geen 40 MB ten opzichte van 128 MB RAM. Ik greep naar de software om de swap-partitie groter te maken. Maar die bleek een riante 350 MB. Heu? Na wat nadenken en een blik op de gegevens van de opdracht df (disk free) kwam ik tot de conclusie dat die hele swap partitie niet in gebruik was! Ahaaa! Dat Crunchbang gebruikt gewoon een stukje normale hardeschijf ruimte.

Wie niet waagt, die niet wint. Ik schakelde de swap partitie erbij met de opdracht swapon /dev/sda5 (dat hoeft op een andere pc niet ook sda5 te zijn). En jahoor. Ik heb bijna 400 MB swap. Beetje veel, maar beter mee verlegen dan om verlegen.
Van dat Openbox en de Conky interface is alles lekker gemakkelijk in te stellen. Als resultaat is het menu nu echt helemaal Hollands. Om het Fossiel 2 niet moeilijker te maken dan nodig had ik ook Dillo ingesteld als standaard browser. Maar de blijkbaar nogal experimentele Dillo versie bij Crunchbang had wat kleine kuurtjes en Firefox was dan wel een klein tikkie langzaam, maar wel echt beter in zijn totaliteit.
OK. Wat heb ik nu na al die moeite? Een oude laptop, die je zo aan een netwerkkabel kan hangen. UMTS is ook voor elkaar als gemeld. Draadloos moet ik nog doen, maar dat gaat lukken. Het is een oud beestje, dus meeslepen op de motorfiets, naar de camping en meer van dat soort zaken waar je je moderne laptop niet aan waagt is geen punt. Meenemen naar mijn motorclub en daar met de foto's van de laatste clubwedstrijd een diashowtje draaien. Ik heb FEH geinstalleerd. Een super lichtgewicht no-nonsense ding om foto's mee te tonen.
Thuis op de salontafel zetten en een diashowtje draaien van mijn beste gewone foto's. Of meenemen als ik mijn oude moeder weer eens op zoek en neerzetten met een diashowtje speciaal  voor haar.
Het sluit ergens naadloos aan bij de foto's, die ik sinds kort op Flickr zet. Die moet ik ook verkleinen to 1024 pixels.

Dan heb ik verder Tangogps geinstalleerd. Daarmee heb ik via Openstreetmap een hele kaart in dat ding en als ik er een gps aan hang heb ik ook nog een track geregisteerd van een toertochtje. Dat laatste is me te wild, maar die kaart is zo gek nog niet.
Dan gooi ik ook nog die oscilloscoop software in het ding. En wil ik onderweg het weerbericht even helder hebben? UMTS aan en naar .

Dit gaat misschien nog wat moois worden, zeg!!

Ik heb ergens die beta van Windows 7 liggen. Ik was van plan om daar wat mee te testen, maar vooralsnog laat ik die liggen. Dit is veel leuker toch?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 3 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:16-06-2009
 Aan:AllenMsgID:4291.3
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo,

>> Dit is veel leuker toch?<<

Het is een uitgestorven boel hier op dit Forum. Dat kan niet de oude kreet "Vrouwen bloot, handel dood" zijn, want het is uienweer. Onze variant zou dan trouwens "Vrouwen bloot, Forum dood" moeten worden, maar goed. Ook al klets ik tegen een enkele van de verveling flauwgevallen mus, laat ik dan toch maar doorgaan met hier wat herrie schoppen.

Ik dus gisteravond mijn ooit in Japan gekochte supergoedkope "Buffalo" WiFi kaartje in het Fossiel gedrukt. En warempel zeg. Met wel behoorlijk  veel heen en weer geklik op de verschillende WEP/WAP of WOP sleutels (ik overdrijf wat)  kwam er een echte draadloze verbinding tot stand. Zonder gedoe met drivers en zaken als NDISwrapper.
Vervolgens heb ik er Ftree, KompoZer, Scribus, GtkPod en Timidity ingemikt met apt-get. Er is Synaptic aan boord maar die vergt veel van Fossie. Dat apt-get is een commandoregel geval.  Maar het werkt geweldig!
Dus nou heb ik een fotoframe-viewer, een stamboom-tooltje, een karaoke box, digitale kaarten en ik kan er ook nog een boek mee schrijven met Scribus of een wenskaartje maken. Ik kan mijn e-mail halen, surfen op Internet - de weerberichten bekijken en de files. Ik kan mijn website bijwerken en mijn iPod Nano idem ditto. En daarvoor heb ik dan de beschikking over Internet via een kabel (mits voorhanden), draadloos of UMTS.
En toen dat allemaal draaide kwam het bij me op nog even in het Chat centrum te gaan kijken. Het was maandagavond en de Vraag maar raak! was aan de gang. Nou vraagt dat Chatten een Java geinstalleerd. Dat is zelfs op een Windows (tm) bak soms een probleem. Maar niet voor Fossie dus. En zat ik daar met Léon en Peter te kleppen via de allersloomste PC sinds tijden. Het liep puik! Het is dat ik moest afhaken voor het klaarmaken van het ontbijt voor de volgende ochtend.

Dat Ubuntu is toch wel een erg indrukwekkend systeem, zeg!
Vanavond eens zien of ik dat geluid kan fiksen. Bij de geheel identieke Fossiel 1 draait dat onder Slackware perfect. Dan lukt dat bij Fossie 2 ook wel.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:16-06-2009
 Aan:AllenMsgID:4291.4
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo,

>> of ik dat geluid kan fiksen <<

Het kostte wel wat tijd, maar het geluid is voor de bakker. Google was weer mijn vriend. Ik vond deze website waar ik een scriptje opdeed om het geluid goed te krijgen.
Jippie dus! En ditmaal is dit bericht geheel vanaf Fossie 2 op het Forum gezet.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 5 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:18-06-2009
 Aan:AllenMsgID:4291.5
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo,

>> het geluid is voor de bakker<<

Maar Timidity niet. Dat speelt mijn karaoke bestandjes af als een schorre kraai. Nou was het bij mijn andere Fossiel op Nonux nodig om het systeem kaal in  tekstmodus op te starten. Blijkbaar vreet dat Timidity erg aan de machine. Alleen heb ik nog geen mogelijkheid gezien dat opstarten in tekstmodus bij Crunchbang voor elkaar te krijgen.
Wat wel heel erg perfect loopt is een diashowtje met foto's. Ik heb een apart menu onderwerpje gemaakt, klik dat aan en de show start vrijwel direkt.
Wat zitten we nou te klojojen met Quadcore processoren??

Fatsoenlijke software, dat is de clou! Dit draait op een 10 jaar oude Pentium TWEE 266 Mhz. Dat is dus tien keer zo sloom en het draait veel sneller op dit onderwerp. Jawel!

Van het weekend is het ding meegeweest naar de camping. En dan op de motor en puur tentkamperen om te zien waar het voordeel en waar het nadeel te vinden was.
Wel, in het kleine gehucht Battenoord aan de Grevelingen was een UMTS verbinding zo opgezet. Een speurtocht naar rondslingerende WiFi verbindingen liep moeizamer, maar het zou kunnen zijn dat er echt niks te vinden was midden op die kleine camping. Plus dat ik een onbeveiligde verbinding zeker niet had benut.

Dan heb ik nog wat zitten fotograferen Een super goed bij stem zijnde haan onder andere. De foto's van mijn Canon camera inlezen was er niet bij. Een poging om via de UMTS verbinding libptp te installeren mislukte. Toen ik thuiskwam heb ik mijn Slackware pakketje van libptp met alien in Crunchbang geinstalleerd. Toen was de foto-bestanden binnentrekken geen punt meer. Zie mijn discussie over dit geval met Ruud.

Je zou zeggen dat het oude ding met 5 MB grote foto's toch minimaal ietwat moeite zou hebben. Zelfs van een complete appelflauwte zou ik niet opkijken. Maar tot mij blijdschap trok de FEH fotoviewer ook dit zonder problemen. De kleine ventilator van deze oude laptop staat wél per foto stevig te blazen. Ik zal zien dat ik die foto's verklein voordat ik ze door FEH heen jas.
Er was op die camping stroom voorhanden met een normaal stopcontact. Ik weet dat er bij moderne campings van die speciale blauwe stekkers te vinden zijn. Maar om nou zo'n knol mee te slepen. Deze laptops kunnen met 12 volt overweg. Ik loop erover te denken een aansluiting te maken naar mijn motorfietsaccu. Dan ben ik helemaal onafhankelijk.

Een alternatief is zo'n modern 12 volts gel-accuutje. Die kan je in alle standen houden zonder problemen. Maar dat is ook weer zo'n knol om mee te slepen.
Het waren allemaal ervaren kampeerders op dit weekend. Bij motorrijders kan je er op rekenen dat er stevig geknutseld is. De één heeft een bagagerek waarmee je probleemloos kan helpen verhuizen. Een ander trekt een zijkoffer open waarvan het deksel een hele rij bierflesjes herbergt. Dezelfde man had een tafeltje gemaakt die als tussenwand in die koffer pastte en van vier losneembare pootjes was voorzien. Die pootjes schoof hij weer in de holle buizen van zijn stoel.
Neee, dat was verder een standaard stoel. Hij had wel een eigen steuntje gemaakt voor zijn Garmin GPS. Dat was nog goed voor een stevige discussie.De andere motorrijders vonden dat bijna unaniem vloeken in de kerk. Kaarten en anders niet. Principieel stelletje hier, ook al geef ik zelf ook de voorkeur aan kaarten. Het kleine fietsbelletje met kompas viel wel in goede aarde. Dat kompas was handig.
Dat tafeltje moet ik nog eens over nadenken ... .

Ja ja, het is nog een heel hobby-projectje geworden. Ik zal ook eens kijken of het ding geluid op kan nemen. Dan kan ik onderweg een interviewtje doen. Ik heb al eens een podcast gemaakt. Dat is apart werk en heel leuk. Ik kan me zo voorstellen dat een hele club kampeerders bij het kampvuur een heel boeiende podcast op kan leveren.

En dan vroeg één van mijn medekampeerders of Bluetooth tot de mogelijkheden behoort. Geen idee, maar ik ben nou toch bezig. Dan ga ik dit ook nog proberen. Ik weet ergens een USB dongle.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:30-06-2009
 Aan:AllenMsgID:4291.6
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo,

>> Bluetooth tot de mogelijkheden behoort <<

Dat blijkt dus standaard al geinstalleerd te zijn. Maar daarom wilde het nog niet met de Sitecom Bluetooth dongle, die we thuis hebben.
Daar lig ik eerlijk gezegd nou niet zo wakker van. Al had een fotootje van een mobieltje kunnen ophalen wel kikken geweest.
Hierbij nog een foto van de camping met het kleine ding in actie.


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

dsc00652-f.jpg
152KB


Bericht 7 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ronald BeukerDatum:01-07-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4291.7
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Hierbij nog een foto van de camping met het kleine ding in actie. <<
Leuke foto! Open je volgende keer nog eerst even de startpagina van het Forum? <g,d&r>
Groeten,
Ronald


Bericht 8 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:01-07-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4291.8
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ronald,

>> Open je volgende keer nog eerst even de startpagina van het Forum? <<

Met alle liefde, hoor! Maar waarom dan eigenlijk?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 9 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ronald BeukerDatum:01-07-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4291.9
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Met alle liefde, hoor Maar waarom dan eigenlijk? <<
Grapje, hoor!  Het zou wel leuk zijn om te zien. <g>
Groeten,
Ronald


Bericht 10 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:01-07-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4291.10
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ronald,

>> Het zou wel leuk zijn om te zien <<

Nou snap ik hem pas, denk ik. Jij had die foto willen zien mèt de Forum Start Pagina op het beeldscherm.

Tja, ik wist niet dat die foto genomen werd. Anders had ik daar misschien wel zelf even aan gedacht.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 11 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:04-07-2009
 Aan:AllenMsgID:4291.11
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond,

Ik heb eens met Inkscape zitten spelen. Zo'n rond logo is altijd leuk, nietwaar?


Just
Bijlagen :

nlcomp-logo.png
161KB


Bericht 12 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ronald BeukerDatum:12-07-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4291.12
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Jij had die foto willen zien mèt de Forum Start Pagina op het beeldscherm <<
Ja, precies! Dat vind ik altijd wel leuke 'actiefoto's'. Misschien dat we daar nog wel een keer een soort van wedstrijd van maken: wie maakt de origineelste foto van zijn computer mét het computerforum in beeld. <g>
Groeten,
Ronald


Bericht 13 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:12-07-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4291.13
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ronald,

>> wie maakt de origineelste foto van zijn computer mét het computerforum in beeld <<


Even Fossie aaien. Waar is die UMTS kaart ook al weer? Mijn motorfiets heeft net verse olie en bougies gehad ...

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 14 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ronald BeukerDatum:13-07-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4291.14
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Waar is die UMTS kaart ook al weer? <<
Zou je midden op Rottum (die zandplaat bij Schiermonnikoog) bereik hebben? <g>
Of boven op de Domtoren?
Of wat voor originele lokatie weet jij nog?
Groeten,
Ronald


Bericht 15 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:13-07-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4291.15
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ronald,

>> wat voor originele lokatie weet jij nog <<

Midden op die reuzenwaterlelie in de Hortus Boticanus in Leiden? Of op dat piepkleine pontje in de Biesbosch? Dan moet ik Fossie wel opstarten voor vertrek, anders zijn we al aan de overkant. Of bovenop de Hondsbossche Zeewering? Of aan de koffie op de oude stadswal van Wijk bij Duurstede?
In de houtzaagmolen "De Salamander" in Leidschendam misschien? Op het Drielandenpunt (wel een erg verre rit voor zo'n plaatje). Midden in de Loonse en Drunense duinen of bij dat klooster midden in de Peel?
Leuk idee voor de vakantie!

Bereik op Rottum? OK, gaan we dat dan samen proberen? En jij zorgt voor de broodjes enzo?

[later] We kunnen nu ook op het strand van Scheveningen terecht. Dat is ook nog eens lekker dichtbij én ik hoef die dure UMTS kaart niet te gebruiken ... .

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 16 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ronald BeukerDatum:15-07-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4291.16
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just
>> Bereik op Rottum? OK, gaan we dat dan samen proberen? En jij zorgt voor de broodjes enzo? <<
Ik heb eens zitten zoeken, maar je komt niet zomaar op Rottum! Staatsbosbeheer staat maar een beperkt aantal excursies toe, met per keer maximaal 30 deelnemers. En je krijgt nog natte voeten ook. <g>
http://www.xs4all.nl/~asz00418
http://player.omroep.nl/?aflID=8386322 (doorspoelen naar 14:00)
Scheveningen is dan wellicht wat makkelijker te bereiken.
Groeten,
Ronald

Gewijzigd 15/07/2009 16:23 CET door Ronald Beuker


Bericht 17 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:16-07-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4291.17
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ronald,

>> Scheveningen is dan wellicht wat makkelijker te bereiken <<

Als ik het weerbericht zo bekijk zal de bereikbaarheid inderdaad wel prima zijn. De kans op natte voeten (ik ga uiteraard met de motorfiets) is ook aanwezig.

Met mooi weer is het één grote file bende daar in Scheveningen in de zomervakantie.

Crunchbang was nog gebaseerd op Ubuntu 8.10 maar zojuist is de nieuwe versie gebaseerd op 9.04 beschikbaar gekomen. Ik heb de Lite versie dit keer opgehaald. Dus de weekend wordt het upgraden van dat kleine ding.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 18 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:19-07-2009
 Aan:AllenMsgID:4291.18
 Onderwerp:Ubuntu op UMTS, jawel!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond,

>>  Dus de weekend wordt het upgraden van dat kleine ding. <<

Dit is vanaf  "dat kleine ding". Fossie noem ik hem. Een afkorting van fossiel. Het is immers een erg oud ding. De Crunchbang Lite versie beviel me niet. Dat was me nou qua software weer te kaal. Maar de geheugenslurper Firefox was er weer wel.
Nou was de installatie nog een stevige oefening. Gewoon direct wilde niet, maar #! levert nog een alternatief via een tekst-gebaseerde alternatieve methode. Doe die maar niet vlak voor  bedtijd! Maar dat draait verder wel heel prima. Het geheugengebruik is minder dan bij 8.10. Goede zaak met die magere 128 MB aan boord.

Fossie draait nu op de latest greatest. Helemaal bij! Nu alle software en andere toestanden erop en dan wil ik voorlopig niks meer horen van installeren.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog