Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

348 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 11:06:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Thuisnetwerk  (gelezen 11571 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Thuisnetwerk
« Gepost op: 13 november 2009, 18:44:50 »
Bericht 1 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:HansWillemse01Datum:14-06-2004
Aan:AllenMsgID:1527.1
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Hallo heb raad nodig.
Ben al ruime tijd bezi simpel netwerkje op te zetten, lukt niet.

Ik heb Zyxel externe adsl modem, waarop w98se rechtstreeks is aangesloten en win XP prof.
Met beide kan ik op internet maar niet tegelijkertijd.
Alleen een netwerkje lukt me niet.
Ik denk zelf dat ik de ip instellingen moet veranderen maar weet niet waarin.

Heeft iemand hiervoor een goed idee hoe dit moet gebeuren.
Zelf ben ik ten einde raad
Groetjes Hans



Bericht 2 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-06-2004
Aan:HansWillemse01MsgID:1527.2
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Ik heb Zyxel externe adsl modem, waarop w98se rechtstreeks is aangesloten en win XP prof. Met beide kan ik op internet maar niet tegelijkertijd. <<

Is het een modem of een modem/router (de laatste heeft vaak 4 poorten, zodat je beide pc's aan kunt sluiten zonder gebruik te maken van een switch of hub). M.a.w. he zitten beide pc's aangesloten op het modem?

>> Ik denk zelf dat ik de ip instellingen moet veranderen maar weet niet waarin. <<

Dat hangt ook af van het modem of router verhaal. Indien het echt alleen een modem is, kan je niet meer dan 1 pc aqansluiten. Je hebt dan achter het modem een losse router nodig om de gegevensstroom van beide pc's van- en naar Internet voor je te laten regelen. Is het wel een modem/router, dan heeft zo'n ding vrijwel altijd een DHCP servertje aan boord, dat de IP adressen voor je uitdeelt. In dat geval is het het beste beide pc's niet te voorzien van een ip-adres, en dus de router het te laten regelen.

Kom je er niet uit; Wat is het exacte typenummer van die Zyxel?

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 3 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:HansWillemse01Datum:16-06-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1527.3
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Heel erg bedankt michel voor je reaktie.
Hier enkele antwoorden op je vragen.
Het is de Prestige Zyxel 650h-hw serie.
Met 4 aansluitpoorten en mogelijkheid voor wan.
De twee computers zitten rechtstreeks via kabel aangesloten op de router-modem.
Ik heb gelezen dat met CS niet mogelijk is met beide comp. tegelijk op internet te kunnen. Dat CS ICS niet ondersteunt.
Dat zou niet erg zijn hoor want ik ben alleen.
Wel had ik graag een netwerkje zodat ik info. van de com. boven kan halen.
Als ik alles doorloop op Win XP/ pro, wordt uiteindelijk gevraagd of ik een installatiediskette wil aanmaken.
Dat doe ik en deze gebruik ik om de W98SE com. in te stellen.
Maar verder krijg ik niets te zien.
En ben einde latijn.
Ik hoop dat je voldoende info heeft om te komen tot een idee.
Bedankt alvast.
Groetjes Hans


Bericht 4 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:16-06-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1527.4
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

Mag ik ff invallen?
>>een DHCP servertje<<
Moet hierbij niet verteld worden over een gelijke werkgroep, of hoeft dat bij DHCP niet?
Heb ik weer wat geleerd<g>.

Groetjes

Pim



Bericht 5 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-06-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1527.5
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
>> Moet hierbij niet verteld worden over een gelijke werkgroep <<

Dag Pim,

Maar zover was ik nog helemaal niet. <G> Ik wilde eerst even zien over welke situatie we het hadden. Zie de reply.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 6 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-06-2004
Aan:HansWillemse01MsgID:1527.6
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
[Part 1 of a 2-part message]

Dag Hans,

OK. Ik begrijp dat je geen modem hebt. Je hebt een modem met ingebouwde router en switch (dus 4 netwerkpoorten en een Wan poortje). Ik denk dat we er dan wel uit moeten kunnen komen. Je hebt geluk, want ik wilde toch al eens een kladversie van een korte handleiding "netwerk, XP en W98" maken, en reageer dus lekker uitgebreid. Print deze reply uit, want het is een hele lap.

2 pc's begrijp ik. Een met XP en een met Win98se. Ik neem aan, dat je op beide pc's de harddisk (en eventueel de printer) van de andere pc wilt kunnen bereiken. We laten die malle wizards zitten, en doen het op de edele manier zelf met de hand. Leer je meer van, en dan heb je ook inzicht in wt er eventueel allemaal mis kan zitten. Eerst drie algemene Windows XP instellingen die het wat makkelijker maken overal bij te kunnen. Later kan je deze natuurlijk weer terugzetten als je dat prettiger vindt. Persoonlijk vind ik de standaard "Teletubbie" interface van XP snotlelijk en erg onhandig, maar da's dus hl persoonlijk.. ;-)

Rechtsklik op de knop start, kies eigenschappen, en vink "Klassiek menu start" aan.
Rechtsklik op een lege plaats op het bureablad, kies eigenschappen, kies tabblad Thema's en kies bij thema's "Windows Klassiek".
Start de verkenner, kies Extra, kies Mapopties, kies Tab algemeen, plaats bolletje in "Klassieke Windows mappen gebruiken"

Je ziet het, ik houd van klassiek <G>. Deze instellingen zien er misschien wat zakelijk uit, en dat gaat ons in de rest van het verhaal alleen maar van pas komen. Let ook op dat ik het zeer vaak over rechtsklik heb. Dan moet je dus klikken met de RECHTER muisknop (daar zit meestal het wat geavanceerder spul onder). Over naar de netwerkperikelen:

Bij de WinXP computer:

Netwerkverbinding:
Bureaublad in beeld, klik rechts op "Mijn netwerklocaties", kies "eigenschappen", en onder "Lan of snelle Internetverbinding" zie je de betreffende netwerkverbinding staan. Kies beeld, en plaats een bolletje in "details". Check of bij de statuskolom deze verbinding op "ingeschakeld" staat, check bij Apparaatnaam of daar jouw netwerkkaart genoemd wordt. Rechtsklik op de netwerkverbinding en kies "eigenschappen". Er MOET een vinkje staan in: "Client voor Microsoft netwerken", in "bestands- en printerdeling ...." en bij "Internet-protocol (TCP/IP)". Qos en eventuele andere opgesomde onderdelen zijn niet nodig, dus haal vinkjes daar zonodig weg. Kies nu onderin het Internet Protocol, en klik op de knop "eigenschappen". Plaats een bolletje (voor zover niet aanwezig) in: "Automatisch een IP adres laten toewijzen" en "automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen". Klik op OK. Nog steeds in de netwerkeigenschappen kies je rechtsboven de tab "geavanceerd" en haal je een eventueel aanwezig vinkje in "Mijn computer en netwerk beveiligens bla bla...." weg.

De netwerkverbinding van XP is nu volledig ingesteld, en we gaan hem op correcte werking controleren:
Bureaublad in beeld, klik rechts op "Mijn netwerklocaties", kies "eigenschappen", en onder "Lan of snelle Internetverbinding" zie je de betreffende netwerkverbinding staan. Klik er rechts op, en kies status. Kies in het statusscherm de tab "ondersteuning". Daar moet staan:

Adrestype: Door DHCP toegekend
IP-adres: 192.168.1.xxx (xxx kan van alles zijn)
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard Gateway: 192.168.1.1

Klopt dit, dan is de netwerkverbinding van XP af.

Delen van bronnen op de XP pc:
Nu moeten we nog een harddisk ter beschikking van het netwerk stellen. Daarvoor moet er ten minste een schijf of map "gedeeld" worden. Verder is het noodzakelijk dat we de computernaam, en de werkgroepnaam exact weten (voor straks..). Ook hier eerst even een controle:
Start de verkenner, kies extra, mapopties, weergave en zorg dat er een vinkje staat in: "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)".
Nu gaan we eerst de werkgroep- en pc naam instellen: Rechtsklik op "Deze computer", kies eigenschappen, kies tabblad computernaam, kies de knop "wijzigen". Vul bij computernaam een eenvoudige en korte naam zonder leestekens en spaties in. Bijvoorbeeld "XPPC". Vul bij werkgroepnaam een korte en eenvoudige naam in, bijvoorbeeld "THUIS". ONTHOUD deze twee namen en hun schrijfwijze. Je zal na wijzigen de computer moeten herstarten, doen dus!
Nu kunnen we het daadwerkelijke delen inschakelen: Start de verkenner, en zoek de C: schijf links op (we gaan de hele harddsik delen). Rechtsklik op de c: schijf en kies "Delen en beveiliging". Klik op de zin "Klik hier als u het risico begrijpt bla bla bla ......" Zet een vinkje in "Van deze map een gedeelde netwerkmap maken". Vuld bij de sharenaam een eenvoudige en korte naam in, b.v. DISK. Plaats een vinke in "Netwerkgebruikers mogen mij bestanden wijzigen". Klik op Toepassen (mogelijk worden nu de mapmachtigingen ingesteld) en daarna OK.

Het netwerk en het ter beschikking stellen van de harddisk van de XP computer is gereed, en we zijn op de helft!

Over naar de windows 98 computer:
Helaas heb ik zo'n machine hier even niet bij de hand, dus de aanwijzingen kunnen iets minder precies zijn, maar het meeste weet ik wel uit het hoofd op te sommen:
Rechtsklik op "Netwerkomgeving", kies "eigenschappen". In het tabblad "Configuratie" moeten minimaal staan: "Client voor Microsoft netwerken", de naam van de netwerkkaart in de W98 pc, "TCP/IP" en "Bestands en printerdeling voor Microsoft netwerken". Bij primaire netwerkaanmelding moet je kiezen: "Windows-aanmelding". Mis je een van de genoemde onderdelen, klik dan op de knop "Toevoegen" en kies als volgt de toevoegingen:
Client voor Microsoft netwerken via: Toevoegen, Client, Microsoft, Client voor MS netwerken.
TCP/IP via: Toevoegen, Protocol, Microsoft, TCP/IP
Bestands- en printerdeling via: Toevoegen, Service, toevoegen, Bestands- en printerdeling voor MS netwerken.

Mis je de netwerkkaart in het lijstje, dan heb je waarschijnlijk een hardware of installatie probleem. Vooralsnog ga ik hier even niet nader op in.

Andere netwerkonderdelen als bijvoorbeeld Netbeui, IPX en externe toegangsadapter kan je verwijderen. Je zal mogelijk de Windows 98 CD bij de hand moeten hebben tijdens toevoegen/verwijderen, en door een paar herstarts heen moeten.

Is het lijstje compleet, dan klik je op de knop "Bestanden en printers delen", en plaats je een vinkje in "Ik wil ... bestanden/printers"

We gaan de instellingen nu eerst controleren:
Kies Client voor Microsoft Netwerken, en klik op de knop "Eigenschappen". Plaats een vinkje in "Snelle aanmelding".
Kies TCP/IP, klik op de knop "eigenschappen", en stel ket volgende in:
Tabblad bindingen: vinkje in "Bestands en printerdeling voor MS netwerken"
Tabblad DNS: bolletje in DNS uitschakelen, en verder alle velden leegmaken.
Tabblad Gateway: Alles leeg
Tabblad IP adres: Bollteje in "Automatisch een ip adres verkrijgen" en verder alles leeg.

Kies vervolgens in het hoofdscherm van de netwerkomgeving het tabblad identificatie. Vul bij computernaam een eenvoudige en korte naam in, b.v. W98PC. Vul bij werkgroep EXACT dezelfde naam in als je bij de XP pc hebt gedaan, dus in dit voorbeeld THUIS. De beschrijving van de pc mag je naar hartenlust invullen.
Tabblad Toegangsbeheer: Bolletje in "Toegangsbeheer op shareniveau"

Na wat herstarts tussen genoemde actie is, is nu ook de netwerkomgeving van de W98 pc gereed, en gaan we testen of deze het doet:

Kies start, uitvoeren en type in winipcfg (enter). Mbv het kleine driehoekje naast het witte veld kies je de netwerkkaart (dus NIET een eventuele PPP adapter). Klik op "Alle vrijgeven", en klik na enige tijd op "Alle vernieuwen". Gaat dit zonder foutmeldingen (even geduld is soms wel nodig!), dan moet er achtereenvolgens te lezen zijn:

IP-adres: 192.168.1.xxx (xxx kan 2 tm 255 zijn)
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard gateway: 192.168.1.1

Staat dit er allemaal, gefeliciteerd! Ook de Windows 98 computer kan met de router praten.

Nu moeten we op de W98 pc nog een disk delen:
Star de verkenner, kies de C: schijf, rechtsklik er op, en kies "delen". Bolletje in "Gedeeld als" en geef een korte naam voor de sharenaam in, b.v. DISK. Plaats bij toegangstype een bolletje in "Volledig".

Ook de W98 pc is klaar.

Sluit beide pc's af. Start de XP pc, en wacht tot hij helemaal uitgereuteld is. Start dan pas de W98 pc en wacht tot hij ook helemaal uitgereuteld is.

We gaan de netwerkverbindingen instellen en gebruiken:
Op de XP pc: Kies Mijn netwerklocaties, rechtsklik, kies "Zoeken naar Computers". Vul de EXACTE naam in van de W98 computer (hier dus W98PC). Als alles coorect is, verschijnt na korte tijd rechts de naam van deze pc in beeld. Dubbelklik er op, en als alles correct is zie je nu de gedeelde harddisk van de W98 pc (hier dus DISK). Rechtklik daarop, en kies "Netwerkverbinding maken". In het vakje Station van het nieuwe scherm kies je een letter die je uitkomt, bijvoorbeeld W:, en je plaats een vinkje in "Opnieuw verbinding maken bij aanmelden".

Van nu af aan is de harddisk van de W98 pc te bereiken op de XP pc onder de driveletter W:

Op de W98 pc: Rechtsklik op "Netwerkomgeving", kies computer zoeken, en vul de EXACTE naam van de XP computer in (hier dus XPPC). Als het goed is, verschijnt na korte tijd onderin de naam van deze compuyter. Dubbelkik er op, en als alles coorect is, zie je de naam van de gedeelde harddisk in beeld (hier dus DISK). Klik er rechts op, en kies "netwerkverbinding maken". Kies een handige letter uit, bijvoorbeeld X:, en plaats een vinkje in "Opnieuw verbinden bij aanmelden".

Van nu af aan is de harddisk van de XP pc te bereiken op de W98 pc onder de driveletter X:

Het delen van een printer laat ik even buiten beschouwing (kot later wel indien nodig).

Bij problemen:

[Continued in reply]



Bericht 7 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-06-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1527.7
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
[Part 2 of 2-part msg #188588]

Test het volgende op de XP pc: start, uitvoeren, cmd (enter). Geef in: ping 192.168.1.1 (enter). Komt daar herhaald te staan time-out, dan is er GEEN correcte verbinding met de router. Sluit met de opdracht exit (enter) CMD weer af.
Test het volgende op de W98 pc: start, uitvoeren, command (enter). Geef in: ping 192.168.1.1 (enter). Komt daar herhaald te staan time-out, dan is er GEEN correcte verbinding met de router. Sluit met de opdracht exit (enter) Command weer af.
W98 pc wil inbellen bij internet toegang: In Internet explorer, kies extra, internetopties, tabblad verbindingen, en plaats een bolletje in "Nooit een verbinding kiezen".
Bij problemen op de W98 pc is het ook verstandig via start, instellingen, configuratiescherm, systeem, apparaatbeheer te kijken naar uitroeptekens, vraagtekens en kruizen. Zijn die er, en zo ja waar staan ze beij?

Meld nauwkeurig terug waar er wat precies misgegaan is. Dan helpen we je verder, en wellicht kan deze handleiding dan ook op dat punt verbeterd worden. Overigens is ook input van anderen welkom!

Succes, en laat je het ook even weten als het wl gelukt is?

Michel Uphoff
(Sysop)

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 8 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:17-06-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1527.8
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

Nou dat was een heel verhaal<g>. Maar ik blijf nu met een vraag zitten, die jij zeker weer weet te beantwoorden<g>.
Je hebt het over IP-adressen in de range 192.168.1.xxx. Weet jij iets wat ik niet weet? Die router heeft toch een IP-adres en is dat dan 192.168.1.1? Want mijn router heeft 192.168.0.1 en ik heb bij een kennis zijn router moeten instellen en die had een IP-adres 10.0.0.1, als ik me goed herinner. Dus????

Groetjes

Pim
(morgen op vakantie, hoi)



Bericht 9 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:HansWillemse01Datum:17-06-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1527.9
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel
Ik ben zeer benieuwd.
heb je repley uitgeprint en ga zo meteen aan de slag.
Natuurlijk laat ik je weten hoe het afloopt en zeer zeken als het lukt.
Alvast bedankt en tot spoedig horens.
Groetjes hans


Bericht 10 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:17-06-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1527.10
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Dag Pim,

>> Weet jij iets wat ik niet weet? <<

Ja, het typenummer van de betreffende router.

>> Die router heeft toch een IP-adres en is dat dan 192.168.1.1 <<

Bij DEZE router, en zoals je zelf al schrijft is dat bij andere routers vaak een ander adres, hoewel vrijwel altijd instelbaar. De uitgedeelde IP adressen beginnen vrijwel altijd met dezelfde eerste 3 octet's, dus in dit geval 192.168.1.(2 tm 254). Welke adres het precies wordt hangt weer van de ingebakken (maar eveneens instelbare) dhcp range af, en dat varieert ook aardig per merk/type.

Fijne vakantie!

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 11 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:17-06-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1527.11
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Ha Pim,

Goede vakantie!

groetjes,

Just


Bericht 12 van 12

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:17-06-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1527.12
Onderwerp:ThuisnetwerkForum:ws-nlcomputer
Hi Michel en Just,

>>Goede vakantie!<<

Bedankt, dat zal wel lukken.

Tot over een week.

Groetjes

Pim