Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

249 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 17:34:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Thuisnetwerk  (gelezen 7342 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Thuisnetwerk
« Gepost op: 13 november 2009, 18:58:19 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:CoenDatum:11-12-2004
Aan:AllenMsgID:1740.1
Onderwerp:thuisnetwerkForum:ws-nlcomputer

Ik heb 2 pc's ingericht volgens het bericht aan Jan de Groot over thuisnetwerken. De pc's geven aan dat er een thuisnetwerk is, maar er worden alleen de mappen in het thuisnetwerk getoond, van de pc die ik gebruik. De gedeelde mappen van de andere pc zie ik niet. Het pingen naar de router gaat goed ( het adres is echter 192.168.1.254 ). Het pingen naar de andere computer gaat gepaard met een time out. De naam van de werkgroep is voor beide gelijk.
De IP adressen zijn PC1: 192.168.1.34 en PC2 192.168.1.35. Graag hulp bij het oplossen van dit storend, frustrerend en ergerlijk probleem.


Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-12-2004
Aan:AllenoenMsgID:1740.2
Onderwerp:thuisnetwerkForum:ws-nlcomputer

Dag Coen,
>> Graag hulp bij het oplossen <<
Het pingen naar de andere computer gaat niet. Ik denk dat hier de kern van het probleem ligt. Zolang dat pingen niet gaat is er hoogstwaarschijnlijk iets heel basaals loos.
Allereerst op hardwareniveau: Alle drie de pc's zijn aangesloten op een muti-user router naar ik aanneem. De kabels tussen de drie computers en de router zijn correct? Kan je met alle drie de pc's het internet op, dan mag je aannemen dat er hardwarematig niets mis is. Lukt dat echter niet, controlleer dan als eerste de bekabeling, en kijk of er op de router bij de aangesloten en actieve pc's led's branden (de meeste routers hebben van die verklikkerlichtjes). Branden die led's niet, dan moet je als eerste de bekabeling nakijken. Pak desnoods een korte kant en klaar kabel en zet die tussen een pc en de router om te kijken of de link-led's wél gaan branden. Zo ja, dan is het zeker een kwestie van een fout in de bekabeling.
Verder is het handig om het hele netwerk eerst eens te resetten voor je verder gaat zoeken, als volgt:
    pc's allemaal uitzetten en stekker uit stopcontact halen (!) router uitzetten na een paar seconden router aanzetten, en paar minuten wachten pc's aanzetten en helemaal uit laten reutelen[/list]Laat ik even aannemen, dat je met alle drie de pc's op internet kan. Dan gaan we toch naar de softwarekant kijken: De computers hebben allemaal een verschillende naam, en dezelfde werkgroepnaam? Op alle pc's is de client voor Ms netwerken actief, bestands- en printerdeling voor MS netwerken en het internet protocol (TCP/IP)?
    Hoe staan de firewall instellingen? Achter een router heb je in principe geen firewall nodig, maar zeker tijdens het testen kan je zo'n ding missen als kiespijn. Dus zet eventuele XP firewalls op alle pc's uit, of de-installeer (uitzetten is in de regel niet voldoende) de softwarefirewall's op alle pc's.
    Je kan ook eens een kijkje IN de router nemen. Daar is meestal een tabel aanwezig waarin je aangesloten en herkende pc's kan zien (mac adres, Ip adres, soms zelfs de naam).
    Rechtsklik eens op netwerkomgeving en kies "Computer zoeken". Vul correct gespeld de naam van een andere pc in, en klik op zoeken. Wat gebeurt er?

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina 


    Bericht 3 van 4

    NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
    Van:CoenDatum:12-12-2004
    Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1740.3
    Onderwerp:thuisnetwerkForum:ws-nlcomputer

    Bedankt voor het wijzen van de juiste weg.
    Zone Alarm gedeinstalleerd. Router en PC's uitgezet en weer aangezet. Pingen naar de andere computer werkte nu.
    Ik kon echter de computer van de andere nog steeds niet zien. Vervolgens wizard netwerkinstelling erop los gelaten en na een foutmelding, en het uit en aanzetten, kan ik nu eindelijk de computers in het thuisnetwerk zien.

     


    Bericht 4 van 4

    NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
    Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-12-2004
    Aan:AllenoenMsgID:1740.4
    Onderwerp:thuisnetwerkForum:ws-nlcomputer

    Dag Coen,
    >> kan ik nu eindelijk de computers in het thuisnetwerk zien <<
    Da's dan ook weer opgelost.

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina