Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:32:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Isdn en Ethernet door één kabel  (gelezen 15009 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Isdn en Ethernet door één kabel
« Gepost op: 13 november 2009, 21:17:57 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:25-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2218.1
Onderwerp:ISDN en Ethernet door 1 kabel ?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
In een grijs verleden (pakweg anderhalf jaar geleden, tijdens m'n verhuizing) heb je me eens gewezen op een aansluitschema etc (was volgens mij een verwijzing naar een catalogus of zo met daarin ook aansluitmateriaal?) zodat ik zowel ISDN als Ethernet (10Mbit) door 1 8-adreige UTP kabel kon sturen. Ik heb destijds dat schema gebruikt om de boel bij mij thuis aan te sluiten en dat werkt al weer langere tijd naar tevredenheid. Bij een kennis wil ik dus iets soortgelijks maken, ik ben echter het schema kwijtgeraakt. Nu kan ik alles gaan uitzoeken, maar ja, ik hoop dat jij dat schema cq. de url verwijzing zo kunt ophoesten...
Groeten,
Tony


Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-04-2005
Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2218.2
Onderwerp:ISDN en Ethernet door 1 kabel ?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Tony,
>> In een grijs verleden <<
Uit den oude doosch van Ozzie :
----------------------------------------------------------------------
Dat gaat meestal wel, wellicht krijg je iets overspraak, maar bij niet al te lange kabels moet het te doen zijn. Je moet er wel op letten dat Ethernet voor het zend en ontvangstpaar een echt bij elkaar behorend (getwist) aderpaar gebruikt. Dus een schema kan zijn:

                    kabeleinde
        1    2    3    4    5    6    7    8
       w/or  or  w/gr  bl  w/bl  gr  w/br  br
        e    e    i    i    i    i    e    e
        |    |   naar 3456 van ISDN   |    |
        |    |       RJ45 plug        |    |
        |    |     gewoon rechtuit    |    | 
        |    |                        |    |
        1    2                        3 45 6 78   <-- Ethernetplug
 

1,2 en 7,8 worden van de lange kabel dus gebruikt voor ethernet, die je vervolgens wel weer in de standaard locaties van de RJ45 stekker steekt op 1,2 en 3,6.  De andere 4 draden kan je voor Isdn benutten. Nu zitten de aders voor modulaire ISDN kabels meestal al op 3456, dus dat is eenvoudig.
Je kan zo 2 Rj45 stekkertjes aan een kabeleinde maken, en in elke stekker slechts 4 aders prikken, Eén stekker voor Ethernet en de andere stekker voor Isdn. Dit kunstje doe je natuurlijk aan beide uiteinden exact zo. Dat knijpen van 4 adertjes in een steker waar er 8 in gaan is soms wel eens wat lastig. Leg er gewoon 4 loze stukjes ader tussen dan kan er niets verspringen en knijpt het ook wat regelmatiger.
Ga geen aderparen uit elkaar trekken en mengen. Dus niet bijvoorbeeld alle witte adres voor Isdn en de volgekleurde voor Ethernet. Dat is vragen om hoopjes overspraak en storing. De twisting is eenvoudig: Iedere volle kleur is getwist met dezelfde halve/wit kleur. Dus W/Or en Or is een paar, dat je voor Ethernet gebruikt, evenals W/Br en Br. Voor Isdn luister het allemaal zo nauw niet, maar volg je bovenstaand schema, dan zit het zo goed als mogelijk.
Er zijn ook kant en klare splittertjes hiervoor te koop, volgens bovengegeven bedradingsschema. Kijk even bij de laatste pagina van http://www.btr-itconnect.com/download_tel/adapter_katalog.pdf


Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:25-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2218.3
Onderwerp:ISDN en Ethernet door 1 kabel ?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Dat was inderdaad de info waarnaar ik op zoek was, bedankt!
TdJ