Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

218 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:54:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: instellen Wlan achter modem  (gelezen 14768 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
instellen Wlan achter modem
« Gepost op: 13 november 2009, 21:29:08 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:zwartkateDatum:09-02-2006
Aan:AllenMsgID:2763.1
Onderwerp:instellen WLAN-router achter ModemForum:ws-nlcomputer

Ik heb een Medion (MD 40900) WLAN-router (model XG-2000) achter een Zyxel modem (Prestige 2602H-63C).
Via deze WLAN-router wil ik elders in het huis meerdere PC's draadloos laten internetten. Het modem heb ik nog maar kort omdat ik pas geleden op Compuserve ben overgestapt (ik kwam van Speedlinq). Toen ik nog bij Speedlinq was, werkte alles goed. Ik had toen een Speedtouch modem met dezelfde Medion WLAN-router er achter. Nu ik de Zyxel modem heb, werkt het niet meer. Dat wil zeggen ik krijg wel een goede draadloze verbinding tussen de PC's en de Medion WLAN-router tot stand, maar ik kan het internet niet op. Blijkbaar moeen de instellingen van de router anders worden ingesteld met het Zyxel-modem dan met het Speedtouch modem. Wie kan mij hierbij helpen?
 
 


Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton_vanNDatum:10-02-2006
Aan:zwartkateMsgID:2763.2
Onderwerp:instellen WLAN-router achter ModemForum:ws-nlcomputer
De nederlandstalige hulppagina van zyxel op http://zylamp.zyxel.nl/support/nlsupport.html meldt dat je zyxel-apparaat type 2602H een gecombineerde router/modem is. Check daarom eens of het apparaat nu als modem werkt of als modem/router.
In het eerste geval zou je m.i. je WLANrouter nog moeten kunnen gebruiken, want dan heb je eigenlijk nog directe toegang tot het internet, zoals je vermoedelijk ook bij Speedlinq had. Maar veel hangt daarbij toch af hoe de keten met IP-gebruik omgaat, en als de zyxel-modem en de router verschillende aannames hebben ......
In het tweede geval heb je 2 routers in serie,  en dan zul je nog waarschijnlijker met de instellingen van de Medion-router moeten gaan 'spelen',  omdat de medion-router dan niet op een WLAN zit maar op een locale LAN.
Je zou dan ook kunnen onderzoeken wat de consequenties zijn als je de routerfunctie van de zyxel-modem uitzet: op de genoemde hulppagina staat daarvoor een ingang voor verder info.
Ton_vanN


Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:zwartkateDatum:11-02-2006
Aan:Ton_vanNMsgID:2763.3
Onderwerp:instellen WLAN-router achter ModemForum:ws-nlcomputer

Ton,
 
hoe kan ik weten/zien/testen of het Zyxel modem als modem of als modem+router is ingesteld?
In elk geval als modem, want als ik het rechtstreeks op mijn PC aansluit heb ik verbinding.
Maar hoe test ik de router functie?


Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:11-02-2006
Aan:zwartkateMsgID:2763.4
Onderwerp:instellen WLAN-router achter ModemForum:ws-nlcomputer

Je moet geen 2 routers achter elkaar zetten. Makkelijkste manier om het probleem op te lossen is door de Zyxel en Median op elkaar aan te sluiten via de lanpoorten (en dus NIET de WANpoort van de Medion). Daardoor heb je nog maar 1 DHCP server die actief IPnummers uitdeelt.
Je kunt ook de DHCPserver in de Medion uitzetten, zie daarvoor het manual.
Aloha, Sjaloom, Allah Akbar en Je zus redt.


Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:zwartkateDatum:15-02-2006
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2763.5
Onderwerp:instellen WLAN-router achter ModemForum:ws-nlcomputer

Ton,
 
uiteraard MOET je geen twee routers achter elkaar zetten, maar als ik van mijn ISP een modem/router krijg waar ik geen draadloze verbinding met mijn andere PC's kan maken heb ik weinig keus. Als ik de beide apparaten via de LAN-poorten met elkaar verbind, hoe werkt het dan? Het zijn volgens mij toch alleen maar uitgaande poorten? Volgens mij zou een kabel moeten lopen van de LAN-poort van de Zyxel naar de (ingaande) WAN-poort van de Medion. Dan moet de Meion zo ingesteld zien te worden dat die dat inkomende signaal via zijn LAN-poorten en de antenne naar de bewuste PC's geleid wordt. alleen ik ben blijkbaar niet zo slim om dat alleen voor elkaar te krijgen. ook kan ik niet geloven dat ik de enige ben met deze twee apparaten. Kortom, ik zit met mijn handen in het haar.
 


Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:15-02-2006
Aan:zwartkateMsgID:2763.6
Onderwerp:instellen WLAN-router achter ModemForum:ws-nlcomputer

Als je de lanpoort van de Zyxel verbindt met de WANpoort van de Medion dan gaat die Medion IP nummers uitdelen en krijg je problemen. Je hebt de volgende opties:
1. Dus moet je (lees het manual voor hoe) in de Medion de DHCPserver uitschakelen.
2. Ook kun je de proberen of je die Medion terug kunt brengen en dan ruilen voor een Access Point. Dat is feitelijk een Medion maar dan zonder de switch en zonder de DHCP server.
3. Als je echter de 2 via hun LANpoorten met elkaar verbindt dan degradeer je de Medion daarmee tot een switch en heb je dus geen IP problemen.
4. Verkoop en de Zyxel en de Medion en koop van de opbrengst gewoon een goede modem/router/accesspoint dan heb je alles in 1, hoef je niets in te stellen. Alles werkt uit de doos. kost je vanaf zo'n 70 euro.
Met de Wifi functie heeft dit alles niets te maken dat wordt standaard (neem tenminste aan dat die default is ingeschakeld) allemaal geregeld.
Verbind dus gewoon die 2 via hun LANpoorten en dan moet alles werken zonder problemen.
O ja. Maak niet de standaardfout door allemaal firewalls in te schakelen. Integendeel, controleer of ze echt en volledig uitgeschakeld zijn ook de interne van XP. Softwarefirewalls (als je die al zou willen gebruiken) zorgen alleen maar voor onnodige problemen als je een netwerk tot stand wilt brengen. Let op dat (bijvoorbeeld) ZA uitzetten niet wil zeggen dat ZA ook daadwerkelijk volledig is uitgeschakeld. Enige goede oplossing is verwijderen via een uninstall.
Dit geldt overigens voor elke bovenstaande optie! Netwerken opzetten zonder onnodige vooraf ingebakken problemen.
Als je het eenmaal werkend hebt dan kun je ze nog altijd inschakelen. Weet je ook gelijk waarom iets niet werkt.