Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

225 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:57:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Geen internet na stroomstoring  (gelezen 20481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Geen internet na stroomstoring
« Gepost op: 13 november 2009, 21:35:55 »
Bericht 1 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:16-01-2007
Aan:AllenMsgID:3238.1
Onderwerp:Geen Internet na stroomstoringForum:ws-nlcomputer

Hoi,
Afgelopen zondagavond was er hier een stroomstoring waardoor de computer uitviel. Na herstel van de storing de computer weer opgestart, maar sindsdien kan ik met geen mogelijkheid het Internet opkomen. Het vreemde is dat WinXP nu een heel ander IP-nr routeneert (169.254.188.138) i.p.v. een IP-nr die begint met 192.168. Er wordt overigens gebruik gemaakt van een router van E-tech.
Het volgende heb ik al geprobeert:
    Uitschakelen van het netwerk via Start --> Verbinding en vervolgens weer inschakelen werkt niet. Router resetten, zowel soft- als een hard-reset, werkt niet. Kabelmodem gereset (10 sec wachten): werkt ook niet. Netwerkaansluiting achter op de computer: groen knipperlicht en orange LED blijft continu branden (beide is normaal dacht ik). Pingen naar 192.168.1.1 (de router) resulteert in "Doelhost niet bereikbaar". Router benaderen via
http://192.168.1.1. werkt niet (geen inlogscherm te zien). IPCONFIG /renew werkt ook niet. Bij het herstarten van de comp. is WinXP heel lang aan het zoeken naar een verbinding.[/list]Wat extra info
    Kabelmodem gaat in standby als de verbinding aan bepaalde tijd niet is gebruikt. LAN MAC-adres wordt herkent door BIOS.
Oh, en handmatig een IP-nr toewijzen werkt helaas ook niet. He
Heeft iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken of wat ik nog meer zou kunnen testen?
Groetjes
Stefan
 


Bericht 2 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-01-2007
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3238.2
Onderwerp:Geen Internet na stroomstoringForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> Heeft iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken of wat ik nog meer zou kunnen testen? <<
Dat klinkt verdacht veel naar defecte hardware. De router of de nic is mogelijk overleden als je het mij vraagt. Maar eerst nog 2 paardenmiddel long-shots:
Alles uit, alles stroomloos (zéker de pc), dus stekkers uit stopcontact. Paar minuten wachten, router aanzetten. Paar minuten wachten pc aanzetten.
Nog geen contact: Reset het pc-bios. Dat wil wel eens aardig in de poeier draaien bij een stroomstoring, en dan kan een on-board Nic soms erg vervelend doen.
Nog niks?Ga dan maar op zoek naar een hulppc om aan die router te zetten, of een (leen) netwerkkaartje om het defecte component op te sporen.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:17-01-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3238.3
Onderwerp:Geen Internet na stroomstoringForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Bedankt, ik zal het vanavond proberen (zit nu op de zaak te Internetten ;-).
Groetjes
  Stefan


Bericht 4 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:18-01-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3238.4
Onderwerp:Geen Internet na stroomstoringForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Gisteravond heb ik alle stekkers eruit gehaald en ruim voldoende gewacht. Ik kreeg toen inderdaad toch weer een goed IP-adres (192.168.1.138) van de DHCP-server. Pingen naar 192.168.1.1 (de router dus) ging ook goed alsmede het surfen naar de router om deze vervolgens te configureren. Dat ging ook goed behalve dat er nog een foutieve public IP-address vermeld stond (192.168.xxx.xxx). Dat zou 1 van de IP-nr van mijn kabelprovider moeten zijn (89....nog wat).
Vervolgens heb ik de router er tussenuit gehaald en het netwerk direct op het modem aangesloten. Ook toen kwam WinXP met een verkeerd IP-adres (ook 192.168.xxx.xxx). Ik ben dus wel wat verder gekomen, maar werken doet het 't nog niet.
Ook heb ik nog geprobeerd om het BIOS te resetten. D.w.z. in het BIOS de fabrieksinstellingen hersteld. Of moet je een echte hardware reset doen d.m.v. het jumpertje op het moederbord ("Discharge CMOS")?
Ik zal vanavond ook de provider eens bellen om te horen of ze misschien op afstand het kabelmodem kunnen testen.
Overigens, zowel de router als het kabelmodem doorstaan hun zelftest die ze uitvoeren als ze gereset worden...dat dus wel.
Groetjes
Stefan
 


Bericht 5 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-01-2007
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3238.5
Onderwerp:Geen Internet na stroomstoringForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
Of moet je een echte hardware reset doen d.m.v. het jumpertje op het moederbord ("Discharge CMOS")?
Dat is de bedoeling, ja. Alleen factory defaults is niet voldoende als de Nic programmering om kroosjes is.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:19-01-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3238.6
Onderwerp:Geen Internet na stroomstoringForum:ws-nlcomputer

Ha Michel,
Nou, ik kan het Internet weer opkomen! Het lag dus niet aan de router of aan de computer, maar aan het kabelmodem.

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    [/]http://tinyurl.com/yuojv
 


Bericht 7 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-01-2007
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3238.7
Onderwerp:Geen Internet na stroomstoringForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> maar aan het kabelmodem.  <<
Was die defect, of heb je hem gewoon herstart?
Wist niet dat je een apart modem had, want die valt natuurlijk ook onder het alles uit paardenmiddel en defecte apparaten.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 8 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:19-01-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3238.8
Onderwerp:Geen Internet na stroomstoringForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>> Was die defect, of heb je hem gewoon herstart?
Nou, het zit namelijk zo, <g>, volgens de helpdesk zat er nog een resetknopje bóven op het modem. Omdat het modem dusdanig hoog staat, had ik deze over het hoofd gezien. Na een druk op de knop werkte het weer.
Wat jammer nou dat ik de handleiding van het modem niet meer kon vinden, anders was ik dus een paar dagen geleden al klaar geweest. ;-/
Maar nu de computer toch mooi open is vanwege die BIOS-reset, zal ik 'm morgen op de zaak gelijk ff met de luchtdrukspuit schoonblazen. Hebben we het hoofdstuk "Onderhoud" ook weer gehad. ;-)
>> Wist niet dat je een apart modem had,
Ik mistte het modem ook al in één van je berichten. Ik had deze echter dezelfde behandeling gegeven als de router.
De volgorde van hardware vanaf het WAN is overigens:
Kabelmodem --> Router --> LAN
Alle zijn losse apparaten.

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    [/]http://tinyurl.com/yuojv