Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

162 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

24 april 2024, 04:07:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Van harte, Ubuntu!  (gelezen 8115 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Van harte, Ubuntu!
« Gepost op: 12 november 2009, 19:25:05 »
Bericht 1 van 1

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:21-10-2009
 Aan:AllenMsgID:4427.1
 Onderwerp:Van Harte, Ubuntu!Forum:ws-nlcomputer
Van Harte, Ubuntu!

Vijf jaar terug, op 28 oktober 2004 werd de eerste versie van Ubuntu uitgebracht. Dat was versie 4.10 met de bijnaam Warty Warthog.

Elk volgend halfjaar kwam er vervolgens een nieuwe versie uit. Niet met hele grote veranderingen. Maar elke keer werden er kleine stappen vooruit gezet naar het doel: gemaakt door mensen om te worden gebruikt door mensen.

En nu staan we aan de vooravond van de nieuwe versie 9.10 met de bijnaam Karmic Koala. Die komt op 29 oktober uit

Ik heb zelf versie 9.04 in gebruik en ben daarvan behoorlijk onder de indruk. Ik volgde Ubuntu al een hele tijd. Toen ik een tijd geleden moest upgraden om nieuwe software pakketten te kunnen gebruiken koos ik Ubuntu inplaats van mijn oude vertrouwde Slackware. Ubuntu was domweg beter en gemakkelijker.

Ubuntu blijft een Linux systeem. Met zijn voordelen, met zijn nadelen. De industrie spuugt erop, want ze kunnen er niet aan verdienen. Dus moet je wat omzichtiger met de keuze van bijvoorbeeld een printer omgaan. Want een driver beschikbaar stellen voor Linux is er niet altijd bij. Daartegen staat de gemeenschapszin van de Linux wereld. Oplossingen worden graag met anderen gedeeld. De voertaal is wel vaak Engels, maar dat betekent ook dat misschien iemand aan de andere kant van de wereld jouw probleem oplost.

Wat geweldig is is de enorme hoeveelheid software die voor Linux beschikbaar is. Dat is open source software. Dat betekent dat het echte programma "in broncode" voor iedereen beschikbaar is om aan mee te werken (als je dat zou willen). Het kost niks en is dus ook gewoon legaal. En geloof me nou, je kan er voor privé gebruik alles mee en dan echt alles.

Ik gebruik zelf GIMP ( het GNU Image Manipulatie Programma) voor al mijn foto's. Als je zegt dat je een mooie foto hebt nabewerkt in Photoshop, dan krijg je meteen een "Oehh, Ahhh". Hou je waffel echter maar over GIMP, dat snapt niemand ... . Een echt goede foto springt er trouwens toch uit. Dan vraagt niemand naar Photoshop.

Linux is ook het domein voor de hobbyist. Zelf programma's maken is me persoonlijk te gek, maar een allernieuwste versie vanuit de broncode compileren draai ik mijn hand niet voor om. Installeren is een veel doorzichtiger proces. Bij Ubuntu is het met de Synaptic software manager ook nog eens erg gemakkelijk.

De lijst met Ubuntu versies. Elk halfjaar komt er een nieuwe!:

[/]
Citaat
· Ubuntu 4.10 (Warty Warthog) - 20 september 2004
· Ubuntu 5.04 (Hoary Hedgehog) - 8 april 2005
· Ubuntu 5.10 (Breezy Badger) - 13 september 2005
· Ubuntu 6.06 LTS (Dapper Drake) - 1 juni 2006
· Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) - 26 september 2006
· Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) - 19 april 2007
· Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) - 18 september 2007
· Ubuntu 8.04 LTS (Hardy Heron) - 24 april 2008
· Ubuntu 8.10 (Intrepid Ibex) - 30 september 2008
· Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope) - 23 april 2009
· Ubuntu 9.10 (Karmic Koala) - Komt uit op 29 september 2009


Voor een eerste kennismaking hoef je Ubuntu niet te installeren. Het draait ook vanaf de CD. Zo kan je ook eenvoudig nagaan of alles werkt op jouw PC of laptop. Je kan het bestand om een CD te branden ophalen op http://www.ubuntu-nl.org/ . Je kan ook een gratis CD laten opsturen. Dat kost wat tijd, maar dan heb je wel een echte Ubuntu CD.

groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog
mijn Data-terug Blog

Te Gek voor Woorden Blog