Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

229 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 11:41:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Dode pixels op monitor vinden en... wakkerschudden??  (gelezen 16059 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Dode pixels op monitor vinden en... wakkerschudden??
« Gepost op: 12 november 2009, 21:51:21 »
Beste Forumleden,

Zojuist kwam ik het gratis programmaatje UDPixel tegen: http://udpix.free.fr/

Citaat
Description:

This program helps to locate and fix LCD screens dead pixels.

You can fix the stuck pixels by calling them to do rapid changes. You need to run this program for a couple of hours. There is no warranty on the result, but you don't really have anything to lose trying it out. Good luck.

Zou het nou serieus mogelijk zijn om dode pixels met een stukje software tot leven te wekken?  ???

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Dode pixels op monitor vinden en... wakkerschudden??
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2009, 23:03:01 »
Zou het nou serieus mogelijk zijn om dode pixels met een stukje software tot leven te wekken?  ???

Ach ja, proberen kan nooit kwaad.

Hoewel ehm pixel massage, ik zag de berichten uit ver vervlogen tijden enkele dagen geleden voorbij schuiven.
Heeft meer effect.

Wist je trouwen, als je een tft scherm langdurig hetzelfde plaatje laat zien, dat dan de pixels traag worden?
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Dode pixels op monitor vinden en... wakkerschudden??
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2009, 23:18:49 »
Ik heb met geen enkel van al die programma´tjes iets weten te bereiken.

Bij mij had ik een resultaat toen ik per ongeluk m´n monitor plat op de tafel liet vallen toen ik probeerde die schroefjes vast te zetten van de muursteun.
De rode opvallende in het midden verdween en een weinig opvallende blauwe aan de rand kwam erbij.

Paul

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Dode pixels op monitor vinden en... wakkerschudden??
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2009, 23:49:16 »
Hoi Ronald,

Dode pixels zijn dood. En zolang wij de doden nog niet tot leven kunnen wekken blijven ze dood.

Wat -in sporadische gevallen- wel eens lukt is een vastgelopen (Stuck) pixel weer tot werken te bewegen. Dat kan dan door op de plaats van de stuck pixel , terwijl het scherm uit staat, met een niet krassend voorwerpje tijdelijk druk uit te oefenen op de pixel, of door de pixel herhaaldelijk aan- en uit te zetten (zo'n tooltje als jij vond). Dit zal alleen kunnen werken -en dan nog zelden, en meestal tijdelijk-  als de oorzaak van de vastgelopen pixel ligt in het vloeibare kristal zelf (niet goed aansluiten bijvoorbeeld). Door de druk op de platen of de snelle spanningswisselingen wil het dan heel soms gebeuren dat het vloeibare kristal zich iets anders settelt, en weer reageert.

Alle andere oorzaken van stuck en zeker dode pixels (eeuwig blokkerende of geleidende transistors, breukjes in de transparante bedrading, en dergelijke) kunnen niet vrijwel nooit worden. Een kleine uitzondering is de bandkabel, soms kan je een slecht contact van die kabel herstellen met een dreun. (Of de monitor er voorgoed mee slopen..).
Michel Uphoff
Homepage